Gå til innhold

Koble stasjonær pc til Tv skjerm


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (21 minutter siden):

Er ikke integrert grafikk i den AMD prosessoren, så skjermkort må brukes. Og dermed vil heller ikke skjermutgangene på hovedkortet kunne brukes. Det er i hvertfall ikke vanlig.

Det må vel være internt skjermkort, fordi jeg har ikke noe eksternt.IMG_20221026_162506352.thumb.jpg.a30085d4fe614ce712999802068bfb14.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (1 time siden):

Er ikke integrert grafikk i den AMD prosessoren, så skjermkort må brukes. Og dermed vil heller ikke skjermutgangene på hovedkortet kunne brukes.

Ah, så ikke at det var en AMD Phenom II x4 965. Som du sier, denne CPUen har ikke integrert grafikk og utgangen på hovedkortet vil dermed ikke virke.

Så dette er et tapt prosjekt på denne maskinvaren.

Er ikke engang unikt for så gammel maskinvare.

EDIT:
Sjekk oppløsning på de tilkoblede skjermene og maks støttet oppløsning på skjermkortet. En 4K TV vil jeg nesten 100 % si ikke vil virke på en HD 4250.

Maximum digital resolution: 2560 x 1600
Maximum VGA resolution: 2048 x 1536
Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
31 minutes ago, ltdata said:

Jeg må da ha intergrert grafikkkort når jeg ikke har noe eksternt skjermkort? 

På hovedkortet ser det ut som jeg har dvi utgang, vga utgang, og hdmi 

Ja. Hovedkortet har en integrert ATI Radeon HD 4250 GPU. Du skal kunne bruke HDMI sammen med VGA (D-Sub), men bare i Windows, ikke når du er inne i BIOS osv.

Kanskje du trenger en spesiell Windows-driver for å få kontakt med begge skjermene i Windows?
(bildet er sakset fra manualen til kortet)

image.thumb.png.2fcdbd9333a73bbb81a80079122b5720.png

edit: link til manualen: https://www.asus.com/no/supportonly/m4a88t-v evo/helpdesk_manual/

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Svein M said:

GPU chip (Radeon HD 4250) er da integrert i hovedkortet. Da skulle en tro at både D-Sub, DVI og HDMI skal virke. Da vet jeg ikke hvorfor HDMI ikke virker. Det kan være en mulighet at DVI virker.

En overgang (adapter) fra DVI til HDMI vil i så fall kunne brukes. (Pass på å velge riktig type, i så fall.)

Men det kan jo tenkes at Windows her bruker en generisk VGA-driver som kun støtter VGA-output, og at det bare er med egnet Radeon-driver at man får skjerm-output til både VGA og HMDI (eller DVI).

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Men det kan jo tenkes at Windows her bruker en generisk VGA-driver som kun støtter VGA-output, og at det bare er med egnet Radeon-driver at man får skjerm-output til både VGA og HMDI (eller DVI).

Men er det mulig å få tak i en slik driver da? Siste driverne til hovedkortet er fra 2010 ser det ut som og jeg er ganske sikker jeg har de siste 

Skal prøve med en hdmi til dvi kabel

 

 

 

 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (8 timer siden):

La meg se om jeg gjør dette rett.

Tv er koblet til stasjonær pc med hdmi kabel. Denne kabelen er koblet på hovedkortet. Jeg har ikke eksternt skjermkort. Samtidig er pc skjermen koblet til stasjonær med crt kabel. 

Dette er riktig?

ta å koble vekk laptopp/pc-skjerm fra stasjonær og tv, og prøv kun med stasjonær på tv'n. (btw, husk også at du evt. må åpne menyen på tv, å velge den HDMI porten det er koblet til, for å få bilde)

forøvrig har jeg nylig vært borte i at en eldre stasjonær PC med DVI til HDMI kabel, ikke virket på nyeste tv her i huset, men funket uten problem på et annet, gammelt tv.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Her er drivere: https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/ati-radeon-hd-4000-series/ati-radeon-hd-4250

Win8 bør funke ok i nyerer Windows også.

Hvis du ikke har behov for begge utgangene, så kan en slik benyttes: https://www.teknikkdeler.no/vga-til-hdmi-adapter-med-3-5mm-aux?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=surfaces_google&shopping_id_click=PC1784&gclid=Cj0KCQjwteOaBhDuARIsADBqReincpKJJxGj_tYRftq1q5BUDqm3S8LD1vSSHVzTotrYFw9FSI-hUuoaAv2jEALw_wcB

Men ville nok testet DVI utgangen først: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/tv-kabler/hdmi-kabler/hdmi-dvi-2000044542

Finnes også kabel overgang. Bare vær obs på at det ikke kommer noe lyd med DVI utgangen, så da må TV støtte annen lydinngang, eller at du har lyd fra noe annet du kan hente fra PCen.

Det enkleste ville nok vært å invistert i ett skjermkort. Billigste i prisguiden: https://prisguiden.no/produkt/nvidia-geforce-gt-710-248202

Eventuelt funnet noe brukt fra noen enda billigere.

 

Eller rett og slett oppgradere PCen til noe nyere: https://www.komplett.no/product/1216823/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/msi-cubi-n-mini-pc

(NB det finnes i billigere også, men de har kun 32GB harddisk, og det skaper MYE problemer ved oppdateringer, og anbefales på det sterkeste

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

De fleste korta fra AMD og Nvidia støtter audio over DVI. Har brukt det selv flere ganger. Til og med på skjermkort som er så gamle at de ikke har innebygd audio (tar SPDIF fra HK).

Edit: Usikker på de aller nyeste skjermkorta siden DVI er på vei ut til fordel for DP.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 minutter siden):

De fleste korta fra AMD og Nvidia støtter audio over DVI. Har brukt det selv flere ganger. Til og med på skjermkort som er så gamle at de ikke har innebygd audio (tar SPDIF fra HK).

Edit: Usikker på de aller nyeste skjermkorta siden DVI er på vei ut til fordel for DP.

Til og med Satelitt tuneren Dreambox DM800 hadde lyd over Dvi når den kom (pga rettigheter kunne de ikke ha Hdmi utgang på boksen), så ja det er mulig.

De nyeste skjermkortene blir bare levert med Hdmi og DP utgang, mulig man får på de litt billigere skjermkortene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

De fleste korta fra AMD og Nvidia støtter audio over DVI. Har brukt det selv flere ganger. Til og med på skjermkort som er så gamle at de ikke har innebygd audio (tar SPDIF fra HK).

Edit: Usikker på de aller nyeste skjermkorta siden DVI er på vei ut til fordel for DP.

får lyd hos meg med DVI > HDMI kabel også (på stasjonær pc nevnt over)

Sapphire Radeon 3650 skjermkort, dvs. ganske gammelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...