Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg trenger hjelp! - Inngrodd tånegl


Jakobus

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 24 år og har nå slitet med inngrodd tånegl i rett over 2 år på begge stortåene. Det oppstod pga. dårlig sko og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt plagen.

Jeg har gått til ortoped etter henvisning av fastlege og trakk tåneglen i ene stortåen(i 2021), dette har enda ikke fikset problemet. Ortoped forsøkte også behandling med lapis i etterkant som heller ikke har fungert. Jeg har gått til 3 forskjellige fotterapeuter og plagen er enda ikke borte, for begge stortåene. I tillegg sier både fotterapeutene og legene til meg på hver sin side at den andre siden ikke kan fikse problemet, flere fotterapeuter har hatt ulike meninger fra hverandre om hvordan inngrodd tånegl skal behandles - Så det føles umulig for meg å navigere dette og skjønne hvem jeg skal stole på eller hva jeg skal gjøre.

Jeg trenger desperat hjelp for å bli kvitt dette. Er det noen som har verdifulle erfaringer eller råd å gi?

Hvorfor føles det som om ingen av legene eller fotterapeutene egentlig bryr seg? Finnes det noe sted, klinikk eller sykehus, med både kompetansen, ekspertisen og velviljen til å faktisk hjelpe et menneske med å bli kvitt en slik plage?

Er nærmest villig til å påta meg stor gjeld eller dra utenlands om jeg må. Finnes det noen superklinikk? Må jeg til Sveits eller USA eller noe annet land for å få hjelpen jeg trenger? Uansett hva det krever, bare jeg kommer til et sted som faktisk kan hjelpe meg og skape resultater, så jeg blir kvitt dette en gang for alle.

 

På forhånd så er jeg ekstremt takknemlig for alle svar, innspill og råd. Tar i mot personlige meldinger også for de som ønsker å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en kompis som sleit med det, moren min tipset ham å klippe begge tåneglene som trekant. Altså begge sidene av toppen. Og UNNGÅ å klippe for dypt. Med tiden, etter noen måneder løste det seg og det kom aldri tilbake igjen. Det er ca fem år siden nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv hatt problemet hvor jeg har forsøkt x antall forskjellige ting, blant annet å trekke hele stortåneglen på begge stortærne. Det var helt jævlig kan man si, og føler med deg. Har i ettertid hørt fra andre leger at dette er en praksis som ikke lenger utføres, da det ikke nødvendigvis fungerer.

Det jeg har gjort med suksess (dog et par ganger) er å få henvisning til Bergen Legevakt hvor de skjærer vekk delen av neglen som er ingrodd og behandler med lapis på negleroten slik at den ikke skal gro ut helt på siden. Dette har fungert bra, men etter ca 5 år opplevde jeg det samme igjen. Sannsynligvis grunnet elendig negleklipping fra min side. Fikk da ny henvisning hvor de skjærte vekk, men ikke behandlet med lapis ettersom dette tidligere var utført.

Sist gang jeg fikk henvendelse gikk jeg bare til Dr.Dropin og fortalte historien min og fikk umiddelbart henvisning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos meg så kappet de av ytterkanten av neglen, samt fjernet en liten bit av roten så den ikke vokste ut igjen. Fikset det på første forsøk.

Jeg ser at du har fått trukket negl, tok de da ikke å fjernet roten slik at det ikke vokste ut igjen?

Endret av Softis12
Lenke til kommentar

Mulig jeg har samme som Softis12. Jeg hadde dette ille med ingrodd negl i høyre stor tå som rundt 16-17 åring. Jeg fikk komme til en som nå muligens er død eller veldig gammel, han opererte vekk begge kantene av neglen. Så den er mye smalere. Jeg har ikke sliti med dette etterpå, men det er "stygt" og det er arr der. Uansett bedre uten smerte osv. Jeg husker godt at det var fanstasisk vondt etterpå når bedøvelse gikk vekk osv. Jeg tok paralgin forte og det hjalp ingenting. Heldigvis sa muttern at Ibux og paracet sammen kan være bedre og det hjalp.

Jeg har også tendener at det kan skje i venstre tå, men det går bra ennå. Jeg anbefaler ikke å klippe innover neglen mot toppen (av sidene inn mot kjøttet). La hele neglen være over kjøttet. Så det ikke vokser mer innover i kjøttet. Det er slik jeg husker var et problem. Men jeg er ingen ekspert her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Softis12 said:

Hos meg så kappet de av ytterkanten av neglen, samt fjernet en liten bit av roten så den ikke vokste ut igjen. Fikset det på første forsøk.

Jeg ser at du har fått trukket negl, tok de da ikke å fjernet roten slik at det ikke vokste ut igjen?

Nei, han bare trakk neglen og mente at den skal vokse ut igjen som normalt og bli normal igjen.

Lenke til kommentar
Jakobus skrev (3 timer siden):

Nei, han bare trakk neglen og mente at den skal vokse ut igjen som normalt og bli normal igjen.

Kanskje forhøre deg om løsningen som flere andre her inne har fått da inklusiv meg? Vet ivertfall at når jeg fikk operasjonen så sa kirurg at dette var den nye standarden visstnok innen behandling av inngrodd negl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Softis12 said:

Kanskje forhøre deg om løsningen som flere andre her inne har fått da inklusiv meg? Vet ivertfall at når jeg fikk operasjonen så sa kirurg at dette var den nye standarden visstnok innen behandling av inngrodd negl.

Ja jeg får gjøre det! Har hørt både fordeler og ulemper om kilereseksjon

Lenke til kommentar

Jeg VET hva du sliter med, prøvde SELV å løse problemet med bladbrekkekniv som jeg snittet neglen med hele veien til rota og skrellet halve neglen.  Er vel noe av det verste jeg har opplevd, skjønner godt at det er en brukt torturmetode!
Men som de over her sier, jeg ble henvist til sykehus, ortopedisk, hvor de fjernet en liten bit av roten. Det har holdt i mange år nå, aldri noen problemer.  
Tror kanskje du bør presisere at de skal fjerne rota?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gaea said:

Bare for å ha klarhet i hva som er problemet TS - er det at det stadig kommer tilbake? Hvis det kommer tilbake igjen og igjen, klipper du neglene riktig, bruker du riktig skotøy nå? 

Helt siden problemet oppsto i 2020 og fortsatt nå så går jeg med sandaler i håp om at det vil hjelpe recovery så jeg har bra skotøy.

Det er ikke det at det har blitt bra og kommer tilbake igjen, for det har aldri blitt helt bra igjen siden 2020. Etter jeg trakk hele neglen på venstre stortå og den var på vei ut igjen så det ut til at det kunne bli bra igjen, men så ble den infecta tror jeg (jeg var dårlig på å behandle hygienisk).

Hovedproblemet er at det er en viss hevelse som ikke forsvinner i tærne. "Hevelsen" er svak nok til at jeg kan gå normalt uten smerte og lignende, men sterk nok til at det ikke har blitt normalt igjen. Fotterapeuten jeg har gått til sist sa at neglene egentlig ser bra ut men at det er en hevelse der som må gå ned. Ortoped mente å tro at det er dødt neglvev under i huden som gjør at hevelsen ikke går ned. Venstre stortå ser litt mer normal ut nå som er bra(men er ikke normal enda). Begge stortåene har små "puter" ytterst under neglkanten som har vokst tror jeg som motreaksjon på inngrodde neglene for å motarbeide det.

Nå behandler jeg veldig godt selv med bytting av enkel bandasje 1-2ganger hver dag og vask. I tillegg tar jeg fotbad med lactacyd eller grønnsåpe relativt ofte for å holde rent. Jeg har ikke klippet neglen selv på lenger tid, det har blitt gjort hos fotterapeut.

Lenke til kommentar
Jakobus skrev (På 18.10.2022 den 9.15):

Hovedproblemet er at det er en viss hevelse som ikke forsvinner i tærne.

Vanlig lege kan finne ut om det er en betennelse i kroppen, ved at de på laboratoriet tar blodprøve og sjekker CRP. Hvis det er puss inne i tåen må den trolig tømmes, eller kanskje antibiotika kan hjelpe. 

Jeg ville ikke likt å fjerne en neglerot permanent, men det blir opp til den enkelte. Det er faktisk  noen som mangler en tånegl, som maler på en negl når de skal på stranda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nepa said:

Vanlig lege kan finne ut om det er en betennelse i kroppen, ved at de på laboratoriet tar blodprøve og sjekker CRP. Hvis det er puss inne i tåen må den trolig tømmes, eller kanskje antibiotika kan hjelpe. 

Jeg ville ikke likt å fjerne en neglerot permanent, men det blir opp til den enkelte. Det er faktisk  noen som mangler en tånegl, som maler på en negl når de skal på stranda. 

Jeg har hørt at det er lurt å gå til hudlege for å inspisere nærmere, er det kanskje lurt å gjøre og?

Lenke til kommentar

Jeg sleit med inngrodd tånegl i mange år. Det er skikkelig vondt, og kommer til stadighet tilbake. Det løste seg da jeg fikk ny fastlege som spurte hvorfor jeg ikke var operert for det.

Attevar? Jeg visste ikke at det var mulig, engang.

Enden på visa var at jeg ble henvist til en kirurg som opererte bort negleroten på siden av stortåneglen, slik at den aldri mer ville vokse ut der. Siden har jeg aldri hatt problemet, og det er vel nesten ti år siden nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...