Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Solcellepanel og strømbrudd


Anbefalte innlegg

Noen her som har solcellepaneler og kan fortelle litt hvordan tilkobling til sikringsskapet fungerer?

 

Har vurdert i en liten tid nå å installere solcellepaneler. Vi har flatt tak så kan få mange paneler med god produksjon.

I bakhodet har jeg også en tanke som veier for og imot, og det er jo faktisk ved en evt krig/sabotasje, eller bare vanlig strømbrudd rett å slett.

Vil man da fortsette å ha strøm? Selvsagt kun det anlegget klarer å produsere, men slik det er i dag, så hadde det anlegget jeg har fått tilbud på tilsvarende forbruk vi har i dag daglig når vi ikke bruker oppvarming.

 

Og er det "enkelt" å legge til evt batterier senere? 

 

Takk for svar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med vanlige solcelleanlegg så har man ikke strøm ved strømbrudd. Inverter er laget slik at den kobler seg av nett. Hvis ikke så ville hele nabolaget få strøm, det går bare ikke.
Det går an å lage off-grid anlegg. Men det blir vesentlig dyrere, og vanskelig å få utført. Batterier er også veldig dyrt, og lite brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (18 minutter siden):

Med vanlige solcelleanlegg så har man ikke strøm ved strømbrudd. Inverter er laget slik at den kobler seg av nett. Hvis ikke så ville hele nabolaget få strøm, det går bare ikke.
Det går an å lage off-grid anlegg. Men det blir vesentlig dyrere, og vanskelig å få utført. Batterier er også veldig dyrt, og lite brukt.

Har ikke noe med at hele nabolaget vil få strøm å gjøre, det er lagt opp slik at det kutter når strømmen er av, dette slik at ikke er spenning på nettet når eventuelle elektrikere skal jobbe på nettet.

Ja det skulle komme meg tatt seg ut om naboene skulle få gratis strøm fra ditt anlegg 😂

 

Endret av Dragonlove
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (30 minutter siden):

Det går an å lage off-grid anlegg. Men det blir vesentlig dyrere, og vanskelig å få utført. Batterier er også veldig dyrt, og lite brukt.

Gjelder dette også litt lettere off-grid anlegg i hytter(230v)? Har vurdert hytte på fjellet av enklere standard og muligheten for å legge opp solceller m/batteri til å drifte litt enklere ting.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (11 minutter siden):

Har ikke noe med at hele nabolaget vil få strøm å gjøre

Ikke noe med å gjøre? Det er jo akkurat det som er poenget, det ville strømsatt hele nettet i nabolaget. Som er en sikkerhetsrisiko.
Jeg mener naturligvis ikke at hele nabolaget ville fått strøm fra deg, det klarer jo ikke inverteren å drive. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Gjelder dette også litt lettere off-grid anlegg i hytter(230v)? Har vurdert hytte på fjellet av enklere standard og muligheten for å legge opp solceller m/batteri til å drifte litt enklere ting.

Da legger du opp til et off-grid anlegg i utgangspunktet. Men hjemme har du et on-grid anlegg, du må da velge å legge opp et off-grid anlegg i tillegg, eller finne løsninger for å koble deg fra nettet og styre tilgjengelig energi som nå er vesentlig lavere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fins invertere med vekselvenderfunksjon som kobler sømløst mellom fastnett og solcelleanlegg. Når det gjelder offgrid anlegg så er det nettopp inverteren som er dyrere. Blir i grunn samme prinsipp som nødstrømsaggregat. Man kan gjøre det billigere med en ren mekanisk vekselvender. På hytta har jeg en topolt vekselvender så jeg kan veksle mellom aggregatstrøm og solcellestrøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Gjelder dette også litt lettere off-grid anlegg i hytter(230v)? Har vurdert hytte på fjellet av enklere standard og muligheten for å legge opp solceller m/batteri til å drifte litt enklere ting.

Anlegget mitt på hytta ble totalt på rundt 6000kr. Solpaneler 110w til 2500kr. To stk biltemabatteri på 100ah på tilbud til 1000kr pr.stk. 10A sentral til 279kr. Spenningsomformer på 600w til under tusenlappen + noe kabling,sikringer&brytere.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (4 minutter siden):

Anlegget mitt på hytta ble totalt på rundt 6000kr. Solpaneler 110w til 2500kr. To stk biltemabatteri på 100ah på tilbud til 1000kr pr.stk. 10A sentral til 279kr. Spenningsomformer på 600w til under tusenlappen + noe kabling,sikringer&brytere.

Watt, ampere og Volt må jeg lære på nytt hver gang jeg tenker på det. 6000 kroner hørtes billig ut, men 110 watt hørtes lite ut. Hva driver du på dette?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Watt, ampere og Volt må jeg lære på nytt hver gang jeg tenker på det. 6000 kroner hørtes billig ut, men 110 watt hørtes lite ut. Hva driver du på dette?

110w er hva solcellepanelene gir. 600W er hva systemet kan maksimalt levere til 230v-utstyr. 600W trekker 50A på 12v, så to batterier på tilsammen 200Ah kan drifte inverteren i 4 timer om det ikke blir tilført energi.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Ikke noe med å gjøre? Det er jo akkurat det som er poenget, det ville strømsatt hele nettet i nabolaget. Som er en sikkerhetsrisiko.
Jeg mener naturligvis ikke at hele nabolaget ville fått strøm fra deg, det klarer jo ikke inverteren å drive. 

Ja du har jo selvfølgelig helt rett der, var visst litt kjapp i avtrekket der ja, man kan jo få naboens jordfeil til å slå ut i eget sikringsskap, så ja det burde jeg jo tenkt på, beklager min feil 🙈

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (33 minutter siden):

Ja du har jo selvfølgelig helt rett der, var visst litt kjapp i avtrekket der ja, man kan jo få naboens jordfeil til å slå ut i eget sikringsskap, så ja det burde jeg jo tenkt på, beklager min feil 🙈

Ingen grunn til å legge seg helt flat, det holder med et lite nikk 😄
Jeg burde selvsagt formulert det svaret bedre: "Hvis ikke så ville hele nabolaget få strøm kunne bli spenningsatt ...."

Lenke til kommentar
Hårek skrev (3 timer siden):

Da legger du opp til et off-grid anlegg i utgangspunktet. Men hjemme har du et on-grid anlegg, du må da velge å legge opp et off-grid anlegg i tillegg, eller finne løsninger for å koble deg fra nettet og styre tilgjengelig energi som nå er vesentlig lavere.

Løsningen ligger i invertere med topolt vekselvenderfunksjon, de sjalter mellom å kjøre på direktestrøm fra nettet via målesløyfen eller direkte fra solcelleanlegget og mot samleskinnen til sikringene. Disse inverterne er dyre, fra rundt titusen og oppover.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Går an å legge opp 2 sett med ledninger, om det er lov.

Så flytter du støpslet fra kontakt til kontakt.

Har selv tenkt på at det burde gå an å koble lys og TV etc over på solceller, og bruke strømkrevende ting til strømnettet, som varmpeumpe og stekeovn. 

Det er lov, men blir fort dyrt:
 

"Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

-    effekten ikke overstiger 200 VA,
-    monterings- og bruksanvisning følges nøye,
-    hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
-    tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt."

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2018-12-12-2157#KAPITTEL_2-7

Lenke til kommentar

Kurser som skal gå permanent på solcelleanlegget kan man skille ut på en egen samleskinne sånn at denne går direkte fra inverteren, altså utenom målesløyfen på fastnettet. Dette er forsåvidt en enkel operasjon men kan nok fort bli dyrt hvis man må leie inn fagfolk. Gjennomsnittlig lading,kapasitet på sentral(regulator), størrelse på batteribanken og kapasiteten til inverteren må beregnes i forhold til totallasten du skal drifte. Er du utsatt for mørketiden må du nok ha en vindmølle i tillegg for å få vedlikeholdsladingen opp på et akseptabelt nivå i forhold til lasten.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Dubious said:

Går an å legge opp 2 sett med ledninger, om det er lov.

Det som garantert er ulovlig, det er å koble "hjemmelaget solcelleanlegg" til sikringsskapet.

Rigger man til med maks 200VA og inverter med innebygd stikkontakt, så er man vel så vidt innenfor grensen til "hobbymekk". (Men så var det det å fine et batteri som gir mindre enn 200VA ved kortslutning ..)

Skal man koble sammen systemer og lage en "fullverdig" løsning så må man ha tak i en installatør.

Har hatt solcelle hobbymekk i seilbåten i ca 2 år og på hytta ca 6 mnd. Har faktisk ikke brukt landstrøm i båten i løpet av disse 2 årene på grunn  av at det er "tungvint" å koble opp kabelen. Solcelle har fungert utmerket, og lys og slike ting, det går på 12V.

På hytta er det omvendt. På grunn av latskap så går det så langt mest på strømleverandør, men det er klart at når det eventuelt  er behov for det, så kan seilbåtløsningen fungere også i hytta. Solceller, batterier og inverter (bare 300W) er der, så det er bare å ta det i bruk.

Her er ellers en litt eksotisk løsning for "hvordan oppnå strømstøtte på hytta". (Men det vil jo være litt kjedelig å måtte bestille taxi hjem.)

https://www.aftenposten.no/motor/i/4oooya/med-elbilen-som-batteribank-til-hytta      

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...