Gå til innhold

Frp foreslår å stoppe videre elektrifisering av norsk sokkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (14 minutter siden):

Er det virkelig så ikke å gå ut med at man gjorde en feil, og derfor endrer mening?
Eller vil man ha politikere som lar det gå prestisje i saker, og skal gjennomføre koste hva det koste vil?

Nå ble jeg nysgjerrig. Er det sånn at FrP nå har sagt at de angrer på at de godkjente kablene og nå har endret mening?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Salvesen. said:

Har ikke tatt denne diskusjonen tidligere? Ifølge fakta.no eller hva de heter var det frp som fattet vedtaket til bygging. De kunne fattet ett annet vedtak om de ønsket.

Bare å bla bakover i strøm-tråder.. men for undervise litt..-> Prosjektet startet under Stoltenberg og ble dessverre fulgt opp og vedtatt under Solberg-regjeringen.

 

Men igjen, hva har dette med at FRP ønsker å stoppe det idiotiske prosjektet med å elektrifisere plattformene? 

 

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Bare å bla bakover i strøm-tråder.. men for undervise litt..-> Prosjektet startet under Stoltenberg og ble dessverre fulgt opp og vedtatt under Solberg-regjeringen.

 

Men igjen, hva har dette med at FRP ønsker å stoppe det idiotiske prosjektet med å elektrifisere plattformene? 

 

 

Tror du har blandet meg med noen andre, har ikke tatt diskusjonen om dette jeg. Mulig jeg har nevnt det samme, men har ikke diskutert det. Så kanskje du bør bla bakover i strømtråder :)

Ja jeg nekter ikke for at det ble startet av noen andre jeg. Sier bare hvem som godkjente det jeg, og det var FRP. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, scuderia said:

Bare å bla bakover i strøm-tråder.. men for undervise litt..-> Prosjektet startet under Stoltenberg og ble dessverre fulgt opp og vedtatt under Solberg-regjeringen.

 

Men igjen, hva har dette med at FRP ønsker å stoppe det idiotiske prosjektet med å elektrifisere plattformene? 

 

 

Fordi nå har vi mer kabler som sender mer strøm ut av Norge ergo mindre vannkraft til å drive plattformer. 

Så vi  når våre  klimamål med å gjøre dette. 

Gass som brennes i andre land teller ikke. Det får noen andre ta seg av. 

Det er jo sånn sett genialt at Norge AS kan nå klimamålene på en så enkel måte, kaster penger på problemet så er det borte. Vi bidrar så klart ikke en tøddel til å kutte globale utslipp, men er det så nøye da? Vi når jo våre mål. Så får noen andre ta jobben med å bruke mindre av hydrokarbonene vi gladelig pumper opp. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel omtrent bare Bastesen og rødt som ikke har godkjent kablene. Det betyr bare at det må være veldig mange som skal ha seg jobber i europa de neste årene. Noe må det jo være siden ingen er i nærheten av å innrømme at det var en tabbe og jobbe for en reversering. Regner ikke frp sin daglige vingling som at de innrømmer noe. De fortsetter bare å legge skylda på andre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det var en enighet konsesjon var ikke gitt, det ble gitt av FRP i 2014. FRP kunne såklart valgt å ikke gi konsesjon og planene hadde blitt utsatt/skrinlagt. 

Så man bygger ut to kabler til et par titalls milliarder kroner og la de ligge i havets bunn uten bruk? Selvfølgelig lå det i kortene at disse ville få konsesjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

1.Klart det er lønnsomt når de selv ikke plukker opp regningen på 50 000 000 000 nok.  

2. Så vi skal legge ned eksisterende turbiner, erstatte med strøm for 50 milliarder også bygge nye turbiner andre steder for x antall milliarder som erstatning for disse turbinene? 

3. La være å brenne gass her men å selge den andre steder i stedet så den brennes der?

 

Om ikke elektrifiseringen av plattformene stoppes kommer det norske folk til å miste den siste rest av tillitt til våre folkevalgte. Et mer idiotisk prosjekt er vanskelig å finne

 

1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Det hadde jo vært interessant om Listhaug hadde argumentert og dokumentert følgende påstander: "– Elektrifisering av sokkelen er et tiltak med en svært høy pris for samfunnet, gir økt strømpris og øker presset på kraftnettet betydelig, og fungerer ikke som noe klimatiltak. Det vil kun være en svært dyr symbolpolitikk som er ufornuftig bruk av skattebetalernes penger".

1) Så vidt jeg forstår oljebransjen så mener den at det er lønnsomt å elektrifisere . Altså ta gassturbinene ut av drift. De kan eventuelt stå der som reserve.

2) Bransjen vil gjerne bygge ut flytende turbiner på eget initiativ og parker kan levere i løpet av et par år om det gis tillatelse. Altså verken økt press på nettet eller økt strømpris.

3) Klart å la være å brenne gass er et utmerket klimatiltak. En reduserer CO2-utslipp ved å la være å bruke gassen (oljen) og UK's og andre lands behov for gass olje øker ikke med et gram!

Det som Frp her påstår er en bløff og Frp er her populister på sitt verste som ofte lyver uten å betenke seg for å skaffe seg oppslutning. 

1. Ja det lønner seg for oljeselskapene fordi skattebetalerne i praksis tar 80% av kostnadene for elektrifisering som alle andre olgeinvesteringer. Oljeselskapene tjener på dette da de kan selge den "sparte" gassen (5% til 10% av dagens eksport) via økt eksport til Europa, samt redusert CO2 skatt til Norge da CO2 utslippene overføres til Europa! 

Gassturbinene på sokkelen må fjernes da det ellers ikke er plass for nye elektriske. Det er veldig trangt på olje og gass platformer!

2. Havind kan ikke levere pålitelig strøm til sokkelen eller land. De trenger backup når det ikke blåser. Jo mere vind som bygges ut jo mere backup (base load, peak load) er nødvendig! Hvis vi mangler strøm må den importeres fra Europa.

Havind vil uten tvil drive opp strømprisen dramatisk.

3. Gassen som "spares" via elektrifisering blir eksportert over tid og brent nede i Europa! Bransjen påstår litt mindre CO2 utslipp for gasskraftverk på land er mere effektive enn de på sokkelen. Nå er det 881 gasskraftverk i Europa samt mere enn 250 kullkraftverk!
Det er sannsynlig at gass vil det være behov for i lang tid, da kullkraft vil stenges først for CO2 utslipp er det doble sammenlignet med gass!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (Akkurat nå):

3. Gassen som "spares" via elektrifisering blir eksportert over tid og brent nede i Europa! Bransjen påstår litt mindre CO2 utslipp for gasskraftverk på land er mere effektive enn de på sokkelen. Nå er det 881 gasskraftverk i Europa samt mere enn 250 kullkraftverk!
 

En må få brukt varmen fra gasskraften, da blir det vesentlig mer effektivt på land. Plattformene trenger varme, men ikke i nærheten av så mye som turbinene lager. Har sett noen bruke tall som indikerer dobbelt så mye energi i varme. Det er en teknisk gevinst, men det betinger at en har elektrisk energi å hente. 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Salvesen. said:

Tror du har blandet meg med noen andre, har ikke tatt diskusjonen om dette jeg. Mulig jeg har nevnt det samme, men har ikke diskutert det. Så kanskje du bør bla bakover i strømtråder :)

Ja jeg nekter ikke for at det ble startet av noen andre jeg. Sier bare hvem som godkjente det jeg, og det var FRP. 

Og igjen, hva har dette med at FRP ønsker å stoppe det idiotiske prosjektet med å elektrifisere plattformene? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, XIFXEGLO said:

Fordi nå har vi mer kabler som sender mer strøm ut av Norge ergo mindre vannkraft til å drive plattformer. 

Så vi  når våre  klimamål med å gjøre dette. 

Gass som brennes i andre land teller ikke. Det får noen andre ta seg av. 

Det er jo sånn sett genialt at Norge AS kan nå klimamålene på en så enkel måte, kaster penger på problemet så er det borte. Vi bidrar så klart ikke en tøddel til å kutte globale utslipp, men er det så nøye da? Vi når jo våre mål. Så får noen andre ta jobben med å bruke mindre av hydrokarbonene vi gladelig pumper opp. 

 

Kablene var allerede planlagt og påbegynt før diskusjonen videre elektrifisering av plattformene startet så det er helt irrelevant. Kablene er der dessverre men nå handler om å stoppe neste fase av galskap.

FRP går nå mot dette. AP, Høyre, KRF, MDG og SV støtter denne galskapen. SP og Rødt er uklare rundt hva de egentlig mener. På tide at nordmenn begynner å la arrogante partier merke at de ikke kan ta stemmene for gitt.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (9 minutter siden):

SP mener det samme i dag: https://www.dn.no/borten-moe-om-stromkablene-informasjonen-vi-fikk-da-beslutningen-ble-tatt-var-apenbart-feil/2-1-1269073

Håper ikke det bli samme leik med kablene til plattformer ^^

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...