Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

48 minutes ago, tc47 said:

Noen andre som er litt skuffet med batteriet på iPhone 14 Pro? F.eks i dag ligger jeg på 75% kl 13.30, og tok den av laderen i morges kl 8.30. Synes det er noe svakt uten "tung" bruk, noe jeg ikke har hatt i dag. Er på iOS 16.1, mener det var noenlunde det samme på 16.0-16.0.3.

Jeg er veldig positivt overrasket faktisk. Kommer fra Samsung S20 og 6S før det ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/27/2022 at 8:46 PM, torbjornhb said:

Du kan bruke AirDrop🙂

Hva har du tatt bildene med, og hvordan er billedinnstilling på MAC vs iPhone, som er hvilken modell ?

Har hatt iPad siden 2016, byttet til Air tidligere i år. Ingen forskjell på bilder fra iPhone til iPad. Bildene har alltid vært lagret i iCloud, enten jeg bytter telefon eller pad. Byttet telefon en del ganger siden 2015.
 

Lenke til kommentar
tc47 skrev (3 timer siden):

Noen andre som er litt skuffet med batteriet på iPhone 14 Pro? F.eks i dag ligger jeg på 75% kl 13.30, og tok den av laderen i morges kl 8.30. Synes det er noe svakt uten "tung" bruk, noe jeg ikke har hatt i dag. Er på iOS 16.1, mener det var noenlunde det samme på 16.0-16.0.3.

Aldri hatt bedre batteri på en mobil noen gang. Føler jeg "aldri" lader den, Slenger denb på laderen i bilen på vei til/fra jobb og kanskje en liten halvtime her og der mens jeg sitter ved PCen. Sjeldent at jeg "går tom" for strøm, ja (les: aldri).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (18 timer siden):

Hva har du tatt bildene med, og hvordan er billedinnstilling på MAC vs iPhone, som er hvilken modell ?

Har hatt iPad siden 2016, byttet til Air tidligere i år. Ingen forskjell på bilder fra iPhone til iPad. Bildene har alltid vært lagret i iCloud, enten jeg bytter telefon eller pad. Byttet telefon en del ganger siden 2015.
 

Bildene er tatt med forrige mobil, og en del med analoge kamera. Overført via Finder. Ser det går an å overføre store mengder data med AirDrop, så det blir kanskje løsningen likevel. iCloud er ikke aktuelt; bruker kun iCloud (og skytjenester generelt) i tilfeller hvor jeg er nødt til å dele filer. Aldri ellers.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kajac said:

Bildene er tatt med forrige mobil, og en del med analoge kamera. Overført via Finder. Ser det går an å overføre store mengder data med AirDrop, så det blir kanskje løsningen likevel. iCloud er ikke aktuelt; bruker kun iCloud (og skytjenester generelt) i tilfeller hvor jeg er nødt til å dele filer. Aldri ellers.

I «gamle dager» for 25 år siden, da jeg bare holdt på med harddisker og PC og utrolig mange backuper etterhvert, så var det deilig å kunne gå over til Google Photos, og senere iCloud fra 2015. Og Telenor sin Capture. Skytjenester med location tags er bare suverent.

Og når man i tillegg kan redigere både datoer og legge til lokasjoner på gamle fotoer, så er i hvert fall jeg veldig fornøyd med over 30.000 bilder og en del videoer å holde styr på. Noe som både Google Photos og iCloud hjelper godt til med. 

Lenke til kommentar

Da har jeg vært den stolte eier av en iPhone 14 Pro i én uke, og jeg har gjort meg opp noen tanker:

Det positive først: Telefonen er rask. Jeg synes min gamle Galaxy S10e hadde brukbar hastighet, men du verden så treg den føles i forhold. Det er riktig nok en 3,5 år gammel telefon, men forskjellen er mye større enn jeg trodde. 

Dynamic Island er faktisk ikke bare en gimmick. Den kamuflerer "pillen" og gjør den til noe nyttig, fremfor at det bare er en stygg svart flekk øverst på skjermen. Og når vi snakker om skjermen så er den veldig god og behagelig å se på. Denne ekstra høye oppdateringsfrekvensen merker jeg ikke noe til, men iOS generelt er veldig smooth og velpolert.

Jeg trodde også at de svære utstikkende kameraene kom til å bli det største irritasjonsmomentet med hele telefonen, men de vendte jeg meg til rimelig kjapt, og nå legger jeg ikke lenger merke til at de stikker ut. Men de ser fremdeles stygg ut, da.

Det negative: Kameraene. De er (mildt sagt) ikke gode. Kan hende jeg har hatt alt for høye forventninger til dem, all den tid folk påstår de er bedre enn speilrefleks-kameraer og sånt, men for meg er de en gedigen skuffelse. Blir kanskje feil å skylde på kamera-sensorene, da problemet er den ekstreme overprosesseringen iOS gjør med bildene. Liker du malerier med overdrevent høy metning? Håper det, for det er dette du får enten du vil eller ikke. Eneste akseptable kvaliteten du kan få fra disse kameraene er hvis du skyter i RAW-format. Da slipper du maleri-bonanza, men får til gjengjeld 60-70 mb store bildefiler som må behandles etterpå. Og selv da ender du opp med ganske myke bilder som ikke helt klarer å utnytte de 48 megapikslene. Men med så små linser er det ikke annet å forvente. Uansett, så er ikke kameraet brukenes til stort annet enn typiske point-and-shoot bilder, dersom man er over middels opptatt av fotografering. Mitt fire år gamle budsjett-DSLR fra Canon tar mye bedre bilder enn denne telefonen.

Den er også alt for tung. Hver gang jeg løfter telefonen reagerer jeg på tyngden. Den kunne godt vært noe lettere. Størrelsen er også litt spesiell. Til tross for at den er nesten akkurat samme størrelse som den gamle S10e'en, så føles den mye større. Dette tror jeg kommer av at den har flate kanter, mens S10e's kanter er avrundet. 14 Pro føles rett og slett mye større enn den egentlig er, noe som i mine øyne ikke er spesielt fordelaktig.

Alt annet, som batteritid, lydkvalitet, byggekvalitet, dekning, osv. er akkurat som forventet.

 

Er jeg fornøyd så langt? Absolutt. Det er utvilsomt en god telefon, lomme-pc, mediespiller og et helt kurrant lommekamera for "casual shooting".

Er den verd 15 000 kroner? Absolutt ikke. Jeg har heldigvis fått mesteparten dekket av jobben, hadde neppe vurdert den ellers. Men dette punktet tror jeg gjelder alle toppmodeller fra alle merker i disse dager. I mine øyne er ingen telefon, iPhone eller ei, verd over 10 000 kroner.

Lenke til kommentar
minim skrev (På 31.10.2022 den 17.15):

Samme erfaring som de over. Knallbra batteri på 14pro. Har 76% nå etter en del bruk i dag og AOD aktivert. Mye bedre enn S22 ultra som jeg kom i fra i faktisk forbruk selv om syntetiske tester sikkert ikke samsvarer med den erfaringen ^^ 

Samme her, fantatisk batteri, nå etter 9 timer har jeg igjen 73% (pro max)
Fortsatt meget fornøyd med mobil. Men nå ser jeg rykter neste år, usb-c. Blir å bytte igjen, 3 år på rad! Hmmmm, dette blir dyr mobil anskaffelse på meg hvert år

 

 

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

all den tid folk påstår de er bedre enn speilrefleks-kameraer og sånt, men for meg er de en gedigen skuffelse.

Ordentlig systemkamera har mye toppnivå, men mobiler har høyere bunnivå. Dette fordi software gjør så utrolig mye og kommer deg kjapt opp på et bra nivå. Gir du en en tilfeldig person en splitter ny iPhone og et splitter nytt systemkamera så vil de nok ta bedre bilder med mobilen. Med litt trening og ferdigheter så vil systemkameraet fort bli mye mye bedre, men da også til økt kostnad, størrelse og tidsbruk. Til videobruk er forskjellen enda større. iPhone tar veldig bra video.

Og så har du det med "Det beste kameraet er det du har med deg". Folk har med telefonen, men har ikke alltid med systemkamera.

Personlig bruker jeg begge deler. Når du spiller på styrkene til telefoner er de kanonbra, men når det først er i en vanskelig situasjon faller det fort sammen.

Kajac skrev (16 minutter siden):

men får til gjengjeld 60-70 mb store bildefiler som må behandles etterpå.

Du kan velge å skyte i ProRaw med 12 MP bilder også, du må ikke bruke 48 MP. Litt lavere oppløsning, men jeg tipper at du slipper maleri-effekten da også. Jeg har ikke brukt ProRaw enda så kan ikke si noe på det.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Ordentlig systemkamera har mye toppnivå, men mobiler har høyere bunnivå. Dette fordi software gjør så utrolig mye og kommer deg kjapt opp på et bra nivå. Gir du en en tilfeldig person en splitter ny iPhone og et splitter nytt systemkamera så vil de nok ta bedre bilder med mobilen. Med litt trening og ferdigheter så vil systemkameraet fort bli mye mye bedre, men da også til økt kostnad, størrelse og tidsbruk. Til videobruk er forskjellen enda større. iPhone tar veldig bra video.

Og så har du det med "Det beste kameraet er det du har med deg". Folk har med telefonen, men har ikke alltid med systemkamera.

Personlig bruker jeg begge deler. Når du spiller på styrkene til telefoner er de kanonbra, men når det først er i en vanskelig situasjon faller det fort sammen.

Egentlig helt enig, så er godt mulig jeg har hatt for høye forventninger. Men så mange testere som sier at dette betyr "døden for speilrefleks og systemkameraer" så hadde jeg forventet noe mer for å være ærlig. 

 

Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Du kan velge å skyte i ProRaw med 12 MP bilder også, du må ikke bruke 48 MP. Litt lavere oppløsning, men jeg tipper at du slipper maleri-effekten da også. Jeg har ikke brukt ProRaw enda så kan ikke si noe på det.

Det stemmer, men filstørrelsen blir fremdeles 8-10 ganger høyere enn et vanlig HEIC-bilde. Heldigvis kan du slå av og på RAW med et enkelt klikk, man trenger ikke å styre rundt i menyer og sånt. Så om jeg ser et motiv jeg vil ta et fint bilde av så er det lett å hoppe til RAW.

For øvrig så er "Apple ProRaw" bare Apples versjon av det svært mye brukte DNG råformatet. Alle editorer som støtter DNG kan åpne raw-filer fra iPhone 14 Pro.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg må bilde-redigerings prg. Kan gjerne betale for mobil-app. Eller hvis det er noen som vet om gode gratis å vise meg?

Så et pc windows prg å redigere bilder. Noen som kan anbefale meg?
Jeg tar masse bilder hver dag, av nesten hva som helst, mye moro med makro bilder nå!

Endret av Leif1961
Lenke til kommentar
Leif1961 skrev (16 minutter siden):

Jeg ser nå at jeg må bilde-redigerings prg. Kan gjerne betale for mobil-app. Eller hvis det er noen som vet om gode gratis å vise meg?

Så et pc windows prg å redigere bilder. Noen som kan anbefale meg?
Jeg tar masse bilder hver dag, av nesten hva som helst, mye moro med makro bilder nå!

Jeg bruker Affinity Photo. Det er tilgjengelig på iPad, Windows og Mac, og er en slags Photoshop-klone til en betydelig lavere pris (599 kr)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som kan si om det er noen vits i å bytte fra iPhone 11 til 14? Er det mye nytt som jeg kommer til å merke i hverdagen, eller er det mest utseendet på telefonen? Hvordan er batteritiden i forhold til 11? Skjermen?

Jeg bruker mobilen mest til "vanlige" ting, ingen proffbrukere på noen som helst måte. sosiale medier, surfing, tar bilder o.l.

Lenke til kommentar
Leif1961 skrev (13 timer siden):

Hvis du bytter til en vanlig 14, så er vidvinkel kamera som er store forskjellen. Den savnet jeg når jeg hadde 11 i noen mnd i vente på å kjøpe 13 pro Max! 
pro koster en del mere ja. 

Tenkte vanlig 14, ja. Innser jo at det ikke er supermye nytt som jeg merker samtidig som bedre batteritid, bedre skjerm, bedre kamera både foran og bak i tillegg til nytt utseende frister fælt. Er dog litt redd jeg blir veldig fristet til å bytte igjen til høsten om iPhone 15 har veldig mye nytt. 🤷🏻‍♀️ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...