Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

Bare sånn for å rydde opp litt i det jeg nevnte rundt MIN opplevelse av batteritiden med always on påslått. 

Det er verken noe negativt eller annet at den bruker 10% mer på et døgn med denne påslått. Det er vel bare sånn det er. Vertfall i mitt tillfelle. Så får man jo bare velge om dette er noe man kan avse for å ha denne funskjonen påslått. Det får være opp til hver enkelt. 

jeg bruker ikke telefonen min voldsomt mye i løpet av en arbeidsdag da den stort sett ligger på pulten. Jeg har egen jobbtelefon jeg bruker i jobb. Så min telefon ligger stort sett i standby hakve dagen. 

i skrivende stund har jeg 96% igjen på batteriet etter ca. 14 timer. Uten always on. I går hadde jeg 82% igjen etter 24 timer. 

Man kan gjerne diskutere bakgrunnsoppgaver siden telefonen er ny samt bruksmønster og andre ting, men generelt vil jeg uansett mene at denne always on funksjonen trekker for mye strøm til at JEG ønsker å ha den påslått. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg brukar heller ikkje telefonen så veldig mykje, så om den trekk 6-10% pga. always on så påverkar ikkje det min bruk. Det kan òg hende at det kjem oppdateringar som påverkar straumforbruket til always on. Det beste med funksjonen er kanskje at eg ser om det er notifikasjonar på telefonen utan å røre den. I heimen har me ikkje så mange klokker, så det er greit med den òg.

Det er opp til den enkelte om dei finn nytten i funksjonen. Ingen blir tvungen til å ha den av eller på.

Lenke til kommentar
MartinF skrev (48 minutter siden):

Noen som har funnet om man kan få always on til å skru seg av når man har på fks. do not disturb? Irriterer meg at jeg må snu mobilen ned når den ligger på nattbordet. Trenger ikke always on når jeg sover 😛

Bruk Fokus, Søvnfokus. Då skrur den av skjermen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Bare sånn for å rydde opp litt i det jeg nevnte rundt MIN opplevelse av batteritiden med always on påslått. 

Det er verken noe negativt eller annet at den bruker 10% mer på et døgn med denne påslått. Det er vel bare sånn det er. Vertfall i mitt tillfelle. Så får man jo bare velge om dette er noe man kan avse for å ha denne funskjonen påslått. Det får være opp til hver enkelt. 

jeg bruker ikke telefonen min voldsomt mye i løpet av en arbeidsdag da den stort sett ligger på pulten. Jeg har egen jobbtelefon jeg bruker i jobb. Så min telefon ligger stort sett i standby hakve dagen. 

i skrivende stund har jeg 96% igjen på batteriet etter ca. 14 timer. Uten always on. I går hadde jeg 82% igjen etter 24 timer. 

Man kan gjerne diskutere bakgrunnsoppgaver siden telefonen er ny samt bruksmønster og andre ting, men generelt vil jeg uansett mene at denne always on funksjonen trekker for mye strøm til at JEG ønsker å ha den påslått. :) 

Men du ser ikke vår håpløst det er å komme med sånne uttalelser når du får telefonen onsdags kveld og torsdag kveld konstanterer at joda den bruker vanvittig mye strøm med AOD på basert på dine to ladinger innenfor omtrent et døgn?

Hvordan i alle dager kan du bastant påstå at den bruker 10% mer på et døgn når du mottok telefonen Onsdag 21:00 og kommer med påstanden på torsdags kvelden? Torsdag 21:00 er første døgnet og du postet denne uttalelsen din her Torsdag 23:25. Om jeg regner rett så er det 1døgn og 2.5 time etter du hentet telefonen basert på forum posten din. Hvordan fikk du på 1døgn og 2.5 time erfaring med at døgn 1 brukte den 10% mer enn døgn 2 på de 2.5timene inn i døgn 2?

Føler jeg repeterer meg selv i det uendelige her, men første dagen så skal mye synces, telefonen skal lære forbruksmønster osv og man har sjeldent repeterbart mønster heller. De fleste trykker også mer på telefonen sin første døgnet bevisst eller ubevisst. Siden du åpnebart ikke kan ha gjort deg denne erfaringen basert på tidslinjen sprer du bare desinformasjon og gir andre samme confirmation bias som du selv har fått. Ikke forstår jeg hvorfor du skal skru det av for å spare batteri når du bruker roughly 8% av batteriet ditt i døgnet heller, men det er nå en annen sak 😛

Endret av minim
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tenker jeg trekker meg ut av denne tråden. Føler diskusjon rundt dette er demotiverende og slitsomt. 

Oppsummering:

jeg er veldig fornøyd med telefonen. Jeg kjøpte den ikke grunnet always on funksjonen men hovedsaklig grunnet kameraet. Jeg har aldri sagt at strømforbruket med AOD er "vannvittig høyt". 

Jeg har også sagt at jeg skal teste dette mer over tid ved å slå AOD av/på. 

det var mine siste ord angåande AOD i denne tråden, frem til jeg evt. kommer med nye oppdateringer rundt erfart strømforbruk. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (1 minutt siden):

Eller et hvilket som helst annet Fokus, hvor du setter på et filter som heter "sparebluss". Da slår AOD seg av også når fokuset er på :) 

Takk til dere begge, men er det mulig å skru på dette automatisk? Jeg har do not disturb på mellom 23.30 og 06.30 hver dag. Kan jeg gjøre det samme med søvnfokus? Prøvde i går kveld, men da måtte jeg skru den på manuelt.

Lenke til kommentar
MartinF skrev (2 minutter siden):

Takk til dere begge, men er det mulig å skru på dette automatisk? Jeg har do not disturb på mellom 23.30 og 06.30 hver dag. Kan jeg gjøre det samme med søvnfokus? Prøvde i går kveld, men da måtte jeg skru den på manuelt.

Trur du må lage ein søvnplan i Helse-appen og velje tidspunkt der. Du kan gå direkte til planen via innstillingane til søvnfokus.

Lenke til kommentar
MartinF skrev (27 minutter siden):

Takk til dere begge, men er det mulig å skru på dette automatisk? Jeg har do not disturb på mellom 23.30 og 06.30 hver dag. Kan jeg gjøre det samme med søvnfokus? Prøvde i går kveld, men da måtte jeg skru den på manuelt.

Jeg setter egentlig bare "ikke forstyrr" selv jeg automatisk, lagt til noen personer som alltid slipper igjennom og sparebluss. Mellom 23-07. Behagelig å ikke ha AOD på i mørket på soverommet. :) 

Jeg gidder ikke sette opp en hel søvnbonanza for å slå av AOD. ☺️

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (1 time siden):

Jeg setter egentlig bare "ikke forstyrr" selv jeg automatisk, lagt til noen personer som alltid slipper igjennom og sparebluss. Mellom 23-07. Behagelig å ikke ha AOD på i mørket på soverommet. :) 

Jeg gidder ikke sette opp en hel søvnbonanza for å slå av AOD. ☺️

Aha, så det er Spareblussmodus som står bak demping av AOD. Det var nyttig informasjon, då konfigurerer eg heller "Ikke forstyrr". Takk!

trym177 skrev (1 time siden):

Har dere AOD på aller av?

Har du lese dei siste 2-3 sidene av tråden? Eg har den på.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 1.10.2022 den 12.05):

Aha, så det er Spareblussmodus som står bak demping av AOD. Det var nyttig informasjon, då konfigurerer eg heller "Ikke forstyrr". Takk!

Har du lese dei siste 2-3 sidene av tråden? Eg har den på.

Korrekt :) Nydelig kombo. AOD av og batterisparing på fra tidspunkt xx:xx til xx:xx. 😀

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Tidligere år så vet jeg det har vært diskusjoner rundt  hvilke frekvenser telefonen støtter. Så det kan være noen ulikheter det er verdt å passe på. Jeg vet dessverre ikke mer

oki fant dette på apple, venstre usa og høyre norge. Ble ikke så mye klokere...

Men ser ganske like ut.

iphone14.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...