Gå til innhold

Slik lader du elbilen billigst mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Realiteten er likevel at det i mange tilfeller fortsatt vil være billig å kjøre elbil for de fleste, bortsett fra de som baserer seg på hurtiglading, lader på hytta, eller av andre grunner ikke får strømstøtte."

Det gjelder ikke alle da, jeg baserer meg på hurtiglading og lading på hytta nå som strømmen er dyr, og betaler 0,- pr. kWh begge steder ;)
 

Lenke til kommentar

Skaff deg Ionity-avtale gjennom bilprodusenten om du har bil fra en av bilprodusentene som er partnere hos Ionity, og har Ionity-stasjoner på de rutene man normalt reiser langt på. Det vil si det meste av Norge fra Trondheim og sørover. Dog med forutsetning for Trondheim at du reiser sørover, ikke nordover, dessverre.

Min Ionity-avtale koster meg 135,- per måned, og da koster det meg 1,65 i tillegg per kWh ladet. Da skal man lade for 50 kWh eller mer, for å likevel komme likt eller billigere ut enn noen av konkurrerende ladenettverk. Og, jeg sparer nå i forholdt til å lade "hjemme", siden jeg bor i et borettslag der jeg har tilgang til lading, men til en pris på 2,50 per kWh.

Det gjør at jeg sparer 85 øre per kWh mot å lade hjemme, og jeg må lade 158,8 kWh for å betale de 135, om det er eneste alternative sted å lade. Men da har jeg altså i tillegg besparelsen ute, om jeg tilfeldigvis må lade på farten.

Jeg skulle gjerne hatt en Ionity-stasjon enda nærmere Oslo, men med nå en på Dal som jeg benytter svært ofte når jeg skal eller har besøkt min mor eller en av brødrene mine, får jeg dekt mye av mitt ladebehov der. Og flere er så nær, at det faktisk kan lønne seg å ta en tur bare for å lade opp, da jeg fort sparer inn forbruket.

Ellers har jeg tilgang til Ionity-stasjoner i stort sett alle retninger jeg skulle velge å reise.  Jeg nevner i fleng, en ved Rygge eller Jaren for Sverige-turer, en ved Hole for turer retning Beitostølen (og flere på vei oppover), en mellom Sandefjord og Larvik for turer langs E18 mot Sørlandet og en ved Høydalsmoen for turer mot Haugesund og Stavanger, så er jeg "omringet" av disse innen passe distanse.

Høydalsmoen er under 19 mil hjemmefra, og det er den som er lengst unna som første på ruta, men samtidig så nært at jeg skal være ganske tom for ikke å rekke den (under 50 % SoC). I tillegg så finnes det en drøss av steder jeg kan toppe opp for å ha nok til å nå en Ionity-stasjon om jeg skulle velge en rute der de ikke er plassert langs.

Klar over at man som Osloborger bor temmelig perfekt for å ha Ionity-avtale, og at ikke alle sterder sør for Trondheim er like heldige. Men jeg ser mange nevner at de ikke har en nær der de bor. Og så nevner de konkurrenter som er så nært, at man i realiteten så godt som aldri stopper ved disse, for det er ikke da man trenger lading mest.

Det er først når du nærmer deg mellom 10 og 20 % rest-SoC at man får et reelt ladebehov på vei. Og det er da du som regel oppnår best ladefart, og kortest ladetid. Ser mange begynner å få panikk om de havner under 40 %, om man skal tro det som skrives av enkelte. Det er kun sant, om man har en kortrekkevidde elbil, der under 30 % SoC vil være for lite til å nå neste lader, men da har man heller ikke bil som er mest gunstig for Ionity, siden de tross alt ligger med en viss avstand mellom hverandre, og da for langt for endel av disse bilene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eller kjøp en eldre Tesla med gratis lading i bilens levetid ;) Min X75D fra mars 2017 er vel en av de aller siste som ble levert med gratis lading som følger bilen. For tiden vil jeg tro det hever verdien på den betraktelig i forhold til en som ble registrert senere samme år. Tesla-ladestasjoner er ganske mye vanligere enn Ionity-stasjoner, bare på vei til hytta passerer jeg rett forbi 4 stk. og 4 stk. til er tilgjengelig om jeg velger en litt annen (og litt lengre) rute. 2 til underveis er under bygging. 

I forhold til å lade hjemme sparer jeg 15-20.000,- i året nå på å hurtiglade med dagens strømpriser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Eller kjøp en eldre Tesla med gratis lading i bilens levetid ;) Min X75D fra mars 2017 er vel en av de aller siste som ble levert med gratis lading som følger bilen. For tiden vil jeg tro det hever verdien på den betraktelig i forhold til en som ble registrert senere samme år. Tesla-ladestasjoner er ganske mye vanligere enn Ionity-stasjoner, bare på vei til hytta passerer jeg rett forbi 4 stk. og 4 stk. til er tilgjengelig om jeg velger en litt annen (og litt lengre) rute. 2 til underveis er under bygging. 

I forhold til å lade hjemme sparer jeg 15-20.000,- i året nå på å hurtiglade med dagens strømpriser. 

Eller kjøp en gammel dieselbil som kan gå på frityrolje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Eller kjøp en eldre Tesla med gratis lading i bilens levetid ;) Min X75D fra mars 2017 er vel en av de aller siste som ble levert med gratis lading som følger bilen. For tiden vil jeg tro det hever verdien på den betraktelig i forhold til en som ble registrert senere samme år. Tesla-ladestasjoner er ganske mye vanligere enn Ionity-stasjoner, bare på vei til hytta passerer jeg rett forbi 4 stk. og 4 stk. til er tilgjengelig om jeg velger en litt annen (og litt lengre) rute. 2 til underveis er under bygging. 

I forhold til å lade hjemme sparer jeg 15-20.000,- i året nå på å hurtiglade med dagens strømpriser. 

Absolutt et alternativ.

Men nettopp det med priser, og det å ha en såpass dyr bil uten mere garanti eller reklamasjonsrett, kan fort spise hele besparelsen og litt til, om noe kritisk ryker.

Billigste 2017-modell jeg fant nå, er en TMS 75 med oppgradert AP lagt ut til 339 K på finn, men om jeg inkluderer grats, gratis SuC eller gratis superlading i kriteriene, fikk jeg ingen treff. Søkte jeg på 2016 så er det en TMS 75D Facelift til 328 K. Altså bare 11 K mindre, dog riktignok 4WD.

Da kan man vurdere å kjøpe noe nytt med garanti i stedet for. Og de eventuelt ekstra kronene man eventuelt må legge på bordet, for å få rett bil/modell/utstyrsvariant, vil fort  være penger som ville flydd ut av lommeboka om noe annet enn batteriet går fyken.

Man bør derfor tenke seg om før man velger det alternativet. Det er en stor bil, så for noen vil det uansett være det beste valget, men det bør man selvsagt ta med i vurderingen

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271005048

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215449023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Klar over at man som Osloborger bor temmelig perfekt for å ha Ionity-avtale, og at ikke alle sterder sør for Trondheim er like heldige. Men jeg ser mange nevner at de ikke har en nær der de bor. Og så nevner de konkurrenter som er så nært, at man i realiteten så godt som aldri stopper ved disse, for det er ikke da man trenger lading mest.

Bur du i Oslo med elbil utan parkering og ladeplass så er det mange kommunale parkeringsplassar som kan brukast. Om du ikkje har behov for å lade kvar dag så går det ganske greit. Finn du 11-22 kW-ladarar (og bilen tar det), så treng du ikkje mange timane for å lade den opp.

Det er ingen Ionity-stasjoner i Oslo og du må kjøre 45 minutt for å finne ein.

Har du Powerpass Charge Faster får du sjølvsagt gode prisar på andre stasjonar enn Ionity òg.

Edit: Å kjøpe ein eldre Tesla, som er kjent for mange feil, for å lade gratis, så kan du fort ende opp med eit dyrare bilhald enn nyare Tesla eller eit anna merke.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Bur du i Oslo med elbil utan parkering og ladeplass så er det mange kommunale parkeringsplassar som kan brukast. Om du ikkje har behov for å lade kvar dag så går det ganske greit. Finn du 11-22 kW-ladarar (og bilen tar det), så treng du ikkje mange timane for å lade den opp.

Det er ingen Ionity-stasjoner i Oslo og du må kjøre 45 minutt for å finne ein.

Har du Powerpass Charge Faster får du sjølvsagt gode prisar på andre stasjonar enn Ionity òg.

Jeg er klar over de kommunale laderne, men tok de ikke med nå, nettopp fordi de ikke er hurtig eller lynlader. Men absolutt et alternativ, selv om prisene visstnok har endret seg nylig, og derfor er de ikke nødvendigvis like billig lengre.

En annen ting er at du enten må sove i bilen dersom du ikke bort nært en slik, eller må ordne transport frem og tilbake, siden det tar noen timer å fylle på, om ikke du har et ærend likevel i nærområdet til en slik lader. Eller stille deg der en søndag, og se film eller annet mens bilen lader.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-2

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/elbiler/parkering/na-blir-det-dyrere-a-parkere-elbil-i-oslo-rett-og-rimelig/s/5-95-496339

Nå skrev jeg i innlegget mitt, at jeg gjerne skulle hatt en Ionity-stasjon i Oslo, men det finnes ikke. Det var derfor ingen poeng å prøve å fortelle meg at de ikke finnes i Oslo.

Men både den på Jaren og den ved Hole er ca 4 mil unna, og rundt 40-45 minutter unna, litt avhengig fra hvor i Oslo man kjører fra. Den på Dal er litt lengre unna, ca 55 km fra Oslo S, men fremdeles innen 40 minutter unna. Kostnaden for kjøreturen er da altså fra 8 til 11 mil, og med rundt 2 kWh per mil og 1,65 kr per kWh, fra 9.70 til 13,33 i kostnad t/r + ladetap riktignok.

Passerer du en av disse på reisen din, eller det blir en kort detour, så kan du helt eller delvis skrelle fra den kostnaden. Er alternativet å hurtiglade eller lynlade et annet sted, så blir dette fort billigst, og etterhvert for mange som lader på hjemmestrøm etterhvert som prisene kryper oppover.

Så med mindre man passerer en på veien, så blir spørsmålet hvor mye bryderi og tid orker man i å legge i det for å spare kronene mot det det koster for å lade der du bor. Har man noen timer dødtid, der man ikke vet hva man skal ta seg til med, så vil fort 2x40 min reisetid + ladetid være en måte å bruke dødtid og samtidig spare penger. Men det er definitivt ikke noen familieaktivitet. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Man går ikke fra en elbil til å velge et gammelt drog som er nær pensjonistalderen, der man dessuten må kjøre rundt for å skaffe gammel og brukt frityrolje, for å stinke opp nabolaget både der man bor, og der man kjører. 

Like lite som man kjøper en gammel tesla med gratis lading. Men det var et bedre poeng. Man lader jo billigere men jeg er redd andre kostnader kan bli veldig dominerende med gamle elbiler med store batterier. 

Man kan også kjøpe et gammelt diesel aggregat man fyller frityrolje eller annet som kan brennes. Det vurdere jeg om elpriser ikke er tilbake til normalen før jeg får min bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Like lite som man kjøper en gammel tesla med gratis lading. Men det var et bedre poeng. Man lader jo billigere men jeg er redd andre kostnader kan bli veldig dominerende med gamle elbiler med store batterier. 

Man kan også kjøpe et gammelt diesel aggregat man fyller frityrolje eller annet som kan brennes. Det vurdere jeg om elpriser ikke er tilbake til normalen før jeg får min bil

Tror vi kan være enige om at Gammel Tesla med fri superlading og gammel dieselbil man ikke er redd for å dytte gammel og brukt (dog filtrert) frityrolje på, er gambling.

Men må være gammel dieselbil om den skal takle frityrolje uten å ødelegge både katalysator og annet dyrt (ad-blue-systemet og?). I tillegg til at dieselbilen vil mangle masse moderne sikkerhetsutstyr og sikkert ikke like god på passiv sikkerhet som deformasjonssoner etc, som gjør den langt farligere ved en kollisjon.

Da har jeg mere sans for det med dieselagregat og frityrolje, selv om det ikke er mest effektivt fører til utslipp vi helst skulle unngått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

Dra på besøk til de du kjenner, og si at du har lite strøm på bilen og om du kan lade mens du er der. 

Finnes mange uttak rundt omkring.
Drøssevis av de på kirkegårder.

Å basere seg på snylting og utnytting av andre, er ikke veien å gå. Jeg stopper heller på en ladestasjon før eller ellet et besøk, nå som prisene er slik de er, om jeg trenger "juice". Selv der de har sagt at jeg kan lade hos dem.

Det var nok noe annet i starten, når man hadde unnskyldningen om at ellers rekker jeg ikke frem OG kommer meg videre, eller den om at det ikke finnes alternativer som ladesteder.

Begynner å bli få steder der det ikke finnes en løsning, selv om det kan være litt utfordringer med hvor det finnes, hvilke effekter/hvor lang tid man må stå, og om man i det hele tatt rekker å forlate og komme tilbake innen den er fulladet eller ladet nok, og samtidig rekker å være på besøket man skulle til.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

TU, dere ser ut til å ha utelatt det aller beste sparetrikset!

Her kan man lade helt gratis, og stå varmt og godt innendørs.
Sommer som vinter.
Dessuten er selve parkeringen også helt gratis, og sentralt beliggende.

Ta med alle familiens elkjøretøy da vel, og spar store summer hvert år.
Og er du ordentlig kremmer, kan du sikkert påta deg å lade nabolagets biler i samme slengen, mot et mindre vederlag.

https://www.youtube.com/watch?v=op9Ag6bkMHA

 

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (9 timer siden):

TU, dere ser ut til å ha utelatt det aller beste sparetrikset!

Her kan man lade helt gratis, og stå varmt og godt innendørs.
Sommer som vinter.
Dessuten er selve parkeringen også helt gratis, og sentralt beliggende.

Ta med alle familiens elkjøretøy da vel, og spar store summer hvert år.
Og er du ordentlig kremmer, kan du sikkert påta deg å lade nabolagets biler i samme slengen, mot et mindre vederlag.

https://www.youtube.com/watch?v=op9Ag6bkMHA

Ja høye priser og høye avgifter er jo noe som skal ramme "vanlige folk". Ikke kremen... Det er jo "vanlige folks tur nå" i følge AvgiftsPartiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at strømstøtten er basert på månedens snitt, så virker det på meg som om du kan lade gratis, eller med profitt, hvis du har litt flaks med snittet og svingningene. Kan hende jeg tar feil.

Si månedens spot-snitt er 5 kr. (5 - 0,70)*0,8 = 3,44 kr pr kWh i støtte. Hvis prisen dupper under dette i løpet av natten i helgen f.eks. så er det bare å fylle opp.

Ikke sikkert du får ladet alt du trenger og du vet jo ikke snittet før månedene er over, greit nok det. Men stemmer dette sånn generelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (16 minutter siden):

I og med at strømstøtten er basert på månedens snitt, så virker det på meg som om du kan lade gratis, eller med profitt, hvis du har litt flaks med snittet og svingningene. Kan hende jeg tar feil.

Si månedens spot-snitt er 5 kr. (5 - 0,70)*0,8 = 3,44 kr pr kWh i støtte. Hvis prisen dupper under dette i løpet av natten i helgen f.eks. så er det bare å fylle opp.

Ikke sikkert du får ladet alt du trenger og du vet jo ikke snittet før månedene er over, greit nok det. Men stemmer dette sånn generelt?

Det stemmer. Alt forbruk når prisen er låg nok vil enten vere veldig rimeleg, gratis eller til og med at du får betalt for det. Dei beste tiltaka for å redusere utgiftene er å redusere forbruket og fokusere forbruket når prisen er så låg som mogleg, i den grad det er mogleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...