Gå til innhold

Strømprisene og vedfyring


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Siden strømprisene går opp (det blir sikkert enda dyrere i januar), øker etterspørselen etter ved... skulle tro ved ble mye dyrere da. Er det egentlig billigere for vanlige husholdninger å kjøpe ved enn å betale strømprisen inkl. den statlige rabatten på strøm?

Det er ikke et enkelt regnestykke, fordi selv om det finnes et tall på hvor mange kwh det er i f.eks. en kubikk bjørkeved, så er det ikke enkelt å oversette til oppvarming med strøm som holder en jevnere og ikke minst enklere kontrollert temperatur. Hvis inne-temperaturen med vedfyring blir 30 grader er det et mye høyere energitap.

Det mest klimavennlige er selvsagt ved.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe ved gir liten mening om ikke man får en veldig god avtale. Det beste er å ha egen eiendom med masse trær man kan hugge ned eller spørre noen som eier eiendom med masse trær om de gir bort trærne og veden gratis mot at man hugger ned og fjerner alt gratis for dem. Jeg har selv mye ved på lager, men det har ligget til tørk i flere år. Det blir ikke lett å hugge ned trær nå for så å fyre med fuktig ved.

Lenke til kommentar
Dilemma skrev (Akkurat nå):

Prisen på vedbriketter er allerede i ferd med å ta av. I fjor kjøpte jeg en god del vedbriketter på Europris. Da kostet det 29 kr. for en pakke (7,5 kg) gjennom hele vinteren. Nå har prisen økt til 79 kr..

Man kan få de til under 50-lappen også, men jeg tror man bør være tidlig ute og hamstre isåfall. Usikker på hvor god effekt disse har mot vedkubber, men mener å huske at de brenner en del fortere opp? 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje det er bedre å "legge til rette" for at folk bruker mer ved, siden det er klimanøytralt og strøm fortsatt produseres av fossilt brennstoff selv om det er mye vasskraft i Norge. I form av å fjerne MVA på det og skatten norske vedprodusenter betaler kunne vært 0,1%

I disse tider hvor det er så mye som skal leges til rette for, enten det er kompliserte coronaregler eller strøm eller hva som helst.

Da ville man slått to fluer i en smekk. Det er i alle fall nok av krattskog i Norge, selvsagt er ikke hurtigvoksende trær like bra som bjørk og sånt, men det bli varme ut av den ilden også.

Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (2 minutter siden):

Kanskje det er bedre å "legge til rette" for at folk bruker mer ved, siden det er klimanøytralt og strøm fortsatt produseres av fossilt brennstoff selv om det er mye vasskraft i Norge. I form av å fjerne MVA på det og skatten norske vedprodusenter betaler kunne vært 0,1%

I disse tider hvor det er så mye som skal leges til rette for, enten det er kompliserte coronaregler eller strøm eller hva som helst.

Da ville man slått to fluer i en smekk. Det er i alle fall nok av krattskog i Norge, selvsagt er ikke hurtigvoksende trær like bra som bjørk og sånt, men det bli varme ut av den ilden også.

Tja, hvor godt det er for klimaet, og spesielt den lokale luftkvaliteten kan vel diskuteres: 
https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/forurensning/lokal-luftforurensning/vedfyring-og-luftforurensning/

Egentlig så har vi mulighet til å gi innbyggerne billig nok strøm, men det er en lang vei å gå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, Baranladion said:

Tja, hvor godt det er for klimaet, og spesielt den lokale luftkvaliteten kan vel diskuteres: 
https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/forurensning/lokal-luftforurensning/vedfyring-og-luftforurensning/

Egentlig så har vi mulighet til å gi innbyggerne billig nok strøm, men det er en lang vei å gå. 

Kan ikke staten lage flisfyringsanlegg som produserer strøm? Trærne vokser jo opp igjen, og da fikk man god kontroll på eksosen. Jeg mener at de ER FORPLIKTET TIL DET, siden de selger unna vannkraften og atomkraft er tiår unna.

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme verdien av at strøm får du on demand, mens ved må du investere penger, plass og tid til.

Strøm, med termostat, gir også maks komfort pr. kw. Ved har mer en tendens til at det blir for kaldt, så fyrer man opp, så blir det for varmt. Senke temperaturen med en grad for å spare penger er jo tilnærmet ikke gjennomførbart med ved.

Ved burde derfor være vesentlig billigere enn strøm for å dekke opp for nedsidene, og det er det ikke dersom du må kjøpe på det åpne markedet.

Ved har dog en forsyningssikkerhet i seg som du ikke har med strøm, det gjelder ikke kun ved rasjonering men også ved andre typer feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (2 timer siden):

Kan ikke staten lage flisfyringsanlegg som produserer strøm? Trærne vokser jo opp igjen, og da fikk man god kontroll på eksosen. Jeg mener at de ER FORPLIKTET TIL DET, siden de selger unna vannkraften og atomkraft er tiår unna.

Egentlig litt rart dette ikke har kommet mer frem i lyset. Det har jo vært en del snakk om å bruke "biomasse" for å produsere strøm og det beste burde jo som du nevner være store anlegg (gjerne litt unna folk der det er mye skog) hvor man lett kan rense avgassene i store volumer. Man snakker jo om at Norge gror igjen, så dette burde i utgangspunktet være en nobrainer.

Frem til nå har nok "unnskyldningen" vært at strømprisen har vært for lav til å kunne drive dette, men nå burde jo det hinderet være borte:
https://www.tu.no/artikler/strenge-eu-krav-kan-stenge-biobrenselanlegg/349177

Edit:
Her påstås det at man kan øke fra dagens ca 15TWh til 35TWh:
https://eis.no/energikilder/bioenergi/

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Med mindre man har en god kilde til svært billig ved, så er ved betydelig dyrere enn strøm når man tar strømstøtten med i beregningen. Men det gir jo en ekstra sikkerhet mtp. strømrasjonering.

Ja for oss privatpersoner er det slik, og nok begrenset å spare da strømstøtten er noe staten betaler oss som forbruker strømmen.

Men alle som produserer strøm får jo markedsprisen, så ift store sentrale bioanlegg burde vedfyring være gunstig.
(Dette er vel også grunnen til at man bør ha strømstøtte og ikke en makspris.)

Lenke til kommentar

Noen tips til gratis/billig ved: engangs-europaller og ødelagte paller(bedrifter og butikker), ren rivingsmateriale, kommuner har massevis av areal som bør tynnes ut.(ringte her til kommune(teknisk etat) og oppsynsmannen kom et par dager senere, merket tre(større) og områder hvor jeg kunne hente tre.

Kompis driver med større gjennvinning-anlegg, masse ren trevirke å henta. osv. osv..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Jarmo said:

Noen tips til gratis/billig ved: engangs-europaller og ødelagte paller(bedrifter og butikker), ren rivingsmateriale, kommuner har massevis av areal som bør tynnes ut.(ringte her til kommune(teknisk etat) og oppsynsmannen kom et par dager senere, merket tre(større) og områder hvor jeg kunne hente tre.

Kompis driver med større gjennvinning-anlegg, masse ren trevirke å henta. osv. osv..

Er dette typiske tjenester et gjenvinningsanlegg tilbyr, eller er det kompistjenester? Jeg spør fordi det er masse man kan "hente" på et slikt anlegg som har en viss økonomisk verdi, i alle fall hvis man ser i spesialavfallet.

Jeg tror de skal bruke trevirket til noe. Papir, kanskje.

Lenke til kommentar
Dilemma skrev (8 timer siden):

Prisen på vedbriketter er allerede i ferd med å ta av. I fjor kjøpte jeg en god del vedbriketter på Europris. Da kostet det 29 kr. for en pakke (7,5 kg) gjennom hele vinteren. Nå har prisen økt til 79 kr..

Europris har de siste årene solgt vedbrikketter i mindre forpakninger enn konkurrentene. Så de har ikke vært billigere enn andre. 

Vedpriser er jo omtrent doblet ved kjøp av storsekk på 1500 liter. 

Jeg bestilte ved av en annen bonde i år, når jeg så tok kontakt for å hente, hadde han solgt veden til andre. Beklaget at han hadde tatt mer bestillinger enn han kunne levere... Aldri opplevd før. Mistenker han ble fristet av å selge til høyere pris. 

Naboen fyrte parkett og annet i vinter, luktet husbrann flere måneder. Vi kunne ikke lufte... 

Gassovner vil man nok se mer av også.

Får se om det blir litt mer branner i vinter. Pipebrann fra drit som brennes, maskiner som går om natten, propan osv. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På det lokale gjenvinningsanlegget er det en egen haug for trekubber og stranger. Mulig man kan få med seg noe hvis man spør. Aldri trengt selv, lager ved på paller med maskin, veldig enkelt og kjapt. For min del er det ikke så mye kostnaden med oppvarming, men rett og slett effekten. Det er hardt å fyre elektrisk med 6-7 kW over tid, som trengs når det er 10-15 minus. 2-3 måneder med slike effekter og det blir også ganske kostbart. I tillegg er det alskens avfall som papp og papir, emballasje, avkapp trevirke etc går rett i ovnen. Har nesten ikke søppel på vinteren, kun aske.

Men har man null interesse for ved og det er et ork å fyre så skjønner jeg det kan bli en lang vinter, legg sammen alt så er det jo ganske mye arbeid. Likevel syns jeg det er godt å bære, stable og litt slike ting i løpet av dagen. Får rørt litt på kroppen selv på de rolige, kalde vinterdagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...