Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (1 time siden):

Dersom man lar alle med bilsertifikat lov til å kjøre elektriske mopeder med hastighet opp til 65 km/t, og samtidig gitt intensiver for å kjøpe slike, ville det hjulpet masse.

Mopedsertifikat i dag ( maks 45 km/h) er ubrukelig som erstatning/supplement til bil.
 

Jeg kunne sikkert ha kjørt i 45 km/t til jobb (mye raskere enn kollektiv, og raskere enn bil i rushet), men jeg er skeptisk til sikkerheten samt komforten på kalde vinterdager.

En "sykkelfelt-motorvei" hvor man kunne kjøre i 20-30-40 km/t uten å bli påkjørt av biler og uten å være redd for å kjøre på gamle damer ville ha løst noe av dette. Med sykkel, elsykkel, elsparkesykkel og moped (med rimelige hastighetsbegrensninger).

En utfordring med alle raske kjøretøy for en enkelt person er vel hvor mye vei-areal de beslaglegger. Jeg har sett trafikken i ymse Asiatiske land hvor man tettpakker veien med mopeder som kjører i stor fart, men regner med at det er for usikkert for oss. Hvis mopeden skal beslaglegge bredden av en fil, og sin egen lengde på 2 meter + 3 sekunder bremselengde så blir det mye vei per person sammenlignet med en leddbuss med 100+ passasjerer.

-k

Lenke til kommentar
36 minutes ago, knutinh said:

En "sykkelfelt-motorvei" hvor man kunne kjøre i 20-30-40 km/t uten å bli påkjørt av biler og uten å være redd for å kjøre på gamle damer ville ha løst noe av dette. Med sykkel, elsykkel, elsparkesykkel og moped (med rimelige hastighetsbegrensninger).

En utfordring med alle raske kjøretøy for en enkelt person er vel hvor mye vei-areal de beslaglegger. Jeg har sett trafikken i ymse Asiatiske land hvor man tettpakker veien med mopeder som kjører i stor fart, men regner med at det er for usikkert for oss. Hvis mopeden skal beslaglegge bredden av en fil, og sin egen lengde på 2 meter + 3 sekunder bremselengde så blir det mye vei per person sammenlignet med en leddbuss med 100+ passasjerer.

-k

Ny infrastruktur blir alt for omfattende og dyrt i de områdene hvor behovet er størst (bysentrum). 

Mopeder er ikke noe særlig mer effektivt i fart, da tar de fort 2 meter + 3 sekunder som du sier. Det er i tett trafikk de er geniale. Da kan de stå flere i bredden, komme seg forbi køer som går andre steder enn dit de skal++ 

Mopeder i dag er et "hinder" i 60 soner og oppover. Derfor er 45 grensen de har i dag ødeleggende for trafikkflyten.

Endret av WiiBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Ny infrastruktur blir alt for omfattende og dyrt i de områdene hvor behovet er størst (bysentrum). 

Mopeder er ikke noe særlig mer effektivt i fart, da tar de fort 2 meter + 3 sekunder som du sier. Det er i tett trafikk de er geniale. Da kan de stå flere i bredden, komme seg forbi køer som går andre steder enn dit de skal++ 

Mopeder i dag er et "hinder" i 60 soner og oppover. Derfor er 45 grensen de har i dag ødeleggende for trafikkflyten.

Det er mulig.

Vegvesenet planlegger å legge motorveien under lokk mellom Abildsø - ulvensplitten - Alna. Deler av E18 vestover skal legges under lokk. Dronning Euphemias gate er mulig fordi man la trafikken i tunnell heller enn forbi Oslo S.

Det er mange muligheter (og ofte gode grunner) for å flytte tung og rask trafikk under bakken, og dette frigjør typisk areal over bakken som kan brukes til boliger, grøntarealer, og/eller veibane for mykere trafikkanter.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/awKPME/her-kommer-tunnelen-som-skal-fjerne-ulvensplitten

https://www.vegvesen.no/en/road-projects/european-road/e18vestkorridoren/

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Jeg har avogtil havnet i sosiale sammenhenger med grupper av folk som IKKE har elbil (og ikke visste at jeg hadde elbil), og de bonder med hverandre ved å øse hverandre opp med negative elbil-myter. Da er det rett fornøyelig å legge noen fakta på bordet, som punkterer hele elbilhater-bondingen. Blir gjerne stille rundt bordet da. Fakta kan lett ødelegge en "god" diskusjon... 😉

Men det begynner å bli sjeldnere og sjeldnere med slike situasjoner nå, for nå har gjerne halvparten av disse folka skaffet seg elbil selv.

Har også vært morsomt å følge disse diskusjonene på nett de siste 10 årene, og sett hvordan diverse profiler (personer) har gjort meningsmessige helomvendinger. Utrolig mange ihuga elbil-motstandere har snudd og innsett hvor bra det er å kjøre elbil. Morosamt! ☺️

Den utviklingen er jo naturlig. Det er tross alt enorm utvikling på litt over 10 år. Fra små bybiler med 10 mil rekkevidde (i praksis), til dagens for store biler med enorme batteripakker...

Elbilene for 10-12 år siden kunne ikke fullgodt erstatte en familiebil 100%. Det var biler man hadde som bil nr 2. I-miew og Leaf forandret mye når de kom, men var fortsatt ikke fullgod erstatning som eneste bil til full familie. Hurtiglading var ukjente begrep osv.

Forøvrig er det alltid bedrevitere på ulike tema, der det ikke nytter å få inn noen nyanser.

Litt nyanser er uansett viktig, her har MDG bommet litt i sin politikk og holdning. De har litt sånn holde egen hage ren og la dritten være igjen hos naboen, holdning. Å stille krav til produksjon og import.

Polarisert debatt starter ofte slik: Elbil er kun å forbinde med rent vann og frisk gress (billedlig) bare renhet. Drivstoffbil er kun elendighet. Så går noen i krigen med innspill om ulike sider med om alle vraket en ny bensinbil og kjøpte elektrisk. Osv... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 minutter siden):

Den utviklingen er jo naturlig. Det er tross alt enorm utvikling på litt over 10 år. Fra små bybiler med 10 mil rekkevidde (i praksis), til dagens for store biler med enorme batteripakker...

Elbilene for 10-12 år siden kunne ikke fullgodt erstatte en familiebil 100%. Det var biler man hadde som bil nr 2. I-miew og Leaf forandret mye når de kom, men var fortsatt ikke fullgod erstatning som eneste bil til full familie. Hurtiglading var ukjente begrep osv.

Forøvrig er det alltid bedrevitere på ulike tema, der det ikke nytter å få inn noen nyanser.

Litt nyanser er uansett viktig, her har MDG bommet litt i sin politikk og holdning. De har litt sånn holde egen hage ren og la dritten være igjen hos naboen, holdning. Å stille krav til produksjon og import.

Polarisert debatt starter ofte slik: Elbil er kun å forbinde med rent vann og frisk gress (billedlig) bare renhet. Drivstoffbil er kun elendighet. Så går noen i krigen med innspill om ulike sider med om alle vraket en ny bensinbil og kjøpte elektrisk. Osv... 

Jepp. Derfor er fakta-input / informasjon så viktig, for å få diskusjonen inn på et saklig faktabasert grunnlag. Polarisert debatt tjener ingen på, ja unntatt trollene da. De ser vi jo her prøver å polarisere debatten til stadighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Jeg har avogtil havnet i sosiale sammenhenger med grupper av folk som IKKE har elbil (og ikke visste at jeg hadde elbil), og de bonder med hverandre ved å øse hverandre opp med negative elbil-myter.

Kan det tenkes at noen som HAR elbil bonder med hverandre på akkurat samme måte? Sånn som de som heier på Man United, mobiltelefoner med et halvspist eple bakpå (eller ikke), ymse Guder fra midt-østen (eller ikke), eller plukk hvilken som helst overbevisning som skiller "oss" fra "dem"?

Kan det tenkes at du har huller i din forståelse som jeg ikke har? Er det slik at idet man kjøper elbil så blir man allvitende? 

For ordens skyld så har jeg en elbil. Jeg har Apple-produkter. Jeg hater fotball. Jeg er ateist. Men jeg klarer utmerket godt å se at det finnes feil ved Apple-produkter og forstår godt at noen kan bestemme seg for å kjøpe et konkurrerende produkt. Jeg forstår hvordan noen kan ende opp som kristen. Jeg ser også at det finnes caser for å bruke og kjøpe ICE-biler, men disse er langt mindre dominerende nå enn for 10 år siden, og vil antagelig være forsvinnende liten 10 år fram i tid.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

Kan det tenkes at noen som HAR elbil bonder med hverandre på akkurat samme måte? Sånn som de som heier på Man United, mobiltelefoner med et halvspist eple bakpå (eller ikke), ymse Guder fra midt-østen (eller ikke), eller plukk hvilken som helst overbevisning som skiller "oss" fra "dem"?

Kan det tenkes at du har huller i din forståelse som jeg ikke har? Er det slik at idet man kjøper elbil så blir man allvitende? 

For ordens skyld så har jeg en elbil. Jeg har Apple-produkter. Jeg hater fotball. Jeg er ateist. Men jeg klarer utmerket godt å se at det finnes feil ved Apple-produkter og forstår godt at noen kan bestemme seg for å kjøpe et konkurrerende produkt. Jeg forstår hvordan noen kan ende opp som kristen. Jeg ser også at det finnes caser for å bruke og kjøpe ICE-biler, men disse er langt mindre dominerende nå enn for 10 år siden, og vil antagelig være forsvinnende liten 10 år fram i tid.

-k

Ja, men setter du en bensinbil opp i mot en el-bil, saa taper du.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (29 minutter siden):

Kan det tenkes at noen som HAR elbil bonder med hverandre på akkurat samme måte? Sånn som de som heier på Man United, mobiltelefoner med et halvspist eple bakpå (eller ikke), ymse Guder fra midt-østen (eller ikke), eller plukk hvilken som helst overbevisning som skiller "oss" fra "dem"?

Du mener at elbil-tilhengere øser hverandre opp med positive elbil-myter? Alt er vel mulig, men syns det høres noe søkt ut. De som HAR elbil vet som regel litt om elbil.

knutinh skrev (30 minutter siden):

Kan det tenkes at du har huller i din forståelse som jeg ikke har?

Tja, utfra hva du skriver her så virker det kanskje som om det er motsatt, men håper det inntrykket er feilaktig.

knutinh skrev (32 minutter siden):

Er det slik at idet man kjøper elbil så blir man allvitende?

Nei, men om man interesserer seg for temaet, så setter man seg gjerne litt inn i det. Dessuten så kommer vel stort sett ALLE elbil-eiere fra ICE-biler, så man forstår både fordeler og bakdeler.

Skjønner jo utfra ordleggingen din at jeg tråkket på en øm tå her, men det får du bare leve med.

Kanskje jobbe litt med holdningene dine, som det er nevnt flere ganger i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har elbil selv og er ikke en "elbil-hater", men jeg har inntrykk av at det er ekstremt mange sinker/søndagssjåfører som kjører elbiler. Ofte når et er en kolonne som ligger 10-15km/t under fartsgrensa så er det typisk en eller annen jævla LEAF eller noe som ligger i front. Om det er rekkeviddeangst eller gjerrig på strømmen fordi det er dyrt eller hva faen det kommer av vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Du mener at elbil-tilhengere øser hverandre opp med positive elbil-myter? Alt er vel mulig, men syns det høres noe søkt ut. De som HAR elbil vet som regel litt om elbil.

Jeg har tidligere opplevd nettopp (enkelte) Tesla-eiere slik. Og Apple-eiere. Når man opplever at man har tatt et sterkt og unikt valg og at "de andre" ikke har forstått noen ting så kan det ende opp som en kult-lignende sak. Da blir kritikk av dårlige karosseri-skjøter eller dårlige tastatur fort oppfattet som ikke saklig kritikk, men angrep på jeg-et som har tatt valget om å gå for dette produktet. Dette vet selvsagt markedsførere å utnytte maksimalt.

Når jeg føler en sterk lojalitet eller en soags «kjærlighet» til et produkt av plast og metall så prøver jeg å ta et skritt tilbake og være selvkritisk. Har 

Sitat

Tja, utfra hva du skriver her så virker det kanskje som om det er motsatt, men håper det inntrykket er feilaktig.

Jeg tror kanskje ikke at du leste setningen du svarte på? Alternativet til at du har huller i din forståelse er at du ikke har huller i din forståelse. For deg virker det altså som om du har en perfekt forståelse?

Sitat

Nei, men om man interesserer seg for temaet, så setter man seg gjerne litt inn i det.

Så en bensinbileier som er interessert i elbiler har kanskje satt seg litt inn i det?

Sitat

Dessuten så kommer vel stort sett ALLE elbil-eiere fra ICE-biler, så man forstår både fordeler og bakdeler..

Men alle bileiere forstår ikke behovene til alle andre bileiere.

Jeg har en dieselbil og en elbil. Innbærer argumentasjonen din over at jeg forstår både fordeler og ulemper? Eller tenker du at jeg tar feil hvis jeg ser noen ulemper med elbilen min?

Sitat

 

Sitat

Skjønner jo utfra ordleggingen din at jeg tråkket på en øm tå her, men det får du bare leve med.

På ingen måte. Jeg har tatt tak i trådstarters spørsmål om hvorfor frontene noen ganger blir så harde.

Sitat

Kanskje jobbe litt med holdningene dine, som det er nevnt flere ganger i denne tråden

Jeg tar gjerne imot konkrete innspill til hvilke holdninger du mener jeg burde forbedre. Jeg venter i spenning.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 timer siden):

Ja, men setter du en bensinbil opp i mot en el-bil, saa taper du.

Hva som kommer best ut av det av en elbil og en bensinbil kommer helt an på hvilke kvaliteter og kriterier man legger til grunn for sammenlikningen. Det som er viktig for noen kan være helt uviktig for andre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Karltorbj said:

Funker ikke med bensinstasjonene, selv om vi kan fylle om natten og rekkevidden begynner aa bli bra.

Er det noe annet?

Rekkevidden spørs jo også litt hva man har råd til. Om alt man har råd til er en Leaf fra 2014 er ikke rekkevidden fullt så bra.

ICE er fortsatt best når det kommer til lange kjøreturer som ville ha blitt uforholdmessig mye lenger med elbiler eller der det ikke finnes ladestasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kaller det "potensielle ulemper" jeg, for ikke alle punktene er relevante for alle:

- Høy vekt
- Dårligere praktisk rekkevidde enn fossilbil.
- Mindre frihet til å kjøre der man vil når man vil i områder der det er dårlig utbygd ladenettverk
- Det med dårligere rekkevidde og begrenset frihet til å kjøre der man vil blir ytterligere forsterket dersom man kobler på en tilhenger. Og mange elbiler har lav maks tillatt hengervekt.
- Elbilens drivlinje med stort batteri gjør at man ofte ender opp med MPV eller SUV liknende biler - et design som ikke er til alles smak. Eller sedaner der design har gått på bekostning av aerodynamikk. 
- Blant fossilbilene finnes det mange "autofile" biler der man blir mer involvert som sjåfør. Det er motorlyd, det er potensielt manuell giring, man må jobbe og samspille med teknikken. 
- Med en elbil så går man glipp av gledene (og sorgene) ved å kjøre rundt med en drivlinje som krever årlig stelling og dulling for å holde seg driftsikker. For mange sikkert et uforståelig argument, men for noen som har bil og teknikk som hobby så gir det eierglede å holde en fossilbil gående og skru og reparere på den selv. 
- Potensielt svært kostbare reparasjoner på elbiler dersom batteriet blir ødelagt eller skadet

Enkelte av disse punktene er nok forbigående problemer etterhvert som teknologien utvikler seg videre og ting som batterilading og utbygging av hurtigladere forbedres.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Negative sider ved el-bil:

Krok, som kommer naa.

Funker ikke med bensinstasjonene, selv om vi kan fylle om natten og rekkevidden begynner aa bli bra.

Er det noe annet?

Det har ikke vært så mange stasjonsvogner med firehjulstrekk, hengerfeste og grei rekkevidde på markedet. Funksjonalitet som mange av oss regner som «standard» for en familiebil i Norge.
 

Hvis du har 500’ eller 1.200’ å svi av på en ny bil så begynner det å bli ganske bra, og Tesla Model X har vel tikket av alle bokser utenom pris i en del år.

Hvis du har et budsjett på 50’ eller 200’ så er det vel litt mer begrenset?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...