Gå til innhold

Hjemmelaget batteribackup-system?


Kajac

Anbefalte innlegg

Siden myndighetene regelrett har rævkjørt landet og det blir stadig mer sannsynlig med strømrasjonering til våren, hvor DSB advarer mot hundrevis av dødsfall og strømforsyning kun 8 timer om dagen, vurderer jeg å være litt proaktiv.

Er det mulig å bygge seg et eget batteribackup-system, slik at man i hvert fall har tilgang på noe strøm i tilfeller hvor strømmen skulle blitt koblet ut? Har sett på dette oppsettet her: 

2x Biltema Fritidsbatteri 120 Ah koblet i parallell
1x 1000w 12-230v inverter
1x 8A batterilader

Blir da en selvstendig enhet med stikkontakter på, ikke noe som er tilkoblet husets strømnett. Tanken er at batteriene alltid står koblet til lading via vedlikeholdsladeren, og står klar til bruk i perioder hvor strømprisen eksploderer eller strømmen blir koblet ut.

Om ikke matten min er helt bak mål, burde dette oppsettet gi meg en batteribackup på over 2,5 kWt. Totalprisen på oppsettet blir vel rundt 6000 kr. 

Er dette penger kastet ut av vinduet, eller en god idé for å sikre seg selv litt forsyningssikkerhet når myndighetene ikke gjør jobben sin? Det skal ikke brukes til oppvarming (da bruker jeg gass), men til andre ting som PC, TV, lys og evt. mindre kjøkkenapparater osv.

Edit: Hvor trygt er det å oppbevare slike fritidsbatterier innendørs?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000w 230v vil tømme batteriene dine fort som fy.
Batterier av denne typen leverer mer strøm jo saktere du trekker den ut.

Personlig ville jeg styrt unna dem batteriene fra biltema og heller kjøpt noe ordentlig AGM-batterier for hyttebruk.

Men kan av erfaring fortelle deg at slike batterier ikke varer i evigheter før dem må lades igjen.
trekker du 100w fra en slik batteripakke på litt over 200Ah får du lav spenning etter ikke alt for lang tid.
Og du skal putte på 1000w. 


Fordelen med AGM er at dem ikke slites så lenge du aldri går under 60% ladenivå men dem tåler dypere utladning en mange andre batterier.

TC Projects: Lead-Acid Battery Backup - YouTube

Linken er til en som har laget backupsystem av vanlig batteri og inverter.
Her får du forklart ganske bra hvordan du må regne for å finne ut hvor mye strøm batteriet faktisk vil levere.
Og du får bra forklart fordeler og ulemper med det du tenker å gjøre.

 

Kajac skrev (34 minutter siden):

Edit: Hvor trygt er det å oppbevare slike fritidsbatterier innendørs?

Ordentlige fritids-batterier er helt trygge å lagre innendørs.
Disse fra biltema vil jeg ikke uttale meg om men har selv erfaring med AGM-batterier innendørs.
Og kjenner svært mange med batteribanker med AGM-batterier på hytter.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (1 minutt siden):

Hva med aggregat? Finner mange billige på finn.

Siden jeg bor i rekkehus blir jeg sikkert rimelig fort upopulær om jeg fyrer opp et aggregat på terrassen 😅

En UPS ser ut til å kun være for kortere strømbrudd. Jeg vil ha noe som kan holde en hel dag til ting som PC (laptop), nettverk, lys, osv. Kanskje også kjøleskap/fryser om mulig.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Siden jeg bor i rekkehus blir jeg sikkert rimelig fort upopulær om jeg fyrer opp et aggregat på terrassen 😅

En UPS ser ut til å kun være for kortere strømbrudd. Jeg vil ha noe som kan holde en hel dag til ting som PC (laptop), nettverk, lys, osv. Kanskje også kjøleskap/fryser om mulig.

hehe, da blir det fort værre.

Verdt å merke seg at datautstyr burde kjøre på vekselrettere med ren sinuskurve.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

En UPS ser ut til å kun være for kortere strømbrudd. Jeg vil ha noe som kan holde en hel dag til ting som PC (laptop), nettverk, lys, osv. Kanskje også kjøleskap/fryser om mulig.

Du får UPS-er i alle størrelser, og som jeg nevnte kan noen utvides med eksterne batterier.

Men batterier er selvsagt dyrt uavhengig av om man bruker UPS eller inverter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Siden jeg bor i rekkehus blir jeg sikkert rimelig fort upopulær om jeg fyrer opp et aggregat på terrassen 😅

En UPS ser ut til å kun være for kortere strømbrudd. Jeg vil ha noe som kan holde en hel dag til ting som PC (laptop), nettverk, lys, osv. Kanskje også kjøleskap/fryser om mulig.

Ja vi ønsker oss alle noe slik, men der er bare ikke noe annet alternativ...

Lenke til kommentar

Har du en liste over ting du vil bruke den lagrede strømmen til? F.eks

Kjøre vaskemaskinen 2 kWh 2kW

Se TV 2 kWh 0,25 kW

Lage middag 2 kWh 4 kW

Lade mobilen 0,01 kWh 0,05 kW

osv..

Bare for å se om det finnes bedre og billigere måter å løse enkelte av punktene på, og så summere energi og effekt på det resterende. Det kan potensielt spare deg for mye penger å gjøre en slik analyse.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Har du en liste over ting du vil bruke den lagrede strømmen til? F.eks

Kjøre vaskemaskinen 2 kWh 2kW

Se TV 2 kWh 0,25 kW

Lage middag 2 kWh 4 kW

Lade mobilen 0,01 kWh 0,05 kW

osv..

Bare for å se om det finnes bedre og billigere måter å løse enkelte av punktene på, og så summere energi og effekt på det resterende. Det kan potensielt spare deg for mye penger å gjøre en slik analyse.

Både komfyr og vaskemaskin er vel egentlig ute av bildet gitt sitt høye forbruk. Det er heller snakk om TV, lys, PC, nettverk, kanskje fryseboks og et og annet lite kjøkkenapparat (kaffetrakter, vannkoker, vaffeljern, mikro, etc). Kanskje også en vifteovn eller noe, men har gassoppvarming også, så det er ikke så nøye.

Lenke til kommentar

Sett opp liste med kWh og kW, summer kolonnene

Vurder om effektkrevende ting kan settes på vribryter sånn at kun ett apparat får strøm av gangen

Romoppvarming kan du generelt bare glemme å få inn i UPS-budsjettet. Det er en mye bedre måte å løse det på: Termisk masse. Dvs. bruk strøm når du har strøm, til å varme opp noe som kan avgi varme når du trenger varmen. Så bruker du UPS til lys, TV, nettverk og sånt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 23.8.2022 den 10.41):

Siden myndighetene regelrett har rævkjørt landet og det blir stadig mer sannsynlig med strømrasjonering til våren, hvor DSB advarer mot hundrevis av dødsfall og strømforsyning kun 8 timer om dagen, vurderer jeg å være litt proaktiv.

Er det mulig å bygge seg et eget batteribackup-system, slik at man i hvert fall har tilgang på noe strøm i tilfeller hvor strømmen skulle blitt koblet ut? Har sett på dette oppsettet her: 

2x Biltema Fritidsbatteri 120 Ah koblet i parallell
1x 1000w 12-230v inverter
1x 8A batterilader

Blir da en selvstendig enhet med stikkontakter på, ikke noe som er tilkoblet husets strømnett. Tanken er at batteriene alltid står koblet til lading via vedlikeholdsladeren, og står klar til bruk i perioder hvor strømprisen eksploderer eller strømmen blir koblet ut.

Om ikke matten min er helt bak mål, burde dette oppsettet gi meg en batteribackup på over 2,5 kWt. Totalprisen på oppsettet blir vel rundt 6000 kr. 

Er dette penger kastet ut av vinduet, eller en god idé for å sikre seg selv litt forsyningssikkerhet når myndighetene ikke gjør jobben sin? Det skal ikke brukes til oppvarming (da bruker jeg gass), men til andre ting som PC, TV, lys og evt. mindre kjøkkenapparater osv.

Edit: Hvor trygt er det å oppbevare slike fritidsbatterier innendørs?

Har lignende oppsett på hytta med 2xbiltema 100Ah, 600w inverter og 110W solcellepanel. Det har fungert feilfritt i over 6år. For tv og lys er det absolutt kurant. Ville i tillegg til det du nevner kjøpt hovedbryter for bruk mellom batteripakke og inverter i og med at "tomgangstrekket" til inverteren kan være opptil 1A. Ville også montert overbelastning/kortslutningsvern på batteripakken.

Lenke til kommentar

Får jo kjøpt ferdige batteriløsninger til formålet da. F.eks denne: 

https://www.clasohlson.com/no/p/36-8655?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0Af3te_kDZmhvSTlJY37S1IR5IxXaNHdS7ywkidxSgFtisyCZQjrR8BoC8BgQAvD_BwE Koster vel litt mere og mindre DIY å sette sammen men gjør nok jobben.

Får de så store at du tillogmed kan kjøre vaskemaskinen om ønskelig. Men det koster. https://www.dustinhome.no/product/5011282867/delta-pro?ssel=true&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0AXmGk3yMorihydazM8HnyHdjQUxBxm9jzUUuk3hUleIx9SeiOAuGDBoCzXYQAvD_BwE

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Hva heter dette på norsk? Det var noe slikt jeg prøvde å se etter opprinnelig. Men de var ganske dyr, da. Har nettopp betalt ut billånet, så vil prøve å holde litt igjen på pengene fremover 😅

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Hva heter dette på norsk? Det var noe slikt jeg prøvde å se etter opprinnelig. Men de var ganske dyr, da. Har nettopp betalt ut billånet, så vil prøve å holde litt igjen på pengene fremover 😅

Batteridrevet aggregat? Er bare å se hva de forskjellige nettbutikkene kaller dem. Er jo flere i Norge som selger, og det er vel flere merker enn bare ecoflow.

Huska bare akkurat dem siden Bjørn Nyland (Teslabjørn) har kjøpt en 2kWt utgave for å lade elbiler han kjører helt tom for strøm under test.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får mange brukte UPSer på finn som kan kobles opp med batteri. Jeg kjøpte en på 3kva som jeg har byttet batterier i og montert ekstern batteripakke. Den har holdt serveren min og ont/router på i 10 timer når vi hadde et lengre utfall med mer kapasitet igjen. Fordelen er at den har ladekrets/inverter/batterier innebygget og håndterer alt automatisk. Ren strøm kan du også få om du skulle forsynt den med aggregat, men pass på at du kjøper riktig type for det. Det er også ikke alle som klarer å starte uten nettspenning så det må sjekkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...