qualbeen Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Sjørøver skrev (34 minutter siden): Jeg har et familiemedlem som sto opp om natten å dusjet når vi hadde strømstøtte basert på snittpris. Det er absurd å plassere de fattigste i befolkningen i en slik situasjon. Uff, trist! Selv har jeg nubbesjans til å kontrollere tidspunktet for når kone og barn dusjer, eller ønsker middag. Hvor lenge skal vi holde småbarn våkne, fordi vi ikke kan spise middag eller la de ta et bad, før man finner adekvat strømpris? Å skulle ta installasjonskostnader på smarte beredere, smarte oppvaskmaskiner, smarte vaskemaskiner, smarte .. xxx, er også helt uaktuelt for en stor stor del av befolkningen. Kun de som sitter svært godt i det fra før, har mulighet til dette. Stekt variable strømpriser er således med på å øke forskjellen mellom folk (litt). Norgespris er ikke den beste medisin på problemet, men den er hvertfall bedre enn ingenting. 🤷 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Sjørøver skrev (46 minutter siden): Jeg har et familiemedlem som sto opp om natten å dusjet når vi hadde strømstøtte basert på snittpris. Det er absurd å plassere de fattigste i befolkningen i en slik situasjon. Løsningen ble at hen fikk dusje hos meg. Med varmepumpe som gir ca 4cop, så river det ikke noe særlig. Du har neppe COP 4 på vv-produksjon? Min klarer godt over 4, opp mot 6, på varmeproduksjon, men når den skal lage varmtvann ligger COP mellom 2,5 og 3 avhengig av temperaturen i øyeblikket. Så rundt 2,75 i snitt tenker jeg. 1
Sjørøver Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) qualbeen skrev (48 minutter siden): Norgespris er ikke den beste medisin på problemet, men den er hvertfall bedre enn ingenting Det fungerer jo betydelig bedre nå med støtte time for time. Bare se på bildet @Simen1 la ut. Det lønner seg svært lite å flytte forbruket vekk fra toppene. Man blir kun belønnet for å bruke bunnene. Men ja, det er en god løsning å tilby folk fastpris. Men jeg er egentlig mest fan av at kraftselskapene tilbyr den. qualbeen skrev (48 minutter siden): skulle ta installasjonskostnader på smarte beredere, smarte oppvaskmaskiner, smarte vaskemaskiner, smarte .. xxx, er også helt uaktuelt for en stor stor del av befolkningen Du før kjøpt mye brukte varmepumper som kan gjøre en vanvittig god jobb. Jeg sparte cirka 100k når jeg gjorde det selv i en leilighet jeg leier ut. 😀 Nibe har smart price adaptation. Følger prisen på no2 og akkumulerer varme når det billigst, stopper når det er dyrest. Endret 22 timer siden av Sjørøver 1
Jotun Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Det er faktisk ganske mange som ikke har anledning til en sånn engangsinvestering selv om det vil spare de for mange kroner hver mnd.....
Morromann Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden qualbeen skrev (35 minutter siden): Norgespris er ikke den beste medisin på problemet, men den er hvertfall bedre enn ingenting. 🤷 Nei det beste og RETFERDIGSTE er makspris. Makspris på 30 øre. Sjørøver skrev (27 minutter siden): Man blir kun belønnet for å bruke bunnene. Men ja, det er en god løsning å tilby folk fastpris. Uenig. Og så lenge den kun tilbys husholdninger og ikke bedrifter er vi tilbake til kjernen med hvorfor lave strømpriser har vært konkurransefortrinnet for norsk industri. Det eneste riktige er makspris - både for husholdninger og bedrifter. 1
Sjørøver Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Jotun skrev (31 minutter siden): Det er faktisk ganske mange som ikke har anledning til en sånn engangsinvestering selv om det vil spare de for mange kroner hver mnd..... Helt klart. Men men kan feks kjøpe en brukt nibe f470 som også gir ventilasjon for en 10-20k. Det klarer mange. Betalte selv ca 150k. Der med gulvvarme, varmepumpe og alt det der. Morromann skrev (11 minutter siden): Uenig. Og så lenge den kun tilbys husholdninger og ikke bedrifter er vi tilbake til kjernen med hvorfor lave strømpriser har vært konkurransefortrinnet for norsk industri. Det eneste riktige er makspris - både for husholdninger og bedrifter Makspris en er en utopisk drøm som ikke kan fungere. Man må bygge mer kraft eller strupe kablene. Mer kraft er mitt valg. Man bør bygge ut solkraft på bygg. Ikke for at det er så lønnsomt, men som en hedge mot faktiske tørrår. Der det er fornuftig bør man gi intesiver for små vindmøller. Så bør man bygge ut for å utnytte flomvann rundtom, det gir cirka 10twh. Pumpe kraftverk hadde også vært fint. Og til slutt bygger man ut kjernekraft. Burde klare å doble produksjonen med dette. Men dette skjer aldri, for det krever handlekraft. 1
Morromann Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Sjørøver skrev (1 minutt siden): Makspris en er en utopisk drøm som ikke kan fungere. Man må bygge mer kraft eller strupe kablene. Mer kraft er mitt valg. Man bør bygge ut solkraft på bygg. Ikke for at det er så lønnsomt, men som en hedge mot faktiske tørrår. Der det er fornuftig bør man gi intesiver for små vindmøller. Så bør man bygge ut for å utnytte flomvann rundtom, det gir cirka 10twh. Pumpe kraftverk hadde også vært fint. Og til slutt bygger man ut kjernekraft. Burde klare å doble produksjonen med dette. Men dette skjer aldri, for det krever handlekraft. Solkraft er ikke akkurat så gunstig i et land hvor det er mørkt store deler av året. Og spesielt ikke ved regnfulle kystområder. 2
Vokteren Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden qualbeen skrev (1 time siden): Norgespris er ikke den beste medisin på problemet, men den er hvertfall bedre enn ingenting. 🤷 Norgespris er kun midlertidig og kostbar «brannslukking». Et desperat forsøk på å dekke over ulempene ved utenlandskabler og EUs frie flyt og som var tvingende nødvendig for å unngå velgeropprør. Bare minner om at Norgespris ble lansert som APs gavepakke umiddelbart etter SPs exit fra regjeringen. En gavepakke som stinker av offentlige penger og statlig byråkrati. 3
Morromann Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Vokteren skrev (9 minutter siden): Norgespris er kun midlertidig og kostbar «brannslukking». Et desperat forsøk på å dekke over ulempene ved utenlandskabler og EUs frie flyt og som var tvingende nødvendig for å unngå velgeropprør. Bare minner om at Norgespris ble lansert som APs gavepakke umiddelbart etter SPs exit fra regjeringen. En gavepakke som stinker av offentlige penger og statlig byråkrati. Samt at det først trer i kraft i oktober....etter valget LOL. Sier mer enn jeg trenger på vite. Stakkars AP-velgere som lar seg lure. Igjen. Eller kanskje ikke stakkar. Man høster som man sår. Å ikke sette seg inn i ting har konsekvenser. 1
Sjørøver Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Morromann skrev (52 minutter siden): Solkraft er ikke akkurat så gunstig i et land hvor det er mørkt store deler av året. Og spesielt ikke ved regnfulle kystområder. Leser du hva jeg skriver? 1
Camlon Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 1 hour ago, Sjørøver said: Makspris en er en utopisk drøm som ikke kan fungere. Man må bygge mer kraft eller strupe kablene. Mer kraft er mitt valg. Man bør bygge ut solkraft på bygg. Ikke for at det er så lønnsomt, men som en hedge mot faktiske tørrår. Der det er fornuftig bør man gi intesiver for små vindmøller. Så bør man bygge ut for å utnytte flomvann rundtom, det gir cirka 10twh. Pumpe kraftverk hadde også vært fint. Og til slutt bygger man ut kjernekraft. Burde klare å doble produksjonen med dette. Men dette skjer aldri, for det krever handlekraft. Ikke glem vannkraft. Det ligger mye potensial i å oppgradere og utvide eksisterende gamle anlegg. Og dersom vi er villige til å akseptere noen naturinngrep, kan vi også bygge noen nye kraftverk som gir betydelig mer produksjon. 1
Camlon Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 2 hours ago, qualbeen said: Norgespris er ikke den beste medisin på problemet, men den er hvertfall bedre enn ingenting. 🤷 Ingenting er faktisk bedre enn Norgespris. Forbrukerne er allerede skjermet mot de verste prisene, og folk tåler å betale 2 kr/kWh for en dusj. Jeg vil heller bruke de 10 milliardene (eller hva det koster) på noe mer nyttig, som bedre politi. Samtidig bør vi gi insentiver til energieffektivisering, ikke øke strømforbruket og presse prisene opp for industrien. 1
Mannen med ljåen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Det har ingen hensikt å investere i oppgradering av strømnettet så lenge vi fortsatt er bundet av de viktigste internasjonale avtalene (som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av) til å gi strømmen til Tyskland. En oppgradering kommer uansett ikke nordmenn til gode. En oppgradering for å produsere mer effekt gjør at man kan tappe magasinene raskere og dermed få strømkrise raskere.
Jarmo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Det har ingen hensikt å investere i oppgradering av strømnettet så lenge vi fortsatt er bundet av de viktigste internasjonale avtalene (som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av) til å gi strømmen til Tyskland. En oppgradering kommer uansett ikke nordmenn til gode. En oppgradering for å produsere mer effekt gjør at man kan tappe magasinene raskere og dermed få strømkrise raskere. Om vi oppgraderer linjene i Norge så øker ikke kapasiteten til Tysklands kabel. Den er og forbli den samme.(1400MW max) Noen her som finner ut hvor mye kabelen har hatt trafikk i år, inn- og ut og netto? Endret 20 timer siden av Jarmo
Mannen med ljåen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Det er mer enn en kabel, i tillegg til datasenter og elektrifisering av sokkelen og andre planer for å bruke opp vannkraften. Mer effekt klarer de nok å få brukt opp raskt.
Gazer75 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Camlon skrev (19 minutter siden): Ingenting er faktisk bedre enn Norgespris. Forbrukerne er allerede skjermet mot de verste prisene, og folk tåler å betale 2 kr/kWh for en dusj. Jeg vil heller bruke de 10 milliardene (eller hva det koster) på noe mer nyttig, som bedre politi. Samtidig bør vi gi insentiver til energieffektivisering, ikke øke strømforbruket og presse prisene opp for industrien. Sikkert fint for dei som har over snittet inntekt og råd til det. Og det er dei som er nederst som ofte leiger og då har ein heller ikkje noko styring over det viktigaste som oppvarming og varmt vatn. Eg fekk bytta VVB her pga alder og ein feil på blandeventil for andre gong. Men det var uaktuelt med noko dyr smart sak for eigaren. Er jo ikkje han som betalar for straumen. Smart tank var mykje dyrare også etter Enova støtte. Endret 20 timer siden av Gazer75 1
Camlon Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) 18 minutes ago, Gazer75 said: Sikkert fint for dei som har over snittet inntekt og råd til det. Og det er dei som er nederst som ofte leiger og då har ein heller ikkje noko styring over det viktigaste som oppvarming og varmt vatn. Eg fekk bytta VVB her pga alder og ein feil på blandeventil for andre gong. Men det var uaktuelt med noko dyr smart sak for eigaren. Er jo ikkje han som betalar for straumen. Smart tank var mykje dyrare også etter Enova støtte. De aller fleste i Norge er ikke så fattige at de ikke tåler 2 kr/kWh. Da jeg bodde i Danmark for over 10 år siden tjente vi som familie langt under snittet og betalte rundt 3 DKK/kWh totalt (inkludert skatt og mva). Likevel var husleien ti ganger høyere enn strømregningen. Hvis det er behov, kan vi heller gi ekstra støtte til fattige familier på bygda. Resten klarer seg fint med dagens priser. Endret 20 timer siden av Camlon
Simen1 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Jotun skrev (2 timer siden): Det er faktisk ganske mange som ikke har anledning til en sånn engangsinvestering selv om det vil spare de for mange kroner hver mnd..... Uenig. Det er svært få som både eier sin egen bolig og ikke er kredittverdig for et låneopptak på 100k, som gir større månedlige besparelser enn månedlige avdrag på lånet.
Mannen med ljåen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Du tar som en selvfølge at alle som kan få et lån på 100 000 ønsker å ta opp lån på 100 000 for å kjøpe noe de ikke trenger? Det billigere å avlyse strømkrisen. Endret 20 timer siden av Mannen med ljåen 2
Jotun Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Vel. Vi snakker ofte om vesentlig mer Simen. Han over sparte 100k, så da må totalprisen være ganske mye mer. Man kan selvsagt gjør det halvveis om man ikke har anledning. Eg har mange i min krets som hadde hatt det tøft med en sånn investering selv om de "eier" et hus. Og bare det å snakke slik du gjør. Utrolig respektløst ovenfor folk med dårligere råd enn deg. I denne diskusjonen er det til tider en ganske kald holdning ovenfor folk med dårlig råd. Hva med alle de som leier? Endret 20 timer siden av Jotun 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå