Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (1 time siden):

Kan du visa mig graferna för ström förbruket för husholdningarna och andra konsumenter? Har inget minne av att jag har sett en sådan graf. Är också skeptiskt till att man har distinkta toppar mellan hjem förbruk och industriförbruk. 

Sen tycker jag du fremdeles ignorerar min poäng med grafen. Utlandet är det som har klart störst toppar och bunnar och sen når du nok en gang kommer med perspektivet om att målet är störst möjligt utbyte med utlandet och att det vi sparar nog kommer eksporteras istället så sier det sig vel själv att det ikke er så väldigt troligt att ändra en liten del av förbruket faktiskt kommer påverka priset i nämnvärd grad.  

Når man eksporter 6 MWh i topparna och det norska förbruket samtidigt er 13 MWh (och 11 MWh på natten) så sier det vel sig själv att en minskning med 0.5 MWh som du tog upp (hittade på?, tror ikke man kommer i närheten av det.) ikke kommer ha noen direkt stor effekt.

Dygns variationerna drivs absolut inte av att normänn dusjar, vaskar klär eller lagar mat. Den drivs av att Tyskar och andra på kontinenten dusjar, vaskar klär och lagar mat tillsammans med att det er mer sol på dagen och ofta också mer vind på dagen i Tyskland och omliggande länder. 

Nei, jeg orker ikke bruke tid på å søke meg framover i tråden for å finne grafene for deg. Det kan du gjøre selv. Jeg har de bare sånn ca i hukommelsen.

Til andre avsnitt: Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg sier ikke at prisen vil synke for nordmenn i den situasjonen, men at det norske forbruket (kWh) vil synke, og dermed gi oss lavere regning. Regning = pris * mengde. Dette forbruket (kWh) tar vi igjen når prisen er lavere. Besparelsen for nordmenn er prisdifferanse * mengde forbruk som flyttes i tid. Vinn for forbrukeren! Denne prisdifferansen * mengde rett og slett eksporteres. Kraftprodusentene tjener i utgangspunktet det samme som før, bare at en større andel av inntektene kommer fra utlandet.

Til avsnitt 3: Ja, 0,5 GW var et anslag. 0,5 GW * 3 timer * 2 (tur og retur) * en prisdifferanse på (anslag) 1 kr/kWh = 3 millioner kroner spart for norske forbrukere det døgnet, og 3 millioner kroner mer eksportinntekter. Kraftselskapene tjener det samme som uten smart flytting av forbruket, men regninga (f.eks 3 millioner kr pr dag) flyttes over fra norske forbrukere til utlandet.

Til avsnitt 4: Jeg har ikke påstått at dusjing osv driver døgnprisvariasjonene. Jeg har knapt påstått at det påvirker døgnprisvariasjonene. Men det viktigste er at hvem som bruker kraft de dyreste og billigste timene. Hadde dette vært et brettspill som vi kunne manipulert 100% så vil vi jo gjerne nordmenn bare bruker kraft når den er billig (10 GW * x timer pr døgn) og utlandet bare bruker kraft når den er dyr (18 GW * y timer pr døgn). Men nå er ikke Norge et brettspill og vi kan ikke manipulere markedet på den måten. Men jeg tror det er realistisk å styre +/- 0,5 GW med smartsystemer i husholdningene om 20 år.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (34 minutter siden):

Ja, norgespris er en merkelig konstruksjon, de kunne jo bare ha økt strømstøtten i steden for denne idiotiske fastprisavtalen, begriper ikke hva poenget er utover og låse folk til dyr strøm om sommeren.

Denne sommeren ville vel til og med norgespris lønt seg stort sett hele sommeren?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Tja, jeg tror det er viktigere å utvide strømstøtten til å gjelde næringsdrivende også.

Ja dette er viktig, fører til lavere inflasjon bla. Hele verdikjeden fra bonden til matfatet er avhengig av lavere kostnader. I dag kan ikke NO2 konkurrere med resten av landet. Eksport kostnader av produkter fra NO2 vil også gjenspeile produksjonpriser. Dette der kan ikke fortsette.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Ja dette er viktig, fører til lavere inflasjon bla. Hele verdikjeden fra bonden til matfatet er avhengig av lavere kostnader. I dag kan ikke NO2 konkurrere med resten av landet. Eksport kostnader av produkter fra NO2 vil også gjenspeile produksjonpriser. Dette der kan ikke fortsette.

Men kjem ikkje EU/EØS og blander seg inn dersom vi lager "norgespris" for bedrifter? 

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (Akkurat nå):

Men kjem ikkje EU/EØS og blander seg inn dersom vi lager "norgespris" for bedrifter? 

Har de gjort det på andre soner som har billigere strøm enn NO2?

EU/EØS gjelder hele nasjon som et objekt og med likeverdige regler, eller gjør det da? Bedriftsstøtte er mer eller mindre forbud. Konsesjonskraft er utenom siden den kan ikke selges utenfor kommunegrenser.(Fylkene kan ta/få overskudd)

Hele systemet er bare ræva, spør du meg.

Skrevet
13 minutes ago, HF- said:

Hva kan vi gjøre med det. Si nei, nå er det nok? Tørr de det, nope

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet kan norgespris, jense-pris eller slike ordninger være i strid med EØS og Acer. Hele poenget med EØS er fri flyt av varer og tjenester innad i unionen. En slik prisordning vil gjøre det diskriminerende ovenfor land som Norge har kraftutveksling mot og kan trolig bli klaget inn til ESA. 

Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

I utgangspunktet kan norgespris, jense-pris eller slike ordninger være i strid med EØS og Acer. Hele poenget med EØS er fri flyt av varer og tjenester innad i unionen. En slik prisordning vil gjøre det diskriminerende ovenfor land som Norge har kraftutveksling mot og kan trolig bli klaget inn til ESA. 

Jupp, men ESA kan ikke splitte opp strømsoner eller konsesjonskraft i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...