Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutes ago, Simen1 said:

Er det selve uttrykket eller hvorfor jeg bruker det mot Sedsberg du ikke forstår?

Bakeren og smeden er en historie fra Johan Herman Wessel, og moralen i den er at man ikke kan stille en (baker) til ansvar for noe en annen (smeden) har gjort, bare fordi det er bekvemmelig. Bør leses hvis du ikke kjenner til uttrykket.

I dette tilfellet stiller Sedsberg Volue Insight til ansvar for noe Statnett angivelig skal ha gjort. Nærmere bestemt så vet vi ikke en gang om analysene er gjort på samme måte, eller hvilke forutsetninger som ligger til grunn. Ei heller det faktum at det er 13 år mellom analysene og det har jo åpenbart skjedd ting i strømmarkedet siden 2012. Så, hvorfor skriver da Sedberg ikke navnet på analysebyrået han er så skeptisk til? Han skriver "de" som om det var ett fett - samme ulla, eller samme selskap og samme metodikk. Sedsberg er skeptisk til Volue Insight sin simunering, fordi Statnett bommet grundig med en analyse de gjorde for 13 år siden.

Tyckte qualbeen både verkar förstå vad du menade och tydligt förklarade hvorfor han ikke var enig i det du skrev. Sen kan du vara oenig i det men med tanke på hur otroligt mycket i kraft diskussionen som är baserat på en agenda så tycker jag inte det er speciellt rart hvis folk er skeptiska till det mesta som sies. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
qualbeen skrev (2 timer siden):

Helt ærlig; jeg forstår ikke "baker og smeden" språkbruken mot @sedsberg.

Min husk samsvarer godt med hva Sedsberg skriver; vi ble forsikret om at de nye kablene vil gi marginale pris-endringer. 

De som var skeptiske til ACER og installasjon av kraftige kabler til utlandet, ble nærmest ledd av. Svært få sympatiserte med «anti-ACER»-gjengen, og på sett og vis ble vel de som var imot ACER for 15 år siden sidestilt med konspirasjons-tullinger. Ikke uvanlig å se tinnfoliehatter slengt rundt om kring i diskusjonen, heller. 

Jeg var selv en av de som syntes anit-Acer-folka styra noe veldig. Jeg klarte ikke helt å se problemet – den gang. For, i likhet med størsteparten av befolkningen, klarte ei heller jeg å se for meg den kraftige prissmitten. 

Meningen var jo å kjøpe billig overskuddskraft om nettene, for så å selge tilbake dyr overskuddstrøm midt på dagen. I teorien burde dette vært VINN-VINN for Norge. Hvorvidt Statnett aktivt førte oss bak lyset, eller om de trodde på det selv, vet jeg ikke. Kan godt være sistnevnte? Faktum er hvert fall at lovnaden vi fikk, ikke holdt!

Ingen av lovnadene fra hverken Statnett, rådgivere, «kunnskapsfolk» eller politikere holdt mål. Vi fikk en svært kraftig prissmitte-effekt. Mye større enn noen forutsa! 

At @sedsberg derfor ikke blindt stoler på nye lovnader fra de samme folka, og den samme næringen, vedrørende et lignende scenario, er da ikke særlig rart? Han har lært! Og det har jeg óg!

Jeg vet ikke om bransjen aktivt lyver, eller om de bare ikke vet bedre. Men jeg vet at vi ikke kan stole på det de sier. For det er ikke nødvendigvis korrekt. Om det er aktiv løgn, eller bare uvitenhet og dumskap, er ikke personlig viktig for meg å forstå. Men du må forstå, @Simen1, at tilliten er helt bånnskrapt!? Og da mener jeg tillit ovenfor hele bransjen!

Det er flere grunner til at tillit er borte. Et egentlig irrelevant eksempel: Store naturområder har blitt rasert for å få bygd vindmøllepark, og milliarder av statsstøtte har gått tapt. Alt for at vi skal produsere mer kraft på tidspunkter den ikke kan selges 👀 

Andre igjen har ikke glemt tvangen med «smarte målere», og hvordan vi plutselig gikk fra å ha fast strømpris i 14 dager, til å ha fast pris i 60 minutter. Nå er det snakk om senke dette ned til 15 minutters intervaller. Fordi det gir så himla mye mening for oss forbrukere ... 

De som selger strøm er også stort sett en unødvendig byrde, der vi i dag har et hundretalls ulike avtaler å velge mellom, selv om elektroner strengt tatt ikke flyter så fritt som bransjen prøver å fortelle oss. Det er umulig for meg å kjøpe strøm fra et kraftverk på andre siden av landet. Rent fysisk kommer strømmen fra anlegg geografisk nært huset mitt. Allikevel har man altså en drøss med rare avtaler, ofte med ekstra-produkter som både du og jeg ville definert som svindel. 

… Og selv om selger av strøm er noe helt annet enn Statkraft, eller Acer, etc., så operer de i samme bransje. Og det er altså bransjen i helhet som vekker harme og sinne hos mange. Berettighet? Nja. Absolutt ikke alltid. For all del. Men det er nå en gang slik det har blitt. Tynnslitt tillit!

Jeg forstår godt at @sedsberg ikke stoler på de nye lovnadene om hvordan prisene vil endres med denne linjen aktiv. Hvordan kan de vite dette? Hvor gode modeller har de lagt til grunn? Samme algoritme som regnet ut at kabler til Europa ville gi ytterst få øre prisvekst? 

Veldig bra.
Dersom man nå ikke har lært, når skal det skje liksom?
Tror vi bare må innse at dem som fremdeles lovpriser den nye energiloven med strøm på børs, kablene til England og Tyskland, ACER 4 og enda flere "utvekslingskabler" er interessenter for prissmitte og dyr strøm i Norge. Det er en hel bråte av dem.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet
1 hour ago, Kjetil Lura said:

Norsk Kjernekraft. Nei takk. Koster flesk å fjerne avfallet for de vi hadde som test. Du vet hvor det havner og hva det koster?

Siden du ikke gidder å referere til noe annet enn "test" så er jeg litt i villrede.

Nå har det seg slik at i det fleste land med konvensjonelle kjernekraftverk så er operatørene pålagt å betale inn penger til fond for opprydding og lagring av avfall så det tror jeg vi fint kan få til i Norge også. Jeg tror til og med at vi kunne fått et fint samarbeid med Sverige eller Finland om lagring av avfall.

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (13 timer siden):

Veldig bra.
Tror vi bare må innse at dem som fremdeles lovpriser den nye energiloven med strøm på børs, kablene til England og Tyskland, ACER 4 og enda flere "utvekslingskabler" er interessenter for prissmitte og dyr strøm i Norge. Det er en hel bråte av dem.

Ja, jeg har nevnt for lenge siden at det er åpenbart at "enkelte" her i tråden tjener økonomisk på at forbrukere og bedrifter blir flådd av et helt absurd strømsystem og derfor fortsetter å argumentere for at det fungerer fantastisk. Og det gjør det jo, for disse "enkelte", mens vi andre betaler regningen. Og disse "enkelte" vil ha oss som betaler regningen til å tro at det er til vårt eget beste, men så dumme er vel de færreste.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (50 minutter siden):

Flott. Kan vi ha det sånn resten av året?

Vil du ha snittpris på 76 øre/kWh? 

Screenshot_20250816-141333_Samsung Internet.jpg

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (31 minutter siden):

Enda lavere, selvsagt. Men at strømmen ofte er dyrere er skandale.

52 øre/kWh var inflasjonsjustert gjennomsnittspris før kraftkrisen begynte i 2021, så det kan vi rekne som en fornuftig pris. Men det er ikkje billig. For å være billig må vi under 40 øre. 

Skrevet (endret)

SSB: KPI-justering. Jeg lagde et diagram som viser hvor mye dagens 75 øre tilsvarer i eldre tiders penger. F.eks var 40,7 øre/kWh i midten av 2000 like dyrt den gang som 75 øre/kWh er nå. Så hvorfor valgte jeg akkurat 75 øre som utgangspunkt for 2025? Jo, det er spotprisen som er grensa for å få strømstøtte.

KPI-graf20002025.thumb.png.79669b842f7aa3e60c6ea33a66e89ce4.png

Glemmer man å KPI-justere så vil prisene fra mange år tilbake virke lavere enn de faktisk var, med det lønnsnivået og kostnadsnivået vi hadde den gangen. F.eks er det fort gjort å tenke at 75 øre må være dyrt i 2025 når prisen var 50 øre for 20 år siden. Fakta er at 75 øre nå er billigere nå enn 50 øre var i 2005.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

SSB: KPI-justering. Jeg lagde et diagram som viser hvor mye dagens 75 øre tilsvarer i eldre tiders penger. F.eks var 40,7 øre/kWh i midten av 2000 like dyrt den gang som 75 øre/kWh er nå. Så hvorfor valgte jeg akkurat 75 øre som utgangspunkt for 2025? Jo, det er spotprisen som er grensa for å få strømstøtte.

KPI-graf20002025.thumb.png.79669b842f7aa3e60c6ea33a66e89ce4.png

Glemmer man å KPI-justere så vil prisene fra mange år tilbake virke lavere enn de faktisk var, med det lønnsnivået og kostnadsnivået vi hadde den gangen. F.eks er det fort gjort å tenke at 75 øre må være dyrt i 2025 når prisen var 50 øre for 20 år siden. Fakta er at 75 øre nå er billigere nå enn 50 øre var i 2005.

Noe mer å hente her?

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisitetsavgift

Skrevet
18 hours ago, oldboy said:

Siden du ikke gidder å referere til noe annet enn "test" så er jeg litt i villrede.

Nå har det seg slik at i det fleste land med konvensjonelle kjernekraftverk så er operatørene pålagt å betale inn penger til fond for opprydding og lagring av avfall så det tror jeg vi fint kan få til i Norge også. Jeg tror til og med at vi kunne fått et fint samarbeid med Sverige eller Finland om lagring av avfall.

Søk: Hvor havner norsk atom avfall, og hva koster det?

Skrevet
19 hours ago, Neptun1 said:

Veldig bra.

Er det kablene som er problemet? Hvor lenge har vi hatt kabler til utlandet? Hvorfor er strømmen så dyr i norge nå?

En av årsaken for det er tyskland som skruer av atomkraften, så slutt å syt på kablene vi har til utlandet.

Hvor lenge har vi hatt kabler til utlandet, lenge og jeg var ikke gammel når de kom første kom..

Skrevet
2 minutes ago, Kjetil Lura said:

så slutt å syt på kablene vi har til utlandet.

Hvor lenge har vi hatt kabler til utlandet, lenge og jeg var ikke gammel når de kom første kom

Kapasiteten var gjerne ganske beskjden på disse. Total kapasitet på utenlandskabler nå er gjerne rundt 8000 MW. Av og til kan man se total norsk produksjon på 12000 MW derav 6000 MW av disse eksporteres. Det er en enormt mye høyere påvirkning enn i gamle dager. Danmark, Tyskland etc er også mer sulten på regulerbar kraft så lenge de er avhengig av sitt eget ustabile system med mye vind og sol som mangler baseload. Samtidig har også Norge økt forbruket med større befolkning, elektrifisering av sokkelen etc som drar forbruket mye opp totalt. 

Skrevet
4 minutes ago, kremt said:

Kapasiteten var gjerne ganske beskjden på disse. Total kapasitet på utenlandskabler nå er gjerne rundt 8000 MW. Av og til kan man se total norsk produksjon på 12000 MW derav 6000 MW av disse eksporteres. Det er en enormt mye høyere påvirkning enn i gamle dager. Danmark, Tyskland etc er også mer sulten på regulerbar kraft så lenge de er avhengig av sitt eget ustabile system med mye vind og sol som mangler baseload. Samtidig har også Norge økt forbruket med større befolkning, elektrifisering av sokkelen etc som drar forbruket mye opp totalt. 

Som jeg skriver? Er ikke kablene som går til utlandet som er hovedårsaken for den dyre strømmen vi har hatt i 4 år nå.

Men her ser du en av grunnen: https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/

Der ser du hvor mye som går inn til norge og ut? Hva er mest ut eller inn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...