Jarmo Skrevet lørdag kl 18:34 Skrevet lørdag kl 18:34 (endret) J-Å skrev (2 timer siden): Vi har hatt en mild høst uten stort strømbehov så jeg forstår ikke hvordan strømselskapene kan lese noe ut av dette ennå Ja, sitter ute på veranda nå og ca. 9 varme her. 11 i går. Litt uvanlig her i denne tiden da. Men neste uka kommer - gradene. Edit: har også opplevd +12 varme i Juleaften, ca. 10-12 år siden. Endret lørdag kl 18:38 av Jarmo
agvg Skrevet lørdag kl 19:38 Skrevet lørdag kl 19:38 J-Å skrev (3 timer siden): Eller vil jo dette skje over lang tid. Jeg ser for eksempel at folk nå er begynt å installere elektriske varmekabler og vanllge varmtvannsberedere i nye hus , i stedet for vannbasert gulvvarme og varmtvannsløsninger med varmepumper. Da må de jo være totalt idioter.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet lørdag kl 20:05 Skrevet lørdag kl 20:05 sedsberg skrev (6 timer siden): Folk sløser visst ikke så mye med strømmen når den blir rimeligere. Meget snålt! Vi har jo hele tiden blitt fortalt at forbruket vil alltid stige når prisen går ned. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18712372?publisherId=17847555&lang=no Ingen har vel påstått at folk øyeblikkelig begynner å sløse om strømmen er billig? Det som skjer tar tid. Det blir mindre lønnsomt å etterisolere, kjøpe varmepumpe, installere solcelleanlegg, fyre med ved osv. Over tid vil det føre til høyere forbruk enn om strømmen var mer fornuftig priset (etter min mening rundt 70-80 øre/kWh eks. mva og nettleie). Det er stadig oppslag nå om vedprodusenter som brenner inne med store lagre av ved. Salget er halvert i forhold til i fjor. Det vil ikke gi utslag i oktober, men i januar og februar.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet lørdag kl 20:07 Skrevet lørdag kl 20:07 agvg skrev (28 minutter siden): Da må de jo være totalt idioter. Det er nå slik OBOS bygger nye leiligheter i Fredrikstad i hvert fall. Vanlig elektrisk gulvvarme, så lite isolasjon som lovlig og vanlig vv-bereder. Heldigvis er det andre utbyggere som bygger mer fornuftig, med bergvarmeanlegg og solceller på taket.
Simen1 Skrevet lørdag kl 21:51 Skrevet lørdag kl 21:51 agvg skrev (2 timer siden): J-Å skrev (5 timer siden): Eller vil jo dette skje over lang tid. Jeg ser for eksempel at folk nå er begynt å installere elektriske varmekabler og vanllge varmtvannsberedere i nye hus , i stedet for vannbasert gulvvarme og varmtvannsløsninger med varmepumper. Da må de jo være totalt idioter. Ikke vær så kategorisk da! Det kan være det rasjonelt rimeligste valget hvis forholdene ligger til rette for det. Sleng ut et eksempel for å motbevise meg, så skal jeg slenge ut et eksempel som motbeviser deg.. Noe som uansett understreker poenget mitt: Det kommer an på.
qualbeen Skrevet i går, 00:21 Skrevet i går, 00:21 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): Ingen har vel påstått at folk øyeblikkelig begynner å sløse om strømmen er billig? Det som skjer tar tid. Det blir mindre lønnsomt å etterisolere, kjøpe varmepumpe, installere solcelleanlegg, fyre med ved osv. Over tid vil det føre til høyere forbruk enn om strømmen var mer fornuftig priset (etter min mening rundt 70-80 øre/kWh eks. mva og nettleie). Det er stadig oppslag nå om vedprodusenter som brenner inne med store lagre av ved. Salget er halvert i forhold til i fjor. Det vil ikke gi utslag i oktober, men i januar og februar. Jo. Eller nei? Det har MANGE ganger blitt versert påstander om at det er viktig at strømprisen ikke er lav, for å unngå sløsing. «Høye strømpriser er det eneste som kan få bukt med sløsning», etc. Slike påstander har jeg sett både her i tråden, og også ofte gjengitt i media. EDIT: Jeg vil gi deg rett i at det ikke påståes at effekten kommer øyeblikkelig. Greit nok. Men påstanden er at vi sløser med energi hvis prisen er (varig) lav. Som jeg mener er feil. Jeg har aldri fyrt for åpne vinduer, ei heller selv den gang de totale strømprisene (altså inkl. ALLE avgifter) lå rundt 100 øre (eller lavere).. Endret i går, 00:25 av qualbeen 2
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 08:23 Skrevet i går, 08:23 qualbeen skrev (8 timer siden): EDIT: Jeg vil gi deg rett i at det ikke påståes at effekten kommer øyeblikkelig. Greit nok. Men påstanden er at vi sløser med energi hvis prisen er (varig) lav. Som jeg mener er feil. Jeg har aldri fyrt for åpne vinduer, ei heller selv den gang de totale strømprisene (altså inkl. ALLE avgifter) lå rundt 100 øre (eller lavere).. Det kommer an på hvordan du definerer "sløsing". Ingen mener at man kommer til å fyre for kråka. Det menes nok heller sløsing i form at man f.eks fortsetter med panelovner istedenfor å montere varmepumpe da det er for lite å spare på varmepumpe i forhold til investeringskostnaden så lenge strømmen er billig. 1
Jarmo Skrevet i går, 08:35 Skrevet i går, 08:35 https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/11/09/8305970/die-welt-mangel-pa-rimelig-energi-er-et-eksistensielt-problem-for-tyskland 1
J-Å Skrevet i går, 09:03 Skrevet i går, 09:03 10 hours ago, Simen1 said: Ikke vær så kategorisk da! Det kan være det rasjonelt rimeligste valget hvis forholdene ligger til rette for det. Sleng ut et eksempel for å motbevise meg, så skal jeg slenge ut et eksempel som motbeviser deg.. Noe som uansett understreker poenget mitt: Det kommer an på. Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen, men jeg kan jo ta eget hus, som nå er snart 20 år, og godt isolert i forhold til daværende standard (Leca). Her er det betonggulv i 1. etasje og i bad i 2. etasje. Disse har vannbasert gulvvarme. Øvrige rom i 2.etasje har panelovner, men de trengs nesten ikke. Gulvvarmen er koblet til en væske/vann varmepumpe med innebygd varmtvannsbereder. Varmepumpen kan styres etter strømpris. Oppvarming skjer stort sett om natten, da gulvene magasinerer mye varme. Når oppholdsrom når ønsket temperatur, stenges de sløyfene av termostater, men oppvarming av badegulvene fortsetter . Dermed magasineres ekstra varme. På sommer sørger en viftekonvektor i 2.etasje for frikjøling (uten at varmepumpen går). Jeg har energibrønn, men du kan jo regne eksempelet med en luft/væske uteenhet også. Totalinvestering ca. 250000. Totalt strømforbruk unntatt elbil ca. 10000 kWh/år. Aldri over 5kWh/h.
Jarmo Skrevet i går, 09:05 Skrevet i går, 09:05 Sitat Kraftig utbygging av datasentre i USA driver opp strømprisen og levekostnadene til amerikanere. https://www.finansavisen.no/energi/2025/11/09/8305977/okende-strompris-i-usa-kan-bli-mellomvalgets-store-kampsak
Simen1 Skrevet i går, 10:14 Skrevet i går, 10:14 qualbeen skrev (9 timer siden): Det har MANGE ganger blitt versert påstander om at det er viktig at strømprisen ikke er lav, for å unngå sløsing. Det er velkjent at priselastisiteten er lav. Det er bare en svak sammenheng mellom pris og forbruk. Men det er en sammenheng. Noen her nekter jo for at det finnes noe som helst sammenheng mellom pris og forbruk, men det er jo åpenbart feil. Jeg vet ikke hvem som tror det er en voldsomt stor sammenheng mellom pris og forbruk, men du er jo en av de som påstår at det finnes noen her som mener det. Fint om du kan finne ut om det faktisk stemmer (dokumentere med sitater etc) eller om det er en Skybert / fiendebilde du har skapt selv. Videre har den nyanserte delen av diskusjonen gått på hvor stor priselastisiteten er og hvor umiddelbar den er. Noe av elastisiteten er umiddelbar, for eksempel når folk senker innetemperaturen en ettermiddag prisene går til himmels, utsetter lading av elbilen til sent på kvelden i stedet for å ta det den ettermiddagen, utsetter klesvasken til kvelden etter eller dusjer i 5 minutter i stedet for å kose seg i 15 minutter. Sånne ting er umiddelbare. I tillegg til det så har vi den langsiktige priselasisiteten der folk investerer i isolasjon, varmepumper, bytter til mer energigjerrig bolig osv. Dette er effekter man ser over mange år. En kveld eller måned med høye priser gir ingen sånne tiltak, men når prisene forblir høye flere vintre på rad så vil folk tenke annerledes og regne seg fram til at tiltak lønner seg på sikt, der de ikke ville gjort det om det bare var forbigående høye priser. Når vi snakker om priselastisitet så refereres det ofte til en undersøkelse fra 2020, altså fra før strømpris ble noe stort tema i samfunnet, media og politikk. Dette var utenfor oppmerksomhetsfeltet til folk flest og da var naturlig nok priselastisiteten ganske fraværende. Men nå har vi jo hatt noen år med svært høye pristopper særlig vinterstid. 2021-2023 var jo unormalt dyre. Det satt i gang en hel folkebevegelse med politiske krav, protester og et utrolig medieoppbud. Strømpris har blitt som en rød klut for noen og skaper eksplosive utbrudd hver gang det kommer en kortvarig topp. Noen har blitt hypersensitve for pristopper, timer med nettoeksport, uker med tørt vær osv. Så salg av strømsparetiltak har vært turboladet de siste årene. Sør-norgespris kan potensielt bråbremse sparetiltakene.
Simen1 Skrevet i går, 10:23 Skrevet i går, 10:23 (endret) obygda skrev (15 timer siden): Alle verdier temperatur korrigeres mhp forbruk i alle analyser. Det gir jo null mening å sammenligne forbruk ellers. Elvias tall er nok ikke temperaturkorrigert og det er ikke noe galt i det. Legg merke til metodikken. De sammenligner kunder som valgte Norgespris mot kunder som valgte den andre strømstøtten, hva nå enn den heter. De måler altså i samme prisområde og samme måned. De to kundegruppene har altså samme utetemperatur. I motsetning til studier som sammenligner ulike tidsperioder eller ulike geografiske områder. 2,08% divergens i strømforbruket mellom de to kundegruppene, under eller samme forhold, er jo en markant forskjell selv om det sikkert finnes støykilder i målingene. Derfor blir det spennende å følge med om dette tallet holder seg systematisk eller spriker stort i månedene som kommer. Det blir også spennende å se indirekte indikatorer på strømsparefokuset, eller sløsingen som enkelte velger å kalle det, som f.eks salgs-statistikkene for ved, vedovner og varmepumper i Sør-Norge. Når årene går kan kanskje også Glava fortelle hvordan salget deres har variert med pristrender og støtteordninger. Endret i går, 10:24 av Simen1
Simen1 Skrevet i går, 13:48 Skrevet i går, 13:48 J-Å skrev (4 timer siden): Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen, Poenget er at investeringsbeslutninger gjøres basert på lønnsomhet. Når lønnsomheten varierer med forventet langsiktig strømpris og den går ned så vil ting bli mindre lønnsomt. Nedbetalingstida blir lengre. Nå har folks prosjekt-ideer selvsagt stor spredning i lønnsomhet i utgangspunktet. Noen prosjekter vil bli droppet fordi de går aldri i null. Når langsiktige strømpriser garanteres på et lavt nivå så vil det også øke antallet prosjekter som skrinlegges pga ulønnsomhet. Jeg kan jo ta et eksempel fra her jeg bor. Jeg har en 15 år gammel varmepumpe med lite futt på de kaldeste dagene. Jeg kunne kjøpt ny og fått bedre virkningsgrad og mer varme på kalde dager, men det koster sikkert 30k. Hadde strømprisen vært 2-3 kroner over tid og ingen strømstøtte eksisterte så ville jeg fortet meg å bestille en ny snarest mulig. Men nå som strømmen har kostet bare noen få øre i hele år og datasentere og elektrifisering av Melkøya haler ut i tid så ser det ut som prisene blir lave en god stund til. Jeg har dermed ingen hastverk med å bestille ny varmepumpe. Det er mer lønnsomt for meg å bare fyre med varmekabler, panelovner og eventuelt fyre i ovnen på de kaldeste dagene. Investering i ny varmepumpe utsettes fordi det er økonomisk rasjonelt, på grunn av lave strømpriser.
Jarmo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden https://www.nrk.no/vestland/skal-henta-ut-meir-straum-fra-folgefonna-nasjonalpark-_-fleire-er-kritiske-1.17638824
HF- Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 8942 MW eksport, det begynde vel å nærme seg teoretisk maks? 1
Jotun Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Viktig å få bort vannet i magasinene slik at vi ikke risikerer å ha gode mengder igjen til vinteren! Det gir dårlige priser 💸 1
sk0yern Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden HF- skrev (1 time siden): 8942 MW eksport, det begynde vel å nærme seg teoretisk maks? Null eksport på forbindelsen til Nederland, så fortsatt muligheter for mer. 1
HF- Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Opp i 9441 MW eksport, og faktisk import fra Nederland samtidig
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det svenske energiselskapet har inngått en investeringsavtale med industriselskaper om å utvikle ny kjernekraft i Sverige. 1
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden https://www.europower.no/vannkraft/verdien-pa-vannkraftverk-har-okt-med-1000-milliarder-pa-fire-ar/2-1-1897102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå