Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Jarmo skrev (10 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/1MpgPK/batteri-eksplosjon-i-hytte-flere-skadede-personer Er nok et blysyrebatteri som har kortsluttet, disse kan eksplodere og sprute syre overalt. Lithium-batterier kan ta fyr, men jeg har aldri hørt om et som har eksplodert.
sedsberg Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Nå har media en lei uvane av å omtale hurtigspredende brann som eksplosjon. Fra navnet "eksplosjonsartet brann". Det er fremdeles bare en brann men ofte blir overskriften noe ala dette: Spoiler Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. TELEFONEN TIL THOMAS EKSPLODERTE I LOMMA!!!!! 2
Simen1 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai (endret) Nå skal visstnok de nye digitale AMS-målerne, som kostet 8 milliarder kroner å installere, byttes ut igjen, for kundenes regning igjen. Årsak: De er for gamle. Kilde Hva var levetiden på de gamle analoge? 100 år? Planlagt elding? Hva blir det neste? Android-OSet i AMS 2.0-målerne oppdateres bare i 3 år og så tvinges man til å kjøpe ny igjen? - "ellers så mister du strømmen". Deretter standardisering på 2500 timers varighet, som under lyspærekonspirasjonen? Endret 2. mai av Simen1 4 2
agvg Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai @Simen1 Så vidt jeg vet så skal vel dette skje via natulig utskifting, ikke en massiv utskifting som forrige gang. At dagens produkter har kort levetid er jo åpenbart ett ønske, det ser du på alle produkter, søppelløsninger over alt. 5 1
Simen1 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai (endret) I dag og i mårra er det svakt negative spotpriser (inntil -0,004 €/kWh) i store deler av Europa midt på dagen kl 10-17 og 9-17. Dette er ikke synlig på startsiden.no sitt kart siden de kun har gjennomsnittspris over hele dagen. Prisene på andre tidspunkt er så mye høyere (opp mot 0,15 €/kWh) at de veier veldig opp for de svakt negative prisene. Fredag Spoiler Lørdag Spoiler Endret 2. mai av Simen1
Jarmo Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden): Er nok et blysyrebatteri som har kortsluttet, disse kan eksplodere og sprute syre overalt. Lithium-batterier kan ta fyr, men jeg har aldri hørt om et som har eksplodert. https://www.tv2.no/nyheter/batteri-eksploderte-barn-kritisk-skadet/17696059/
Simen1 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Det er begrensninger for hvor mye bensin og propan man har lov til å oppbevare innendørs i en vanlig bolig. Det burde kanskje komme tilsvarende regler for batterier og produkter som inneholder batterier. Når man først lager sånne lover så bør man heller begrense litt for mye enn litt for lite. F.eks at man skriver "gjelder alle typer unntatt x, y og z som ansees som trygge"). 1
Simen1 Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Ganske lave døgnsnittpriser i hele Europa i dag. Del 1: I natt har det vært billig nesten over hele fjøla, med unntak av Polen og Baltikum. Del 2: Billig over hele Europa fra morgen til ettermiddag. Del 3: Bare noen land passerer 1 kr/kWh en kort periode i kveld. Ellers ganske billig.
vilikkesidet Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Er 39 øre kWh i mai å anse som billig? Da har du i hvertfall ikke med deg de historiske prisene. 2 øre kWh, slik de har i bl.a. Finland er billig. 1 2
qualbeen Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai vilikkesidet skrev (31 minutter siden): Er 39 øre kWh i mai å anse som billig? Reell produksjonskostnad er vel fortsatt rundt 15 øre? Hvertfall ikke over 20 ... Over 50% avanse på noe som står og renner igjennom hele døgnet, hele året, uten nevneverdig innsats, må jo være ganske bra?! Så, helt enig: ikke veldig billig pris, egentlig. --- Finske priser, som er lavere enn produksjonskost, ønsker jeg forøvrig ikke. Det er uheldig når produsent ikke får dekket sine kostnader. Etter perioder med negativ inntjening må de ha større inntjening for å gå i null. Ønsker vi oppgraderinger/utbygging på produsent-siden, må vi vise til forutsigbart overskudd. Jo-jo-priser a.la Finland er ikke helt heldig. (Men enda verre er de generelle norske prisene i sone 1, 2 og 5 pga prissmitte.) 1
Sjørøver Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jarmo skrev (På 2.5.2025 den 18.18): https://www.tv2.no/nyheter/batteri-eksploderte-barn-kritisk-skadet/17696059/ Ser ut som det er en sånn DIY kasse som mange selger på finn. Svært interessant om dette er en pakke noen har kjøpt av en privatperson. Det er to ting jeg sliter med å forstå: Hvorfor er strømnettet så ekstremt følsomt for drop i hertz? I min begrensede erfaring fra strømproduksjon på skip så er det ikke noe problem med noen prosent til eller fra. Jeg forstår heller ikke hvorfor no1 får så billig strøm, når så lite av produksjonen ligger nettopp der.
Morromann Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (På 2.5.2025 den 10.34): Er nok et blysyrebatteri som har kortsluttet, disse kan eksplodere og sprute syre overalt. Lithium-batterier kan ta fyr, men jeg har aldri hørt om et som har eksplodert. Jeg har hørt; skjønt jeg vet ikke om det stemmer om at disse batteriene som eksploderer ofte er billige batterier noen har direkteimportert fra Kina og som dermed ikke går gjennom den høyst nødvendige sikkerhetskontrollen de må igjennom i Norge før de eventuelt kan bli solgt her. I Kina er ihvertfall batterier som eksploderer langt mer vanlig og årsaken er åpenbar. sedsberg skrev (På 2.5.2025 den 10.55): Nå har media en lei uvane av å omtale hurtigspredende brann som eksplosjon. Fra navnet "eksplosjonsartet brann". Det er fremdeles bare en brann men ofte blir overskriften noe ala dette: Skjul innhold Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. Akkurat nå. TELEFONEN TIL THOMAS EKSPLODERTE I LOMMA!!!!! Det kalles sensasjonalisme. Forøvrig er det Dommedagsbladet som har slike "AKKURAT NÅ"-bannere over artikkelen som nærmest skal gi inntrykk av at WW3 har brutt ut eller at en komet skal til å treffe jorda. Slike overskrifter aepellerer nok mest til den type lesere som også tror at kjernekraftverk eksploderer under en nedsmelting. Simen1 skrev (På 2.5.2025 den 14.50): Nå skal visstnok de nye digitale AMS-målerne, som kostet 8 milliarder kroner å installere, byttes ut igjen, for kundenes regning igjen. Årsak: De er for gamle. Kilde Hva var levetiden på de gamle analoge? 100 år? Planlagt elding? Hva blir det neste? Android-OSet i AMS 2.0-målerne oppdateres bare i 3 år og så tvinges man til å kjøpe ny igjen? - "ellers så mister du strømmen". Deretter standardisering på 2500 timers varighet, som under lyspærekonspirasjonen? "8 milliarder erra ingenting; vi har jo så god råd i Norge; bare å ta av oljeoindet" som sikkert er tankesettet til farlig mange her i landet. AMS-målerne var et erkeeksempel på "the trap of convenience". Fornybar Norge er forøvrig et semi-kriminelt korrupt kartell. agvg skrev (På 2.5.2025 den 15.05): @Simen1 Så vidt jeg vet så skal vel dette skje via natulig utskifting, ikke en massiv utskifting som forrige gang. At dagens produkter har kort levetid er jo åpenbart ett ønske, det ser du på alle produkter, søppelløsninger over alt. Kan jo ikke være bra for klima all denne samlebåndsteknologien med varighet på noen få år. Tenker de på det de som BÅDE bruker sine milliarder på å drive "klimadugnad" samtidig som de masseproduserer duppeditter med kort levetid. Hmmmm.... 1 1
Morromann Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Simen1 skrev (På 2.5.2025 den 17.14): I dag og i mårra er det svakt negative spotpriser (inntil -0,004 €/kWh) i store deler av Europa midt på dagen kl 10-17 og 9-17. Dette er ikke synlig på startsiden.no sitt kart siden de kun har gjennomsnittspris over hele dagen. Prisene på andre tidspunkt er så mye høyere (opp mot 0,15 €/kWh) at de veier veldig opp for de svakt negative prisene. Fredag Skjul innhold Lørdag Skjul innhold Og i sør-Norge, i VANNKRAFTENS HJEMLAND har vi de mest eksplosivt høye strømprisene i Skandinavia utenfor Danmark; eksplosivt mye høyere enn våre naboland. Og likevel påstås det at "strømkrisen er løst" eller "vi sparker en døde hest" som noen påstod ovenfor meg i en annen tråd her. Ja særlig. Hvis ikke dette blir tema i valgkampen har jeg mistet troen på Norge og det norske folk for godt. Jeg føler at dette blir et skjebnevalg og at "arbeider"-partiet og Høyre må få svekket innflytelse på politikken. 1
agvg Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Morromann skrev (1 time siden): Kan jo ikke være bra for klima all denne samlebåndsteknologien med varighet på noen få år. Tenker de på det de som BÅDE bruker sine milliarder på å drive "klimadugnad" samtidig som de masseproduserer duppeditter med kort levetid. Hmmmm.... Selvfølgelig ikke, det og lage søppelprodukter med designet kort levetid og gjøre ting dyrt eller umulig og reparere er åpenbart helt "umulig" og endre på. Det som er målet er maksimalt konsum. Bruk og kast. Folk klager på at telefonen de kjøper ikke holder i 5 år, bilen de ga en million for holder i 20.... Av disse to produktene så er det i det minste en forbedring for reparasjonsmulighetene for telefonen, på kjøretøyer så ser det ut som en kamp for og gjøre reparasjoner så dyrt og umulig som mulig. Endret 4. mai av agvg 1
Gazer75 Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Simen1 skrev (4 timer siden): Ganske lave døgnsnittpriser i hele Europa i dag. To dagar med ok prisar så er det tilbake til galskapen på måndag. Fekk akkurat melding i appen til min leverandør at prisen her vil vere nær 1,60 før støtte i eit par timar. Når eg så sjekkar litt så er det straumstøtte i NO1 og NO2 nær sagt kvar time. Her i NO5 er det eit par timar. Men skal vel ikkje klage. Prisen i mars og april er nesten tilbake på 2021 nivå før ting tok av. 1
sk0yern Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai De har heldigvis noen medier i Sverige som også skriver om galskapen. Kommer vel en versjon av dette i nettavisen om noen dager tipper jeg. Sitat Två stora förändringar rubbar nu grundvalarna i det svenska elsystemet. Marknadsaktörerna står maktlösa när kostnaderna går i taket, varnar Energiföretagen. https://www.tn.se/hallbarhet/42566/nya-algoritmen-skapar-kaos-i-elsystemet-sa-drabbas-du/
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai vilikkesidet skrev (10 timer siden): Er 39 øre kWh i mai å anse som billig? Da har du i hvertfall ikke med deg de historiske prisene. 2 øre kWh, slik de har i bl.a. Finland er billig. Hvilke historiske priser? 80-tallet? 90-tallet? Jeg fant priser fra 1990, siste år før dereguleringen. Årssnitt var da på 106 øre/kWh, inkl. nettleie og inflasjonsjustering. Jeg betaler i snitt 39 øre/kWh i nettleie nå, så med en strømpris på under 67 øre inkl. mva. betaler jeg mindre enn 1990-prisen i hvert fall. Ja, 39 øre er billig. 2 øre er håpløst, da forsvinner alt av investeringer og vedlikehold. Til slutt er alt gammelt og nedslitt, og så kollapser strømnettet. Prisene må ligge på et nivå som stimulerer til vedlikehold og investering, og da er også 39 øre for billig. Prøv det dobbelte så begynner det å nærme seg et fornuftig nivå. 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Sjørøver skrev (9 timer siden): Ser ut som det er en sånn DIY kasse som mange selger på finn. Svært interessant om dette er en pakke noen har kjøpt av en privatperson. Det er to ting jeg sliter med å forstå: Hvorfor er strømnettet så ekstremt følsomt for drop i hertz? I min begrensede erfaring fra strømproduksjon på skip så er det ikke noe problem med noen prosent til eller fra. Jeg forstår heller ikke hvorfor no1 får så billig strøm, når så lite av produksjonen ligger nettopp der. NO1 har svært god overføringskapasitet mot Sverige, som har hatt mye lave priser i det siste.
Sjørøver Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Morromann skrev (11 timer siden): Jeg har hørt; skjønt jeg vet ikke om det stemmer om at disse batteriene som eksploderer ofte er billige batterier noen har direkteimportert fra Kina og som dermed ikke går gjennom den høyst nødvendige sikkerhetskontrollen de må igjennom i Norge før de eventuelt kan bli solgt her. I Kina er ihvertfall batterier som eksploderer langt mer vanlig og årsaken er åpenbar. Har opplevd at batterier til på båt eksploderer. 12v lithium. Lades somregel av victron ladere. DIsse skifter ladeprofil om de står forlenge uten strøm og det overvåkes ikke eksternt. Da kan det eksplodere. Typisk batteri til thrustere og lignende.
kremt Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Interessant prising i morgen. Alle prisområder har 168 øre fra 07 til 08. Priskurven er også veldig lik gjennom hele dagen. Ganske høye priser for vår og snøsmelting eller hva? Har sett det før også, mai/juni kan være mye dyrere enn februar-mars. Produksjon akkurat nå på nesten 19000 mw, derav kun 4 % vind. Magasinene tappes fort. Selv med snøsmelting og kraftig regn her seneste uken går magasinfylling nedover. Spoiler 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå