Gå til innhold

Energiministeren til TU: Vi skal fysisk begrense eksporten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hvordan dette skal gjøres og det vil uansett ikke bli enkelt å få til en retferdig fordelig fordi de ulike kablene til enhver tid er ulikt belastet.

Jeg er skeptisk til at energiministeren har instruert NVE på et såvidt komplisert teknisk spørsmål når ekspertene så tydelig har vært negative.

For meg synes dette som et panikktiltak.

1. Å sette ned handelskapasiteten gjøres normalt bare når det er tekniske begrensninger, men kan selvsagt også gjøres ved driftsforstyrrelser o.a. som setter leveringssikkerheten i fare. Den retten må ethvert land ha.

2. Har vanskelig for å se for meg en teknisk begrenser i likeretterstasjonene som reduserer eksport som allerede er avtalt. Dette vil i så fall øke frekvensen i det norske/nordiske  nettet før produksjonen dras ned  på det enkelte kraftverk av turbin- regulatorene.

Mengde avkortet energi da bli ulikt fordelt pga ulike regulatorinstillinger. Avkortningen blir i forhold til de kraftavtaler som er inngått, og noen må dekke dette !

Er usikker på om AP/SP har kontroll på dette, for de har tydeligvis sagt at de vil kontrollere eksporten og ikke produksjonen !

Endret av oysteink
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (2 timer siden):

«EU har innført en grense på at minimum 70 prosent av kapasiteten på mellomlandsforbindelsene skal være tilgjengelig for handel.»

Dette gjelder ikke for Norge. Det er en del av 4. energimarkedspakke. Og denne er ikke Norge en del av.

Så hvilke begrensninger gjelder for Norge? Hvis noen. 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

Avgrensing kan vere rein utkopling av heile stasjonen, eller halvering av kapasitet ved å kun bruke ein pol.
På Skagerak så er det jo 4 stk så der kan ein kople ut alt etter som. SK1og 2 er 250MW kvar, SK3 er 440MW og SK4 er 700MW.

Hvilke kabler skal i så fall kobles ut først ? Og hvordan få en rettferdig fordeling mellom ulike land ?

Nei, måten dette gjøres på er å stille inn maks. overført effekt på omformeren til den enkelte kabel.

Ikke noe problem å ha en effektbegrenser stilt på feks. 70 %

Som jeg nevner ovenfor er ikke dét det største problemet.

Lenke til kommentar

Hvor relevant er det å innføre begrensninger nå som forsyningssituasjonen bedrer seg?

Hvor effektivt vil det virke på strømprisene å instruere begrensninger for ~10% av markedet for norsk kraft, men ikke instruere begrensninger for ~90% av markedet? Og til og med skjerme ~30% av markedet fra incentiver til å redusere forbruket?

Økonomer advarer mot at strømstøtte gir høyere strømforbruk enn uten strømstøtte og at dette i seg selv vil virke prisdrivende på spotprisen, som igjen hovedsaklig vil ramme bedrifter som ikke får strømstøtte. Dette gjør faktisk strømstøtten til en trussel mot norsk næringsliv og norske arbeidsplasser. Jeg skjønner at strømstøtte oppfattes som en deilig rus, men realiteten er at man får en bakrus med på kjøpet. Skjønner ikke folk det? Eller bare liker de å leve i nuet?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Hvor relevant er det å innføre begrensninger nå som forsyningssituasjonen bedrer seg?

Hvor effektivt vil det virke på strømprisene å instruere begrensninger for ~10% av markedet for norsk kraft, men ikke instruere begrensninger for ~90% av markedet? Og til og med skjerme ~30% av markedet fra incentiver til å redusere forbruket?

Økonomer advarer mot at strømstøtte gir høyere strømforbruk enn uten strømstøtte og at dette i seg selv vil virke prisdrivende på spotprisen, som igjen hovedsaklig vil ramme bedrifter som ikke får strømstøtte. Dette gjør faktisk strømstøtten til en trussel mot norsk næringsliv og norske arbeidsplasser. Jeg skjønner at strømstøtte oppfattes som en deilig rus, men realiteten er at man får en bakrus med på kjøpet. Skjønner ikke folk det? Eller bare liker de å leve i nuet?

Mediene melder om rekordsalg av både solcellepaneler og varmepumper, så økonomenes frykt er så langt ubegrunnet, for ikke å si beviselig feil.

Og hvis det er slik at det ikke er mer ledig  "batteriapasitet" utenom behovet for nasjonal forsyningssikkerhet, da er det beredskapsmyndighetenes plikt å sette grensen etter dette.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
oysteink skrev (På 10.8.2022 den 21.45):

Det spørs hvordan dette skal gjøres og det vil uansett ikke bli enkelt å få til en retferdig fordelig fordi de ulike kablene til enhver tid er ulikt belastet.

Jeg er skeptisk til at energiministeren har instruert NVE på et såvidt komplisert teknisk spørsmål når ekspertene så tydelig har vært negative.

For meg synes dette som et panikktiltak.

1. Å sette ned handelskapasiteten gjøres normalt bare når det er tekniske begrensninger, men kan selvsagt også gjøres ved driftsforstyrrelser o.a. som setter leveringssikkerheten i fare. Den retten må ethvert land ha.

2. Har vanskelig for å se for meg en teknisk begrenser i likeretterstasjonene som reduserer eksport som allerede er avtalt. Dette vil i så fall øke frekvensen i det norske/nordiske  nettet før produksjonen dras ned  på det enkelte kraftverk av turbin- regulatorene.

Mengde avkortet energi da bli ulikt fordelt pga ulike regulatorinstillinger. Avkortningen blir i forhold til de kraftavtaler som er inngått, og noen må dekke dette !

Er usikker på om AP/SP har kontroll på dette, for de har tydeligvis sagt at de vil kontrollere eksporten og ikke produksjonen !

Altså frivillig reduksjon i produksjonen (1), eller tvungen reduksjon (2).

Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (1 time siden):

Her er data for denne uken. Virker ikke som det er mye begrensning i eksporten?

"Skal" betyr normalt noe som kommer til å bli gjort.

Forøvrig var hydro reservoir på 60153 GWh i uke 33-2022 mot 59014 GWh i uke 33-2021.
Kilde: https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Power-system-data/hydro-reservoir1/

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

"Skal" betyr normalt noe som kommer til å bli gjort.

Dette ble uttalt for flere uker siden. Spørsmålet er når, eller om i det hele tatt, dette blir gjort.

mobile999 skrev (1 time siden):

Forøvrig var hydro reservoir på 60153 GWh i uke 33-2022 mot 59014 GWh i uke 33-2021.
Kilde: https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Power-system-data/hydro-reservoir1/

Det gjelder landet som helhet. NO3, NO4 og NO5 drar opp. NO1 og NO2 ligger vesentlig lavere enn normal.

Lenke til kommentar

Fyllinga i NO1 har lite å seie totalt. Er for liten kapasitet. Er kun 1430MW installert kapasitet for magasinkraft, mot 2504MW elvekraft. Og der er over 1000MW av elvekrafta frå kraftstasjonar i Glomma mellom Kongsvinger og Sarpsborg.

Av magasinkraft så er det nok Øvre Vinstra (172MW) som har størst magasin trur eg, og Nedre Vinstra (308MW) vil jo måtte produsere for å ta unna sidan Olstappen ikkje har så stor kapasitet. Under det er vel kanskje Torpa (150MW) og Dokka (44,6MW) som har inntak i elva rett nedanfor utløpet til Torpa. Magasinet til Torpa er vel vel også det med størst regulering i NO1 med over 60m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...