Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (12 timer siden):

En mulig løsning da.  Testosteron nivået måles og alle må konkurrere med andre med et smalt område testosterone uansett kjønn eller gender.

Hva med idrettsutøvere som har naturlig stor treningskapasitet kontra oss som er litt mer bedagelige? Burde det ikke opprettes egne klasser for potetsekker? Selvsagt med like mye tv-tid og like store pengepremier som i de andre klassene.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (11 timer siden):

jeg syns det er for jævlig at en kvinne skal trene 50 timer i uka i åresvis bare for å bli snytt på målstreken av en middelmådig mann

Hva med en mann som trener 50 timer i uka i årevis bare for å bli snytt på målstreken av en mann som er velsignet med enestående genetikk? Eller verdens beste ski-smøre-team? Eller F1-laget med den beste motoren?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Hva med idrettsutøvere som har naturlig stor treningskapasitet kontra oss som er litt mer bedagelige? Burde det ikke opprettes egne klasser for potetsekker? Selvsagt med like mye tv-tid og like store pengepremier som i de andre klassene.

-k

Skjer det ikke i Norge at flere klasser skilles ut (alder, vekt, kjønn, erfaring osv..) på flere konkurranser slik at det blir mer rettferdige og intersannte?  Jeg ønsker ikke å konkurrere med olympiske skiløperne når jeg deltar i Birkebeinerennet i Wisconsin,  de får ha sin egen klasse

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (27 minutter siden):

Skjer det ikke i Norge at flere klasser skilles ut (alder, vekt, kjønn, erfaring osv..) på flere konkurranser slik at det blir mer rettferdige og intersannte?  Jeg ønsker ikke å konkurrere med olympiske skiløperne når jeg deltar i Birkebeinerennet i Wisconsin,  de får ha sin egen klasse

Regulært OL i f.eks. langrenn på ski deles vel i kvinneklasse og herreklasse. Det finnes utenom det paralympics, junior og senior-konkurranser.

Jeg kjenner ikke til idretter på toppnivå hvor man har egen klasse for "potetsekker". Det finnes rett nok idretter hvor fysisk kondisjon ikke spiller like stor rolle (curling?).

 

Å vinne konkurranser handler om gener, kjønn, oppvekst, kost, tilgang på trenere og materiell. Ikke minst handler det nok om å ha ressurser til å kunne bruke all sin tid på å trene heller enn å betale husleie. Hvis man skal ha absolutt "rettferdig" idrett så må man først bli enige om hva det er idrett egentlig er tenkt å "måle".

Noen vil gjerne se 100 meter sprint på lavest mulig tid. Da finnes det kjønnslige og etniske og aldersmessige grupper som later til å ha de beste forutsetningene. Antagelig vil "god dop" også hjelpe mye.

Andre vil kanskje ha en konkurranse i "sportslighet" hvor målet er å se hvem som kan trosse egne forutsetninger og bli den best tenkelige versjonen av seg selv. Mange bedagelige 50-åringer ville nok ha hatt bedre odds i en slik konkurranse.

Hvis du vil bli innmari god i basketball så later det til at høyde er en viktig faktor. Man kan lage "avlsprogram" for å dyrke fram høye folk. Eller så kan man ha en 160cm klasse, en 170cm klasse, en 180cm klasse etc?

https://www.smh.com.au/sport/basketball/yao-ming-the-basketball-giant-made-in-china-by-order-of-the-state-20060119-gdmsz0.html

 

Ingenting hindrer meg og deg fra å lage en "jjkoggan og knutinh"-konkurranse hvor vilkårene kan være hva enn vi to bestemmer at de skal være. Men i praksis koker vel ofte dette ned til en kamp om oppmerksomhet og om midler. Hvor mye skal vår foretrukne idrett vises på tv, og hvor mye midler skal rutes fra "populære" utøvere av idretten vår, og over til den nisjen som jeg og du har definert?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Hva med idrettsutøvere som har naturlig stor treningskapasitet kontra oss som er litt mer bedagelige? Burde det ikke opprettes egne klasser for potetsekker?

 

knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til idretter på toppnivå hvor man har egen klasse for "potetsekker". Det finnes rett nok idretter hvor fysisk kondisjon ikke spiller like stor rolle (curling?).

Handicap i golf og vekt i kampsport og styrkeløft er eksempler på klassedeling.

Ut over det er det også klassedeling fordelt på evner i forskjellige vektklasser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Handicap i golf

Det benyttes såvidt jeg kan google meg til ikke handikap i profesjonell golf.

https://no.wikipedia.org/wiki/Handikap_(golf)

Sitat

og vekt i kampsport og styrkeløft er eksempler på klassedeling.

Man skiller på vekt i boksing, men ikke på "potetsekkfaktor". Hvis du er gammel og feit og veier 140kg så må du potensielt kjempe mot en topptrent 27-åring på 140kg. Man kan hevde at det er "urettferdig" hvis du har gener for å sitte mye på sofaen og spise potetgull.

Hvis man skulle balansere ut alle forutsetninger i toppidrett/proff idrett så hadde sporten sett ganske annerledes ut, og det er litt usikkert hva det er man hadde sittet igjen med å "måle". Jeg er ikke sikker på at folk hadde være like interessert i å se på da.

 

Så ja, vi skiller på kjønn, eksplisitte handicap, vekt (i noen idretter), og alder (typisk ikke i topp-idretten). Man kan tenke seg et system som drar dette videre til å også omfatte latskap, fråtsing, dårlig koordinasjon, manglende seiers-instinkt og mye annet rart.

Jeg kunne ha tenkt meg å se en idrett hvor man konkurerer om størst mulig fremgang. Dvs hvis jeg løper 100 meter sprint på 30 sekunder i dag og 5 år senere løper den på 20 sekunder så er det en enestående fremgang - mye mer enn Hussain Bolt som kanskje forbedrer sin pers med 1/10 sekund. Jeg vet ikke hvordan man rent praktisk skulle designe en slik idrett for å gi meg insentiver til å "gi alt" i base-line-sjekken.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (10 timer siden):

Netflix er saksøkt av interesser i Egypt for historieforfalskning...

https://www.newsweek.com/netflix-sued-depicting-cleopatra-black-1795681

Tviler ikke. Jeg fikk pitaen rett i fleisen av en egypter da jeg nevnte noe om pyramidebygging fra 'Ancient Aliens hypotesen' under en middag for noen år siden. 
Den gang hadde jeg ingen aning om hvor sensitivt egyptisk historie og kultur er. Jeg ble fortalt at mange egyptere i dag ser på AA og lignende som et vestlig forsøk på å fortelle at oldtidens egyptere var "dumme" og ikke klarte å tegne og bygge pyramidene selv.

God desert

 

Endret av tanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Kjønn er et eksempel på den vanligste klassedelingen, som nå forsøkes å viskes ut av venstreekstreme krefter. 

Jeg er sikker på at kjønn ikke viskes ut. De aller fleste er hetro og kaller seg for kvinne eller mann. Begrepet er bare utvidet for å inkludere de som før har måttet skjule legningen sin. Før i tiden giftet mange seg likevel mot sin legning og forårsaket ulykkelige ekteskap. Det utvidete kjønnsbegrepet handler mye om at lykke har blitt et viktig mål. At man skal trives med seg selv- noe man først gjør når man kan være seg selv. Først da vil man få det bra sammen med andre og i et samliv.

Når vi blir eldre får kvinner mer mannlige kjønnshormoner, mens menn mister mannlige kjønnshormoner, eller lignende. Rart å tenke på i grunnen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, tanda said:

Tviler ikke. Jeg fikk pitaen rett i fleisen av en egypter da jeg nevnte noe om pyramidebygging fra 'Ancient Aliens hypotesen' under en middag for noen år siden. 
Den gang hadde jeg ingen aning om hvor sensitivt egyptisk historie og kultur er. Jeg ble fortalt at mange egyptere i dag ser på AA og lignende som et vestlig forsøk på å fortelle at oldtidens egyptere var "dumme" og ikke klarte å tegne og bygge pyramidene selv.

God desert

 

Ancient Alien Hypotesen har jeg aldri hørt om, men det høres ut som noe Ron Hubbard kunne ha funnet på.

Hvordan egypterne forholder seg til det gamle Egypt er et interessant tema. Som jeg har hørt, har kopterne (verdens eldste kristne menighet) en større etnisk og kulturell tilknytning til det tidlige Egypt enn resten har befolkningen her. Kanskje det er derfor skolebøkene deres lærer at alt som kom før arabernes ankomst til landet var uvitende og urent. Islam var for mange religionen som brakte lyset.

Så jeg antar at salafister (trofast til bokstaven sunnimuslimer), for eksempel, føler seg mindre knyttet til landets gamle historie enn de kristne og sekulære delene av befolkningen.

Men når det er sagt, er det ganske kult å forestille seg at kheoppyramiden kunne bygges for 4500 år siden. For et par somre siden besøkte jeg helleristninger i Näsåker som er omtrent like gamle. Så mens folk oppe i nord hugget elg i stein, bygde de i Egypt undere som har vart i flere årtusener. Selv om elgen ikke er like imponerende, er de likevel så fine at jeg tar med et bilde av dem.

IMG_1920-1024x768.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tanda skrev (På 25.5.2023 den 20.09):

Jeg ble fortalt at mange egyptere i dag ser på AA og lignende som et vestlig forsøk på å fortelle at oldtidens egyptere var "dumme" og ikke klarte å tegne og bygge pyramidene selv.

Interessant anekdote. Takk!

Jeg har fleipet med et Norsk «savn» over den tida hvor synet av et Norsk toppseil fikk Engelske nonner til å rømme til skogs og munker til å grave ned kirkesølvet. 

Alle kulturer som en gang har vært mektige men som har falt (romerne, grekerne, UK, inntil nylig Kina) føler kanskje på slikt?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 25.5.2023 den 21.03):

Jeg er sikker på at kjønn ikke viskes ut. De aller fleste er hetro og kaller seg for kvinne eller mann. Begrepet er bare utvidet for å inkludere de som før har måttet skjule legningen sin.

Det er slik det fremstilles, og jeg er ikke i tvil om at det er mye av intensjonen.

Ved å endre termer, sosiale kontrakter og normer så vil man få konsekvenser. Gode og dårlige, tilsiktede og utilsiktede. I akkurat dette spørsmålet så virker det som om diskusjonen har «låst seg». Det er ikke så mye rom for å diskutere når de mest kjønns-progressive har bestemt seg for at de har en «god» mening, og at de som mener noe annet er sponset av TrumpPutin. Da blir man typisk stående på hver sin haug og rope til hverandre.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tanda skrev (På 25.5.2023 den 20.09):

Tviler ikke. Jeg fikk pitaen rett i fleisen av en egypter da jeg nevnte noe om pyramidebygging fra 'Ancient Aliens hypotesen' under en middag for noen år siden. 
Den gang hadde jeg ingen aning om hvor sensitivt egyptisk historie og kultur er. Jeg ble fortalt at mange egyptere i dag ser på AA og lignende som et vestlig forsøk på å fortelle at oldtidens egyptere var "dumme" og ikke klarte å tegne og bygge pyramidene selv.

God desert

https://www.newsweek.com/netflix-sued-depicting-cleopatra-black-1795681

Jeg ville tenkt at ingen bryr seg bortsett fra egypterne selv. Netflix er underholdningsbransjen.

Kanskje ikke så rart når pyramider og Kleopatra er selve nasjonalsymbolet på Egypt. De er stolte av kulturen sin, og da går man ned på detaljnivå. Antagelig er ikke alle egyptere like glad i å bli diktert av USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Netflix er underholdningsbransjen.

De fremstiller den dog som en dokumentar, sikkert dramatisert som de liker å gjøre, men like fullt en dokumentar, da bør de ikke med viten og vilje vri på sannheten på den måten, eller vri på sannheten blir litt mildt, de lyver, og det bør de ikke gjøre, ikke i en dokumentar.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (58 minutter siden):

De fremstiller den dog som en dokumentar, sikkert dramatisert som de liker å gjøre, men like fullt en dokumentar, da bør de ikke med viten og vilje vri på sannheten på den måten, eller vri på sannheten blir litt mildt, de lyver, og det bør de ikke gjøre, ikke i en dokumentar.

Ok, ja det blir noe annet. En dokumentar er en dokumentar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...