Gå til innhold

Dette er strømtiltakene regjeringen vurderer


Anbefalte innlegg

Aldrack skrev (1 time siden):

Norge er avhengig av import på andre viktige områder, feks mat og dyre/fiskefôr. Hvis et annet land får dårlige avlinger eller av andre grunner vil bruke mer i eget land fremfor å eksportere, er det like uproblematisk som å redusere norsk strømeksport i dagens situasjon? 

Det er ikke lett å forstå hva du mener med dette? Riktig nok har EU en forordning søm forbyr kvantitative eksportbegrensninger, men det er jo ikke gjennomførbart uten ubegrenset produksjon. Vi kan heller ikke regne med å få importere mat og for når det blir manko der det dyrkes. Når det gjelder krafteksport, så kan vi ikke diskriminere kunder med rasjoner når vi har overskudd til eksport/produserer mer enn vi trenger selv. Det vil jo variere med nedbør og vind. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvilke garantier har vi for at en eventuell strømstøtte til dette selskapet ikke bare går rett i utbytte og ennå høyere lederlønn?

all den tid strømregningene er slik som beskrives (og det kan bli slik kanskje både 1,2 eller 3 år fremover) så vil jo evt. bidrag fra staten unektelig gå til den økte utgiften?

vi kan vel også anta at bedriftene ikke kommer til å få "100%" kompensasjon, så den skjerven de får tilslutt vil nok komme godt med.

Det står i artikkelen at bedrifter med spesielt høyt forbruk skal prioriteres, og det er jo bra.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jens Eide AS i Lillesand hadde 163 millioner kroner i omsetning i fjor, meget god lønnsomhet, meget god soliditet og god likviditetsgrad. Et resultat før skatt på 5,8 millioner kroner og det ble tatt 1 million i utbytte. Lederlønn 1,45 millioner. Selskapet har registrert 107 ansatte og lønnsutgifter på 35,8 millioner. Noe som skulle bli 336 000 per ansatt. Hvilke garantier har vi for at en eventuell strømstøtte til dette selskapet ikke bare går rett i utbytte og ennå høyere lederlønn?

For å si det sånn, jeg ville også stilt opp i avisa og spilt synd på meg selv om det kunnet løftet resultatet og utbyttet med et 7-sifret beløp.

Resultat etter skatt blir kanskje fattige 4 millioner. Noe som ikke er meir enn høyst nødvendig i en slik stor bedrift for å kunne investere,utvikle og vise bankforbindelser at det er liv laga for å kunne gi lån og ha tillit til bedriften. Hvis markedet svinget litt eller andre uforutsette ting kan oppstå er 4 millioner blåst bort før man rekker å si Godmorgen. Derfor kan vi ikke ha det slik at strømprisene skal barbere bort det livsnødvendige overskuddet som tapre bedriftseiere sammen med ansatte har klart å skape for å ha en levedyktig bedrift. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvilken planet er det du befinner deg på? Regjeringen var på ballen fra dag én (om det er mulig å definere til 1. november 2021). De har innført en strømstøtte som koster i størrelseorden 40 milliarder. Det er et vanvittig beløp nesten uansett hvilke offentlige ting man sammenligner det med.

Planeten Jorda kaller.

Jeg drister meg til å påstå at november 2021 ikke var dag 1.
Samtidig kom de stusselige 55 % støtte over 87,5 øre (ja, man er faktisk pålagt å oppgi pris med mva til forbrukere) som senere etter mye press ble økt

image.thumb.png.30e05fdee4f687cd9ad106fd482b6f57.png

Vet du hvor mye staten tjente på strøm i fjor? 77,7 milliarder. Sleng på kommuner og fylker, så tjente det offentlige nesten 94 milliarder kroner på strøm i fjor. Det er et vannvittig beløp!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Her oppe regner det så det spruter, og i sør er det "eksporttørke", ikke rart Statnett ønsker å fremskynde sammenkoblingen av nord og sør, for å jevne opp prisene.
Men det som skjer da er vel helst at den strømmen herifra også går til eksport. 
Er det slik at vi kunne reddet sørnorge med strøm fra nord så hadde vi vel ikke trengt kabler til import fra land sør for oss, eller hva?
Kan noen huske sist det var så mye tørke både i nord og sør at alle magasiner var "slunkne"...?
Noen politikere fremhever fremdeles muligheten for import, i dagens Europa.
Når vi vet svaret på det er det vel sannsynligvis for sent å spare på vannet.

Sitt stille i båten, så pengene kan få renne uhindret inn.

Det sitter noen i en båt som må vere synkefri, men ikke alle.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jens Eide AS i Lillesand hadde 163 millioner kroner i omsetning i fjor, meget god lønnsomhet, meget god soliditet og god likviditetsgrad. Et resultat før skatt på 5,8 millioner kroner og det ble tatt 1 million i utbytte. Lederlønn 1,45 millioner. Selskapet har registrert 107 ansatte og lønnsutgifter på 35,8 millioner. Noe som skulle bli 336 000 per ansatt. Hvilke garantier har vi for at en eventuell strømstøtte til dette selskapet ikke bare går rett i utbytte og ennå høyere lederlønn?

For å si det sånn, jeg ville også stilt opp i avisa og spilt synd på meg selv om det kunnet løftet resultatet og utbyttet med et 7-sifret beløp.

Alternativet er ut ifra de oppgitte tallene at det offentlige pålegger bedriften sånn ca. en 100% skatt på overskuddet.

Hvem vil eie, drive eller starte et firma da?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

De har innført en strømstøtte som koster i størrelseorden 40 milliarder.

sist gang jeg leste om det, for ca. 3 uker siden, var beløpet stipulert til 28 milliarder. (det gjaldt for 2022)

skal ikke motsi deg, men er dette et oppjustert beløp som inkluderer lengre periode frem i tid eller noe?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jens Eide AS i Lillesand hadde 163 millioner kroner i omsetning i fjor, meget god lønnsomhet, meget god soliditet og god likviditetsgrad. Et resultat før skatt på 5,8 millioner kroner og det ble tatt 1 million i utbytte. Lederlønn 1,45 millioner. Selskapet har registrert 107 ansatte og lønnsutgifter på 35,8 millioner. Noe som skulle bli 336 000 per ansatt. Hvilke garantier har vi for at en eventuell strømstøtte til dette selskapet ikke bare går rett i utbytte og ennå høyere lederlønn?

For å si det sånn, jeg ville også stilt opp i avisa og spilt synd på meg selv om det kunnet løftet resultatet og utbyttet med et 7-sifret beløp.

Blir ikke lett for Jens Eide å konkurrere med slakterene i trøndelag når forskjellen i kostnader på energi er så stor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

Det står i artikkelen at bedrifter med spesielt høyt forbruk skal prioriteres, og det er jo bra.

Det kan også slå feil ut. Eksempel: Bedrift A produserer produkt A. Bedrift B produserer like mange tilsvarende produkter, men bruker mye mindre strøm fordi de har en mer effektiv produksjonsprosess. Så i stedet for at vi kanskje får en naturlig avgang på energi-inneffektive bedrifter så vil disse få mer støtte enn de som driver mer effektivt.

Eller ta to bedrifter med ulike produkter. De mest energikrevende varene vil få en større støtte fra staten enn de mer energivennlige slik at disse vil fortsette å konkurrere i framtida - til tross for at det kanskje hadde vært best for samfunnet at folk valgte en mer energivennlig varetype over de energikrevende.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (28 minutter siden):

sist gang jeg leste om det, for ca. 3 uker siden, var beløpet stipulert til 28 milliarder. (det gjaldt for 2022)

skal ikke motsi deg, men er dette et oppjustert beløp som inkluderer lengre periode frem i tid eller noe?

Jeg stiller også spørsmål ved tallene. I 2022 er det estimert til 25 milliarder. Fint om tallene som presenteres kan utdypes.

Her er mine tall for inntekter.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Dette er en pengemangelsituasjon, ikke en enerimangelsituasjon. Eller i hvert fall hoveproblemet er pris - ikke fyllingsgrad. Prognosene for fyllingsgrad utover vinteren ser helt ok ut. Vi har vært gjennom lignende situasjoner på fyllingsgrad mange ganger før - med god margin på vårparten. Problemet nå er at det koster mye penger for næringslivet og offentlige etater som driver alt fra skoler og sykehjem til sykehus og andre ting. Det går hardt utover budsjettene deres. Mye hardere enn f.eks ola nordmann sin strømregning hjemme.

Det spørs hvordan man ser på "lavest på 20 år" og "5-20% risiko for rasjonering". Vel og merke sør for Dovre. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/jaoJnL/fyllingsgraden-i-vannmagasinene-i-soer-norge-er-historisk-lav-samtidig-er-krafteksporten-tredoblet-den-siste-uken

Dette ville neppe vært dyrt om ikke det var lite vann og lite energi i Tyskland osv, samtidig.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 timer siden):

sist gang jeg leste om det, for ca. 3 uker siden, var beløpet stipulert til 28 milliarder. (det gjaldt for 2022)

skal ikke motsi deg, men er dette et oppjustert beløp som inkluderer lengre periode frem i tid eller noe?

Ja. Det var 30. mars at Vedum anslo prislappen for strømstøtten til 25,4 milliarder kroner i 2022. Altså eksklusive de milliardene som allerede var blitt brukt på ordningen i november og desember. Det er også eksklusive forlengelsen i januar-februar og mars neste år. Estimatet for i år er nok for lite, ettersom det var gjort i mars, da krigen i Ukraina bare var en måned gammel og før Putin begynte å stenge gasskranene. Dvs. mens prisene lå på et betydelig lavere nivå enn nå. Så tallet må nok oppjusteres ganske kraftig bare for 2022, og så legge på nov-des i fjor og så neste års strømstøtte.

40 milliarder tok jeg bare ut av lufta, bevisst nøkternt for å ikke skape for mye debatt om det. Tenkte det ville være en smal sak å forklare hvorfor det er nøkternt om noen spurte og der har du altså svaret :)

Det forundrer meg at det ikke er mer debatt om en andel av strømstøtten kan endres til ekstraordinære ENØK-tiltak. F.eks ved å rute 10% av støtten til Enova og instruere de å bruke det til å støtte husstandene med diverse ENØK.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio?p=lc-4246342-6650

 

Så "rart" at politikerene som bor nordover ikkje svarer eller er uenig at det kan hjelpe å balansere kraftnettet.

Er ikkje rart folk er forbanna med denne " så lenge det ikkje rammer meg så bryr eg meg ikkje holdningen" til enkelte politikere.

 

-Når det mangler vann i sør så har de stengt produksjon i nord pga lave priser.

-Svenskene kjøper strøm fra nord, og selger dyrt til sør.

-Bedrifter i nord har en langt lettere jobb å overleve de høyere strømprisene enn de i sør

 

Også nevnes det ikkje en positiv ting med å balansere kraftnettet. Forstå det den som kan.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

40 milliarder tok jeg bare ut av lufta, bevisst nøkternt for å ikke skape for mye debatt om det. Tenkte det ville være en smal sak å forklare hvorfor det er nøkternt om noen spurte og der har du altså svaret .:)

Lufttall er fint :) Her er mitt: Det offentlige kommer til å tjene 150 mrd på strømmen.

Lenke til kommentar
Myriad skrev (52 minutter siden):

Lufttall er fint :) Her er mitt: Det offentlige kommer til å tjene 150 mrd på strømmen.

Netto eller brutto?

Uansett, kanskje det betyr at kommunene kan gjøre jobben sin uten å kreve stadig økte kommunale avgifter i mange år fremover? Eller så blir det mange nye skoler, eldrehjem og kommunale veier over en lav sko i tida framover og det blir jo ikke helt feil det heller.. Det er jo ikke sånn at pengene går i lomma på ordføreren og betyr ny yacht som i Russland.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (11 timer siden):

Alternativet er ut ifra de oppgitte tallene at det offentlige pålegger bedriften sånn ca. en 100% skatt på overskuddet.

Hvem vil eie, drive eller starte et firma da?

Det finnes jo noe imellom det å ikke gi strømstøtte og 100% beskatning. Det skjønner vel du?

MegaMann2 skrev (11 timer siden):

Blir ikke lett for Jens Eide å konkurrere med slakterene i trøndelag når forskjellen i kostnader på energi er så stor.

Jens Eide får sette opp en produksjonsenhet i Trøndelag, Nordland eller Troms og Finnmark. 

Simen1 skrev (9 timer siden):

:)Det forundrer meg at det ikke er mer debatt om en andel av strømstøtten kan endres til ekstraordinære ENØK-tiltak. F.eks ved å rute 10% av støtten til Enova og instruere de å bruke det til å støtte husstandene med diverse ENØK.

Geografisk differensierte støttetiltak i en begrenset periode  støtte tenker jeg hadde vært innafor. F.eks. Gjenninført støtte for luft/luft varmepumpe sørover i landet. Det er et svært effektivt tiltak. Og gitt støtte for å bytte ut elkassett med luft/vann varmepumpe for dem som har vannbåren varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (5 minutter siden):

Geografisk differensierte støttetiltak i en begrenset periode  støtte tenker jeg hadde vært innafor. F.eks. Gjenninført støtte for luft/luft varmepumpe sørover i landet. Det er et svært effektivt tiltak. Og gitt støtte for å bytte ut elkassett med luft/vann varmepumpe for dem som har vannbåren varme.

Enig, men nå tenker jeg mer på ENØK-tiltak som langvarige (10+ år) tiltak og som derfor vil senke energibruken i hele landet (også de årene det regner lite i NO3 og 4, og mye i NO1, 2 og 5). Dette frigir energi til industrisatsinger over hele landet. For hver TWh årlig energiforbruk som spares så tilsvarer det nybygging av en TWh kraftproduksjon. 1 TWh tilsvarer ca 100 000 - 200 000 varmepumper, til en totalpris a ca 2,5 - 5 milliarder kroner. Det bør selvsagt regnes på om det ville blitt billigere enn å bygge et kjernekraftverk på 1 TWh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advarer mot strømhjelp til bedriftene: – Da blir prisen presset ytterligere opp
https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-stromhjelp-til-bedriftene___-da-blir-prisen-presset-ytterligere-opp-1.16056810

Sitat

Regjeringen åpner for strømhjelp til bedrifter. Men billigere strøm til næringslivet vil øke faren for rasjonering i Norge, advarer økonomiprofessor.

Snart kan kanskje små og mellomstore bedrifter se fram til hjelp med strømregningen. Statsminister Jonas Gahr Støre fortalte iallfall onsdag at regjeringen jobber med saken.

Sitat

Men én av landets fremste eksperter på strømmarkedet minner om at bedriftene sliter fordi det er knapphet på strøm i Europa.

– Den eneste måten å komme gjennom dette på, er å få ned forbruket blant bedrifter og forbrukerne. Da må prisene opp, sier Niels-Henrik von der Fehr, økonomiprofessor ved UiO.

Jeg sier det igjen - fatter ikke at det ikke er mer fokus på ENØK og å effektivisere og få ned forbruket slik det er i andre land. Dette er en gyllen mulighet.

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Advarer mot strømhjelp til bedriftene: – Da blir prisen presset ytterligere opp
https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-stromhjelp-til-bedriftene___-da-blir-prisen-presset-ytterligere-opp-1.16056810

 

jeg skjønner ikke den forestillingen om at forbruket vil øke hvis det blir kompensasjon-ordning for deler av næringslivet.

vi har lest om bakerier, kjøttvareprodusenter etc.

- de har en viss mengde de skal produsere og bearbeide hver dag, og er jo ikke sånn at fordi de evt. får noe støtte, så setter de igang å bake 10.000 ekstra kneipbrød eller 2 tonn koteletter.

Strømmen vil fortsatt være dyr/langt over normalen, selv med en kompensasjon (som garantert ikke blir 100%) Det i seg selv, er "bremsekloss" nok tror jeg, for at forbruket ikke tar av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...