Gå til innhold

Tidenes høyeste døgnpris på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

De fleste har vel solceller på hytta, men de store monster hyttene bruker vel innlagt el.. Kunne jo drives delvis med solceller de også.

Om hytta koster 3 Mill så må man vel klare å kjøpe solpanel også.

 

Sist jeg så statistikk på det så hadde 85% av norske hytter innlagt strøm. Andelen av fjellhytter er nok en del lavere, da nesten alle sjøhyttene har strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (4 timer siden):

Man kan vel kalle det en for for umyndiggjøring det som skjer nå. Forventer man virkelig at folk skal legge opp døgnrytme og aktiviteter som bruker energi i henhold til spotprisen på strøm og effekttariffer, ut fra informasjon i en app på smarttelefon?

Eller forblir spotpriskurven som den er fordi det faktiske forbruksmønstret er et nøvendighetsfenomen ut fra hverdagens krav.

Hvordan man følger med og om man følger med og om man gjør noe med det, får være helt opp til hver enkelt og deres økonomi og vaner. Det kan være mye å spare på det, men det er ingen tvang. Noen prioriterer å eie 12 hunder, andre prioriterer 20 minutter i dusjen to ganger om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Jeg ser på denne og Oslo som nærmeste. Men nå har de skiftet til mandagsprisene. Er det en app man skal følge med på nå?

Forrige helg var strømmen mye billigere i noen timer midt på dagen.

Jeg følger med samme sted, men trykker på graf-knappen for å slippe at øynene går i kryss i talljungelen. Bruk gjerne mulighetene for å tilpasse tidsintervall og målefrekvens. Prisene for påfølgende dag publiseres hver dag kl 12.46 (+ noen minutter for tabellene i NOK)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Svært mange som har nøkterne hytter, gjerne som er arvet. Da blir det for ille at man skal måtte kvitte seg med dette fordi noen tukler til slik at det velter om på hele strømmarkedet, og vi får priser som "ingen" forutså. 

Denne noen som tukler heter Putin. Uten hans bidrag til gassprisene ville prisnivået vært et helt annet og vi hadde antagelig eksportert mindre og importert mer. Selv om kraftkablene er som de er. Prisutjevningen over kablene hadde vært mot 1~2 kr/kWh, ikke 4-5 kr som nå. Det hadde kanskje ikke vært nok til å utløse en strømpriskompensasjon så prisnivået i boligene hadde kanskje vært omtrent det samme som nå.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Denne noen som tukler heter Putin. Uten hans bidrag til gassprisene ville prisnivået vært et helt annet og vi hadde antagelig eksportert mindre og importert mer. Selv om kraftkablene er som de er. Prisutjevningen over kablene hadde vært mot 1~2 kr/kWh, ikke 4-5 kr som nå.

Er mange flere enn Putin man kan skylde på, blant annet Tyskland sin nedlegging av atomkraftverk og at de sluttet å kjøpe på langtidskontrakter, for å skulle tjene på dumpingpriser på gass man satt på og ikke fikk solgt. Problemet med slik oppførsel blir klart når man ser hvor mye man bruker og kjøper.

Man kan jo og filosofere på hvordan Putin hadde forholdt seg om ikke tyskerne ble pushet at Trump til å blokkere åpningen av North Stream 2. Kanskje hadde han ikke følt seg så dårlig behandlet av vesten og USA.

Ikke at jeg forsøker å unnskylde Putin, han velger selv å være drittsekk. Men som sagt, hva om... Det blir bare spekulasjoner. Men det vi kan si med sikkerhet, er at prisene hoppet kraftig da vi åpnet de nye kabelforbindelsene, og det var før Putin gikk inn i Ukraina.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg husker prisene fra november i fjor godt, og dette var for absolutt hele landet. Det var vel en god tid før invasjonen. Jeg skjønner dette er en fin ting å skylde på, men det blir bare alt for enkelt å skylde på en enkelt mann. Det er mange grunner og på de fleste kan vesten takke seg selv. Som man reder ligger man.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den norske stat som er anslått til å tjene 28 milliarder før moms på de økte strømprisene og som har laget en pakke som vil betale tilbake 13 milliarder - så de vil sitte igjen med 15 milliarder + inntektene fra momsen, disse folka har sikkert plakater av Putin i bar overkropp ridende på en bjørn hengende på kontor veggene sine. Legger mann på ekstra inntekter fra økt pris på gass og olje også.. så god damn. 

Godt politikerne våre kan skylde på Putin. Staten blir rik mens de raner eget folk og man er helt handlingslammet. Gargamel i øst er bare rett og slett for sterk alle sammen. Vi kan ikke føre en fordelingspolitikk som er rett og rimelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Snowleopard og @kremt Jeg er helt enig i at det er mange årsaker og påpeker forsåvidt også det i innlegget. "Putins bidrag" og "prisutjevning mot et ikke fullt så høyt prisnivå"

@Noxhaven Ja, ingen tvil om at vårt kjære AS Norge samlet sett går så det suser for tida, men husk at staten bare er representant for oss befolkningen. Går det bra for AS Norge så får det positive konsekvenser for valutaen, folks kjøpekraft og kan potensielt gi lavere skatter og bedre offentlige tjenester, men det er vanskelig å se sånne effekter over natta. All omfordeling i et nullsumspill gir både tapere og vinnere. Skal man vurdere prisenes effekt på samfunnet må man ikke glemme å ta med begge sider av regnestykket, og ikke se seg blind på medias ensidige fokus på de som kommer dårlig ut av nullsumspillet. Det sagt så er ikke dette noe nullsumspill, men en netto kjempegevinst for AS Norge. Pengene renner inn fra både olje, gass, strøm og laks.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

@Snowleopard og @kremt Jeg er helt enig i at det er mange årsaker og påpeker forsåvidt også det i innlegget. "Putins bidrag" og "prisutjevning mot et ikke fullt så høyt prisnivå"

@Noxhaven Ja, ingen tvil om at vårt kjære AS Norge samlet sett går så det suser for tida, men husk at staten bare er representant for oss befolkningen. Går det bra for AS Norge så får det positive konsekvenser for valutaen, folks kjøpekraft og kan potensielt gi lavere skatter og bedre offentlige tjenester, men det er vanskelig å se sånne effekter over natta. All omfordeling i et nullsumspill gir både tapere og vinnere. Skal man vurdere prisenes effekt på samfunnet må man ikke glemme å ta med begge sider av regnestykket, og ikke se seg blind på medias ensidige fokus på de som kommer dårlig ut av nullsumspillet. Det sagt så er ikke dette noe nullsumspill, men en netto kjempegevinst for AS Norge. Pengene renner inn fra både olje, gass, strøm og laks.

Problemet med tankesettet ditt her, er at for fam. Eksempelsen som før fikk en normal strømregning på kanskje 1000,- kr i måneden i snitt, opplever at man selv etter strømstøtten sitter med en godt høyere strømregning enn før. Dette kommer altså i tillegg til økte priser på mat, drivstoff til ev. ice-bil eller hurtig/lynlading på veien, økt rente og andre endringer som reduserer nettoen.

Og oppå det vil flere oppleve at arbeidsplassen sliter med å oppnå fortjeneste, fordi man ikke får støtte som næringslivskunde, og må vurdere diverse tiltak, inkludert permitteringer og oppsigelser om ikke dette endrer seg snart.

Da er det ikke like lett å se på at Stat og kommuner tjene grovt på dette, men samtidig bruker penger på diverse tiltak som er blitt enda dyrere, og som sikkert ikke oppfattes som like matnyttig, eller noe som i realiteten letter hverdagen for dem. Og spesielt når man dytter penger inn i høykostprosjekter som man ikke er enig i at vil være effektiv pengebruk og heller ikke en god miljøløsning.

Dermed ender dette opp som økt skatt i realiteten, og man er enda mindre fri til å disponere sin inntekt slik man selv hadde planlagt, eller ønsker å planlegge. Kanskje går målsetningen om ny(ish) elbil ut av budsjettet, og kanskje familiehytta som har gått i arv, må vurderes solgt, om man er heldig å ha noe sånt selv om standarden på hytta er nøktern.

Det er tross alt grenser for hvor mye man vil blø for Kommunekassa og Statskassa, når man selv bare opplever det som en forverring for egen person og husholdning. Og man vet og at det for endel, rett og slett tipper dem utfor stupet, og de ender opp som gjeldsslaver.

Selv er jeg sjeleglad akkurat nå, for at jeg bor i en billig men trang leilighet, der jeg bruker minimalt med strøm til egen bolig.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Den norske stat som er anslått til å tjene 28 milliarder før moms på de økte strømprisene og som har laget en pakke som vil betale tilbake 13 milliarder - så de vil sitte igjen med 15 milliarder + inntektene fra momsen, disse folka har sikkert plakater av Putin i bar overkropp ridende på en bjørn hengende på kontor veggene sine. Legger mann på ekstra inntekter fra økt pris på gass og olje også.. så god damn. 

Godt politikerne våre kan skylde på Putin. Staten blir rik mens de raner eget folk og man er helt handlingslammet. Gargamel i øst er bare rett og slett for sterk alle sammen. Vi kan ikke føre en fordelingspolitikk som er rett og rimelig.

Det er ikke så galt da, må ikke glemme at de folkevalgte viste måteholdt med å ikke økte lønnene sine i 2021 budsjett, at de doblet lønnsøkningen i 2022 som en kompensasjon snakker vi selvfølgelig ikke høyt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 timer siden):

Hytte er hytte, og da gjerne uten innlagt strøm og vann. Dette er ikke noe offer for min del, koker fint på gass samt kjøleskap på gass som brukes ved behov. En flaske gass koster 300 kroner og varer 3-4 år. Bare fastavgift for strøm er 2 tusen per år, så kommer forbruket i tillegg.

At man har en hytte til 3-4 millioner og så klager fordi man ikke har 20-30 tusen i året til å betale for strøm er ganske ironisk, og definitvt 1st world problem.

Det er selvsagt lett å komme opp med andre scenarier.
Gammelt ektepar som bor i en liten leilighet, og knapt bruker strøm. De har en hytte som de bruker mye tid på, siden de begge er pensjonister. Her bruker de kanskje 1000 kWh i måneden vinterstid.

Er det rett at de skal betale mye mer for strømmen, enn folk som bor i hus på 300kvm+ i Holmenkollen og bruker 4500 kWh pr måned?

Det er gode argumenter for at hytteeiere ikke skal få strømstøtte, men det er jaggu gode argumenter for at de skal få også.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sk0yern said:

jaggu gode argumenter for at de skal få også.

Hvis alle alltid skal få, hva er da vitsen med systemet? Både det politiske spillet/systemet samt kraftmarkedet blir da nærmest bortkastet. Hvorfor går man inn her men ikke på drivstoffmarkedet f.eks? Alt av varer blir dyrere pga dyrt drivstoff, men her gjør man ingenting, hvorfor gir det mening?

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Hvis alle alltid skal få, hva er da vitsen med systemet? Både det politiske spillet/systemet samt kraftmarkedet blir da nærmest bortkastet. Hvorfor går man inn her men ikke på drivstoffmarkedet f.eks? Alt av varer blir dyrere pga dyrt drivstoff, men her gjør man ingenting, hvorfor gir det mening?

Nå er det vel heller ikke slik at alle får, f.eks næringsliv får ikke.
Poenget mitt var bare at det er argumenter for at også hytteeiere burde få støtte. 
Samtidig ser jeg selvfølgelig mange argumenter for at de ikke skal få også. 

Strømstøtten er på ingen måte rettferdig, jeg hadde tidene laveste strømutgifter i vinter, pga en heldig avtale om fastpris gjennom vinteren. Til tross for dette fikk jeg masse i strømstøtte.

Lenke til kommentar

(Nettavisen) Normalt har Reppens Bakeri en strømregning i året på 220.000-240.000 kroner. – Men hvis utviklingen med fortsatt stigende strømpriser fortsetter, blir regningen i år på over 900.000 kroner. Da er det kroken på døren, fastslår Reppen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/lompebakeri-frykter-de-skyhoye-stromprisene-da-er-det-kroken-pa-doren/s/12-95-3424293278

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 timer siden):

Denne artikkelen kan være greit å få med seg. En absolutt god gjennomgang.

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/08/01/brev-til-min-partileder/

Sitater og kommentarer:

Sitat

Jeg tror du vet at det ikke er spesiell mangel på nedbør de siste årene som er årsak til tomme vannmagasiner. Det kraftprodusentenes grådighet, skriver Trygve Tamburstuen til statsminister Jonas Gahr Støre.

Årsakene er sammensatt. Trygve kan ikke nekte for at 7 TWh mindre nedbør enn normalt har vært medvirkende til lave kraftmagasiner. Trygve velger å spissformulere det til tomme kraftmagasiner, selv om sist målte fyllingsgrad var 65,1%. Så hvor troverdig er mine påstander opp mot Trygves? Kilden til 7 TWh og 65,1% er NVE.

Sitat

Det er ugreit at du og energiministeren helt unnlater å peke på at den totale kommersialiseringen av kraftbørsen og strømomsetningen er en av hovedårsakene til de unaturlig og unødvendig høye norske strømprisene.

Årsakene er som sagt mange, deriblant en kjede av årsaksammenhenger som kan spores både via kraftkablene, til tyskland, kjernekraftverk, naiv gassavhengighet, Russland, Putin og Ukraina. Trygve gjør kardinalfeilen å stille det ene lettet i kjeden til veggs for alt som skjer i hele kjeden. Virkeligheten er altså mer mer nyansert enn det Trygve her så enkelt fremstiller det som.

Sitat

Derfor var det fornuftig med en avtale om utveksling på like vilkår, der vi holdt tilbake vann om natten og i stedet importerte varmekraft. Dette er ikke lenger situasjonen.

Jo faktisk. Den beskrevne situasjonen har blitt ennå sterkere med de nye utenlandsforbindelsene koblet til markeder med høy andel vindkraft og solkraft. Dette vil jeg kalle en grov misforståelse av situasjonen fra Trygves side.

Sitat

i den grad vi trenger import – tilbake svært dyr og forurensende energi.

Nok en grov misforståelse om hvordan vår magasinerte kraft fungerer opp mot europeisk vindkraft og solkraft. Disse kablene er direkte med på å øke mulighetene for uregulert fornybar kraft og vil således redusere forurensningen. At den er dyr er jeg enig i - men det er hovedsaklig på grunn av en midlertidig ekstrem prissituasjon i Europa og ikke noe man kan forvente i en normalsituasjon. Krigens varighet vil etter alt å dømme utgjøre i størrelseorden noen få prosent av levetida til kablene. Trygve både misforstår det med forurensning og ser seg blind på dagens prisbilde.

Sitat

Og det er ikke lenger noen balanse i utvekslingen: Vi eksporterer langt mer enn vi har bruk for å importere.

Eksport og import har vekslet gjennom flere tiår avhengig av nedbør og andre forhold. Det er ikke noe nytt av 2022 at vi eksporterer mer enn vi importerer, og har bruk for å importere. Altså nok en misoppfattelse angående tidslinja og nettoen.

Men det ligger ennå en misoppfattelse i samme setning. Insinuasjonen om at det skal eller bør være en netto balanse mellom import og eksport. Det er feil. Norge selger kraft som en handelsvare fordi vi produserer mer enn vi klarer å produsere selv i normalår. Akkurat som vi selger vårt overskudd av olje, fisk og mange andre produkter. Overskudd er moralsk greit å selge. Det er meningsløst å ha som prinsipp at vi skal kjøpe tilbake like mye fisk, olje eller strøm som vi selger ut.

Sitat

Så om solidaritet: Energiministeren kunne i juni fortelle at bare i 2022 vil økningen i norsk gasseksport tilsvare 100 Twh, altså mer enn 2/3 av samlet norsk vannkraftproduksjon. I øyeblikket er vi den største gasseksportøren til Europa. I denne sammenheng er en vannkrafteksport på 17 Twh (2021) uten betydning.

Trygve surrer bart og snørr når han sammenligner de to ulike energivarene for å bagatellisere den med minst energi. Det er to ulike produkter, som trengs i ulik skala, har ulik reverserbarhet og dermed naturlig nok ulike priser og selges i ulike markeder.

Sitat

Norge må kunne kreve at vi skal dekke nasjonale behov med vannkraft før vi eksporterer.

Her insinuerer Trygve at Norge ikke gjør det. Med tanke på at magasinsituasjonen er litt anstrengt, men langt i fra tom eller kritisk, så kan ikke Trygve dokumentere denne insinuasjonen - for den er falsk.

Sitat

Men det er fullt mulig å lage en transparent prisformel for norsk vannkraft levert i Norge, som bygger på et kost pluss-regime.

Det er fullt mulig for olje, bensin, fisk og alt mulig annet også. Staten kan i teorien styre prisen akkurat som de vil - i teorien, akkurat som Venezuela styrer bensinprisene til å være noe helt annet enn markedspris. Men om det er smart er en helt annen og lengre diskusjon. Jeg synes Trygve viser en skummel holdning til statlig prisstyring. Han unnlater også fullstendig å nevne strømstøtte og hvordan den er en form for pristak. Formelen er også transparent. I sitatet over her insinueres det at det ikke finnes en slik prisformel og/eller at det ikke finnes transparens. Begge deler er en misoppfatning fra Trygves side.

Videre etterlyser han kraftige tiltak nå og at det må skje fort. Her unnlater han nok en gang å se at det er gjennomført svært omfattende og kostbare tiltak for lengst og at disse tiltakene fortsatt er i virksomhet. I mars var prislappen anslått til 25,4 milliarder, kun for 2022 (ikke nov-des 21 og ikke jan-feb-mars 23).

Trygve Tamburstuen (Ap) har med dette levert et solid bevis på kunnskapsmangel i kraftsaken og en solid tilhørighet på apeberget. Jeg er glad for at dette overlates til mer kompetente personer og organisasjoner som Støre og faginstansene NVE, Statkraft og Statnett.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

(Nettavisen) Normalt har Reppens Bakeri en strømregning i året på 220.000-240.000 kroner. – Men hvis utviklingen med fortsatt stigende strømpriser fortsetter, blir regningen i år på over 900.000 kroner. Da er det kroken på døren, fastslår Reppen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/lompebakeri-frykter-de-skyhoye-stromprisene-da-er-det-kroken-pa-doren/s/12-95-3424293278

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke viderefakturerer dette til sine kunder. Det er jo ikke sånn at de er de eneste i sitt marked som betaler høye strømpriser - sånn at de vil miste konkurranseevne til fordel for konkurrentene. Konkurrentene har jo akkurat samme utfordring. Det er jo bare dustete å bevisst styre økonomien i minus så man går konkurs etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...