Gå til innhold

Tidenes høyeste døgnpris på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jahooo skrev (13 minutter siden):

"Nå er dette en debatt om strømpriser, jeg vet, men andre oljeland osv gir borgerne billig egenprodusert energi."

 

Det vil jo bare ført til en omfordeling. Om man reduserte skatt på energi ville man tatt det igjen andre steder om alt annet var likt. 

Vel de skattene vi har kunne aldri vært innført i Sverige feks. Ikke mye bomring der...

Såklart i Norge har folk bedre råd, men folk begynner å få mindre råd nå, og da må regjeringen ta grep både for husholdninger og industri.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Vel de skattene vi har kunne aldri vært innført i Sverige feks. Ikke mye bomring der...

 

Jeg sa om alt annet var likt. Dvs utgifter som går med til å drifte samfunnet. Kanskje hadde utgiftene økt om folk kjørte så mye bil at vi hadde måttet utvide veinettet. En kan jo selvsagt kutte i velferds og trygdeordninger om det var det du mente.

Endret av jahooo
Lenke til kommentar
jahooo skrev (6 minutter siden):

Jeg sa om alt annet var likt. Dvs utgifter som går med til å drifte samfunnet. Kanskje hadde utgiftene økt om folk kjørte så mye bil at vi hadde måttet utvide veinettet. En kan jo selvsagt kutte i velferds og trygdeordninger om det var det du mente.

Jeg er for skatter og avgifter men de må være proposisjonert til å passe befolkningen og tiden man lever i.

I krisetider så må staten ta et større ansvar både for industri og for folk.

Hva er det vi har en stat eller betaler skatt for ellers???

Dvs hva er poenget?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Jeg er for skatter men de må være proposisjonert til å passe befolkningen og tiden man lever i.

 

Men vil du omfordele skattebyrden, redusere i trygde og velstands ordninger, drive med større underskudd, eller snakker du om en type nødhjelp her og nå? Jeg trodde du mente at energiavgiftene burde settes ned på permanent basis siden du sammenlignet med andre oljeproduserende land som gjør dette.

Lenke til kommentar
jahooo skrev (39 minutter siden):

Men vil du omfordele skattebyrden, redusere i trygde og velstands ordninger, drive med større underskudd, eller snakker du om en type nødhjelp her og nå? Jeg trodde du mente at energiavgiftene burde settes ned på permanent basis siden du sammenlignet med andre oljeproduserende land som gjør dette.

I vanlige tider var ikke dette nødvendige midler. Annet enn bompenge opprøret i kommunevalget...

Men med først Covid19 og nå krig og strømpris så er situasjonen nå annerledes. Nå kjører folk på felgen, og for de som hadde det trangt fra før feks studenter eller alenemødre og storfamilien med "vanlig jobb" er nå situasjonen prekær.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

storfamilien med "vanlig jobb" er nå situasjonen prekær.

Middelklassen skal knuses med skatter og avgifter. Sparing skal bli verdiløst gjennom pengetrykking. Staten og mega corporations skal sitte igjen med all overskudd av det arbeidende folkets verdiskapning. Folk lever i større og større grad på lån og kredittkort og regningen bare skyves foran seg i det uendelige.

Pengesystemet og gjeldsberget som er skapt på grunn av det er helt urealistisk å betale tilbake. Derfor tar man mer gjeld for å betale gammel samtidig som valutaen kollapser i verdi. Som fører til at man må ta enda mer gjeld. Det er tydeligvis ingenting som ikke kan løses med enda mer gjeld.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jahooo skrev (54 minutter siden):

Men vil du omfordele skattebyrden, redusere i trygde og velstands ordninger, drive med større underskudd, eller snakker du om en type nødhjelp her og nå? Jeg trodde du mente at energiavgiftene burde settes ned på permanent basis siden du sammenlignet med andre oljeproduserende land som gjør dette.

Hadde man omfordelt slik at folk fikk oljepenger og kunne styrt litt selv, hadde vi ikke hatt behov for de utgiftspostene (trygde og velferdsordninger). Det ville tatt ned store poster fra statsbudsjettet. Vi kan jo sammenligne med f.eks. Kuwait, som vel er like stort i antall mennesker i befolkningen. Der er vel de fleste opprinnelige kuwaitere mangemillionærer.

Jeg er klar over at oljefondet (nå ca 11.657 milliarder etter et fall på 658 milliarder) ikke utgjør mer enn ca 2,15 millioner per person, men i flere år har vi dekket mesteparten av statsbudsjettet på oljeinntektene, og vi avsetter at overskuddet de år det er mulig, og at handlingsregelen gjør at vi bare tar ut noen få prosent av avkastningen.

For de som føler veldig godt på det, kan man jo forsøke å regne ut hvor mye hver av oss ville fått, om inntektene hadde blitt fordelt på folket i form av aksjer og utbytte i stedet. Fra ca 1970 og frem til i dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Norge burde egentlig tilbudt innbyggerne Fisk, Bensin, Diesel og Strøm til en OK fast lav pris.... Fordi dette er viktige varer vi produserer selv.

 Ja jeg vet miljøavgift osv, men avgiftene staten selv drar inn på bil, bensin og bommer ligner ikke grisen. Samtidig får kakser med ny Tesla og Solceller flere 200000 fra ?Enova  og staten i støtte....

Nå er dette en debatt om strømpriser, jeg vet, men andre oljeland osv gir borgerne billig egenprodusert energi.

Å Markedsutsette Norsk el uten kontroll er det samme som å gi penger til Onkel Skrue, Staten og EU og siden gi en kjemperegning til norsk Industri og forbrukere husholdninger/familier.

Det er UNØDVENDIG.

Kan du ikke bare flytte til Venezuela - de har akkurat den politikken du ønsker - og de konsekvensene den medfører. Det er mye bedre for oss andre om du reiser dit, prøver og ser om politikken passer deg, i stedet for å kjøre samme eksperiment på alle oss andre bare for å oppdage bieffektene.. som mange av oss kunne fortalt deg på forhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Hadde man omfordelt slik at folk fikk oljepenger og kunne styrt litt selv, hadde vi ikke hatt behov for de utgiftspostene (trygde og velferdsordninger).

Det er for så vidt fair å mene dette men da kan man heller ikke rope på staten hver gang man får ekstra utgifter i fanget. Personlig tror jeg vi hadde anskaffet oss større hus, hytter, biler og båter slik at økonomien til folk flest hadde vært akkurat like anstrengt som i dag når man får uforutsette utgifter, men da hadde vi ikke hatt en søkkrik stat med det sikkerhetsnettet som vi har idag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Nå kjører folk på felgen, og for de som hadde det trangt fra før feks studenter eller alenemødre og storfamilien med "vanlig jobb" er nå situasjonen prekær.

Jeg har et inntrykk av at mange skyver dem som faktisk sliter foran seg for å mele sin egen kake. Det er helt rett at mange sliter men få som diskuterer målrettede tiltak kun mot disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hahaha :lol: (eller kanskje man skal gråte, for vi må jo faktisk kjøpe vår egen strøm til blodpris)

Sverige kjøper strøm billig fra Nord-Norge og selger den dyrt til Sør-Norge

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sverige-tjener-godt-pa-stromprisene-i-norge_-kjoper-billig-i-nord-og-selger-dyrt-i-sor-1.16055199

dette skal visst være mulig å gjøre fordi overføringskabler fra nord-Sverige til sør-Sverige er bedre utbygd enn tilsvarende på norsk side.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare flytte til Venezuela - de har akkurat den politikken du ønsker - og de konsekvensene den medfører. Det er mye bedre for oss andre om du reiser dit, prøver og ser om politikken passer deg, i stedet for å kjøre samme eksperiment på alle oss andre bare for å oppdage bieffektene.. som mange av oss kunne fortalt deg på forhånd.

Takk jeg bor i Strömstad. Det holder.

Syd amerika sliter med ettervirkninger av kolonitid akkurat som Afrika.

Iallefall ifølge min historiebok.

Det er ikke noe galt med skattekutt og omfordelinger. Men det må gjøres korrekt.

Jeg har tillit til Storting og regjeringen. De er vil finne løsninger.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Syd amerika sliter med ettervirkninger av kolonitid akkurat som Afrika.

Iallefall ifølge min historiebok.

På 50- 60- 70- 80- og 90-tallet tallet var Venezuela en framadstormende økonomi med kraftig vekst i velferd, offentlige goder og levestandard i alle samfunnsklasser. Det var omtrent like rikt som Norge på 80-tallet. Men så skjedde det noe i 1998. Hugo Chavez kom til makta. Siden den gang har det vært en sørgelig historie med resesjon, raskt økende fattigdom, flukt fra landet i alle samfunnsklasser, og en kjøpekraft som har sunket som en stein. Folk har det virkelig ikke bra der borte, og det skyldes ikke "ettervirkninger av kolonitid". Det var faktisk i etter-kolonitida, de nevnte tiårene, det virkelig gikk bra der borte.

Problemet med Hugo Chavez var at han kjørte den politikken du ønsker overført til norsk strøm, olje og fisk. Jeg foreslår nok en gang at du tar deg en lengre studietur dit før du forsøker å presse det samme på oss, gjennom en stemmeseddel på Rødt eller NKP.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det var omtrent like rikt som Norge på 80-tallet. Men så skjedde det noe i 1998. Hugo Chavez kom til makta. Siden den gang har det vært en sørgelig historie med resesjon, raskt økende fattigdom, flukt fra landet i alle samfunnsklasser, og en kjøpekraft som har sunket som en stein.

Venezuela ble utsatt for ødeleggende økonomiske sanksjoner fra USA, som også inkluderte trusler om represalier mot firmaer i andre land, som handlet med "regimet".

Vi har jo sett tilsvarende virkemiddel brukt mot mange andre land også, og det tar gjerne knekken på økonomien.

Hugo Chavez kalte forøvrig George W. Bush for Mr. Danger og et esel (donkey)

 

nå kan det godt hende at Chavez har gjort dumme ting med økonomien for egen regning også, men jeg tror hovedårsaken er sanksjoner og isolasjon fra å bedrive utenrikshandel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

På 50- 60- 70- 80- og 90-tallet tallet var Venezuela en framadstormende økonomi med kraftig vekst i velferd, offentlige goder og levestandard i alle samfunnsklasser. Det var omtrent like rikt som Norge på 80-tallet. Men så skjedde det noe i 1998. Hugo Chavez kom til makta. Siden den gang har det vært en sørgelig historie med resesjon, raskt økende fattigdom, flukt fra landet i alle samfunnsklasser, og en kjøpekraft som har sunket som en stein. Folk har det virkelig ikke bra der borte, og det skyldes ikke "ettervirkninger av kolonitid". Det var faktisk i etter-kolonitida, de nevnte tiårene, det virkelig gikk bra der borte.

Problemet med Hugo Chavez var at han kjørte den politikken du ønsker overført til norsk strøm, olje og fisk. Jeg foreslår nok en gang at du tar deg en lengre studietur dit før du forsøker å presse det samme på oss, gjennom en stemmeseddel på Rødt eller NKP.

Du sammenligner Venezuela med Norge. Jeg har gitt deg masse poeng, og og er delvis enig med deg, men dette er feil og misvisende, særlig historisk..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

På 50- 60- 70- 80- og 90-tallet tallet var Venezuela en framadstormende økonomi med kraftig vekst i velferd, offentlige goder og levestandard i alle samfunnsklasser. Det var omtrent like rikt som Norge på 80-tallet. Men så skjedde det noe i 1998. Hugo Chavez kom til makta. Siden den gang har det vært en sørgelig historie med resesjon, raskt økende fattigdom, flukt fra landet i alle samfunnsklasser, og en kjøpekraft som har sunket som en stein. Folk har det virkelig ikke bra der borte, og det skyldes ikke "ettervirkninger av kolonitid". Det var faktisk i etter-kolonitida, de nevnte tiårene, det virkelig gikk bra der borte.

Problemet med Hugo Chavez var at han kjørte den politikken du ønsker overført til norsk strøm, olje og fisk. Jeg foreslår nok en gang at du tar deg en lengre studietur dit før du forsøker å presse det samme på oss, gjennom en stemmeseddel på Rødt eller NKP.

Å hjelpe folk fordi det er krise, være seg New Deal eller støtte til hjemmelaget strøm eller bensin og hjelp til industri og bedrifter betyr ikke det samme som Kommunistisk...

Desperate times, desperate measures.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

1567349625_Screenshot2022-08-04at01-07-28Live24_7COemissionsofelectricityconsumption.png.4b2eab63249378c0bdfc03fd1a596211.png

NO2 Sør-Norge har lenge produsert nesten bare elvekraft og vindkraft, med en total produksjon langt under eget forbruk. Se blå og turkis på lavt nivå frem til ca kl 18 onsdag. Etter det har de tydeligvis åpnet slusene igjen og produserer magasinert vannkraft for eksport (netto ut av regionen, så ikke noe videresalg akkurat nå). Årsaken ser ut til å være ennå mer prisøkning i Danmark og Tyskland, der det har vært over topper 5 kr/kWh spotpris kl 19-22. Dette er nok en pristopp. NO2 kan nok med høy sannsynlighet kjøpe tilbake mer strøm for de samme pengene kanskje allerede torsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...