Gå til innhold

Nytt støpsel ved bytte av komfyr?


Anbefalte innlegg

Et problem hos en nabo: Han fikk levert ny komfyr av Elkjøp, og så da at støpsel ikke var montert. Ville da fjerne støpsel fra den gamle og bruke det, men fikk ikke lov av dem som leverte, med argumentet at "det er ikke lov, du MÅ ha nytt støpsel."

Sant eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en slik innbyggings komfyr? Men nei, jeg tror ikke du har lov til å bytte disse selv. Jeg ville ikke gjort det heller hvis du ikke var HELT sikker på at dette blir gjort riktig. Er mye strøm som går gjennom denne kontakten og varmgang i denne vil du ikke ha. 

vet ikke om det finnes en lov som sier at man ikke kan bruke en gammel kontakt hvis denne er OK, emn det må andre svare på. 

Er dette en innbyggingskomfyr beregnet for å bygges inn i skap så la en elektriker gjøre jobben. En. Ting er å bytte ei lampe i taket, men å koble en ny strømkrevende komfyr selv ville jeg ikke begitt meg ut på hvis jeg ikke viste 100% hva jeg gjorde. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Er det en slik innbyggings komfyr? Men nei, jeg tror ikke du har lov til å bytte disse selv. Jeg ville ikke gjort det heller hvis du ikke var HELT sikker på at dette blir gjort riktig. Er mye strøm som går gjennom denne kontakten og varmgang i denne vil du ikke ha. 

vet ikke om det finnes en lov som sier at man ikke kan bruke en gammel kontakt hvis denne er OK, emn det må andre svare på. 

Er dette en innbyggingskomfyr beregnet for å bygges inn i skap så la en elektriker gjøre jobben. En. Ting er å bytte ei lampe i taket, men å koble en ny strømkrevende komfyr selv ville jeg ikke begitt meg ut på hvis jeg ikke viste 100% hva jeg gjorde. 

Det er lov å montere selv intil 25A sikring. Men, jeg er enig. Er en usikker bør en la proffer gjøre det  varmgang her er krise. Om en må ha ny kontakt er jeg usikker på, men det koster lite og er lett å få tak i så er nok lurt uansett.

Lenke til kommentar

Den kontakten skal levere strøm til trolig husets mest strømkrevende apparat i mangfoldige år og kontakten vil du trolig aldri mer se. Derfor ville jeg forsikret meg om at denne var korrekt montert. 

Kunne vist deg bilde av kontakten til den gamle komfyren min. Den var delvis missfarget og helt sprø. Den sprakk når jeg dro den ut av støpselet når vi skulle bytte ovn. 

Det var da jeg bestemte at denne ovnen skulle fagfolk installere. Den gamle ble montert av min far og han var ikke elektriker. 

Nå er det ikke alle elektrikere som som skulle hatt lov til å ta i en ledning heller, men da har du vertfall pairene i orden samt noen å skylde på. 

Lenke til kommentar

Har nevnt det tidligere men; dette er noe du IKKE skal prøve på uten at du har skikkelig erfaring fra før med å skru!
Det er (faktisk) livsviktig at skruene i støpselet strammes med korrekt moment. Og da må du enten benytte verktøy som opprettholder KORREKT moment eller ha nok erfaring med jobben at du greier å oppnå riktig moment selv.

HUSK at det til tider vil gå ekstremt høye strømmer i dette støpselet og varmgang / brann vil fort være en konsekvens..

Gøy å tenke på tidligere erfaringer her, hvor problemet, underling nok? ofte oppstår juleaften! Selvsagt etter at alt av kokeplater / elementer har blitt satt på maksimum.. Skjer neppe hver dag dette! 

Lenke til kommentar

En bør sikkert bytte til en ny støpsel, da den gamle kan være slitt (men det er sikkert lovlig om det ser ok ut).

Etter det jeg kunne finne så er det lov å sette på støpsel selv (opp til 25A), men ikke å koble ledningen til komfyren selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (43 minutter siden):

Er det en slik innbyggings komfyr?

Nei, en helt vanlig frittstående komfyr med keramisk topp. Naboen stakk til nærmeste sjappe og kjøpte et nytt støpsel som jeg monterte. Transportøren var vekke da jeg kom, så jeg fkk ikke sjekket tilstanden på det gamle støpselet. Jeg tviler dessuten på at de som kjører ut varer for Elkjøp har kompetanse til å gjøre en slik vurdering...

Og ja, jeg har kunnskap og erfaring nok til å montere nytt støpsel korrekt og trygt!

Lenke til kommentar
BIGG skrev (3 timer siden):

Komfyrvakt er det heller ikke krav til ved bytte av komfyr.

Det har du helt rett i - (jeg surret og tenkte komfyrstikk, min feil). Da heller jeg til forklaringen om at transportøren er transportør og ikke elektriker og burde derfor holdt munn i stedet for å være bastant på ting hen ikke hadde peiling på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BIGG skrev (På 23.7.2022 den 16.14):

Et problem hos en nabo: Han fikk levert ny komfyr av Elkjøp, og så da at støpsel ikke var montert. Ville da fjerne støpsel fra den gamle og bruke det, men fikk ikke lov av dem som leverte, med argumentet at "det er ikke lov, du MÅ ha nytt støpsel."

Sant eller ikke?

Det er ikke sant

Lenke til kommentar

Jeg fikk også levert ny komfyr forleden uten støpsel, altså siste biten. Tok turen ned på Clas Ohlson, fant en der, kjøpte den. Ingen som jobber der sa noe. Festet den selv og simsalabim, null problem. Ikke på noe tidspunkt fikk jeg opplyst av de som hentet gammel ovn med gammelt støpsel, leverte ny ovn, den som solgte ovnen, de som jobber på Clas som hjalp meg med å finne støpselet, eller manualen som kom med ovnen, at dette var noe jeg trengte hjelp med eller som kunne være spesielt viktig 🤔

Lenke til kommentar
BIGG skrev (På 23.7.2022 den 16.14):

Et problem hos en nabo: Han fikk levert ny komfyr av Elkjøp, og så da at støpsel ikke var montert. Ville da fjerne støpsel fra den gamle og bruke det, men fikk ikke lov av dem som leverte, med argumentet at "det er ikke lov, du MÅ ha nytt støpsel."

Sant eller ikke?

Står mye fornuftig her, men ikke noe om at du må kjøpe nytt. Men nytt støpsel er en liten kostnad, så hadde nok gjort det. 

Men noe du altså kan gjøre selv så lenge det ikke er mer enn 25A:

https://www.boligsmart.no/guide/montere-stopsel-til-komfyr

PS: Som student bodde jeg et sted der utleier hadde montert et vanlig støpsel på komfyren, og brukte en vanlig stikk til komfyren, selv om det var en vanlig komfyrkontakt rett bak komfyren. Kjøpte meg med en gang et ordentlig komfyrstøpsel og byttet over. Er nok mye rart rundt omkring, kanskje særlig ifm utleie.... (selv om dette nå er maaange år siden :) )

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...