Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

4 hours ago, MrL said:

Jeg tenker det viktigste er ihvertfall å sammenligne eple mot eple - begge generasjoner hvorav begge har DLSS på eller av. Akkurat nå er dette veldig uoversiktlig

Jeg håper også på ytelsesforbedring uten DLSS, men svært mange grafikk-krevende spill fremover vil trolig bruke DLSS samt eksisterende spill får støtte, så det er fint verdt oppgraderingen alene. 

I grafen her, slik jeg tolker det, har begge generasjoner DLSS på. Det er er fair sammenligning da DLSS 3 ikke senker bildekvaliteten og er teknisk umulig(gir negativ ytelse) på 3000 serien. 

'image.thumb.png.1942b9dc751a47c270c3d65de2174fee.png

 

DLSS 3.0 er kun tilgjengelig til 40xx serien. Nå er også den siste gen av DLSS tvilsom siden den bruker frame insert som koster latency noe som er hovedargumentet for høyere fps. For endel spill så er ikke dette så viktig men blir uansett nesten juks. Men vi får hva dette er for noe når reviews kommer ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom antagelsene / beregningene til disse her stemmer, er jeg IKKE imponert over 4000 serier. "Time will show" så han sa han...

Kort sagt; dersom ren raster performance ikke er mer enn som fremkommer fra presentasjonen, som de trolig ikke er, er 'eneste' gain fra 3000 serien bedre RayTracing. Og stemmer det, er jeg skikkelig skuffet over 4000 serien...

Your GPU is Obsolete!! - YouTube

DLSS 3 Increases Latency | How fast is RTX 4000 without fake frames? - YouTube

Lenke til kommentar
3 hours ago, nagina said:

nVidia er eksperter å melke med dette DLSS tøvet, og de få spillene som støtter det, men greit for folk som liker å dele tall på forum :) 

If you don't like it, don't buy it :)

Alltid folk med Amd gpu som skriver slikt. Rart det der 😜

 

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel nvidia som lurer folk opp i stry, skjønner ikke hvorfor de alltid smører tårntykt på i markedsføringen, de trenger jo ikke det så lenge kortene er greit bedre enn forrige generasjon og det blir påpekt så kjøper jo folk dem.

Jensen lyver jo som en snake oil selger hver lansering som om han solgte grønnmalt gråstein og skal stikke ut bakveien med pengesekken hvert øyeblikk 😀 

Svar: grunnen er den gradvise altfor stive prisstigningen helt til folk sier nei du jeg kjøper heller en bil enn fps jeg aldri likevel ser siden jeg kjøpte forrige toppkort til bilpris

Lenke til kommentar
9 hours ago, Nizzen said:

If you don't like it, don't buy it :)

Alltid folk med Amd gpu som skriver slikt. Rart det der 😜

 

For det første; sist jeg kjøpte et AMD kort var vel i 2007 etter det jeg husker.

Alle normale mennesker har grunner for å kjøpe et produkt, eller ikke kjøpe et produkt. Dersom ikke er man jo ikke helt i vater, eller man har altfor mye penger. Impulskjøp er vel nærmest en diagnose.

Saken er at både AMD og nVidia har i dag DLSS/oppskalerings teknologi. Men dette er ikke ekte FPS i native oppløsning, det er kort sagt 'juks', uannsett hvordan de gjør det, så lenge de ikke rendrer i native oppløsning. Det vi nå ser nVidia gjør er at de satser fullt på DLSS, og når man leser offisielle tallene i markedsføringen for 4000 serien så er det svært lite pure native raster performance forbedring fra 3000 serien. Samtidig som nVidia kjører ekstreme priser, for de har nærmest monopol om man ser Steam bruker data, og kortene blir absurd store. Så det bør være lov å påpeke at de fokuserer så mye på DLSS.

AMD sine kort blir lansert i november, og jeg har en viss anelse om at strømforbruk blir markant lavere enn nVidia, dermed mindre varme, de får bedre raytracing og 'DLSS' / FSR enn før, prisene blir markant lavere enn nVIdia og de kommer til å ha en ganske så bra forbedring i all ytelse fra 6000 serien sin. Dersom dette stemmer, ser jeg liten grunn til å likevel gå for overprisede nVIdia kort. Da blir det egentlig bare fanboy grunner, og epeen grunner til å komme på boards for å skryte over noen 'fake' FPS tall, som han du kommenterte på skriver.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
1 minute ago, siDDis said:

Alt som "rendres" er juks. Alt er basert på statistikk og sannsynlighetsregning. DLSS er en helt fantastisk teknologi.

Du vet veldig godt hva jeg refererer til; enten rendres det i natve resolution, ellers så 'jukser' de ved å rendre i lavere oppløsning, og blåser det opp ved å bruke 'tech' som ikke gir lavere FPS. DLSS/FSR er ikke noen dårlig teknologi, poenget er at nVidia nå fokuserer så mye på 'fake' FPS, og viser lite ekte performance boost, pluss alt det andre de nå driver med. Samtidig som de prøver hype og overselge som bare rakkeren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, JarleGutt said:

For det første; sist jeg kjøpte et AMD kort var vel i 2007 etter det jeg husker.

Alle normale mennesker har grunner for å kjøpe et produkt, eller ikke kjøpe et produkt. Dersom ikke er man jo ikke helt i vater, eller man har altfor mye penger. Impulskjøp er vel nærmest en diagnose.

Saken er at både AMD og nVidia har i dag DLSS/oppskalerings teknologi. Men dette er ikke ekte FPS i native oppløsning, det er kort sagt 'juks', uannsett hvordan de gjør det, så lenge de ikke rendrer i native oppløsning. Det vi nå ser nVidia gjør er at de satser fullt på DLSS, og når man leser offisielle tallene i markedsføringen for 4000 serien så er det svært lite pure native raster performance forbedring fra 3000 serien. Samtidig som nVidia kjører ekstreme priser, for de har nærmest monopol om man ser Steam bruker data, og kortene blir absurd store. Så det bør være lov å påpeke at de fokuserer så mye på DLSS.

AMD sine kort blir lansert i november, og jeg har en viss anelse om at strømforbruk blir markant lavere enn nVidia, dermed mindre varme, de får bedre raytracing og 'DLSS' / FSR enn før, prisene blir markant lavere enn nVIdia og de kommer til å ha en ganske så bra forbedring i all ytelse fra 6000 serien sin. Dersom dette stemmer, ser jeg liten grunn til å likevel gå for overprisede nVIdia kort. Da blir det egentlig bare fanboy grunner, og epeen grunner til å komme på boards for å skryte over noen 'fake' FPS tall, som han du kommenterte på skriver.

Oppskaleringsteknologi gjort riktig som i FSR og DLSS2.0 er det bare å ta i mot men den frame insert greia i DLSS 3.0 er jeg mer skeptisk til. TV'er har holdt på med denne såpeopera effekten lenge. Kanskje det har noe for seg i visse typer spill som flight simulator etc men det er komplett ubrukelig i andre spill.

Jeg tror vi kommer til å bli skuffet over AMD sine priser. Siste generasjon viste oss at AMD har gitt opp å konkurrere med Nvidia da mindshare til spillere er for sterkt så nå melker de selv markedet ved å sette prisen rett under. AMD kommer ikke til å ville konkurrere før de har et Zen øyeblikk. RDNA3 kommer til å bli bra, veldig bra, men ikke bra nok til å bryte mindshare til folk. Bare å se hvordan folk fortsatt klynger seg til Intel til tross for år med utkonkurrerte produkter og Nvidia slipper nok ikke den ballen på samme måte som Intel.

Endret av scuderia
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Synes dette er et flott tiltak. Så slipper man botsa som spammer ned butikken og river ting ut av hyllene.

Med gpu-mining nede for telling (midlertidig?) og priser over 20K blir det vel neppe samme rift denne gangen. I det minste slipper man nå at Komplett legger ut kortene noen minutter for tidlig og sånn havne i 10mnd kø.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...