Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

JarleGutt skrev (1 time siden):

Synes ikke det ser bra ut, da en del ga uttrykk for at de forventet ca en fordobling av performance feks 3090 mot 4090, men det kan jeg ikke se, foruten da de bruker DLSS3 som for meg blir ikke en riktig sammenligning, ikke i hele tatt. Og det er best case, som typisk slike PR tall/grafer blir. Har en viss anelse om at når virkelige review kommer, så er ikke performance gain fra feks 3090 til 4090 så bra som forventet.

Jeg tenker det viktigste er ihvertfall å sammenligne eple mot eple - begge generasjoner hvorav begge har DLSS på eller av. Akkurat nå er dette veldig uoversiktlig

Jeg håper også på ytelsesforbedring uten DLSS, men svært mange grafikk-krevende spill fremover vil trolig bruke DLSS samt eksisterende spill får støtte, så det er fint verdt oppgraderingen alene. 

I grafen her, slik jeg tolker det, har begge generasjoner DLSS på. Det er er fair sammenligning da DLSS 3 ikke senker bildekvaliteten og er teknisk umulig(gir negativ ytelse) på 3000 serien. 

'image.thumb.png.1942b9dc751a47c270c3d65de2174fee.png

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, G said:

Ooh oh, Schtive priser.

 

Edit:

Må en lete bakover i tråden, eller kan noen opplyse om banal info som: node / nanometer, hvilken prosessorfabrikk, fortsatt Samsung, eller har de fått til avtale med TSMC eller noen andre?

Hva er forventet varmeytelse, dersom dette er kjent (Watt)?

4 nm TSMC, antakelig 5 nm på lavere modeller. 150-600W. Dobbel encode og AV1, nye raytracing-effekter. Dobbel eller bedre ytelse, ikke nødvendigvis på vanlig rasterisering.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De som er interessert i en liten preview av ytelsen til 4090 bør lese artikkelen skrevet av Richard Leadbetter hos Digital Foundry, eller se på traileren for analysen deres som kommer senere denne uken. 
 

 

I artikkelen skriver Leadbetter blandet annet:

«First impressions on the RTX 4090 itself though? It's easily one of the biggest gen-on-gen increases in performance we've seen, even based on limited testing. 4K gaming for higher refresh rate monitors and TVs is not a problem on most modern titles - and by extension, 8K at 60fps is now viable if you're one of the crazy few (like me) that actually has an 8K TV. Combine that increase in performance with the new DLSS 3 - with its AI-based frame generation - and suddenly the most intense workloads in PC gaming play out with unerring fluidity.»

 

lenke til artikkelen er her: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2022-digital-foundry-is-now-hands-on-with-rtx-4090-and-dlss-3

 

lenke til trailer er her: 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

4090 til 22-23 000 er mye bedre enn 30-serien? Joda. Ser den. Men prisen bør vel også tas med i betraktningen?

Synes DF generelt er noe blåøyde når det kommer til ny teknologi. Performance er gøy og bra og det vil selvsagt gå en del fortere når noe nytt lanseres, men må likevel se litt i bakspeilet og vurdere hvor mye skjermkortene kostet for kun noen år siden. 7000-8000 holdt lenge til et absolutt toppkort, mens kort noe under absolutt toppen kostet 4-5000. Når man nå må ut med 12-13000 for noe som egentlig er 4070 (4080 12 GB) så er det lov å være kritisk.

For min del kan 40-serien ryke og reise, da dette blir rett og slett for mye penger for et skjermkort. 🙂

Endret av djorgen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

4090:  850W or greater system power supply reccomended

Lurer på al dette gnålet er om at man må ha 1000w eller helst 2000w strømforsyning....

3090 var 750w eller bedre anbefalt.

PS: Min 5950x og 3090 med 1000w bios bruker oppi 850w i de mest ektreme tilfellene der cpu og gpu er mye brukt samtidig. Begge overklokket.

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nizzen said:

4090:  850W or greater system power supply reccomended

Lurer på al dette gnålet er om at man må ha 1000w eller helst 2000w strømforsyning....

3090 var 750w eller bedre anbefalt.

PS: Min 5950x og 3090 med 1000w bios bruker oppi 850w i de mest ektreme tilfellene der cpu og gpu er mye brukt samtidig. Begge overklokket.

Jeg ser den, men det har jo allerede med 30xx vært mye snakk om sånne "transient spikes" som blant annet Gamers Nexus prater om det er derfor jeg også har vært litt usikker på hvor mye headroom man egentlig bør ha hvis man skal kjøpe for eksempel 4090. Jeg har nå sett at MSI anbefaler 850w PSU for gaming x trio og at Zotac og Asus anbefaler 1000w for sine kort. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, chrisf said:

Jeg ser den, men det har jo allerede med 30xx vært mye snakk om sånne "transient spikes" som blant annet Gamers Nexus prater om det er derfor jeg også har vært litt usikker på hvor mye headroom man egentlig bør ha hvis man skal kjøpe for eksempel 4090. Jeg har nå sett at MSI anbefaler 850w PSU for gaming x trio og at Zotac og Asus anbefaler 1000w for sine kort. 

Siden PSU er selve hjertet i en pc, så er det ganske dumt å kjøpe noe billig skrap som "akkurat" er nok.

Selv kjører jeg 2x 1300w, sånn i tilfelle når jeg tester 2x 3090 nvlink :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, sureup said:

Sikkert noen som har posta det men bruker de annonserte tredjeparts 4090ene den nye 12pin kontakten?

Asus Strix og Tuf kjører 1x 12 16 pin på 3090 korta iallefall.

Edit: Zotac 4090 bruker 1x12 16 pin, Galax, MSI. Ja det ser ut som de fleste jeg har sett av 4090 kort nå.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nizzen said:

Siden PSU er selve hjertet i en pc, så er det ganske dumt å kjøpe noe billig skrap som "akkurat" er nok.

Selv kjører jeg 2x 1300w, sånn i tilfelle når jeg tester 2x 3090 nvlink :p

Kanskje. Men det er vel nettopp på grunn av ting som dette at man skulle ønske seg at det var mulig for produsentene å spesifisere hva som er minimum og recommended i stedet for at folk skal kjøpe det som blir anbefalt å fortsatt gå rundt å bekymre seg for at psu'en ikke er god nok. Det er jo også ganske teit at når mange har gått rundt og sagt at man nok må kjøpe ny strømforsyning for disse nye kortene fordi de vil kreve så mye strøm, at de fleste produsentene fortsatt ikke tydelig har spesifisert hva som faktisk  er anbefalt og ikke bare det som antageligvis eller kanskje er nok...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...