Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Lugmeister said:

Ser ut som det kan være ett problem mellom 4000 serien og atx 2.0 strømforsyninger siden de trekker så mye strøm og man mangler den 4 pins tilkoblingen for kommunikasjon mellom psu og gpu.

Så JTC anbefaler atx 3.0 for iallfall 4090 kortene.

Selges det i det hele tatt atx 3.0 strømforsyninger i Norge? Hvis det virkelig var så viktig/lurt å ha en sånn strømforsyning så skulle man nesten trodd at dette ble kommunisert mer tydelig, eller at det faktisk fantes flere strømforsyninger som støtter denne standarden. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, chrisf said:

Selges det i det hele tatt atx 3.0 strømforsyninger i Norge? Hvis det virkelig var så viktig/lurt å ha en sånn strømforsyning så skulle man nesten trodd at dette ble kommunisert mer tydelig, eller at det faktisk fantes flere strømforsyninger som støtter denne standarden. 

PCI-SIG Warns of Potential Overcurrent/Overpower Risk With 12VHPWR Connectors Using Non-ATX 3.0 PSU & Gen 5 Adapter Plugs (wccftech.com)

Lenke til kommentar
21 minutes ago, JarleGutt said:

Ja, jeg tror de fleste har hørt om dette allerede og JayzTwoCents er nå den som mest nylig har tatt opp denne problemstillingen. Jeg tenker at det er nok lurt at alle som tenker å kjøpe feks 4090 undersøker hvorvidt strømforsyningen deres har nok watt og er av god kvalitet,  men jeg er usikker på hvorvidt det er et problem å bruke en adapter hvis det er en adapter som produsentene selv sier bør være bra nok for disse kortene. Likevel så kan jeg vel skjønne skepsisen mot å bruke adapteren som kommer med skjermkortene uten at men vet hvor godt den passer til strømforsyningen.

Jeg har sett at Corsair akkurat har annonsert en ny 12vhpwr adapter for sine strømforsyninger https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories-|-Parts/PC-Components/Power-Supplies/600W-PCIe-5-0-12VHPWR-Type-4-PSU-Power-Cable/p/CP-8920284

Jeg har også sett at selg om ASUS akkurat har annonsert en ny TUF psu som er atx 3.0, at de ikke mener at man trenger å vente på ny Thor eller strix psu med atx 3.0 siden det ikke handler så mye om selve standarden på men kvaliteten på strømforsyningen. Hvis jeg har forstått ASUS riktig så mener de at det vil gå greit å bruke adapteren som de kommer til å tilby for sine eldre strømforsyninger.

Selv om jeg har sett at de også sier at det vil komme en adapter med 4080 og 4090, så virker det for meg litt mer uklart hvorvidt de har troa på disse adapterne. 

Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Hvilken PSU ville man gått for i dag da for å være futureproof mot 4090 kortene?

Seasonic,

Bruker fortsatt min Corsair AX850 som er lagd av seasonic den dag i dag, med vannavkjølt 11700k(320w) og 3090(460w) så trekker jeg nesten 1000w fra veggen ved stress test(cpu og gpu samtidig) og den fungerer 110%.

Betalte 1400 for den i 2011 og det var det dyreste man kunne få tak i omtrent, angrer ikke.

Edit:

https://www.techpowerup.com/299196/seasonic-announces-the-vertex-atx-3-0-and-pcie-5-0-ready-psu-line

Endret av Musefella
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 minutter siden):

Seasonic,

Bruker fortsatt min Corsair AX850 som er lagd av seasonic den dag i dag, med vannavkjølt 11700k(320w) og 3090(460w) så trekker jeg nesten 1000w fra veggen ved stress test(cpu og gpu samtidig) og den fungerer 110%.

Betalte 1400 for den i 2011 og det var det dyreste man kunne få tak i omtrent, angrer ikke.

Edit:

https://www.techpowerup.com/299196/seasonic-announces-the-vertex-atx-3-0-and-pcie-5-0-ready-psu-line

Ja det må være ett godt kjøp, for det anbefales iallefall ikke mer enn 80% last over tid, på det meste som har med elektronikk og gjør.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dragonlove said:

Ja det må være ett godt kjøp, for det anbefales iallefall ikke mer enn 80% last over tid, på det meste som har med elektronikk og gjør.

Så hvilken psu ville du anbefalt? Har sett på Thor 1200 P1 og P2, men jeg synes at P2 på cirka 4300kr virker å være litt for dyr mtp at den ikke engang støtter atx 3.0

Lenke til kommentar
Musefella skrev (39 minutter siden):

Seasonic,

Bruker fortsatt min Corsair AX850 som er lagd av seasonic den dag i dag, med vannavkjølt 11700k(320w) og 3090(460w) så trekker jeg nesten 1000w fra veggen ved stress test(cpu og gpu samtidig) og den fungerer 110%.

Betalte 1400 for den i 2011 og det var det dyreste man kunne få tak i omtrent, angrer ikke.

Edit:

https://www.techpowerup.com/299196/seasonic-announces-the-vertex-atx-3-0-and-pcie-5-0-ready-psu-line

Har holdt meg til Seasonic selv i hovudriggene i en årrekke, foruten om en Corsair AX860i. Skull selvsagt ha lest meg opp før jeg kjøpte denne, for dette viste seg å være søppel. Hjalp ikke på at komplett var helt hinsidig ubrukelig og trege i prosessen rundt den PSU'en heller. Bare elendighet altså :p

Nå kommer vel mange av disse fra samme samlebånd uavhengig av branding, men Seasonic mine ører er kvalitet.  Bare ikke min AX860i 😕 Usikker på om akkurat den kom i fra Seasonic samlebåndet dog.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (44 minutter siden):

Har holdt meg til Seasonic selv i hovudriggene i en årrekke, foruten om en Corsair AX860i. Skull selvsagt ha lest meg opp før jeg kjøpte denne, for dette viste seg å være søppel. Hjalp ikke på at komplett var helt hinsidig ubrukelig og trege i prosessen rundt den PSU'en heller. Bare elendighet altså :p

Nå kommer vel mange av disse fra samme samlebånd uavhengig av branding, men Seasonic mine ører er kvalitet.  Bare ikke min AX860i 😕 Usikker på om akkurat den kom i fra Seasonic samlebåndet dog.

Kjenner ikke AX860i,  men ax850 ble i hvert fall laget av seasonic.

Mulig også ax860i, men aner ikke.

Lenke til kommentar

Mange gode PSUer der ute som sikkert kommer til å funke fint. Som Nizzen sier så er nok dette en ikke-sak og jeg ville ikke vært bekymret om man har en god PSU fra før. Jayz er også en av de med størst selvtillit og heller med minst kjøtt på beinet når det kommer til elektro og hydraulikk. Han har nettverksbakgrunn liksom, han er ikke akkurat noen elektroingeniør.  Ler fortsatt når han forklarte nedlatende til seerne i en video at «I understand fluid dynamics». Selv har jeg hydraulikk som endel av levebrødet, men tør ikke påstå det samme og hadde enda mindre turt å si det om alt jeg drev av med var vannkjøling til PC :p 

Når det er sagt, skulle jeg kjøpt ny akkurat nå, så ville jeg valgt en skikkelig god en med ATX 3.0, fordi hvorfor ikke. Velger man kvalitet så har man i 10 år, som i eksemplet over her :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...