Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (1 time siden):

TSMC noden er jo betraktelig mer energi effektiv enn samsung sin, så gjetter på en betydelig mer boost i ytelsen enn 20% kontra 30 serien.

Hva du legger i "betydelig mer boost enn 20%" indikerer i nærheten av 30% og over.
Det kan godt stemme, no ide'a.
Jeg tør ikke å spå, men slike ting som 2x - 4x ytelse som Nvidia påstår er å dra hard...det er en del av Nvidia kampanje for "påvirke" oss... Mao: missledende kampanje, historien har vist om igjen.. samme historien.
Iallefall spennende.. vi får se når tester kommer frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, koford said:

Hva du legger i "betydelig mer boost enn 20%" indikerer i nærheten av 30% og over.
Det kan godt stemme, no ide'a.
Jeg tør ikke å spå, men slike ting som 2x - 4x ytelse som Nvidia påstår er å dra hard...det er en del av Nvidia kampanje for "påvirke" oss... Mao: missledende kampanje, historien har vist om igjen.. samme historien.
Iallefall spennende.. vi får se når tester kommer frem.

"Cyberpunk 2077 at 1440p on its crazy settings preset, with DLSS, the NVIDIA GeForce RTX 4090 apparently boosts up to 2.8 GHz (2810 to 2850 MHz) at factory settings."

Lenke til kommentar
On 9/21/2022 at 2:54 PM, djorgen said:

4090 til 22-23 000 er mye bedre enn 30-serien? Joda. Ser den. Men prisen bør vel også tas med i betraktningen?

Synes DF generelt er noe blåøyde når det kommer til ny teknologi. Performance er gøy og bra og det vil selvsagt gå en del fortere når noe nytt lanseres, men må likevel se litt i bakspeilet og vurdere hvor mye skjermkortene kostet for kun noen år siden. 7000-8000 holdt lenge til et absolutt toppkort, mens kort noe under absolutt toppen kostet 4-5000. Når man nå må ut med 12-13000 for noe som egentlig er 4070 (4080 12 GB) så er det lov å være kritisk.

For min del kan 40-serien ryke og reise, da dette blir rett og slett for mye penger for et skjermkort. 🙂

Ja, det er vel som mange tenker en viss smertegrense økonomisk. Noe Bryan fra TechYES City kommenterer rundt i disse dager.

Skal du sikre deg et kort tidlig så tipper jeg at det er viktig å være tidlig i køen som ellers. Det er ukjent hva produksjonsvolumet blir denne gangen, eller? Synes jeg så noe rykter om at Nvidia denne gang kan ha lagt til sides en del produksjon i forkant? Ihvertfall så brenner Nvidia litt inne med high-end 3000-serie chips sies det. At fokus har vært på high-end, fordi det er det minerne vil ha.

Nå "forsvinner" minerne pga. Etherium, og det blir en humpete utrygg reise på gjerdet for de som forblir gjerdesittere. Men, når man ser økonomien rundt i verden nå, så er det gode muligheter for å gjøre gode varp senere når Nvidia har fått kjenne litt på uteblivende markedskrefter? Spørsmålet i denne lanseringsrunden blir hvor lenge bør man og tør man vente da? :laugh:

Endret av G
Lenke til kommentar
On 9/21/2022 at 3:05 PM, Nizzen said:

1 liter melk i 2010: ~13kr
1 liter melk i 2022: ~21kr

Ser det ut som 10 000kr for 12 år siden er det samme nå? :p

Du glemte strømprisene og drivstoffpriser i 2022 ;)

  

On 9/22/2022 at 7:01 AM, ticx said:

Er vel nvidia som lurer folk opp i stry, skjønner ikke hvorfor de alltid smører tårntykt på i markedsføringen, de trenger jo ikke det så lenge kortene er greit bedre enn forrige generasjon og det blir påpekt så kjøper jo folk dem.

Jensen lyver jo som en snake oil selger hver lansering som om han solgte grønnmalt gråstein og skal stikke ut bakveien med pengesekken hvert øyeblikk 😀 

Svar: grunnen er den gradvise altfor stive prisstigningen helt til folk sier nei du jeg kjøper heller en bil enn fps jeg aldri likevel ser siden jeg kjøpte forrige toppkort til bilpris

Må ikke drivstoff og strømprisene ned litt før du hopper over i kjøretøy? Eller har du planer om å flytte nordover og skaffe deg EL-bil. Spørs hvor lenge nordlendingene får ha strømprisene sine i fred for oss søringer.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 9/21/2022 at 3:33 PM, BadCat said:

PCIe Gen 5 har 16-pin men jeg ser flere kort i 40-serie med 12-pin.
image.png.ac62b574cf74a54a1f7496242619d10a.png
 

Finnes det noe elektrisk trygt glidemiddel med så mange jævlige (mange) firkanthull i kontaktene?

Verktøy på boks er vel elektrisk trygt vel?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 9/21/2022 at 11:51 PM, Nizzen said:

If you don't like it, don't buy it :)

Alltid folk med Amd gpu som skriver slikt. Rart det der 😜

 

Bare lurer litt på hva AMD lunker etter med denne gang :laugh:

Bør en kjøpe seg AMD nok en gang, for så å kjøpe seg "4090XTI Ti" når det kommer? Er lov å ha hele foten i en leir, for så å endre mening senere.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 9/22/2022 at 2:17 AM, BadCat said:

Hvis jeg nevnte 4 nm må jeg presisere at det i praksis er 5 nm selv om noden kalles 4N. Det er flere som omtaler dette som 4 nm, men jeg vil ikke ha på meg at jeg har lurt noen opp i stry.

Slike utbroderinger har lett for å havne i aspergers-leiren :thumbup:

Lenke til kommentar
On 9/22/2022 at 9:53 AM, siDDis said:

Alt som "rendres" er juks. Alt er basert på statistikk og sannsynlighetsregning. DLSS er en helt fantastisk teknologi.

Hvor mye teknologi er DLSS egentlig? Eller er det mer oppmultiplisering av antall transistorer på eldre teknologi-prinsipper. Mye nytt på software-biten i DLSS 3 ?

Lenke til kommentar
20 hours ago, Lugmeister said:

 

Ganske fantastisk presentasjon. Jeg venter på at en får noen skikkelig wonky vifteetterlikninger av smørbrød med cold cuts og salatblader som luftinntak / vifteblader :laugh:

Jeg storgleder meg til den dagen man behøver blylodd i kantene som man gjør på bilfelger, da i vifteytterkantene.

 

19 hours ago, BadCat said:

Jeg har 18 vifter, men ikke nok til å løfte 40 kg.

https://www.nrk.no/nordland/truer-med-a-stenge-anstadblaheia-vindkraftverk-_-taler-ikke-vind-og-kulde-1.16109735

Behøver man vifter om man bør i Nordland? (obs! jeg bor ikke i det fylket)

Endret av G
Lenke til kommentar
Musefella skrev (9 timer siden):

TSMC noden er jo betraktelig mer energi effektiv enn samsung sin, så gjetter på en betydelig mer boost i ytelsen enn 20% kontra 30 serien.

Jepp, å tro at man max får 20% bedre ytelse i raster er helt på bærtur. Se på antall cuda cores, se på klokkefrekvens. Se på antall transistorer. Det her blir vesentlig kjappere i det aller meste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er hvertfall noen ASUS, Zotac og MSI kort på plass for varsling hos komplett. Egentlig litt for dyrt, men litt for gøy tech til å motstå. Spiller mye MSFS2020, så dersom den offloadingen av CPU til GPU funker som de sier så er det jo gull for min målgruppe. Viser det seg at AMD lever 90-95% ytelse til 50% prisen, så blir det retur av 4090 og inn med 7900XT. 3080ti selges over nyttår når jeg har bestemt meg:-)

 

https://www.komplett.no/kampanje/177998/nvidia-geforce-rtx-4000?tag=4090

Endret av BioNor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

"Jippi, jeg kan delta i loddtrekning for å få lov til å kjøpe et nytt grafikkort til tjue tusen." Jeg bare ler av hele greia og sier værsågod til rikingene. En kan kjøpe mye rart men når disse summene måles i forhold til "gaming" da må en jo bare le.

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (6 timer siden):

Det er nok mange som ser seg blind på kun spillytelse. Noen av oss gleder oss veldig til flere CUDA kjerner og brutal kalkulering i en "Quadro lite" til vesentlig lavere pris.

Det er ca 6000 flere CUDA kjerner enn 3090. I tillegg raskere (?). Det er en voldsom økning!

Jeg har spec, her er full oversikt:
3090: 328 Tensor, 82 RT, 40 Shaders
4080 12GB: 639 Tensor, 92 RT, 40 Shaders
4080 16GB: 780 Tensor, 113 RT, 49 Shaders
4090 1321 Tensor, 191 RT, 83 Shaders.

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Hvor mye teknologi er DLSS egentlig? Eller er det mer oppmultiplisering av antall transistorer på eldre teknologi-prinsipper. Mye nytt på software-biten i DLSS 3 ?

Det er en AI teknologi som startet utviklingen med introduksjon av GAN nettverk, og senere SRGAN og nå også video frame interpolation.

Nvidia har dratt dette kjempelangt, fått tak i de smarteste folka og utviklet skreddersydd hardware til algoritmene. Nevrale nettverk handler mye om ytelse for matrise-multiplikasjon. Men det er også 2-delt, for trening av modeller så kan du ha MAAAAAANGE kjerner og tygge på store mengder data. Men for prediction/inference handler mer latency for det dreier seg om mindre data mengder. DLSS handler mest om inference ytelsen. I teorien skal CPU'er med AVX512 VNNI ha lavere latency på inference, fordi de slipper å måtte kopiere data til GPU. Men ikke på de større og mer komplekse modellene.

Så jeg vil si at bak DLSS, så står det minst et team på 100 personer, som har kosta flere 10talls million dollar å utvikle og er et heftig konkurransefortrinn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...