Gå til innhold

Er bobilferie på vei ut ?


Anbefalte innlegg

Har lenge drømt om å leie/anskaffe bobil for å besøke nye steder i Norge og i utlandet sammen med fruen.

Med dagens drivstoffpriser og bompenger har jeg begynt å få kalde føtter. Campingvogn har allerede blitt utelukket av samme årsaker. Å ligge på veien i timesvis og samtidig skape kø frister ikke. Lav komfort , ingen dusj og bøttedo er heller ingen høydare.

Er denne formen for ferie på vei ut ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kan være et alternativ er å velge flyreise til utlandet. Men da har man andre utfordringer igjen. Ellers har man sykkeltur med telt, men det er nok forbeholdt de unge med god helse. Om du har god råd kan du kjøpe en elbil som kan dra campingvogn men da må du regne med halvparten av oppgitt rekkevidde og mange besøk på ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Bobil gir fortsatt enorm fleksibilitet og mange muligheter. Du bor ganske så fint, og hvor du da bare kan sette nåla på et utvalgt sted i Europa (eller her hjemme) - så er det bare å kjøre i vei. Men i mine øyne gir det mer mening for pensjonister. Har du bare fem ukers ferie til rådighet, så får ikke denne bobilen mye bruk på et år. Men som pensjonist er du fristilt året rundt, og da må det være et flott alternativ.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (47 minutter siden):

Har lenge drømt om å leie/anskaffe bobil for å besøke nye steder i Norge og i utlandet sammen med fruen.

Med dagens drivstoffpriser og bompenger har jeg begynt å få kalde føtter. Campingvogn har allerede blitt utelukket av samme årsaker. Å ligge på veien i timesvis og samtidig skape kø frister ikke. Lav komfort , ingen dusj og bøttedo er heller ingen høydare.

Er denne formen for ferie på vei ut ?

Høh? Vi ferierer med campingvogn. Med elbil som trekkvogn har ekvipasjen lavere 0-100 tid enn de fleste fossilbiler, og eneste fartsbegrensning er et jeg kan kjøre maks 100km/t på motorvei med 110-grense. Skaper ikke kø av slikt. Vogna har dusj og toalett som brukes ofte, samt stort kjøleskap og 3 kokebluss. Varmtvannsbereder som går på gass eller 230V. 390W med solcellepaneler på taket og 200Ah lithium-batteri. Dobbeltseng på 200x205cm og vogna veier ikke mer enn 1300kg. Bompenger og fergepriser er også mye lavere med elektrisk trekkvogn. 

Bobil blir vesentlig mindre fleksibelt synes jeg. Vogna kan vi la stå et sted flere dager, gjerne med fortelt og slikt, mens vi bruker bilen til å utforske området. Å kjøre rundt med en diger bobil i sentrum av byer for å finne parkering er ikke å anbefale. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (53 minutter siden):

Bobil gir fortsatt enorm fleksibilitet og mange muligheter. Du bor ganske så fint, og hvor du da bare kan sette nåla på et utvalgt sted i Europa (eller her hjemme) - så er det bare å kjøre i vei. Men i mine øyne gir det mer mening for pensjonister. Har du bare fem ukers ferie til rådighet, så får ikke denne bobilen mye bruk på et år. Men som pensjonist er du fristilt året rundt, og da må det være et flott alternativ.

Får vurdere på nytt når pensjonisttilværelsen har blitt en realitet. Forutsetter at drivstoffpris, rekkevidde og helse er akseptabel.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Høh? Vi ferierer med campingvogn. Med elbil som trekkvogn har ekvipasjen lavere 0-100 tid enn de fleste fossilbiler, og eneste fartsbegrensning er et jeg kan kjøre maks 100km/t på motorvei med 110-grense. Skaper ikke kø av slikt. Vogna har dusj og toalett som brukes ofte, samt stort kjøleskap og 3 kokebluss. Varmtvannsbereder som går på gass eller 230V. 390W med solcellepaneler på taket og 200Ah lithium-batteri. Dobbeltseng på 200x205cm og vogna veier ikke mer enn 1300kg. Bompenger og fergepriser er også mye lavere med elektrisk trekkvogn. 

Bobil blir vesentlig mindre fleksibelt synes jeg. Vogna kan vi la stå et sted flere dager, gjerne med fortelt og slikt, mens vi bruker bilen til å utforske området. Å kjøre rundt med en diger bobil i sentrum av byer for å finne parkering er ikke å anbefale. 

Ditto! :) Ca. samme type vogna da, Knaus Azur 1300kg, ca. samme utstyr og Nissan X-Trail med 150HK diesel. Parkerer vogna og kjører noen runder i naturen, byer osv. med bilen.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Heh, la meg svare deg fra en bobil, ca 50 mil hjemmefra. Det er ikke smekk fullt her, men det er ikke langt ifra. Selv nå på kvelden er wifien slett ikke ille, som inngår i prisen. Men prisen på slike plasser er kanskje nærmere 100-lappen høyere i år enn tidligere. Uten at det altså ser ut til å stoppe folk. Fordelingen bobil og vogn ser ganske 50-50 ut, etter at vogner har fått et nytt oppsving.

For vår del er det en ulempe at du ikke vil ta bobilen veldig mye rundt etter den er parkert, vatret opp, koblet på osv. Men det er fint å ha med (el)sykler, sparkesykler, benytte seg av buss, taxi osv når vi vil avgårde et stykke. Stort sett alle plasser vi stopper på har kurante sanitærbygg, så du kan fin klare deg gjennom en ferie uten å tømme en eneste fraktedass. Dusj er på alle plasser, og i stort sett alle bobiler og vogner. 

Kan vel bare si du bør prøve og se om det er greia for deg. For oss blir det syden neste år (med fly), det gjelder å variere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (4 timer siden):

Bobil gir fortsatt enorm fleksibilitet og mange muligheter. Du bor ganske så fint, og hvor du da bare kan sette nåla på et utvalgt sted i Europa (eller her hjemme) - så er det bare å kjøre i vei. Men i mine øyne gir det mer mening for pensjonister. Har du bare fem ukers ferie til rådighet, så får ikke denne bobilen mye bruk på et år. Men som pensjonist er du fristilt året rundt, og da må det være et flott alternativ.

Prisen er også forholdsvis avskrekkande, særleg om ein skal ha stor nok bubil til heile familien. Det gjer at dei fleste må være ganske nært pensjonsalder for å klare å spare opp nok. Tid til å bruke bubilen er også eit tema, men det er ikkje akkurat ein billigferie å investere i bubil. 

Alt det sagt så er nok den tida der folk var villige til å innfinne seg med lav komfort over. Telttur er i dag berre for turfolk, det er ikkje mange barnefamiliar på campingplassen som bur i telt lenger. No er det enten camping-bil/vogn, eller leige av campinghytter som er tingen. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Høh? Vi ferierer med campingvogn. Med elbil som trekkvogn har ekvipasjen lavere 0-100 tid enn de fleste fossilbiler, og eneste fartsbegrensning er et jeg kan kjøre maks 100km/t på motorvei med 110-grense.

Maksgrensen for henger med bremser er vel 80 km/t?

Lenke til kommentar
xaco skrev (26 minutter siden):

Maksgrensen for henger med bremser er vel 80 km/t?

Det kom nye reglar i mars i år. No kan ein køyre i 80 km/t også med henger utan brems, mot 60 km/t før. For henger med brems. 

I tillegg kan toppfarta for hengar med brems og eiga godkjenning no være 100 km/t. På vegvesenet sine sider kan du sjekke om hengaren kan få Tempo 100 godkjenning. Hengaren må då inn på EU kontroll, den må være teknisk eigna til å køyre så fort, og den må ha dekk som ikkje er eldre enn 6 år. Deretter kan du søke om Tempo 100 godkjenning. Denne ordninga gjeld også for campingvogner. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tempo100/

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det kom nye reglar i mars i år. No kan ein køyre i 80 km/t også med henger utan brems, mot 60 km/t før. For henger med brems. 

I tillegg kan toppfarta for hengar med brems og eiga godkjenning no være 100 km/t. På vegvesenet sine sider kan du sjekke om hengaren kan få Tempo 100 godkjenning. Hengaren må då inn på EU kontroll, den må være teknisk eigna til å køyre så fort, og den må ha dekk som ikkje er eldre enn 6 år. Deretter kan du søke om Tempo 100 godkjenning. Denne ordninga gjeld også for campingvogner. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tempo100/

Det stemmer. Det kostet meg et oppmøte hos Biltilsynet (etter timebestilling) og ca. 900 kroner for å få vogna godkjent for 100km/t. Ingen stor sak, men den må jo ha det nødvendige utstyret for at det skal gå da (stabilisatorkobling og støtdempere).

Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 timer siden):

Har lenge drømt om å leie/anskaffe bobil for å besøke nye steder i Norge og i utlandet sammen med fruen.

Med dagens drivstoffpriser og bompenger har jeg begynt å få kalde føtter. Campingvogn har allerede blitt utelukket av samme årsaker. Å ligge på veien i timesvis og samtidig skape kø frister ikke. Lav komfort , ingen dusj og bøttedo er heller ingen høydare.

Er denne formen for ferie på vei ut ?

Antallet nye bobiler sank i fjor med 9 % fra 2020 som jo var et rekordår.
Totalt ble det registrert 3081 nye biler i fjor mens det i 2020 ble registrert 3384.
Så bobil er fortsatt populært men det er kanskje færre på veiene i år ettersom folk har begynt å reise mer igjen.
I 2020 skulle jo "alle" ha bobil for å feriere i eget land.

Over 3000 solgte bobiler i 2021 - Bobilverden.no

I oljefylket økte imidlertid salget med 15 % i 2021:
I annerledesfylket økte salget med 15 prosent i 2021 - Bobilverden.no

Kanskje blir det en del "rimelige" brukte biler å få tak i framover etterhvert som panikkjøperne fra 2020 finner ut at de skal selge bilen igjen. Jeg håper det; savner bobilen.
Det er en fantastisk måte å feriere på 🙂

 

Endret av Frank Olsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...