Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billigere å kjøre i Danmark fordi det er flatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Jeg lurer rett og slett på om det er billigere for danskene å bruke bilen sin rett og slett fordi det er så flatt i Danmark. Og nei, dette er ikke et tullespørsmål.

Flatt (Danmark) kontra mye opp og ned (Norge) sparer jo bilen for drivstoff og slitasje. Bremser, motor og drivverk får kjørt seg mer med fullpakket bil i fjellnorge...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

I Norge har vi flere oppoverbakker enn nedoverbakker, derfor er bil så dyrt i Norge 🙃😏

Plankeby sitt innlegg er jeg enig i.

Lenke til kommentar

@Gjest Baardsen Bilen bruker mere bensin i oppoverbakkene, mindre i nedoverbakkene, og så det flater seg ut når det er flatt.. 😛

Slitasjen på bilen er nok mindre i Danmark pga. mindre salt og mindre bremsing, færre svinger, og mindre akslerering og bremsing - altså bedre veier og forhold - men ellers er det ikke særlig slitasje-forskjeller på bilene i Norge og Damark, tipper jeg.

Bilen i danmark er selvsagt mye billigere å bruke - fordi de er utenfor Norge slipper de norske avgiftene, og den norske bensinen er selvsagt billigere for dem fordi deres regjering ikke har samme sinnsyke avgifter. - De ligger i dag på prisene vi hadde for ett par år siden...

Når jeg var å fyllte bensin litt over en måned siden, og betalte 25.99 pr. liter - så spurte jeg en færøying på jobben hva bensinen kostet for dem på færøyene, og han hadde fyllt for 17 kr pr. liter samme helg. 😕 

Så det vil si det er ca. 3 norske kroner billigere å kjøre, pr. liter vi bruker, altså bensin bilen bruker - med tanke på at den danske kronen (brukes på færøyene) er mye sterkere enn den norske kronen.

- Så hvis du er en luring og legger en slange til danmark, og fyller fra danske pumper, så sparer du ca. 150 kroner, hver gang du fyller opp tanken på bilen din.

- En 50m hageslange fra gardena koster litt over 300 kr, på prisguiden, så det blir ca. 20 stk pr km (6.000,-) og det er 143 km mellom Hirtshals og Kristiansand - så prisen på hageslange mellom danmark og norge, 856.000,- i Gardena hangeslanger.. 😕

- Så hvis du legger slange mellom en bensinstank i Kristiansand og en på Hirtshals, så må du ha tanken i Kristiansand litt lavere, og så bruker du hevertprinsippet på å frakte bensinen mellom Danmark og Norge..  Så bestiller du bare ett par tankskip med bensin fra Mongstad, til å fylle den lille tanken på Hirtshals, og vipps så har du bensin i Norge til danske priser... :)

 

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Billigere å kjøre i Danmark fordi det er flatt?
Gjest Baardsen skrev (6 timer siden):

Jeg lurer rett og slett på om det er billigere for danskene å bruke bilen sin rett og slett fordi det er så flatt i Danmark. Og nei, dette er ikke et tullespørsmål.

Tipper det er flere som har mer kjøring i kø og oftere kjøring i høyere hastigheter som begge deler øker forbruket enn det er her i Norge så selv om det er flatt er det nok bare en liten del av regnestykket man må sette opp for å finne ut av det.

 

Bilen i danmark er selvsagt mye billigere å bruke - fordi de er utenfor Norge slipper de norske avgiftene, og den norske bensinen er selvsagt billigere for dem fordi deres regjering ikke har samme sinnsyke avgifter

Siden du nevner bensinprisene (antar du mener at den danske bensinprisen er billigere for danskene enn vår er for oss?) — Ikke glem å se pumpeprisen opp mot gjennomsnittlig inntekt;

Sitat

In high-wage nations, expensive gas prices are by and large affordable for the population. For example, Norway’s gasoline price of $6.53 a gallon is the third highest in the world, but its average citizen earns nearly $200 a day. This combination means that Norway’s high prices are the 10th most affordable in the world. On the other end of the spectrum, Nigeria, Africa’s leading oil producer, boasts the 7th cheapest gas prices in the world at $1.94 a gallon. But when coupled with an $8 average daily wage, Nigeria’s gas becomes the 4th least affordable in the world. Kilde

Riktignok en statistikk fra 2016 men poenget holder ennå;

image.thumb.png.f377a1ede2f33c4c1be42ddc6de0ad3e.png
Kilde.

image.thumb.png.620109b58cd76a6f69885884efe569cd.png
Kilde.

844A66DB-B23E-4E1C-9905-195855EDABF8.jpeg.866bb4d426ddcab1efc21ff1d23e77f2.jpeg
Kilde.

Omregnet til norske kroner koster 95 blyfri bensin ~70 øre mer her i Norge enn i Danmark. Tar man med at danskene i gjennomsnitt tjener (omregnet til NOK) et sted mellom femti- og 70 tusen kroner mindre enn man gjør i Norge, bruker danskene mer av sin lønn på å fylle drivstoff enn vi gjør i Norge.

387D8017-103A-409A-B824-6BC87C8DB142.thumb.jpeg.2f25ec9bb70e64bc621d7c16fc8ec6ba.jpeg

Kilde.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (20 minutter siden):

Det er ikke de ulike drivstoffprisene jeg sikter til her. Det er rett og slett om en dansk gjennomsnittsbil bruker mindre drivstoff på 1 år enn en norsk gjennomsnittsbil bruker på 1 år. Det hadde vært intr. å fått klarhet i dette.

Ja, en bil som kjører i oppoverbakker bruker mer drivstoff, og nedoverbakkene kompenserer ikke for dette ekstra forbruket. Altså er det ekstra forbruket opp høyere enn det sparte forbruket ned. 

Dette gjelder også for elektriske biler med regenerating. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For noen elektriske kjøretøy i visse situasjoner så lader de så mye på nedoverbakkene at de ikke trenger å lades manuelt for å komme seg opp den samme bakken.. F.eks. https://www.greencarreports.com/news/1124478_world-s-largest-ev-never-has-to-be-recharged

Kanskje alle med hybridbiler skulle tatt med seg gråstein ned fra norske fjell?

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, KongRudi said:

Slitasjen på bilen er nok mindre i Danmark pga. mindre salt og mindre bremsing, færre svinger, og mindre akslerering og bremsing - altså bedre veier og forhold - men ellers er det ikke særlig slitasje-forskjeller på bilene i Norge og Damark, tipper jeg.

De har også høyere temperaturer gjennom året, og spesielt på vinteren, enn store deler av Norge. Dette gir både lavere forbruk og lavere slitasje. Videre også mindre salting vil jeg anta, som sammen med andre klimafaktorer gir lavere slitasje. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, AnthonyEdwardS said:

For noen elektriske kjøretøy i visse situasjoner så lader de så mye på nedoverbakkene at de ikke trenger å lades manuelt for å komme seg opp den samme bakken..

Det der er umulig ift. fysikkens lover... men ja de kan jo lade relativt mye av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, AnthonyEdwardS said:

Du gadd tydeligvis ikke lese artikkelen.. Det er fullstendig mulig når du på turen nedover har mye større vekt enn på turen oppover (som artikkelen eksplisitt forklarer)..

Åja. Da går det jo. Beklager at jeg ikke leste det, virket ikke som det stod noe "mer" der... for det er jo et tåpelig scenario at det skulle være sånn, det er jo helt skapt for å produsere en spesiell overskrift... :p 

Lenke til kommentar

Ting som gir lavere forbruk:

1. flatere vei

2. bedre vei

3. mindre kø, lyskryss og andre stopp og ting som hindrer jevn hastighet i trafikken.

Ting som gir høyere forbruk:

1. Høyere hastighet på motorvei

2. Vinter snø og is og dermed behov for vinterdekk

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (27 minutter siden):

Åja. Da går det jo. Beklager at jeg ikke leste det, virket ikke som det stod noe "mer" der... for det er jo et tåpelig scenario at det skulle være sånn, det er jo helt skapt for å produsere en spesiell overskrift... :p 

Du tror situasjonen er skapt? De startet en gruve for å skape noen få overskrifter i nettaviser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, AnthonyEdwardS said:

Du tror situasjonen er skapt? De startet en gruve for å skape noen få overskrifter i nettaviser?

Jeg leste den fortsatt ikke, gitt. Beklager det. Nei da er jo det jeg sa feil.

Det blir likevel kunstig for persontrafikk.

Lenke til kommentar

Et annet poeng er om en kan bruke bilen mindre. Det er lettere å sykle i Danmark og dermed flere som sykler og færre som kjører. Det kan også være forskjeller på kollektivtrafikk. Om en får ned den daglige bruken av bil så vil det ha stor innvirkning på hvor mye bilen blir brukt, og også forbrukstallene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...