Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bank ID og bank som ikke tilbyr det


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Er det mulig å ha en bank som ikke tilbyr Bank ID, og bare en bank, når man skal ha Bank ID? Bulder Bank, er et eksempel på en slik bank. Det er jo noen forandringer på Bank ID - fronten nå, så tenkte kanskje dette ville fungere på et vis i fremtiden. Hittil har det vel være bankene som har utstedt Bank ID, så tidligere har det ikke vært mulig å bruke Bulder Bank uten å være kunde i en annen bank (som tilbyr det).

Sagt på en annen måte, blir det en annen instans enn banken som utsteder Bank ID i fremtiden? F.eks. at man får det direkte fra staten eller noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis er de forskjellige bankene "forhandler" av BankID. For å være dette stilles det trolig en rekke strenge krav til systemer, rutiner, sikkerhetsklareringer osv osv. Men det er ikke det offentlige som eier eller driver BankID. Her er det flere banker som står bak.

Om man må være en bank for å være "forhandler" av BankID vet jeg ikke. Man må ikke være bruker. Dette har ikke noe med endringene for BankID, men sikkert slik det har vært i åresvis. Om det offentlige hadde ønsket, kunne de sikkert blitt det, men det offentlige har egen ID-løsning: MinID. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, NULL said:

I praksis er de forskjellige bankene "forhandler" av BankID. For å være dette stilles det trolig en rekke strenge krav til systemer, rutiner, sikkerhetsklareringer osv osv. Men det er ikke det offentlige som eier eller driver BankID. Her er det flere banker som står bak.

Om man må være en bank for å være "forhandler" av BankID vet jeg ikke. Man må ikke være bruker. Dette har ikke noe med endringene for BankID, men sikkert slik det har vært i åresvis. Om det offentlige hadde ønsket, kunne de sikkert blitt det, men det offentlige har egen ID-løsning: MinID. 

Åh, skjønner. Takk! Det jeg etterspør er altså ikke det som forandres nå.

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Om det offentlige hadde ønsket, kunne de sikkert blitt det, men det offentlige har egen ID-løsning: MinID. 

Du er ganske avhengig av Bankid for kontakt med det offentlige. MinID har etter det offentliges mening et lavt sikkerhetsnivå og har derfor begrensninger.

Fra helsenorge:

Sitat

Du kan ikkje bruke MinID til å logge på helsenorge.no. Det er fordi MinID er ein elektronisk ID som ikkje har høgt nok tryggleiksnivå

 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Siesta-mann said:

Er det mulig å ha en bank som ikke tilbyr Bank ID, og bare en bank, når man skal ha Bank ID?

Personlig har jeg kun BankID-avtale med en bank, dette er alltid min hovedbank. Når jeg bytter hovedbank, avslutter jeg BankID-avtalen der etter at jeg har opprettet ny i ny bank.

Det er noen (små)banker som ikke tilbyr BankID. Man må da ha kundeforhold i en annen bank for å kunne ha BankID, ev. la være å si opp BankID i den banken man bytter fra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132
On 8/9/2022 at 10:46 PM, locked said:

Skal du ha BankID må du vere kunde i en bank som tilbyr det, men det er gratis så det er jo ikkje noko problem?

Trodde de krevde at man brukte banken, men ser at Bulder nå skriver at Bank ID kan man få fra Sparebanken Vest, de som eier/driver Bulder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...