Gå til innhold

Ha lite på disken


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spiller vel ingen trille hvor mye du har på disken. Blir jo ikke lest eller skrevet stort til før du bruker det som ligger der. Tommelfingerregelen har vel alltid vært å annse disken som full ved 80% brukt kapasitet. På mekaniske disker vil defragmentering ha 20% ledig for å klare å kjøre prosessen optimalt.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6 minutes ago, xClaymanx said:

Ta for eksempel denne.

https://www.komplett.no/product/1120738/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-250gb-m2-nvme-ssd?q=samsung 970#technical-details

Disken kan overskrives hele 600 ganger før "garantien" utløper. Så 70GB er peanuts.

Jo, kanskje, men det er stadige oppdateringer, som betyr at gamle bytes skrives over.

Har man spill og sånt inne så forandres filene ofte.

Så kanskje bedre å spille litt mindre - ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (12 minutter siden):

Jo, kanskje, men det er stadige oppdateringer, som betyr at gamle bytes skrives over.

Har man spill og sånt inne så forandres filene ofte.

Så kanskje bedre å spille litt mindre - ikke vet jeg.

Å ha en slik tankegang er som å tro at bilmotoren eksploderer når du passerer 100k fordi garantien utløper da.

Har hatt svært få disker som har feilet. Om du virkelig er i tvil kjøper du to og setter i speil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
43 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Jeg har mildt sagt MISBRUKT det jeg har av disker i min tid. Ingen har feila på 20år. Tilogmed gamle 20GB disker fra Windows XP tiden lever enda.

Game on. Azeroth will not ruin your day.

Og jeg som forsøker å finne en unnskyldning for å gjøre noe fornuftig. :lol:

38 minutes ago, xClaymanx said:

Å ha en slik tankegang er som å tro at bilmotoren eksploderer når du passerer 100k fordi garantien utløper da.

Har hatt svært få disker som har feilet. Om du virkelig er i tvil kjøper du to og setter i speil.

Jeg har jo backup, så rælet mitt er i sikkerhet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Moderne SSDer flytter rundt på persistente blokker jevnlig slik at skriveslitasje også blir fordelt over det som ligger lenge på disken. Med mindre det står noe i brukermanualen så er det bare å bruke disken for alt den er verdt.


Hvordan er det oppimot hvor mye leidg plass man trenger på en SSD? Er det noe vits med SSD? Med HDD'er var det vel anbefalt å ha 20% fritt eller no.

 

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (16 minutter siden):


Hvordan er det oppimot hvor mye leidg plass man trenger på en SSD? Er det noe vits med SSD? Med HDD'er var det vel anbefalt å ha 20% fritt eller no.

 

Windows trenger noe ledig plass å jobbe med. Disktype har ikke betydning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (10 minutter siden):


Hvordan er det oppimot hvor mye leidg plass man trenger på en SSD? Er det noe vits med SSD? Med HDD'er var det vel anbefalt å ha 20% fritt eller no.

 

På mekaniske disker så vil du gjerne ha litt mellomrom mellom "stripene" med data, slik at den får plass til nye striper mellom. Når stripene blir oppstykket så får du fragmentert data og lese/skrive-hodet får en mer travel jobb.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Operativsystemet leser og skriver hele tiden. Blir vanskelig å måle hvor mye. Det er vel bare å bruke, men huske backup av ting man ikke vil risikere å miste da.

Operativsystemprodusenten har nok peiling på hvor mye, men de vil vel ikke si at man ikke skal bruke maskinen liksom.

WoW tar mye større plass enn OS, dog. Men der er det nok mer filer med multimediainnhold som ikke forandres så mye, kanskje? Et OS oppdateres hele tiden, med ulike virusoppdateringer etc.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt datamaskiner og harddisker siden 1990. Og det har blitt mange av dem.

Det er kun to stykker som har feilet... en 40Gb for mange år siden. Men den feilet ganske raskt så den var nok en feilproduksjon. Den andre var en av de tidligere SSD-diskene, men den var blitt noen år, så den hadde nok gjort jobben sin. De tidligere SSD-diskene var langt fra like holdbare som dagens modeller.

Jeg har ikke hatt alle diskene mine like lenge, men jeg har en i datamaskinen min nå som må nærme seg 15 år gammel (mekanisk som i utgangspunktet slites raskere enn SSD). Nå brukes den ikke som systemdisk, men til lagring av filer, derfor skrives det til den hver gang jeg lagrer eller endrer en fil, noe som er veldig ofte.

Men uansett så er backup et klokt valg. Ha alltid en ekstern backup liggende hjemme, OG en backup eksternt (helst skytjeneste som lagrer automatisk hver gang en fil endres eller legges til).

Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med å "ha lite på disken" ?

Når det kommer til NTFS og systempartisjon så mener jeg å huske at jeg en gang for mange år siden hørte en teori om hvor mye prosentvis det lønner seg å holde seg under. Dette tallet husker jeg overhodet ikke nå, og tallet (hvis det i det hele tatt finnes) er sikkert justert seg med tiden.

Men generelt er det jo sånn at når en partisjon (avsatt del av en disk) begynner å nærme seg full, da må OS'et begynne å lete mer etter lokasjoner med nok plass til å lagre fila. Filene som lagres til disk blir mer oppstykket (eller fragmentert som man gjerne sier) og som en konsekvens vil de kreve mer søking og flere operasjoner for å hente ut filer.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, geir__hk said:

Spørs hva du mener med å "ha lite på disken" ?

Når det kommer til NTFS og systempartisjon så mener jeg å huske at jeg en gang for mange år siden hørte en teori om hvor mye prosentvis det lønner seg å holde seg under. Dette tallet husker jeg overhodet ikke nå, og tallet (hvis det i det hele tatt finnes) er sikkert justert seg med tiden.

Men generelt er det jo sånn at når en partisjon (avsatt del av en disk) begynner å nærme seg full, da må OS'et begynne å lete mer etter lokasjoner med nok plass til å lagre fila. Filene som lagres til disk blir mer oppstykket (eller fragmentert som man gjerne sier) og som en konsekvens vil de kreve mer søking og flere operasjoner for å hente ut filer.

Jeg vet ikke i hvilken grad dette gjelder SSD, det er mye mer oppstykket enn spinndisk, sånn jeg har forstått det. Men du har nok rett. SSD lagrer data på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
16 hours ago, geir__hk said:

Spørs hva du mener med å "ha lite på disken" ?

Når det kommer til NTFS og systempartisjon så mener jeg å huske at jeg en gang for mange år siden hørte en teori om hvor mye prosentvis det lønner seg å holde seg under. Dette tallet husker jeg overhodet ikke nå, og tallet (hvis det i det hele tatt finnes) er sikkert justert seg med tiden.

Men generelt er det jo sånn at når en partisjon (avsatt del av en disk) begynner å nærme seg full, da må OS'et begynne å lete mer etter lokasjoner med nok plass til å lagre fila. Filene som lagres til disk blir mer oppstykket (eller fragmentert som man gjerne sier) og som en konsekvens vil de kreve mer søking og flere operasjoner for å hente ut filer.

 

Med høy fragmenteringsgrad blir en snurredisk svært treg. Det kan være at arm/hoder må bevege seg fra innerst til ytterst en haug ganger for å lese en fil. Med den lave aksesstiden på SSD-er, er ikke denne typen fragmentering et praktisk problem.

Man kan også merke seg at avhengig om man leser innerst eller ytterst, vil det kunne være ganske stor forskjell lese- og skrivehastighet på en snurredisk. Ytterst på snurredisken vil man på én rotasjon kunne lese/skrive mer (siden lengden på en bane er lengre pga. større omkrets), ettersom mer data er lagret per sylinder/bane (altså flere sektorer som leses/skrives per rotasjon). 

En del benchmarkprogrammer illustrerer dette ganske godt:

Seagate IronWolf Pro ST12000NE0007 12TB Review (Page 7 of 11) | APH Networks

Ved å ha en egen systempartisjon først på snurredisken, kan man sikre at operativsystemet ligger på den raskeste delen av snurredisken. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Disk er noe man tar inn og ut eller en komponent i drevet. Drev er en fastmontert lagringsenhet.

HDD (Hard Disk Drive) og (Solid State Drive) SSD er begge drev, det er ikke disker.

Dette er disker:
disk_insides.GIF
220px-OD_Compact_disc.svg.png
1024px-Seagate_ST33232A_hard_disk_inner_

SSD har ikke disker i seg i det hele tatt og er et drev eller en stasjon.

Disk:
red-floppy-disk-picture-id1250496023?k=2
Drev:
Floppy_Disk_Drive_SDF-321B.jpg
1tb-seagate-hard-disk-500x500.jpg
ssd-drives-laptop.jpg?height=200p&trim=2

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...