Gå til innhold

Strømrasjonering til høsten ?


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 minutter siden):

Norge har sagt nei to ganger. Likvel undergraves det kategorisk av EU-vennlige politikere som Støre og Aasland som setter lojalitet til EU over den norske befolkningens ve og vel. Aasland har til og med prestert å uttale at det er viktig for Norge å bidra til at EU når sine mål. HVA? Det er rett og slett hån mot folkeviljen. Det norske folk har ikke stemt NEI til EU for at de arrogante byråkratene i Brüssel skal nå "sine mål". Helt utrolig at Senterpartiet som tidligere la sin ære i at Norge ikke under noen omstendighet skal være underlagt EU har lagt seg fullstendig flate for APs EU-servilitet og i praksis har blitt et ja til EU-parti og opptrer mer EU-vennlig enn flere andre partier kun for å tekkes Støre. Jeg hadde aldri trodd det var mulig, jeg stemte Senterpartiet i forrige valg og føler meg rundlurt og svindlet.

Det er helt greit at du er imot et EU-medlemsskap. Det var ikke det temaet jeg tok opp, men posterens syn på de som er uenige med ham.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sosialist57 skrev (17 timer siden):

Historieforfalskningen begynte allerede på slutten av 1800 tallet og inn i 1900 tallet og har vært noe historikerne har drevet med hele tiden. Det har jo gjort at politikerne har valgt feil politikk. Som å starte oppdyrking av utmark etter krigen. Norge har aldri og vil aldri bli noe jordbruksland. Vi er en tradisjonelt fiskeri og skogbruksnasjon. VI har hatt en stor sjøfartsnasjon. VI hadde 2/3 nordmenn i den dansk/norske marinen. Historikerne fortalte løgnen om at det ble stadig bedre å bo i Norge mens det gikk i bølgedaler. Byer ble bygd ettersom silda kom . Dette var historieforfalskning. Historikerne fortalte at Lo slo arbeidsgiveren på tidlig 3 0 tallet noe som var feil. De kom til makta i 1935 . Slik kan vi holde på hele tiden i Norge. Jeg har lest historiebøker all min tid. Og det er 50 år blitt nå. I videregående så har de endret historiefortellingene ved hver nyutgivelse. Historiefortellingene er litt mer ærlige i Danmark. 

Jeg rettferdiggjør ikke Putin eller Russland men jeg kan dets historie. Og nå sist i danske utgaven av Historiebladet så kommer også historien om Russland. Over 50 % av ukrainske språket er russisk. De er arnestedet til Russlands  storhetstid. Sverige og Osmanerne av dets største utfordring etter at de hadde kastet mongolene ut. Eller rettere sagt kommet seg ut av vasalforholdet uten for mye konflikt. 

Jeg konstaterer at du ikke forstår hvilken betydning Krim har for russerne. 

Jeg vet at demokratier er på tilbakegang i verden. Anbefaler deg å lese Silkeveiene , en ny verdenshistorie av Peter Frankopan. 

Hva er så fremragende med demokratier ? Det liberale vesten som nå må sette sine egne regler på vent fordi de må innføre krigsøkonomi? Hva er så bra med vesten som har "krakk" hvert 7 år. 

Russland er opp mot verdens største krigsmakt. Nato.  Nå får vi se hva Nato er god for. Hvordan komme seg ut av denne situasjonen? 

Jeg har hele tiden advart mot atomvåpen og atomulykke.  

Det eneste gode med demokrati er at lederne kan skiftes ut oftere men jeg ser jo at de samme stort sett skifter på å styre stormaktene. Stort sett. Biden har sittet som styrende i mange tiår nå. Det er de samme som trekker i trådene i vesten gjennom mange tiår.  

Her var det sannelig mye usammenhengende hummer og kanari.

Er det historieforfalskning å beskrive norsk velstandsutvikling og sentralisering ?
Er det noen som har benektet at mange ukrainere snakker russisk ?
Har Biden sittet som styrende i mange tiår ? Så vidt meg bekjent har han sittet som styrende siden 20.01.21…….

Hvorfor synes du det er greit å avvikle demokratier med militærmakt og bruke historien til å legalisere nye overgrep ?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Det er helt greit at du er imot et EU-medlemsskap. Det var ikke det temaet jeg tok opp, men posterens syn på de som er uenige med ham.

-k

EU og strømpriskrisen henger sammen. Aasland har uttalt at han har som politisk prioritering at EU skal nå sine mål og bruker dette i argumentasjonen sin for tømming av vannlagre og blodpriser på strøm.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (33 minutter siden):

Du må huske at de kunne ikke spare på vannet tidligere i år, det kunne jo hende vi fikk en våt høst. Hvorfor kan ikke befolkningen stille mistillitsforslag egentlig? Tror dagens udugelige regjering ville gått på hodet ut om det var opp til folket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Oslo kommune setter av nesten 200 millioner ekstra til Enøk-tiltak for private, borettslag og bedrifter. Nå får man 20% støtte til å skifte ut vinduer og dører, etterisolering og energirådgivning. Disse ordningene har eksistert i Oslo lenge, men satsene økes nå betraktelig. Solcellestøtten øker også til 35%.

Kommunen setter også av 111 millioner til energieffektivisering av kommunale bygg. Dette skal gå til etterisolering av kaldloft, solceller på tak, utskifting av vinduer og oppgradering av anlegg. Fra før har byrådet de siste årene kuttet ca. 35% av strømforbruket i kommune bygg med effektivisering, som kommer godt med i år.

Byrådet tar grep mot strømkrisen - gir oslofolk støtte til nye vinduer, dører og solcellepanel
https://www.ao.no/byradet-tar-grep-mot-stromkrisen-gir-oslofolk-stotte-til-nye-vinduer-dorer-og-solcellepanel/s/5-128-380653?hideLimbs=1

Lenke til kommentar
21 hours ago, Snikpellik said:

Oslo kommune setter av nesten 200 millioner ekstra til Enøk-tiltak for private, borettslag og bedrifter. Nå får man 20% støtte til å skifte ut vinduer og dører, etterisolering og energirådgivning. Disse ordningene har eksistert i Oslo lenge, men satsene økes nå betraktelig. Solcellestøtten øker også til 35%.

Kommunen setter også av 111 millioner til energieffektivisering av kommunale bygg. Dette skal gå til etterisolering av kaldloft, solceller på tak, utskifting av vinduer og oppgradering av anlegg. Fra før har byrådet de siste årene kuttet ca. 35% av strømforbruket i kommune bygg med effektivisering, som kommer godt med i år.

Byrådet tar grep mot strømkrisen - gir oslofolk støtte til nye vinduer, dører og solcellepanel
https://www.ao.no/byradet-tar-grep-mot-stromkrisen-gir-oslofolk-stotte-til-nye-vinduer-dorer-og-solcellepanel/s/5-128-380653?hideLimbs=1

Endelig noe (ukontroversielt) som kan ha praktisk nytte på både kort og land sikt. Og det bidrar også til at staten sparer "strømstøtte" - eller *taper* staten på at det spares strøm? Den tjener jo mye på høye strømpriser 🙂

Men hva med andre kommuner?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Quote
  • Alle borettslag og sameier i Oslo som er registrert i Brønnøysundregistrene kan søke om tilskudd.
  • Privatpersoner, bedrifter, eiere/driftere av næringsbygg, statlige byggeiere og kommunale aktører kan ikke søke om tilskudd.
  • Du må søke og få innvilget støtte før du bestiller arbeidet, eller inngår avtale med leverandør. Unntaket er rådgivning, som kan bestilles og gjennomføres før støtte er innvilget.

Tja.

Lenke til kommentar

Konkursbølgen har startet. Mye tyder på at strømstøtteordningen både er kommet altfor sent (Støre-Vedum er nå politisk død, de vil aldri bli stemt inn på nytt) og for dårlig ordnet for bedrifter vitalt for lokalsamfunn i Distrikt-Norge. Det merkes nå at politikerne - eksperter - og observatører har glemt noe essensielt; for hver treff er det bommert. Og dessverre er disse bommertene i ferd med å vise fram; det later til å virke at småbedrifter som opererer med små margin vil forsvinne helt. 

For Sp er dette dødsdommen, jeg vil være overrasket om de ikke kommet under sperregrensen under det neste valget, og Ap vil bli ruinert selv om Høyre ikke er mye bedre. Stortingsmøtet avslørt i det minst at ingen av etableringspartiene er egnet for å ta makten. Det er mulig at Støre og Vedum kommer til å bli kastet ut av regjeringskontorene av sine egne partiene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 20.9.2022 den 12.03):

Du må huske at de kunne ikke spare på vannet tidligere i år, det kunne jo hende vi fikk en våt høst. Hvorfor kan ikke befolkningen stille mistillitsforslag egentlig? Tror dagens udugelige regjering ville gått på hodet ut om det var opp til folket.

Sammensetningen i Stortinget er desverre slik at mistillitsforslaget pr. i dag er helt usannsynlig og om det ikke skjer noen indre interne endringer i partiene er det heller ikke mulig å få gjort noe med den saken før høsten 2025(jeg grøsser ved tanken på hvordan det ser ut i Norge innen høsten 2025 om den nåværende situasjonen fortsetter). Selv om Senterpartiet skulle overraske positivt og trekke seg fra regjeringen og stille seg på folkets side i energipolitikken kan AP fortsatt sikre seg flertall med Høyre og Venstre og sannsynligvis også MDG for status quo. Flere kan jo møte opp og demonstrere når det skal demonstreres, det store flertallet av befolkningen er grunnleggende imot regjeringens energipolitikk men kun 600 gadd å møte opp foran Stortinget på mandag. Det hjelper IKKE å sitte og være sint på politikken på nettet, DET er ihvertfall sikkert; det bryr ikke politikerne seg noe som helst om, heller ikke hvor mange som er medlemmer av FB-grupper for billigere strøm. Men en flere titusenvis, ja kanskje hundretusener i demonstrasjon ute i Oslos gater vil kanskje få noen av de til å skjønne at folk ikke aksepterer slik politikk. Og forhåpentligvis at streikeretten for alvor tas i bruk i en slik grad at også politikerne merker det. Streiker har tvunget politikere i kne tidligere, men nordmenn er ikke akkurat franskmenn.

'

JK22 skrev (8 timer siden):

Konkursbølgen har startet. Mye tyder på at strømstøtteordningen både er kommet altfor sent (Støre-Vedum er nå politisk død, de vil aldri bli stemt inn på nytt) og for dårlig ordnet for bedrifter vitalt for lokalsamfunn i Distrikt-Norge. Det merkes nå at politikerne - eksperter - og observatører har glemt noe essensielt; for hver treff er det bommert. Og dessverre er disse bommertene i ferd med å vise fram; det later til å virke at småbedrifter som opererer med små margin vil forsvinne helt. 

For Sp er dette dødsdommen, jeg vil være overrasket om de ikke kommet under sperregrensen under det neste valget, og Ap vil bli ruinert selv om Høyre ikke er mye bedre. Stortingsmøtet avslørt i det minst at ingen av etableringspartiene er egnet for å ta makten. Det er mulig at Støre og Vedum kommer til å bli kastet ut av regjeringskontorene av sine egne partiene.  

Senterpartiets grunnfjell er jo landbruket i Norge og når også de sviktes fordi Vedum og hans like ønsker å tviholde på maktprivilegiene de har fått har ikke det partiet lenger noe eksistensgrunnlag og det er absolutt ingen verdens ting igjen av Per Bortens og Anne Enger Lahnsteins SP. Ser desverre ut som om det er broilere og karrieremennesker som setter karrieren over alt annet, inkludert hjembygda og hjemgården over alt annet. Strømrasjonering og svindyre priser lammer også landbruket for alle som tror noe annet.

 

sedsberg skrev (8 timer siden):

Går ut i fra de fleste har fått med seg at Støre driter i om bedrifter går konkurs pga. strømprisene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/bedrifter-frykter-a-ga-konkurs-etter-hoye-strompriser-det-skal-vi-leve-med/s/5-95-598028

Arbeidernes parti meg i ræva.

"Det må vi leve med". Helt ufattelig provoserende. Jeg tror Støre lever godt med at konkursboet til små og mellomstore bedrifter kjøpes opp av større multinasjonale selskaper, Støres internasjonale omgangskrets viser at han står på god fot med slike; tør jeg nevne en viss lobbygruppe for milliardærer basert i Sveits som skryter av sitt samarbeide med politikere over hele verden? Jeg har snakket med AP-medlemmer nede på grasrotnivå som er misfornøyd med sin leder og nå mener at det var en tabbe å satse på Støre som leder. Vel, AP er jo et demokratisk parti og de har jo muligheten til å få han vraket som leder og til og med ekskludere ham fra partiet noe jeg mener de burde. De burde få ham kastet som leder og annulere medlemsskapet hans i Arbeiderpartiet hvor han strengt talt ikke hører hjemme og aldri har hørt hjemme men kun brukt som et middel for egen karriere og prestisje. Hadde det vært en hvilken som helst leder i en privat bedrift hadde eierene fått ham sparket for lengst. Det er rett og slett mangel på bakkekontakt, eller kanskje manglende interesse for bedriftene og arbeiderne som er et gjennomgående trekk hos mangemillionæren som har blitt AP-leder og statsminister.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

"Det må vi leve med". Helt ufattelig provoserende. Jeg tror Støre lever godt med at konkursboet til små og mellomstore bedrifter kjøpes opp av større multinasjonale selskaper, Støres internasjonale omgangskrets viser at han står på god fot med slike; tør jeg nevne en viss lobbygruppe for milliardærer basert i Sveits som skryter av sitt samarbeide med politikere over hele verden?

WEF står nok bak mange av de avgjørelsene som tas av dagens karriere politikere. De er egentlig ingenting annet enn betalt og korrupt, det hele fordekt under "Demokrati".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

WEF står nok bak mange av de avgjørelsene som tas av dagens karriere politikere. De er egentlig ingenting annet enn betalt og korrupt, det hele fordekt under "Demokrati".

Nå vil jeg unngå at vi drar det for langt ut til å handle om nettopp den organisasjonen, men saken er at våre folkevalgte politikeres jobb er å tjene oss og ikke la seg påvirke og manipuleres av representanter for ekstremt grådige inversteringsfond og korporasjoner som overhodet ikke har befolkningens beste i tankene og med glede vil sikre seg kontroll over våre naturessurser, våre produksjonsmidler og arbeidskraft. Det er ikke det folkevalgte politikere er valgt til å gjøre og det er ihvertfall ikke det Arbeiderpartiet ble opprettet for for de som kjenner APs historie var det det stikk motsatte og Støre har vist at han overhodet ikke er noen sosialdemokrat, han er det stikk motsatte og hører ikke hjemme i AP. Selv Reiulf Steen mente det. Men vannkraften ble bygget av våre forfedre med blod, svette og tårer for befolkningens beste og for industriens beste, ikke for at noen grådige investorer skulle få klørne sine i den. Og alle former for samtaler med politikere og slike burde kringkastes live og ikke være gjenstand for hemmelige møter Støre er mangemillionær og lever også godt av lønninger politikere bevilger seg selv og han kan også leve godt med at norske småbedrifter går konkurs og at større interansjonale giganter tar over, det går ikke ut over hverken ham selv eller hans karriere fordi han alltid vil kunne ha noe annet å gjøre når han ikke lenger er ønsket som statsminister(vel han er jo ikke ønsket lenger uansett men vi må uansett vente til september 2025 til vi kan avsette ham).

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Og da stemmer selvsagt flertallet på Høyre.

Høyre og AP holder stolen varm for hverandre mellom valg, men har egentlig den samme politikken. Folk trodde Senterpartiet var et reelt alternativ, men de er samme ulla.

Kan vi ikke ha noen gode partier?

Det er som jeg har nevt tidligere. De kunne nesten bare droppet hele valget og bare trekt lodd om hvem som skal sitte i sjefsstolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (50 minutter siden):

Flere kan jo møte opp og demonstrere når det skal demonstreres, det store flertallet av befolkningen er grunnleggende imot regjeringens energipolitikk men kun 600 gadd å møte opp foran Stortinget på mandag. Det hjelper IKKE å sitte og være sint på politikken på nettet, DET er ihvertfall sikkert; det bryr ikke politikerne seg noe som helst om, heller ikke hvor mange som er medlemmer av FB-grupper for billigere strøm.

For min del var det to vesentlige ting som forhindret meg i å komme på demonstrasjonen: Det var i Oslo og det var midt i arbeidstiden. Jeg deltok forøvrig i demonstrasjonen i Bergen i vår; den var både nærmere og ikke minst etter vanlig arbeidstid.

Slike demonstrasjoner burde vært koordinert i alle store byer samtidig. Da kunne flere deltatt.

Forøvrig er 600 oppmøtte veldig bra til Norge å være. Det sitter tross alt veeeldig langt inne for oss nordmenn å ta til gatene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 23.9.2022 den 9.34):

Og da stemmer selvsagt flertallet på Høyre.

Høyre og AP holder stolen varm for hverandre mellom valg, men har egentlig den samme politikken. Folk trodde Senterpartiet var et reelt alternativ, men de er samme ulla.

Kan vi ikke ha noen gode partier?

Enn så lenge, men det er en god stund til 2025 ennå og jeg merker at det er en økende bevisthet i samfunnet nå om hvordan disse tingene henger sammen og det er ikke noe som lar seg snu. Men fra før vet man jo at "motstandere" gjerne stemmer på mistillitsforslag for selv å ta over regjeringsmakten, så jeg kan jo håpe på at vi grunnet krisen får et sirkus med repeterende mistillitsforslag hvor Støre og Solberg bytter på statsministerstolen med måneders mellomrom. Det vil nok vekke norske velgere med korttidsminne som tror at strømmen blir billigere igjen bare Erna får ta over(hvordan i all verden kan de tro det og HVA er det som får dem til å tro det??). Dersom slike skifter skjer såpass hyppig vil selv velgere med kortidshukommelse få med seg av hverken Høyre eller Støre-AP ønsker det beste for befolkningen i Norge. I mellomtiden skjer det ting på grasrota i AP som er interessant og ikke kan ignoreres, som for eksmpel i den sosialdemokratiske fløyen i Trøndelag, selv om enkelte medier(Dagbladet blant annet, surpise)driver en svertekampanje mot dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...