Gå til innhold

Strømrasjonering til høsten ?


Anbefalte innlegg

21 hours ago, Zeph said:

Om du meiner du har brukt for mykje straum bør du sjekke forbrukarane dine. VVB, kjøleskap og frysar er normalt det som trekk straum i eit hus utan folk, med mindre ein lar varme stå på.

Det stemmer. Jeg har fokusert på å ta vekk alle unødvendige forbrukere, slik at for eksempel varmtvannsbereder og kjøleskap er koblet fra når de ikke er i bruk. Strømregningene nå om sommeren har faktisk blitt mindre enn for forrige sommer. Det som er en meget bra ting med de nye strømmålerne, i alle fall der jeg bor, det er jo at man kan logge inn og se eksakt, fra time til time, hva strømforbruket er. (Tror data er en dag eller to forsinket, men det gir god nytte.) Hvis man får strømforbruktet ned til 0, så blir det faktisk ganske billig, uansett hva strømprisen er.

Hvis man kombinerer med solceller så er det jo heller ikke helt umulig å få strømforbruket helt ned til null i en periode på ca 4 mnd, litt avhengigb av været og hvor man bor.

Ellers når det gjelder problemstillingen rundt for stor eksport av strøm, så er det jo mulig å løse den problemstillingen på en forholdsvis enkel måte. Den grunnleggende problemstillingen er jo at kraftselskapene får det vannet, som bør være en felles eiendom gratis. Hvis de i stedet måtte betale for vannet for den delen av kraftproduksjonen som går til eksport, samtidig som prisen ble gjort variabel og avhengig av vannstand, så ville det jo lønne seg å eksportere ved høy vanstand, og ikke lønne seg når vannstanden er lav. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varsles strømrasjonering samtidig som det eksporteres kraft som aldri før. Det viser at strømkrisen er politisk skapt. Kystpartiet har et godt punkt i sitt program (i tillegg til motstand mot ACER, bygging av utenlandskabler og elektrifisering av sokkelen):

"Kystpartiet ønsker å gjenopprette et system som gir fellesskapet og den enkelte innbygger like god eller bedre innflytelse over disponering av elkraftressursene som loven av 1917 tilsier."

Det er et standpunkt som begrunnes godt i dette innlegget og i dette innlegget

Dessverre er det ikke partier med Kystpartiets syn på energipolitikken som her flertall på Stortinget. Og da spøker strømrasjonering i horisonten.

Lenke til kommentar
On 7/2/2022 at 3:06 PM, Theo343 (takk for meg) said:

Jeg har vært bortreist hele juni. Likevel fikk jeg nå for juni en strømregning som var dobbelt så høy som den dyreste vintermåneden siste året. Noen andre som har opplevd lignende?

Midt-Norge og Nordvestlandet

Priseksempler gitt dagens pris på 1,61 øre/kWh

Her er strømmen nesten gratis. For hver skjermkort de har i drift i sør kan jeg ha 100 i drift til samme kostnad :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Det handler hovedsaklig om ja eller nei til EU. Politikere som er for EU vil knytte Norge tettere til dem, selv om det er negativt for oss. Det er ikke noe nytt. Ikke forvent at de er rasjonelle.

Merkelig at Vedum vil sitte i regjering når deler av Norge allerede har rekordhøye priser og nærmer seg strømrasjonering.

Hvis floken ikke løser seg før vinteren, spår jeg folkeopprør og regjeringssplittelse.
«Vanlige folk» aksepterer ikke å lide på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, BadCat said:

Midt-Norge og Nordvestlandet

Priseksempler gitt dagens pris på 1,61 øre/kWh

Her er strømmen nesten gratis. For hver skjermkort de har i drift i sør kan jeg ha 100 i drift til samme kostnad :p

Mye regn for tiden og forventer rekord-lave strøm-priser. Tror jeg aldri har opplevd så små beløp på strøm-regningen 🙂 

Ulempe: vanskelig å få solgt fyrings-ved til noe fortjeneste 😞

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 timer siden):

Merkelig at Vedum vil sitte i regjering når deler av Norge allerede har rekordhøye priser og nærmer seg strømrasjonering.

Hvis floken ikke løser seg før vinteren, spår jeg folkeopprør og regjeringssplittelse.
«Vanlige folk» aksepterer ikke å lide på denne måten.

Er Vedum så kynisk at han vil tydeliggjøre ulempene ved EU-medlemsskap og la de mest EU-vennlige landsdelene steke i sitt eget fett?

Distrikts-Norge i nord ler og trykker SP til sitt bryst, men denne kynismen har sin kostnad med polarisering og konflikter.
Sør og øst er de mest folkerike og vil kreve endringer ved neste valg. Hvis kraftutvekslingen med Europa skal fortsette, må det bygges mer nett mellom regionene slik at prisene blir mer like.

Lenke til kommentar
19 hours ago, E_Strand said:

Det varsles strømrasjonering samtidig som det eksporteres kraft som aldri før. Det viser at strømkrisen er politisk skapt. Kystpartiet har et godt punkt i sitt program (i tillegg til motstand mot ACER, bygging av utenlandskabler og elektrifisering av sokkelen):

"Kystpartiet ønsker å gjenopprette et system som gir fellesskapet og den enkelte innbygger like god eller bedre innflytelse over disponering av elkraftressursene som loven av 1917 tilsier."

Det er et standpunkt som begrunnes godt i dette innlegget og i dette innlegget

Dessverre er det ikke partier med Kystpartiets syn på energipolitikken som her flertall på Stortinget. Og da spøker strømrasjonering i horisonten.

Men strømselskapene er jo for det meste kommunale og de skal jo allerede ha "folkets interesse".

Skjønner ennå ikke hvordan det har gått så galt, og hvordan de ikke kan bli stanset fysisk.

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 time siden):

Men strømselskapene er jo for det meste kommunale og de skal jo allerede ha "folkets interesse".

Skjønner ennå ikke hvordan det har gått så galt, og hvordan de ikke kan bli stanset fysisk.

Strømselskapene sparer der de kan, og NVE vet ikke hvem som produserer strømmen som blir eksportert:

Energi Norge: Strømselskapene sparer der de kan - Nationen

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 2.7.2022 den 13.24):

Hvorfor blande Putin inn i dette?
I går gav Jonas G. S. bort 10 milliarder kroner til Ukraina. Hvor kommer disse pengene fra? (Sjekk statsbudsjettet.)

Pengene kommer fra massivt økte inntekter som følge av Putins invasjon av Ukraina. Vi burde gi langt mer fremover, gjerne 100 milliarder for min del. Disse 10 milliarder kronene er unntatt handlingsregelen, og påvirker ikke etterspørselen innenlands eller inflasjonen så lenge man ikke legger bindinger på at Ukraina f.eks må benytte pengene til å kjøpe militært utstyr fra Norge. Det påvirker bare oljefondets beholdning, og der er 10 milliarder som en liten dråpe i havet, bokstavelig talt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil det si at vi kunne fikset alle veiene i Norge uten problemer, bare kontraktene gikk til utlandske entreprenører? Da er det jo ikke noe problem. Sett i gang!

Norge har gitt så mye U-hjelp til feks Polen via EU at de nå har mye bedre veier enn oss.

Gi heller kontrakter til polske entreprenører for å bygge veier i Norge. Så får vi noe igjen for pengene.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...