Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Kahuna said:

Men da har du utstyret på forhånd?

Jepp.

Driver med hjemmeautomatisering som hobby - enkelt siden 2012, mer avansert siden 2020 med "Home Assistant", og da så å si utelukkende med energistyring (har ingen smarte dørlåser, stemmer som sier "hei" når jeg kommer hjem og slikt dilldall).

(Mindre, gammel enebolig med 1+ person)

Lenke til kommentar
On 6/30/2022 at 9:31 AM, likferd said:

Strømnettet må uansett skaleres etter den dagen med høyest peak forbruk midt på vinteren når alle har ribba i ovnen i flere timer osv. 

De forsøker flytte ansvaret for vedlikehold og skalering over på kundene. 

On 6/30/2022 at 9:51 AM, trikola said:

Ja, men denne peaken er lavere jo flere som prøver og lykkes med å holde seg på et lavest mulig kapasitetsleddtrinn.

Nei, det gjelder ikke på disse dagene. Det er enten fordi det er den kaldeste dagen i året, eller som sagt, på julaften og nyttårsaften når man lager middag for gjester - og gjestene vil jo i økende grad også komme med elbil som muligens trenger påfyll. På disse dagene så "unner" alle seg den strømmen de trenger. 

Og det er forutsigbart og det kan man regne ut på forhånd. Likevel er det alltid noen områder som mister strømmen på julaften. 

Dette er fordi nettselskapene ikke har gjort jobben sin med å oppskalere etter behov. De har rett og slett sviktet sitt samfunnsansvar, med vilje og viten - de har prioritert annerledes. Milliardbeløpene de har fått inn til nettleie, ble ikke brukt til å oppskalere og vedlikeholde nettet, og beviset får vi på julaften.  

 

On 6/30/2022 at 11:08 AM, sedsberg said:

Det er fint å se dere engasjerer dere så kraftig for at sjefene i energiselskapene kan fortsette å ta ut nye rekordbonuser i stedet for å bruke nettleia på fjas som å bygge ut og forsterke strømnettet. :D

... Som sagt, de har prioritert annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Jepp.

Driver med hjemmeautomatisering som hobby - enkelt siden 2012, mer avansert siden 2020 med "Home Assistant", og da så å si utelukkende med energistyring (har ingen smarte dørlåser, stemmer som sier "hei" når jeg kommer hjem og slikt dilldall).

(Mindre, gammel enebolig med 1+ person)

Nettopp. Folk flest har ikke sånt. *Jeg* har ikke sånt og jeg er elektroingeniør. ;)

En av mange ting som gnager med den nye nettleien er at den forutsetter at *alle* deltar. Om de hadde kommet med en ekte smart tariff kunne de oppnådd vel så god spareeffekt ved å premiere at et mindretall av forbrukerne som har interesse og mulighet til å delta.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

Det er enten fordi det er den kaldeste dagen i året, eller som sagt, på julaften og nyttårsaften når man lager middag for gjester

Liten detalj men husk også på at nettopp på de to tidspunktene er så godt som alle i hele kongeriket nydusjet. Med andre ord vil også alle varmtvannstankene stå på full effekt.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, trikola said:

Driver med hjemmeautomatisering som hobby - enkelt siden 2012, mer avansert siden 2020 med "Home Assistant", og da så å si utelukkende med energistyring (har ingen smarte dørlåser, stemmer som sier "hei" når jeg kommer hjem og slikt dilldall).

(Mindre, gammel enebolig med 1+ person)

Fra Home Assistant-bruker til Home Assistant-bruker vil jeg si at å være Home Assistant-bruker bør være noe man velger selv, og ikke noe man skal forvente at strømkundene skal holde på med. Det er gjort forsøk på å skape en hype rundt "strømforbruker-skills" slik at hvis strømregninga blir høy "har du gjort noe galt, den trengte ikke være høy fra vår side". Det er strengt tatt ikke greit. 

Forøvrig gikk jeg fra OpenHab til Homey til Homey og Home Assistant. Jeg er mer interessert i "og slik dilldall" og Homey er et fint bindeledd mellom Alexa og Home Assistant, eller meg og Home Assistant når jeg ikke er på lokalnettet.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Men det er jo bra at de fortsetter trenden med at de som har minst å rutte med må ta den værste støyten.

Har de høyest effekt? Jeg tror de fattige har relativt lav effekt da de enda ikke har elbil og ikke induktiv Matlaging osv. Men varme + gamle hus kan være en utfordring.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Har de høyest effekt? Jeg tror de fattige har relativt lav effekt da de enda ikke har elbil og ikke induktiv Matlaging osv. Men varme + gamle hus kan være en utfordring.

Hvis du leste tabloid-artiklene - og det gjorde du - husker du at eksempelfamiliene som hadde over tjue tusen i strømregning bodde i gamle hus der man har nesten uendelig oppvarmingsbehov siden man varmer opp for kråka og hele lokalmiljøet. 

Eldre hus er billigere hus og billigere hus har mye høyere oppvarmingskostnader. Familier i etableringsfasen kjøper gjerne både billige hus og større bil. Noen av disse er nok elektriske, eller kanskje ikke. Men oppvarming er ikke en spøk i Norge.  

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

Hvis du leste tabloid-artiklene - og det gjorde du - husker du at eksempelfamiliene som hadde over tjue tusen i strømregning bodde i gamle hus der man har nesten uendelig oppvarmingsbehov siden man varmer opp for kråka og hele lokalmiljøet. 

Billigere hus har mye høyere oppvarmingskostnader. Familier i etableringsfasen kjøper gjerne både billige hus og større bil. Noen av disse er nok elektriske, eller kanskje ikke. Men oppvarming er ikke en spøk i Norge.  

Ja oppvarming er en utfordring. Men om en går ned på effekten så tar det bare lengre tid å varme opp.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

Nettopp. Folk flest har ikke sånt. *Jeg* har ikke sånt og jeg er elektroingeniør. ;)

Det finnes early adopters og det motsatte.

Jeg solgte min siste bil med manuelt gir tidlig på 80-tallet. Min bror kjøpte sin første bil med automatgir nylig.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Salvesen. said:

Ja oppvarming er en utfordring. Men om en går ned på effekten så tar det bare lengre tid å varme opp.

Det er ikke min erfaring med gjennomtrekk. Går man ned på effekten rekker varmen å blåse bort lenge før det merkes noen forskjell. Når det er vind må man hente inn ekstra ovner og sette på maks effekt, rett inntil der man sitter. 

Edit: til sammenligning har jeg selv vannbåren oppvarming, og da får man jo varme opp fra føttene nærmest uavhengig av hvordan lufttemperaturen er. I mitt tilfelle er heller problemet at den er så automatisert slik at jeg ikke har noe kontroll over gulvvarmen. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/30/2022 at 1:30 PM, Snowleopard said:

 

Er dette fra selve artikkelen, for jeg ser ikke at noen andre har skrevet dette i sin kommentar. Dog, effekt er ikke bare effekt i noen minutter, som disse apparatene står for. Men klart, gjør du mange ting samtidig eller raskt etter hverandre, kan det nok slå ut.

 

Ja, dette er fra artikkelen.

 

Poenget mitt var ikke at høy/lav effekt ikke vil ha noen betydning for nettleia, men at det er absurd å snakke om at noe bruker lite strøm og mye effekt i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...