Gå til innhold

Test: Tysk kvalitet? Det knirker og dunker i nye Tesla Model Y Performance


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (13 timer siden):

"Even Sandvold Roland skriver til TU.no at han ikke har noen kommentar til saken"

Har han drittungen noensinne svart media på vegne av Tesla når de har spurt han om noe? Hvorfor har de "Kommunikasjonssjef" i det hele tatt? Er ikke akkurat en tittel Brønnøysund krever at noen har..

 

Hvordan kan man sjekke om et Tesla understellnummer er tyskbygd eller ei?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ali q said:

Har han drittungen noensinne svart media på vegne av Tesla når de har spurt han om noe? Hvorfor har de "Kommunikasjonssjef" i det hele tatt? Er ikke akkurat en tittel Brønnøysund krever at noen har..

 

Hvordan kan man sjekke om et Tesla understellnummer er tyskbygd eller ei?

Du ser vin nummeret på førersiden i vinduet starter på LRW=Kina og xp7 er Berlin, så har du 5yj som er usa men det kommer ikke biler derfra lenger.
Og fra Tyskland kommer bare model y performance enn så lenge, trolig ut året og.
Fra kina kommer alle andre unntatt y perfomance.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Kan du legge ut en kilde på disse problemene med Tesla-verkstedene?

30/105 er hentet fra Elbil24 - dette er eierne mest fornøyd og minst fornøyd med.

Tall fra service er hentet fra Autoindex 2020 og 2021(Tesla er ned 2.5% på opplevd servicekvalitet i 2021 imot 2020. Eller forbedring som det kalles)

Tall fra Forbrukerrådet er basert på nettsaker fra 2019, samt statistikk fra 2020. 

Du trenger ikke være enig, men jeg tror selv Teslaeiere skjønner at 9/10 på service og vedlikehold er ren skjær løgn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

30/105 er hentet fra Elbil24 - dette er eierne mest fornøyd og minst fornøyd med.

Tall fra service er hentet fra Autoindex 2020 og 2021(Tesla er ned 2.5% på opplevd servicekvalitet i 2021 imot 2020. Eller forbedring som det kalles)

Tall fra Forbrukerrådet er basert på nettsaker fra 2019, samt statistikk fra 2020. 

Du trenger ikke være enig, men jeg tror selv Teslaeiere skjønner at 9/10 på service og vedlikehold er ren skjær løgn.

Personlig har jeg kun god erfaring fra Tesla sin service. Men jeg bor på Vestlandet. Hører mye negativt fra Østlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående fantombremsing. Tesla fjernet radaren fordi de mente radar bare var tull. Nå ser det ut til at de har ombestemt seg og skal utstyre bilene med radar igjen. 

Ikke lett å være kjøper av dette merket. Men det går jo an å høre med den snakksalige kommunikasjonssjefen om din tyskproduserte bil vil få det eller ikke. 

Tesla files to use a new radar and everyone is confused

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (14 minutter siden):

Angående fantombremsing. Tesla fjernet radaren fordi de mente radar bare var tull. Nå ser det ut til at de har ombestemt seg og skal utstyre bilene med radar igjen. 

Ikke lett å være kjøper av dette merket. Men det går jo an å høre med den snakksalige kommunikasjonssjefen om din tyskproduserte bil vil få det eller ikke. 

Tesla files to use a new radar and everyone is confused

 

 

Hehe, dette blir nok en vanskelig nøtt å knekke for mange her på forumet som hadde ufattelig mange argumenter at radar var bare tull. 

Forøvrig er det vel litt rart å begynne med 0-10 score på biler. Er jo såpass mange faktorer å ta hensyn til at jeg tror ikke scoren i seg selv er av noe verdi. 

En får mye for pengene ved å velge Tesla, spesielt om en er interessert i "oh, kjører du Tesla?" effekten, men høy kvalitet er det ikke. 

En skal være ganske seig om en ikke er i stand til å forstå dette, er tross alt en grunn til det finnes såpass mange artikler år etter år angående dette. 

Til Tesla sitt forsvar, så har ikke kvalitet vært hovedmålet heller, å lese mellom linjene at de skal selge billige biler til flest mulig, er det jo enkelt å forstå at kvalitet målet er "godt nok", ikke meget bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler om kultur og holdninger, og sitter mellom øra. Noen land/bilmerker har en "omtrentlig kultur", andre en "godt nok", og atter andre en "best/dyrest mulig kultur". 
Så må vi ikke glemme,"vi gjør det på vår måte som vi alltid har gjort, uansett(!!!)" kulturen.
Og alle kjenner igjen "vi skal jo streike i morgen allikevel", kulturen... Så har vi unntakene som bekrefter...
Den som har levd en stund kjenner  
til disse, og flere av dem finner
vi igjen  i dag også.
Unødvendig å nevne navn.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (13 timer siden):

30/105 er hentet fra Elbil24 - dette er eierne mest fornøyd og minst fornøyd med.

Tall fra service er hentet fra Autoindex 2020 og 2021(Tesla er ned 2.5% på opplevd servicekvalitet i 2021 imot 2020. Eller forbedring som det kalles)

Tall fra Forbrukerrådet er basert på nettsaker fra 2019, samt statistikk fra 2020. 

Du trenger ikke være enig, men jeg tror selv Teslaeiere skjønner at 9/10 på service og vedlikehold er ren skjær løgn.

Så ingen linker altså...

Jeg har bare vært på SC en gang, og det var for å få ettermontert tilhengerfeste. Det tok 45 min. og ingen problemer hverken før eller etter.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Så ingen linker altså...

Jeg har bare vært på SC en gang, og det var for å få ettermontert tilhengerfeste. Det tok 45 min. og ingen problemer hverken før eller etter.

De har du fått før, men helt i orden👍

Les gjerne avsnittet denne gangen.

Https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/vA02GL/undersoekelse-av-bilmerker-best-og-daarligst-paa-bil-og-verksted

Lenke til kommentar
Retroman skrev (40 minutter siden):

Man skal være litt forsiktig med å reklamere på Teslaen sin. De har for vane å saksøke misfornøyde kunder som reklamerer. I Norge. Ellers er knirk, dårlig konstruksjon og misfornøyde servicekunder (rock bottom på Autoindex) standard for Tesla.

Det er de som får medhold i heving av kjøp av typ forbrukertvistutvalget/forbrukerrådet som er blitt saksøkt av Tesla. Skal vel litt til for at det skjer, men ja, er ganske unødvendig og kjipt å bli saksøkt når man først har fått medhold i en klagesak på bilen sin. 

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (14 timer siden):

Til Tesla sitt forsvar, så har ikke kvalitet vært hovedmålet heller, å lese mellom linjene at de skal selge billige biler til flest mulig, er det jo enkelt å forstå at kvalitet målet er "godt nok", ikke meget bra.

Viktig poeng! Teslas 'mission statement' handler da også om å gjøre transportsektoren mer fornybar, ikke panelgaps med mikormeterpresisjon eller fantastisk lakkvalitet. 'Godt nok' er bra nok så lenge det selger biler og presser resten av bransjen til å elektrifisere modellutvalget sitt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Seriøst? Kaller du en VG-artikkel for dokumentasjon? Det er vel mer på nivå med "spekulasjon".

Det er en artikkel som tar for seg tallene bak Autoindex, du må bare kryss-sjekke de da? Om du har funnet en faktafeil fra disse rotete VG folka bør du jo komme med det du ber om hele tiden, en kilde?

Men du vil ikke ha kilde, du vil bare prøve å si at jeg tar feil. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Skjønner ikke problemet, han sa jo at en radar med bedre oppløsning var bedre enn kun visjon. Så da antar jeg de satser på ny med bedre oppløsning. Men de har jo fortsatt solgt mange biler uten.

Problemet må da åpenbart være uttalelsene og lovnadene om hva dagens biler skal kunne få til? 

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som Mathias kanskje kjører Tesla selv. Jeg la ikke merke til siste avsnitt han skriver før nå.

Det er ikke rart det er delte meninger om Tesla når journalist gir 9/10 på service og realiteten er at de er verst i Norge. Her bør artikkelforfatter komme på banen med en solid opprydding, aller helst med en liten forklaring på hvordan denne personen slapp til en biltest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...