Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slå av ditt og datt på Audi Q2


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Evil-Duck said:

Forgasser eller ikke forgasser en bensinbil kommer seg ikke av flekken uten tenning. Dieselbiler flest og har et form for tenningssystem med glødeplugger, dog bare aktivt ved oppstart å avgir nok ikke svært lite EMF stråling sammenlignet med coil tenningssystemene på en bensinbil 🤓

Var fint før i tiden når tv'en datt ut hver gang det kjørte en moped forbi

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, gamal bil med dieslemotor, trykkluftstarter og karbidlykter så er det ingen elektriske system på bilen.😉

Dieselmotor med trykkluftstarter fantes på bilar for bruk i områder med eksplosiv atmosfære, til dømes gruver og oljerafeneri.

Karbidlykter er skikkeleg veteranbil.😄

Typisk morrosamt prosjekt, bygd på ramme til A Ford eller deromkring for å unngå alle krav til køyretøy.😁

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Var fint før i tiden når tv'en datt ut hver gang det kjørte en moped forbi

Alle kule gutta kjørte rundt på de trimma mopedene sine med "feil" type tennplugg som slo inn på TV signalene ja, bare slik i tilfelle den øredøvende støyen fra de ikke irriterte folk i nabolaget nok :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Forgasser eller ikke forgasser en bensinbil kommer seg ikke av flekken uten tenning. Dieselbiler flest og har et form for tenningssystem med glødeplugger, dog bare aktivt ved oppstart å avgir nok ikke svært lite EMF stråling sammenlignet med coil tenningssystemene på en bensinbil 🤓

Absolutt, men jeg tror de fleste av oss forstår at det ikke er bensinmotoren trådstarter ønsker å få deaktivert i sin Audi Q2..
Å derfor lite hjelpsomt å bytte til en elbil med samme problematikken.

Hvis trådstarter sliter med stråling fra BT, GPS osv så er det bedre å bytte til en mindre komplisert og sannsynligvis eldre bil.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en ekte person som er elfølsom ja. Har kjørt bil uten å plages for mye men har byttet til en mer moderne bil. Det som plager meg er lavfrekvent magnetfelt fra bilen som produseres av elektronikken. Ja jeg kan gå over til hest og kjerre men nå lurte jeg primært på om jeg f eks kan ta ut en sikring til f eks de elektroniske setene o.l.

Slå av diverse systemer som nødstopp, start og stans.

takk for mye respons 

Lenke til kommentar

Jøje meg... Hvorfor spør du ikke bare forhandleren din, du vil få MYE bedre svar der enn her. Hvis du har kjøpt privat så går du til en Audi forhandler og forklarer problemet ditt. Du får nok ikke så god hjelp der heller, men de kan i hvertfall forklare deg hvorfor du ikke skal begynne i mikke med det elektriske anlegget i bilen din... Men som mange er inne på her, så er nok det største problemet at du har en bil som er under 20 år gammel...

Lenke til kommentar
Anitakristin skrev (3 timer siden):

Hei, jeg er en ekte person som er elfølsom ja. Har kjørt bil uten å plages for mye men har byttet til en mer moderne bil. Det som plager meg er lavfrekvent magnetfelt fra bilen som produseres av elektronikken. Ja jeg kan gå over til hest og kjerre men nå lurte jeg primært på om jeg f eks kan ta ut en sikring til f eks de elektroniske setene o.l.

Slå av diverse systemer som nødstopp, start og stans.

takk for mye respons 

Som nevnt av annen her (RookieNO), er det best å oppsøke forhandler og høre mer detaljert der.

Mulig de kan slå av enkelte systemer ved å koble til en datamaskin til bilens system. Utfordringen er at ulike systemer som kan ha med sikkerhet å gjøre ikke tillates å slås av fra myndigheter/produsent av sikkerhetshensyn. Ulike førerhjelpsystemer og sensorer er en viktig del av sikkerheten og kjøreegenskapene til bilen. Produsent vil nok ikke tørre å deaktivere dette. De kan få en "USA frykt" at de blir saksøkt og massiv negativ omtale ved en ulykke, dersom systemer er slått av med produsentens godkjennelse. 

Å koble ut elektronikk til setene er nok greit. Slik som varme og eventuelt elektrisk justering av dem.

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt som er direkte sikkerhetsrelatert må være i orden. Det er det ikke om sikringen er nappet ut. Det gir feil på EU-kontroll, og skulle det skje noe og det oppdages at du med viten og vilje har tuklet med sikkerhetsfunksjonalitet kan du få store problemer - og det er også moralt galt når det gjelder skikk og bruk i trafikken ellers. (Ditt aktive sikkerhetsutstyr bidrar også til bedre sikkerhet for andre trafikanter - la det fungere slik det skal!)

Du kan fritt nappe ut sikringer til alt mulig annet rart, men det er begrenset hva du kan oppnå med det. Du har massevis som *må* være tilstede allikevel.

Min anbefaling er å bytte bil igjen. Let fram noe som fungerer, et sted mellom den gamle og den nye - bruk litt tid på prøvekjøring - og finn fram den perfekte bruktbilen. Dette problemet er uungåelig med nye biler nå, let fram en fin bruktbil som fungerer for deg - som du kan ha lenge. Velger du med omhu og godtar du de kompromissene en litt mer gammeldags bil medfører, så kan du sikkert få til 10+ år fremover med et bilhold med tålbar stråling - og ellers litt rusk og rot som en bruktbil medfører i vedlikehold og stell.

Det er helt hårreisende å hevde at strålingen fra en moderne bil er skadelig og problematisk - og når du til og med påstår at det er akkurat et "lavfrekvent magnetfelt" som kan til dette er du helt på viddene. Allikevel, du har seriøse problemer med følelsen av at det stråler, og det hindrer deg fra å nyte en ellers ny og fin bil. Det må man bare ta på alvor, en innbilt følelse av stråling kan være skadelig nok til at det går ut over livskvaliteten, og da må man bare prøve å finne alternative løsninger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Jann - Ove said:

Det er helt hårreisende å hevde at strålingen fra en moderne bil er skadelig og problematisk - og når du til og med påstår at det er akkurat et "lavfrekvent magnetfelt" som kan til dette er du helt på viddene. Allikevel, du har seriøse problemer med følelsen av at det stråler, og det hindrer deg fra å nyte en ellers ny og fin bil. Det må man bare ta på alvor, en innbilt følelse av stråling kan være skadelig nok til at det går ut over livskvaliteten, og da må man bare prøve å finne alternative løsninger.

Om 99,99% av befolkninga ikkje merkar elektromagnetisk stråling betyr ikkje at det finnes nokon som gjer det. At dei aller fleste studiane som er gjort på korleis elektromagnetisk stråling påverkar mennesker er gjort med effektar opp mot der vevet blir varma opp betyr heller ikkje at felt med svært låg intensitet ikkje kan merkast eller kan vere skadelege. Så nei, om ein brukar av bil hevder at dei blir påverka er det ikkje hårreisande. Det er ein individuell observsjon. Kan vere riktig eller gal eller for den del forveksla med noko anna, men å berre avfeie den er svært lite vitenskapeleg.

Det er mange nok som rapporterer at dei er følsame for elektromagnetisk stråling til at det er interessant å undersøke. Interessa for det er kanskje mindre med alle elektriske dupeditter me omgjev oss med. Og om nokon klarer å grave fram Russiske forskningsrapportar frå Sovjet tida så kan det være at dei finn den der dei hadde sett på skadeverknaden av svake elektromagnetiske felt. Konklusjonen var om eg hugsar riktig at elektromagnetiske felt i størrelsesorden naturleg bakgrunnsstråling kan vere uheldige. Resultatet er referert i ei bok på norsk som kom ut for meir enn 30 år sida.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Kan vere riktig eller gal eller for den del forveksla med noko anna, men å berre avfeie den er svært lite vitenskapeleg.

Men han avfeier den jo ikke. Han avslutter jo med at denne opplevelsen må tas på alvor, og en alternativ løsning må finnes. Hvordan er det å avfeie noe?

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Om 99,99% av befolkninga ikkje merkar elektromagnetisk stråling betyr ikkje at det finnes nokon som gjer det. At dei aller fleste studiane som er gjort på korleis elektromagnetisk stråling påverkar mennesker er gjort med effektar opp mot der vevet blir varma opp betyr heller ikkje at felt med svært låg intensitet ikkje kan merkast eller kan vere skadelege. Så nei, om ein brukar av bil hevder at dei blir påverka er det ikkje hårreisande. Det er ein individuell observsjon. Kan vere riktig eller gal eller for den del forveksla med noko anna, men å berre avfeie den er svært lite vitenskapeleg.

Det er mange nok som rapporterer at dei er følsame for elektromagnetisk stråling til at det er interessant å undersøke. Interessa for det er kanskje mindre med alle elektriske dupeditter me omgjev oss med. Og om nokon klarer å grave fram Russiske forskningsrapportar frå Sovjet tida så kan det være at dei finn den der dei hadde sett på skadeverknaden av svake elektromagnetiske felt. Konklusjonen var om eg hugsar riktig at elektromagnetiske felt i størrelsesorden naturleg bakgrunnsstråling kan vere uheldige. Resultatet er referert i ei bok på norsk som kom ut for meir enn 30 år sida.

 

Jo, det er hårreisende. Det går imot etablert vitenskap og ren fornuft.

Jeg har aldri hevdet at følelsen og opplevelsen av å bli påvirket ikke fins - det gjør den åpenbart. De el-overfølsomme opplever reelle plager. Men koblingen mot strøm og stråling, den er ikke bevist - og kan antageligvis ikke bevises.

Det vi derimot vet, og det som er bevist er at hele det psykosomatiske samarbeidet, den menneskelige hjerne og psyke - er feilbarig og det er fullt mulig å ende opp med høyst reelle plager uten reell ekstern kilde.

...

En sekunderkilde i en norsk bok med en sovjetisk kilde fra noen tiår siden er fullstedig irrelevant. Dersom det var noe i det, så ville det finnes moderne fagfellevurdert vitenskap om det.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, henrikwl said:

Men han avfeier den jo ikke. Han avslutter jo med at denne opplevelsen må tas på alvor, og en alternativ løsning må finnes. Hvordan er det å avfeie noe?

Slik eg tolka det avfeide han grunnlaget, at det var problematisk stråling frå ein moderne bil.

Det stemmer at han ikkje avfeide opplevelsen, og han utbroderer det i sitt svar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...