Gå til innhold

Galopperende inflasjon, hvorfor?


Anbefalte innlegg

De fleste bransjer skrur opp prisene. Det mangler strøm, olje, mat, trevirke, pass, bildeler osv osv og «alle» skylder på hverandre eller krigen i Ukraina.

Er dette den hele og fulle sannhet, eller forsøker tjenesteytere, bedrifter og produsenter å utnytte situasjonen? Fordelene ved dagens inflasjon er kortvarige og ulempene for forbrukere er formidable

Det blir interessant å se om prisene går tilbake til 2021-nivå når Ukrainakrigen roer seg.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inflasjon gjøres med vilje og er ikke annet enn en økning av pengemengden. Ingenting backer en fiat valuta så det kan printes uendelig mye penger. Ulempen for folket er at de pengene du allerede har kan miste 10-20 % av sin verdi, i året. Når USA kommer med sine inflasjonstall på 6-7 % årlig er dette trimmede tall. De virkelige tallene er rundt 15-20 %.

FED-Total-Assets.jpg&f=1&nofb=1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 timer siden):

Ikke glem at vi har og er fortsatt inne i en pandemi. Dette har begrenset produksjon av diverse ting, samt krig med mer. Det gjør at det er mindre av de produktene vi ønsker og da koster de mer.

 

Dette er såklart veldig kort fortalt.

Pandemien er på retur og Ukrainakrigen har havnet i stillingskrig. Dette burde tilsi at forholdene var på vei tilbake til «normalen».

At regionale ustabiliteter medfører omfattende globale konsekvenser er urovekkende. Robusthet og beredskap bør derfor høyere opp på agendaen. At noen utnytter situasjonen til å drive opp inflasjonen, må unngås.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Pandemien er på retur og Ukrainakrigen har havnet i stillingskrig. Dette burde tilsi at forholdene var på vei tilbake til «normalen».

At regionale ustabiliteter medfører omfattende globale konsekvenser er urovekkende. Robusthet og beredskap bør derfor høyere opp på agendaen. At noen utnytter situasjonen til å drive opp inflasjonen, må unngås.

2 år+ med backlog tar tid å produsere. Det er derfor mangel på en masse varer og prisene går opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/5/2022 at 11:44 AM, Outlier616 said:

Enkelt forklart: Etterspørsel skaper inflasjon.

Nå har vi pandemi, supply chain problemer, krig, sanksjoner osv. alt oppå hverandre.

Og massiv trykking av penger som vesten har drevet med de siste 10 årene. Var nødt til å smelle en eller annen gang.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det skyldes også ekstremt høy belåningsgrad. Så går renta opp, dvs. "supply chain" (i alle næringer) må øke prisene for å dekke lån. Grunnen til at det er så mye lån er mer eller mindre villet politikk.

Lenke til kommentar

Det er mye verre enn folk innser. Kina f.eks har kunstig blåst opp BNP og såkalte private entiteter er egentlig statlige aktører, som betyr at den reelle statlige gjeldsgraden til Kina er på rundt 400%. Og nå trykker kineserne ytterligere mer penger og investerer cirka 3 norske oljefond i ny infrastruktur og tiltak. Alikevel har landet nesten deflasjon. Det henger ikke på greip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Galoppen fortsetter: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5G1EQX/stoere-varsler-toeff-vinter-presser-kraftselskapene

Hvis et samfunn ønsker stabil vekst, lav arbeidsledighet og innovasjon, er dagens utvikling IKKE løsningen.

Nå kommer jeg til å stramme inn livreima ytterligere. Neste sydenreise er avbestilt og ferien blir i nærområdet, bytte av min gamle dieselbil er utsatt på ubestemt tid, harryhandelen min øker og nødvendig vedlikehold blir utsatt, utført svart eller av meg selv.
Jeg kommer ikke til å gå til nye investeringer og større innkjøp med dagens usikkerhet, men salter heller ned feriepenger og det som er igjen av lønna når forhatte regninger er betalt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Galoppen fortsetter: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5G1EQX/stoere-varsler-toeff-vinter-presser-kraftselskapene

Hvis et samfunn ønsker stabil vekst, lav arbeidsledighet og innovasjon, er dagens utvikling IKKE løsningen.

Nå kommer jeg til å stramme inn livreima ytterligere. Neste sydenreise er avbestilt og ferien blir i nærområdet, bytte av min gamle dieselbil er utsatt på ubestemt tid, harryhandelen min øker og nødvendig vedlikehold blir utsatt, utført svart eller av meg selv.
Jeg kommer ikke til å gå til nye investeringer og større innkjøp med dagens usikkerhet, men salter heller ned feriepenger og det som er igjen av lønna når forhatte regninger er betalt.

Fint. Det er nettopp dette sentralbanken ønsker at nordmenn gjør. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik at krigen automatisk har ført til høyere inflasjon, det er det politiske valget om blokkering av det meste av handelen med Russland som har bidratt til inflasjonen.

Jeg vil trekke fram USAs pengetrykking som en hovedfaktor til den globale inflasjonen.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (22 minutter siden):

Nå er det jo ikke slik at krigen automatisk har ført til høyere inflasjon, det er det politiske valget om blokkering av det meste av handelen med Russland som har bidratt til inflasjonen.

De kunne jo valgt og ikke krige da, så hadde de sluppet sanksjonene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 9.7.2022 den 16.36):

Jeg tenker Koronahysteriet har mesteparten av skylden for ekstra inflasjon.

Heldigvis ikke alt som går opp i pris for tiden. Her i midt er strømprisen på koselige 3 øre/kWh inkludert avgifter siste 7 dager i følge Tibber:)

Bare å fylle opp tankene med ekstra strøm, slik at man har mye strøm til vinteren når prisene skyter i været da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/9/2022 at 10:26 AM, Aiven said:

Nå er det jo ikke slik at krigen automatisk har ført til høyere inflasjon, det er det politiske valget om blokkering av det meste av handelen med Russland som har bidratt til inflasjonen.

Jeg vil trekke fram USAs pengetrykking som en hovedfaktor til den globale inflasjonen.


Delvis. Det er dog ikke bare USA som har trykket penger. Gjeldsgraden i de fleste andre land er høyere.

At oljeprisen går opp er også bare delvis pga. sanksjoner. Hovedårsaken til at matprisene stiger, hundrevis av millioner av mennesker føres ut i matusikkerhet, millioner sulter ihjel, og regjeringer kollapser som i Sri Lanka og Pakistan og etter hvert mange andre steder, er i all hovedsak pga. Russlands krigføring. Ukraina er ikke bare en av de største eksportørene av korn og matolje, men også gjødsel. Prisene på kunstgjødsel vil føre til et kalorimessig bortfall på verdensbasis som er mange ganger større enn bortfallet av ukrainas eksport.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...