Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, frohmage said:

Har du noen bakgrunn for å tro det?

Ikke noe bedre bakgrunn, enn så å si nesten hver eneste gang jeg leser om en galning som gikk amok, så har disse gjerningsmennene  nesten alltid diverse psykiske lidelser.  Og da går jeg utifra at de er medisinert på ett slags vis.

Det virker for meg at dersom de tukler med hjernen sin kjemikalt, så er kanskje våpen en dårlig mix, før du er av disse kjemikaliene.

Akkuratt slik som alkohol og kjøre bil er en dårlig mix, du havner oftere i grøfta. - Det er ikke det at bilen som nødvendigvis er problemet - det er dersom du er ute å kjører i ruspåvirket tilstand så blir du en dårligere sjåfør.

Lignende jeg vet at medisin kan hjelpe folk som har psykiske lidelser, men jeg tror altså at du bør kvitte deg med våpen før du mottar medisin som også tukler med sinnet ditt. 

Jeg tenker ikke så mye på hvilket våpen gjerningsmannen holder her, men prøver heller fokusere på hva som har skjedd som gjør at en gjerningsmann står å holder ett våpen i denne problemstillingen. 😕

Lenke til kommentar

Disse gærningene som går amok kan vel like gjerne (i mange tilfeller) ha misbrukt narkotika eller andre forbudte stoffer over lang tid, som har ført til at de ble sprø og gikk amok.
Evt. kan de ha psykiske lidelser som ikke har blitt oppdaget og mangel på medisinering har ført til at de gikk amok når begeret rant over.

Etter min mening skal man være passe nedsnødd for å tro at disse gærningene går amok fordi de går på medisiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, N-4K0 said:

Disse gærningene som går amok kan vel like gjerne (i mange tilfeller) ha misbrukt narkotika eller andre forbudte stoffer over lang tid, som har ført til at de ble sprø og gikk amok.
Evt. kan de ha psykiske lidelser som ikke har blitt oppdaget og mangel på medisinering har ført til at de gikk amok når begeret rant over.

Etter min mening skal man være passe nedsnødd for å tro at disse gærningene går amok fordi de går på medisiner.

Tror du missforstår, jeg sier ikke at det er eneste grunn at folk mister kontrollen, avogtil kan de like enkelt miste kontrollen av politikk og religion, sjalusi og andre ting. 😕

Men teorien min er at medisiner kan forandre hvordan hjernen din virker, hvis det er psykiske problemer du sliter med og vil medisinere, kan det slå både positivt og negativt ut.

Det jeg vil er at så snart folk blir plassert på medisiner, så skal de bli fortalt at de ikke nødvendigvis får en perfekt kur, de kan sannsynligvis også oppleve tilbakefall av psykoser,, paranoia, etc - og kanskje dette er også en bi-effekt av enkelte medisiner, tilbakefall kan være ekstrem, og jeg tror det er vanskligere å behandle når det ikke skjer gradvis.

Og å ha våpen liggende hjemme i disse tilfellene er ikke en bra ide tror jeg, spessielt på de tidspunktene du og legen din prøver å finne balansen på medisinene du får foreskrevet hvis ikke medisinene gjør jobben like godt lenger - i tilfelle dere ikke finner løsningen som passer for deg, eller når du trapper ned og i beste fall går av medisinene - så tror jeg det bør være en periode du ikke bør ha våpen.

 

 

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (10 timer siden):

Tror du missforstår, jeg sier ikke at det er eneste grunn at folk mister kontrollen, avogtil kan de like enkelt miste kontrollen av politikk og religion, sjalusi og andre ting. 😕

 

 

Nettopp derfor må USA med sin paranoide polarisering og anarkistiske tendenser rydde opp i våpenlovene.
Hvorfor ikke begynne med å forby automatvåpen, sette en maksgrense for antall våpen og påby bruk av låste våpenskap for privatpersoner slik som i Norge ?
Det kan gjøres uten å komme i konflikt med USAs grunnlov

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbud mot assault weapons er ikke i konflikt med grunnloven, men det kan for all del bli i konflikt med grunnloven slik den nye, erke-konservative, semipolitiske høyesteretten tolker grunnloven. Det gjenstår å se hvor ekstreme de blir i sine tolkninger i årene som kommer - ingenting vil vel overraske lengre.

Senatet godkjente føderalt forbud mellom 1994 og 2004, som også inkluderte magasiner med høy kapasitet. De tidligere presidentene Reagan, Ford og Carter skrev et åpent brev til kongressen hvor de uttrykte sin støtte til banning. 77% av amerikanere støttet forbudet.

Dette var etter at Bush Sr. bannet import av alle semi-automatiske rifler i 1989, som et resultat av skoleskytingen i Stockton.

Siden den tid har mye forandret seg på grunn av lobbyisme, påvirkning og massive pengedonasjoner til republikanske fra et stadig sterkere og endret NRA. Det er egentlig bare en tragedie hvordan det har gått.

Et nytt lovforslag presentert i fjor ble forrige uke stemt gjennom i Huset, men det vil jo stoppe i Senatet. Ingenting kommer til å skje føderalt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (17 timer siden):

Ikke noe bedre bakgrunn, enn så å si nesten hver eneste gang jeg leser om en galning som gikk amok, så har disse gjerningsmennene  nesten alltid diverse psykiske lidelser.  Og da går jeg utifra at de er medisinert på ett slags vis.

Dette er nok ikke en riktig antagelse.

For det første er det slett ikke alltid at folk ønsker å bli medisinert. Ikke alltid de selv skjønner at de er syke heller.

For det andre, hvis man går litt inn i slike saker, vil man finne at folk som har (til tider motvillig) blitt medisinert, ikke lenger gidder å ta medisinen sin (de føler seg friske nok). Dette kan ha svært sterke følger og føre til uforutsigbare handlinger. Har opplevd dette selv, da en samboer droppet medisinen sin, gikk raskt inn i en psykose og måtte innlegges.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Inspector said:

Nettopp derfor må USA med sin paranoide polarisering og anarkistiske tendenser rydde opp i våpenlovene.
Hvorfor ikke begynne med å forby automatvåpen, sette en maksgrense for antall våpen og påby bruk av låste våpenskap for privatpersoner slik som i Norge ?
Det kan gjøres uten å komme i konflikt med USAs grunnlov

Dette er ett veldig godt argument at vi ikke bør ha noen form for våpenlover, etter min mening - heller ikke for folk som sliter med det psykiske. 😕

Du må huske på at i USA, så stemte over 30 kongress-representanter MOT at en høyesteretts-dommer som hadde opplevd attentatsforsøk på seg og familien, skulle få ekstra sikkerhet. 😕

 

 

 

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (23 timer siden):

Og å ha våpen liggende hjemme i disse tilfellene er ikke en bra ide tror jeg, spessielt på de tidspunktene du og legen din prøver å finne balansen på medisinene du får foreskrevet hvis ikke medisinene gjør jobben like godt lenger - i tilfelle dere ikke finner løsningen som passer for deg, eller når du trapper ned og i beste fall går av medisinene - så tror jeg det bør være en periode du ikke bør ha våpen.

Akkurat der er vi fullstendig enige. Psykiske problemer og tilgang på våpen er en farlig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Amerikanerne støtter overveldende 2A i følge meningsmåling fra i fjor. 

Quote

 Over 72 percent of Americans support the right to keep and bear arms. Over 73 percent agree the Second Amendment is one of our most important and cherished rights protected by the U.S. Constitution. And more than 58 percent say they are likely to support a candidate for Congress who supports the right to keep and bear arms.”

The McLaughlin survey revealed that 52.2 percent of the public thinks better enforcement of existing gun laws is the right approach to reducing violent crime, and 55.5 percent want politicians to focus on current laws rather than enact more laws (36.1%).

Det er bedre ressursbruk å ta tak i de ulovlige våpenene enn å lage restriksjoner for lovlige våpeneiere. Den overveldende majoriteten av våpenkriminalitet skjer med ulovlig eide våpen, opptil 94% ifølge statstikk
94% av masseskytingene skjer på steder der det er ulovlig å bære våpen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel vil 66% av amerikanere ha strengere våpenlover, ifølge Gallup.

Bare 25% vil beholde nåværende lovgivning, det laveste siden midten av 90-tallet.

Så få som 8% ønsker mer liberale våpenlover.

55% ønsker banning av både produksjon, salg og besittelse av semi-automatiske våpen.

92% ønsker bakgrunnssjekker for våpensalg.

76% ønsker å øke aldersgrensen fra 18 til 21.

61% sier de er veldig bekymret eller bekymret for at våpen er så tilgjengelig. Bare 20% sier de ikke er bekymret.

https://news.gallup.com/poll/1645/guns.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å beholde 2nd amendment og the right to bear arms er greit i seg selv, men staten kan samtidig uten problem stramme inn reguleringen og gjøre at man kan skaffe seg våpen, men gjøre det strengere å skaffe seg eie- og bæretillatelse samt innføre et tak på hvor mange/hva slags våpen befolkningen kan eie.

Så kanskje de omsider kunne fått en drastisk nedgang i disse sinnssyke (skole)massakrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på at det er riktig vei å gå. I New York og LA har de gjort det vanskelig å få bæretillatelse. Det er i praksisk blitt slik at hvis du donerer til politdepartementet og blir stemplet "en venn" av politiet så får du. Hvis ikke så var det synd for deg. Så i praksis er det bare de kriminelle som kan bære våpen disse stedene, med drepte uskyldige som resultat. 

Da er det langt, langt bedre at enhver person med plettfri vandel får bære.
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Kan hende, men er det ikke uansett logisk at jo lettere det er å få tak i våpen lovlig og jo mer våpen det er i omløp, jo lettere er det for gærninger som er villig til å begå sånne forbrytelser, å få tak i våpen til å utføre det med?

Ergo burde det strammes inn, men (u)kulturen i USA hvor våpen nærmest lovprises som kuren mot alt (v)ondt skulle også vært endret...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kriminelle klarer å skaffe våpen uansett om våpenlovene er strenge eller ikke. Se på Mexiko for eksempel som har svært strenge lover og kun èn våpenbutikk i et land med 128 millioner innbyggere. Likevel er det utrolig mye skytevåpenvold i landet. 

Japan med sine svært strenge lover hadde nylig en tidligere statsminister som ble skutt og drept. 

Løsningen er at flere folk får muligheten til å bære våpen og beskytte seg selv og sine medborgere. Utallige masseskytinger et stoppet av bevæpnede sivile. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (28 minutter siden):

Kriminelle klarer å skaffe våpen uansett om våpenlovene er strenge eller ikke. Se på Mexiko for eksempel som har svært strenge lover og kun èn våpenbutikk i et land med 128 millioner innbyggere. Likevel er det utrolig mye skytevåpenvold i landet. 

Japan med sine svært strenge lover hadde nylig en tidligere statsminister som ble skutt og drept. 

Løsningen er at flere folk får muligheten til å bære våpen og beskytte seg selv og sine medborgere. Utallige masseskytinger et stoppet av bevæpnede sivile. 

Det gjør de, men når det blir dyrere og vanskeligere å få tak i, så reduserer du antallet. Hittil har ingen kriminelle i usa fått tak i atombomber for en eller annen grunn….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, jjkoggan said:

Det gjør de, men når det blir dyrere og vanskeligere å få tak i, så reduserer du antallet. Hittil har ingen kriminelle i usa fått tak i atombomber for en eller annen grunn….

Og du reduserer også antallet lovlydige borgere som har våpen til å forsvare seg og andre. 
Hva er det med å alltid å dra inn atombomber og artilleri som har ingenting med diskusjonen å gjøre? 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (35 minutter siden):

Og du reduserer også antallet lovlydige borgere som har våpen til å forsvare seg og andre. 
Hva er det med å alltid å dra inn atombomber og artilleri som har ingenting med diskusjonen å gjøre? 

Er dette hva som skjer i Japan? Fære våpen fører til flere mord?

Japan’s strict firearms regulations have kept the number of gun-related deaths incredibly low—nine firearms deaths in 2018, for example— compared to the 39,740 in the U.S. in 2018, including 24,432 by suicide and 13,958 by homicide, according to a 2020 report from the Johns Hopkins Center for Gun Violence Solutions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...