Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Nettopp,  det er ingen som er lovlydig pga loven så loven hindrer ingen!  Wild wild West blir mye bedre!

Betyr det at lover ikke burde eksistere siden de bare fungerer for de som aldri bryter noen lover? Alle som har brutt en lov er jo kriminelle siden de har brutt en eller annen lov. Dermed er lover bare i veien fordi det forhindrer folk i å ta loven i egne hender mot alle lovbryterne der ute.

Fri flyt av våpen for å ikke forhindre lovlydige i å ta loven i egne hender! Lovene gjelder jo uansett bare de lovlydige!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må jo være mulig å lage en type samfunns simulator med dagens tilgang av statistikker og problemstillinger. En simolator som var tilnærmet korrekt.
Jeg er spent på hvordan samfunnet til Debattklovn hadde gjort det. Hvordan Norge hadde sett ut om 10 år og videre om 50 år om grensene hadde blitt lukket og folk kunne gå gatelangs med skarpe skytevåpen. (og mye annet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg vil visst lukke grensene. Da vet jeg det. Takk for at du hevder jeg har meninger som jeg ikke har. 
Hvordan vet Noxhaven hvem som er bevæpnet med skytevåpen eller ikke i norske gater? Det vet han ikke. 

Folk hindres i å gå med skytevåpen av samme lovverket som hindrer dem i å gå med kniv. 

Quote

Statistikk fra Oslo kommune og Oslo politidistrikt , viser at det var en økning i antallet unge som ble anmeldt for bæring av kniv og andre våpen fra 2015 til 2021. 2020 var toppåret i perioden, da det var i alt 203 anmeldelser av unge mellom 10 og 22 år for bæring av kniv og andre våpen, mens det i fjor var 171 anmeldelser i denne aldersgruppen.

Hvis du tror det er ingen i norske gater som er bevæpnet med skytevåpen så har jeg en magisk bønne jeg vil selge deg. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 minutter siden):

Så jeg vil visst lukke grensene. Da vet jeg det. Takk for at du hevder jeg har meninger som jeg ikke har. 
Hvordan vet Noxhaven hvem som er bevæpnet med skytevåpen eller ikke i norske gater? Det vet han ikke. 

Folk hindres i å gå med skytevåpen av samme lovverket som hindrer dem i å gå med kniv. 

Hvis du tror det er ingen i norske gater som er bevæpnet med skytevåpen så har jeg en magisk bønne jeg vil selge deg. 

Mulig du har endret mening om grensene våres og innvandring. 

Så klart det finnes mennesker som går med kvin osv. I Norge. Det er ingen som jeg vet om som er uenig i det. Jeg ser ikke relevansen.
Er det et argument for at det ville blitt bedre om det var fri flyt av skytevåpen? At folk kunne gått rundt med skarpe skytevåpen uten juridiske konsekvenser?

*Kniv.. heh.

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

Mulig du har endret mening om grensene våres og innvandring. 

Mulig at jeg ikke har endret mening. 

Quote

Er det et argument for at det ville blitt bedre om det var fri flyt av skytevåpen? At folk kunne gått rundt med skarpe skytevåpen uten juridiske konsekvenser?

Vel, da har de uskyldige en mulighet til å forsvare livet sitt og andres. 

Quote

Hvordan Norge hadde sett ut om 10 år og videre om 50 år om grensene hadde blitt lukket og folk kunne gå gatelangs med skarpe skytevåpen.

Så klart det finnes mennesker som går med kvin osv. I Norge. Det er ingen som jeg vet om som er uenig i det. Jeg ser ikke relevansen.

Så da er vi allerede der at folk kan gå gatelengs med skarpe skytevåpen. Du bare vet ikke hvem de er fordi du ikke ransaker alle på gaten. Problemet er at det er omtrent utelukkende personer du ikke vil skal gå med våpen som går med våpen. Personer med feil hensikter. 
En mer fornuftig politikk åpner for at det kan være langt flere på gaten med gode hensikter og våpen enn de med dårlige. Uskyldige liv går tapt når uskyldige folk ikke får tilgang til de verktøy de trenger for å forsvare seg og andre. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (38 minutter siden):

Mulig at jeg ikke har endret mening. 

Vel, da har de uskyldige en mulighet til å forsvare livet sitt og andres. 

Så da er vi allerede der at folk kan gå gatelengs med skarpe skytevåpen. Du bare vet ikke hvem de er fordi du ikke ransaker alle på gaten. Problemet er at det er omtrent utelukkende personer du ikke vil skal gå med våpen som går med våpen. Personer med feil hensikter. 
En mer fornuftig politikk åpner for at det kan være langt flere på gaten med gode hensikter og våpen enn de med dårlige. Uskyldige liv går tapt når uskyldige folk ikke får tilgang til de verktøy de trenger for å forsvare seg og andre. 

Folk med gode hensikter dreper andre også. Noen ganger dreper de uskyldige pga ulykke eller feilvurdering av situasjoner, andre ganger blir det et resultat av et krangel eller konflikt som ville ikke blitt mer enn et krangel hvis ingen av partiene hadde våpen. 
 

Lettere tilgang til våpen øker både antallet bevæpnet med onde hensikter og antallet bevæpnede med gode hensikter som vill drepe uskyldige og andre bare pga noe konflikt 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, jjkoggan said:

Folk med gode hensikter dreper andre også. Noen ganger dreper de uskyldige pga ulykke eller feilvurdering av situasjoner, andre ganger blir det et resultat av et krangel eller konflikt som ville ikke blitt mer enn et krangel hvis ingen av partiene hadde våpen. 
 

Lettere tilgang til våpen øker både antallet bevæpnet med onde hensikter og antallet bevæpnede med gode hensikter som vill drepe uskyldige og andre bare pga noe konflikt 

Ja. Kunne uskyldige liv blitt reddet om våpentilgangen ble bedre?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, jjkoggan said:

De fleste forskere mener netto effekten er at mer folk blir drept uten god grunn enn uskyldige blir reddet når våpentilgangen blir bedre.

Men mange forskere mener det motsatte. Og noen mener man ikke kan si verken eller. Skytevåpen er uansett mer enn bare et våpen for mange, som du nok kjenner til. Skytevåpen er lidenskap, kultur og konkurranse. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Men mange forskere mener det motsatte. Og noen mener man ikke kan si verken eller. Skytevåpen er uansett mer enn bare et våpen for mange, som du nok kjenner til. Skytevåpen er lidenskap, kultur og konkurranse. 

Det er feil.  Få forskere (kanskje 2-3) mener det motsatte.  Din konstante sitering av individuelle anekdoter viser at du ikke leser forskningen men heller har bestemt deg uten å ta hensikt til forskningen.  Som de sier,  ignorance is bliss.

 

Hvert år begår 24000 amerikanere selvmord med våpen.  Selvmordraten i hushold uten våpen er 3 ganger lavere enn med våpen.  Tenk på hvor mange liv ville blitt reddet.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Verifiserte enkelthendelser (hvilket det finnes svært mange av) er fakta. Du kan være uenig i at disse fakta beviser en trend, men de er fortsatt fakta og ikke rykter. 

Rykten er at du tror disse fakta beviser noe annet enn at det hendte.

Psst- jeg hørte fra noen at det samme skjer ofte rundt landet og beviser at….  Hørte du det også? (Slik skjer rykter) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Inspector skrev (På 27.5.2022 den 8.10):

USAs våpenpraksis når stadig nye absurde nivåer. Nå er den vanligste dødsårsak blandt barn blitt skyting: https://www.tv2.no/nyheter/14822495/

Grunnloven tillater at private mennesker kan eie våpen, men den ble skrevet i en kontekst hvor «ville vesten» var en realitet og teknologien lå på munnladningsnivå. Polariseringen av USA har medført at man ikke klarer å enes om en høyst påkrevet modernisering og konkretisering av loven.
Våpenlobbyen sitter med det indirekte ansvaret for helt unødvendige dødsfall og Republikanerne sitter med det direkte ansvaret for treneringen.

Da blir det bare et tidsspørsmål før en enda mer grufull skoleskyting utføres.

Denne varianten måtte selvfølgelig bli en realitet i landet hvor alle skylder på alle og handlingslammelsen er utpreget: https://abcnews.go.com/US/adult-injured-shooting-virginia-elementary-school/story?id=96270503&cid=social_twitter_abcn

6-åringer som skyter læreren sin blir nok også bortforklart og forsvart av en hyklersk våpenlobby……

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...