Gå til innhold

Hvilket flagg på 17. mai?


Anbefalte innlegg

Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Tenker at står man sammen, så står man sammen for samme flagg. Skal man begynne å flagge sitt eget flagg blir det mot sin hensikt og mot fellesskapet --- NORGE --- representerer. Synes det er skikkelig tullete å drive på med andre flagg enn det norske på 17.mai. 

Det Norge jeg er del av og ønsker å stå sammen om tillater andre nasjoners flagg hver dag i året, inkludert 17. mai. Spesielt det samiske.

Norge bør være et inkluderende land. Å forby andre flagg er det motsatte av fellesskap.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det Norge jeg er del av og ønsker å stå sammen om tillater andre nasjoners flagg hver dag i året, inkludert 17. mai. Spesielt det samiske.

Norge bør være et inkluderende land. Å forby andre flagg er det motsatte av fellesskap.

100% enig med deg Snikpellik! 

Synes det er passe smålig å ikke tillate andre flagg. Det er jo også en del av ytringsfriheten. Det å bære andre nasjoners flagg mener jeg også handler om å ytre tilhørighet til et annet land samtidig som man feirer 17. mai. 

Lenke til kommentar

Interessant å se hvilke land som feirer sin nasjonaldag med å heise ulike flagg etter eget ønske, eller for et konkret annet land. 

Forbud har aldri vært tema, kun avsporing i tråder her. Vi markerer i taler med mere om land vi vil støtte og ha fokus på, også på 17. Mai. 

Ikke la oss viske ut nasjonaldagen til "en dag vi går ut og markerer det man har lyst til å markere". F.eks. en 17. Mai med dominerende Spanske flagg pga noe, annet år Kinesiske flagg pga. noe osv... 

Vi feirer ikke dagen med å vise at vi er overlegne, slik andre land gjør. Vi har ikke militærparader og visning av makt og styrke. Dagen er ikke å vise "Norwegen uber alles".

Vi viser stolthet og ære for verdier vi tror på, at vi er egen nasjon osv. Alle land deler selvsagt ikke vårt syn på hvordan et samfunn og mennesker bør være. Vi aksepterer (delvis) også at folk som har kommet til Norge misliker og ikke ønsker å følge en del verdier vi har her.

Om jeg hadde bodd i et land hvor landet flagger for sin dag og jeg syntes landet er fint for meg, ville jeg bært landets flagg. Ikke krevd å gå med norsk flagg.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å vifte med andre flagg enn norsk flagg på 17. mai er som å gå i bursdagsfeiring hos noen og så begynne å synge bursdagssang til deg selv.  Selv om din bursdag er en helt annen dag. Det er ikke ulovlig, men det er ikke gode manerer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde vært feil om barnetogene ble dekket med f.eks. ukrainske flagg i år. Barnetogene er ikke rette stedet for politiske markeringer.

Så skjedde jo heller ikke det. 

Men, om en unge eller to med røtter fra utlandet tar med seg et flagg fra hjemlandet i toget, det klarer jeg ikke med min beste vilje å uffe meg over. Det er jo bare fint, "familien min er fra <land>, vi er også en del av Norge og vil feire!". At de ønsker å delta i feiringen er jo utelukkende positivt. Barnetogene er for alle. 

For øvrig, så dere mange utenlandske flagg i dag? Jeg så ingen. Denne diskusjonen kommer opp hvert år, men det er en veldig konstruert problemstilling. I praksis er det jo tilnærmet ingen som har noe annet enn norske flagg. Skulle ønske vi kunne legge den død, for å si det sånn. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt i en tidligere tråd, mener jeg barna får gjøre som de vil, men voksne bør forstå at grunnlovsdagen handler om Norge. Men altså, vi har vel ikke tradisjoner i Norge for å være ekle mot hverandre på fest-dagen 17. mai, og slik bør det heller aldri bli.

Forøvrig, hva angår flagg, er det vanlig i barnetogene med FN-flagget også, uten at dét noen gang har vært et problem. Da er vel det samiske flagget også cirka innafor, tenker jeg. Ukrainske flyktninger gikk i tog med norske flagg i dag, selv om de bare har vært her et par måneder. De forstår hva dagen handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (8 timer siden):


Vi burde ha tatt med ukrainsk flagg fordi det er i krig i Ukraina i 2022. Ikke fordi vi tar imot mange ukrainere.

De såkalte samene var en løs blanding av baskere og finner og folk fra uralfjellene. De er i dag i stor grad genetisk uadskillelige fra den øvrige norske befolkningen. De har aldri vært noen nasjon. De var vår første innvandrergruppe. Sansyneligvis etnisk renset samene nordmenn fra kysten langs Nord-Norge med sin overlegne våpenteknologi for drøyt 2000-3000 år siden. Samene i dag er for det meste en sosioøkonomisk interesseorganisasjon for folk som trenger penger og ønsker oppmerksomhet.

Etnisitet har vel aldri vore noko som er programmert inn i genene. Etnisitet er kultur, og samar har absolutt sin eigen kultur og sine eigne tradisjonar.

Det er krig mange stader i verda, ofte høyrer vi ikkje om dette i nyheitene. Årsaka til at krigen i Ukraina engasjerer så sterkt er nok fyrst og fremst fordi det skjer i vårt nærområde, deretter fordi ei stormakt prøver å leggje under seg eit demokratisk naboland. Eg tykkjer absolutt at det er på sin plass at ukrainske flyktningeborn får bruke ukrainske flagg i 17. maitoget, men i så fall meiner eg at det bør vere sjølvsagt at også born av vår eiga urbefolkning får vifte med det samiske flagget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ili skrev (6 timer siden):

Å vifte med andre flagg enn norsk flagg på 17. mai er som å gå i bursdagsfeiring hos noen og så begynne å synge bursdagssang til deg selv.  Selv om din bursdag er en helt annen dag. Det er ikke ulovlig, men det er ikke gode manerer. 

En bursdag gjelder bare et menneske mens nasjonaldagen  gjelder alle statsborgere i landet.  Hvis du skal feire det som gjør Norge et fint land burde du ikke ekskludere noe statsborgere som gjør det et fint land.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Jeg liker å se andre lands flagg på 17. mai, jeg. Det får meg til å tenke på hvor fritt landet er, og at også folk med en annen opprinnelse er med på feiringen. 

Vi har en grei andel fra andre kulturer som er med på feiringen.

At voksne skal legge politiske føringer på at barna skal bære andre flagg enn det norske flagget på nasjonaldagen syntes jeg lite om.

I år Ukraina, neste år et annet land osv.

Det er ikke feil at men på en nasjonaldag kan føle på en stolthet over landet som har nasjonaldagen. Om landet har verdier og livssyn man overhode ikke deler, så deltar man ikke. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Vi har en grei andel fra andre kulturer som er med på feiringen.

At voksne skal legge politiske føringer på at barna skal bære andre flagg enn det norske flagget på nasjonaldagen syntes jeg lite om.

Du må lese deg opp på hva politiske føringer er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Du må lese deg opp på hva politiske føringer er.

Vi skiller nok på begrepet juridisk og i dagligtalen. Det blandes nok litt ordene politikk og politisk. 

Når en voksen vil ha en hel skole til å bære det Kinesiske flagget i stedet for det norske, fordi man vil sympatisere, kan det kalles politisk føring. Man vil bruke en nasjonaldag til å markere hendelser og annet utenfor Norge.

Nå er dette diskutert i andre tråder også. 

Kort sagt så ønsker noen å bruke nasjonaldagen til å støtte ulike land og regimer med å få flest i et tog til å bære et annet flagg. Så har vi endelsen som mener at den ene dagen i året, kan man holde seg til å feire egen nasjon. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Vi skiller nok på begrepet juridisk og i dagligtalen.

Når en voksen vil ha en hel skole til å bære det Kinesiske flagget i stedet for det norske, fordi man vil sympatisere, kan det kalles politisk føring. Man vil bruke en nasjonaldag til å markere hendelser og annet utenfor Norge. 

Hvor er det en voksen vil ha en hel skole til å bære det kinesiske flagget?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Hvor er det en voksen vil ha en hel skole til å bære det kinesiske flagget?

Du fårstår det er et eksempel. Slike diskusjoner har vært for noen år siden også, med hendelser i andre land. I år har noen arbeidet for at hele skoler skal bære et flagg for et annet land. 

Sier man ja til det, får man presidens for neste nasjonaldager. Barna kan ofte ikke avgjøre hva som er best å flagge for av hendelser og situasjoner i andre land hvert år. Det bør de slippe å utnyttes til.

Tanken å flagge for andre land er god, men det kan man få til på resten av årets dager. Å vise stolt nasjonalfølelse på 17. Mai er ikke lik å være rasist. Derimot å ekskludere noen på den dagen, det er annet tema og ikke tema her. 

Vi får være enige om å være uenig her 😊

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må nesten alltid komme, hypotetiske og urealistiske eksempler i en ekstrem retning. Det er vel ingen som har foreslått at en hel skole skal bære kinesiske flagg på 17. mai.

Jeg har sett noen få markeringer med andre flagg sammen med det norske på 17. mai tidligere, og synes det bare er veldig flott. En bekjent av meg hadde islandsk og norsk flagg for å feire at hun har fått norsk statsborgerskap.

Det mest norske etter min mening er å feire og fremheve alle de nasjonalitetene og opprinnelsene som utgjør Norge. Om man gjør det med noen flagg fra andre nasjoner på 17. mai  i tillegg til havet av norske er det bare ekstra fint. Det er jo ingen som sier vi ikke skal ha norske flagg.

I hjembygda mi var det tradisjon for utenlandske flagg i toget i gamle dager. På bilder fra 60-70-tallet ser man amerikanske, britiske, indiske og svenske flaggbærere i front sammen med det norske. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...