Gå til innhold

Hvilket flagg på 17. mai?


Anbefalte innlegg

Jeg var å så på folketoget i Trondheim 17.mai. Jeg så bare norske flagg med tre unntak. Jeg så et kvensk flagg (første gang jeg har sett det), et italiensk og et prideflagg. Jeg vil i hver fall ikke si at det er noe problem i Trondheim. Jeg hadde skjønt at det hadde vært et problem hvis 17.mai var en salig blanding av flagg, men slik jeg ser er det ikke slik. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tomeito skrev (50 minutter siden):

Du trenger ikke å forklare noe mer. Jobber som historielærer på vgs med mastergrad i historie - jeg kan dette. Det var rett og slett en feillesning fra min side. Pinlig på min part selvfølgelig, men å innrømme å ta feil er en god egenskap.

 

Tilbake til trådens sak, kanskje?

Norge hadde i gammel tid ikke nok ressurser eller evne til å styre selv, vi hadde ikke nok folk heller.

Når vi derimot ble flere og sterkere så kom det også en stor vilje til å styre oss selv, med bla Venstre og nasjonalromantiske ideer.

Det var ikke alltid bra eller rosenrødt å ha Danmark som storebror/union, men vi har mer politiske bånd til Danmark enn til Sverige.

Og vi brøt ikke med Danmark vi lagde en egen grunnlov i 1814 og Danmark var ikke imot dette.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

 

Og vi brøt ikke med Danmark vi lagde en egen grunnlov i 1814 og Danmark var ikke imot dette.

 

Tja, hva Danmark synes om dette er litt både og. Landet var et enevelde, altså kongen var diktator. Kong Frederik VI var offisielt imot at Norge laget sin egen grunnlov, og sparket statsministeren av Danmark fordi han viste sympati for Norges sak. 

Hva menigmann i Danmark mente får vi nok aldri vite helt sikkert pga sterk pressesensur i Danmark på denne tiden. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Tja, hva Danmark synes om dette er litt både og. Landet var et enevelde, altså kongen var diktator. Kong Frederik VI var offisielt imot at Norge laget sin egen grunnlov, og sparket statsministeren av Danmark fordi han viste sympati for Norges sak. 

Hva menigmann i Danmark mente får vi nok aldri vite helt sikkert pga sterk pressesensur i Danmark på denne tiden. 

Kong Frederik foreslo såvidt jeg vet seg selv som Norges konge, men ombestemte seg når nordmennene frarådet og var imot dette.

Som vi vet gikk både norske grunnloven og norske kongevalget, konsulatsaken uten bråk, sies at det var litt bråk på kammerset og rasling med sabler.

Men det er vel å forvente at det kom motargumenter mot begge sakene og at svenskene mobiliserte på grensen var vel bare automatikk i forhold til omstendighetene.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (50 minutter siden):

Kong Frederik foreslo såvidt jeg vet seg selv som Norges konge, men ombestemte seg når nordmennene frarådet og var imot dette.

 

Kong Frederik var konge av Norge fra 1808 til 1814. I Kiel-traktaten måtte han si ifra seg tronen for seg selv og sine etterkommere. Så hadde vært rart om han foreslo seg selv som konge. Jeg tror du blander med at han foreslo seg selv som svensk kronprins. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 timer siden):

Kong Frederik var konge av Norge fra 1808 til 1814. I Kiel-traktaten måtte han si ifra seg tronen for seg selv og sine etterkommere. Så hadde vært rart om han foreslo seg selv som konge. Jeg tror du blander med at han foreslo seg selv som svensk kronprins. 

Det står iallefall det i historie boken, dette var i forbindelse med den norske Grunnloven, altså før Kiel avtalen som endret alt.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Det står iallefall det i historie boken, dette var i forbindelse med den norske Grunnloven, altså før Kiel avtalen som endret alt.

Vet ikke hvilken bok du har lest, men Kiel-traktaten var før man signerte grunnloven 17.mai. Frederik VI var konge av Norge frem til Kiel-traktaten ble signert.  Grunnen til at Christian Frederik mente at han kunne bli konge av Norge var fordi de var søskenbarn og ikke i slekt i nedgående linje. 

Men dette er utenfor trådens tema. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...