Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumt å ikke kjøpe el-bil?


Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter ny bil, men sliter å finne noe som tilfredstiller behovene våre, i hvert fall til en pris vi syns er grei å bruke på bil.

Det vi trenger er en bil med plass til 2 voksne + 3 unger (i forskjellige bilstoler) + plass til bagasje. Samtidig er det eneste stedet vi kan få ladestasjon hjemme i en meget trang fellesgarasje. Nå har vi en Kuga, og den gidd jeg ikke kjøre inn i garasjen for det er så vidt jeg får opp dørene om naboen også er hjemme.

4-hjulsdrift og litt ekstra bakkeklaring er en stor fordel. Samme er mulighet for takboks.

Vi har ikke helt bestemt oss for hvor mye vi vil bruke på bil, men mer enn 450 000 tror jeg blir uaktuelt.

Jeg finner ingen el-biler som kan passe. Er det dumt å kjøpe hybrid eller diesel? Vi vil da gå ned litt i prisklasse og heller spare til neste gang vi skal ha ny bil.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de behovene kan jeg egentlig ikke tenke på noen aktuelle, men en Kuga er jo heller ikke stor nok for de behovene der?

Enyaq er nok beste stalltips akkurat nå, ellers ville jeg ventet om det er mulig. Uansett vil du nok slite med å finne noe som oppfyller plassbehovet og samtidig er smalere enn en kuga, samma hvilket drivstoff den kjører.

Lenke til kommentar

Kuga'en er vel ikke spesielt stor, så et alternativ for denne burde fint kunne finnes. Men, det er klart at det blir et spørsmål om pris.

Om dere ønsker å oppgradere til en større familiebil som rommer barna i barnestoler og bagasje så blir det straks verre. Har en s-max selv, den har syv seter, men enda viktigere, tre fullverdige seter på 2. rad fremfor den dumme 60/40 delingen som de fleste bilene benytter seg av. Det finnes i dag ingen elektriske biler med tilsvarende løsning i dag. Og heller ikke særlig mange andre biler heller.

Unntaket er naturligvis Mercedes EQV, men den er en klasse opp i størrelse, og kommer ikke med 4WD heller.

Jeg har prøvekjørt alle kineserne, som kanskje er de som kommer nærmest i størrelse (til S-max), men de når ikke helt opp. Tang er kanskje den mest aktuelle mtp. pris, men jeg ville valgt ES8 om jeg kunne velge fritt. Model X hadde vært et naturlig alternativ om den hadde hatt andre dører, men da snakker vi høyere pris.

Behøver du ikke særlig mye større bil enn den du har, så er Enyak eller plattformbror fra VW ID.4 gode alternativer, samt Model Y.

Selv blir jeg nok å vente på en større familiebil så lenge S-Max'en holder, og så kjører jeg med EL-bilen mest mulig ellers. Tenker UrbanSphere kan bli et godt alternativ.

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Sampson skrev (37 minutter siden):

Med de behovene kan jeg egentlig ikke tenke på noen aktuelle, men en Kuga er jo heller ikke stor nok for de behovene der?

Kugaen er nesten stor nok, men setene er virkelig ikke designet til barneseter så det fungerer heller dårlig. Bagasjerommet kan vi klare oss med, men stort er det ikke.

onkel_jon skrev (24 minutter siden):

Høres egentlig ut som du bør enten bytte garasjeplass men regner med alle er like eller flytte. Hvis kugaen er trang så er nye biler enda større ihvertfall med det behovet.

Alle plassene er like stor, og er bundet til leiligheten. Noen har imidlertid naboer med mindre biler, så kan få litt ekstra plass på den måten. Men igjen; tror ikke det er muligheter å bytte plass.

Poenget med fossilt drivstoff er at jeg ikke trenger å stå i garasjen for å lade.

onkel_jon skrev (26 minutter siden):

Id4 med bakhjulstrekk og litt utstyr dekker nok behovet ditt.

Svigers har ID4 så tenkte vi skulle låne den en dag.

Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Om dere ønsker å oppgradere til en større familiebil som rommer barna i barnestoler og bagasje så blir det straks verre. Har en s-max selv, den har syv seter, men enda viktigere, tre fullverdige seter på 2. rad fremfor den dumme 60/40 delingen som de fleste bilene benytter seg av. Det finnes i dag ingen elektriske biler med tilsvarende løsning i dag. Og heller ikke særlig mange andre biler heller.

 

Vi har sett på S-Max, og de virker jo flott.

 

Legger vi vekk ønsket om el-bil finnes det jo plutselig en god del å velge mellom. Er bare redd for at en dieselbil er økonomisk dumt.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (1 minutt siden):

Kugaen er nesten stor nok, men setene er virkelig ikke designet til barneseter så det fungerer heller dårlig. Bagasjerommet kan vi klare oss med, men stort er det ikke.

Alle plassene er like stor, og er bundet til leiligheten. Noen har imidlertid naboer med mindre biler, så kan få litt ekstra plass på den måten. Men igjen; tror ikke det er muligheter å bytte plass.

Poenget med fossilt drivstoff er at jeg ikke trenger å stå i garasjen for å lade.

Svigers har ID4 så tenkte vi skulle låne den en dag.

Vi har sett på S-Max, og de virker jo flott.

 

Legger vi vekk ønsket om el-bil finnes det jo plutselig en god del å velge mellom. Er bare redd for at en dieselbil er økonomisk dumt.

Kjører 830km+ på tanken, men det er klart, 22kr literen finansierer mye av el-bilen om dere kjører en del. Men som jeg skrev, så vidt meg bekjent finnes det ingen elektriske, og ikke særlig mange ICE biler, med tre skikkelige seter på 2. rad. Model X er nærmest, men har ikke mulighet for takboks. Kan ta på en stygg rumpeboks da. Det sagt, bagasjerommet på denne er enormt sammenlignet med Kuga, så om dere ikke skal ha med lange ski så får dere det som skulle ligge i boksen på Kugaen inn i bilen på Model X. Kjøper dere sjuseter så kan dere legge ned ett av setene på 2. rad og benytte to seter på 2. og ett på 3. seterad, og få med ski etc.

Lenke til kommentar

Model X er vel fort litt i dyreste laget, og også litt for stor for garasjen.

Jeg har en Transporter jeg kan bruke de få gangene vi skal ha ski med, så er ikke krise om vi ikke får de på taket. Betyr bare at vi må kjøre 2 biler til hytten. Kanskje det egentlig er billigere å kjøpe flere par ski og ha noen hjemme og noen på hytten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (18 minutter siden):

Legger vi vekk ønsket om el-bil finnes det jo plutselig en god del å velge mellom. Er bare redd for at en dieselbil er økonomisk dumt.

Fossilbilene ser ut til å ha noe høyere verditap enn elbilene. "Ingen" kjøper ny fossilbil i dag og selv på bruktmarkedet går det litt trått, takket være flere selgere enn kjøpere. Enn så lenge så er lav pris trikset for å bli kvitt sånne, men markedet mettes gradvis og man blir mer avhengig av salg til utlandet for å bli kvitt fossilen.

Hva er verdien på Kugaen nå og hva er grunnen til at du ønsker ny bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hva er verdien på Kugaen nå og hva er grunnen til at du ønsker ny bil?

Den er nok ikke verdt noe særlig. Gammel og godt brukt og har en del feil jeg ikke har fått undersøkt ennå.

Vi må ha en bil vi får plass til hele familien. Det går ikke i Kugaen. Ellers hadde jeg kjørt den til den takket helt for seg.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Salvesen. said:

Brukt Model S? Så kan du parkere med appen/summon etter at du har gått ut av bilen?

Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 har også denne funksjonen. Bare å holde inne knappene på nøkkelen for å kjøre bilen fram og bak.

Ellers er jo en eldre S skikkelig plasskonge. Ev6/Ioniq 5 har ganske trangt bagasjerom da gulvet er høyt.

Er muligens litt dumt å ikke kjøpe elbil ja. Men det var vel egentlig dumt å ikke kjøpe for ett år siden. Nå er jo prisene ganske høy og mange sliter med å få levert biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Men det var vel egentlig dumt å ikke kjøpe for ett år siden. Nå er jo prisene ganske høy og mange sliter med å få levert biler.

Det virker som alt er dyrt for tida og dermed på tide på sylte ned penger og heller vente med investeringer til den norske krona står sterkere og verdensøkonomien er mer i normalt gjenge med gode leveranser osv. Egentlig selgers marked.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (13 minutter siden):

Hvordan er bruksmønsteret deres? Alle 5 i bilen hver dag? Hyttetur titt og ofte?

Hyttetur 2 - 3 ganger i måneden. Ellers er det stort sett kjøring til butikk og barnehage. Min samboer kjører til og fra jobb om vinteren.

Det er altså ikke så ofte vi trenger plass til alle, men vi liker oss godt på hytten og drar så ofte vi kan.

Nå har vi en Yaris, en Kuga og jobbilen min (Transporter) som jeg kan bruke fritt. Planen er å kvitte oss med Yarisen og Kugaen og kjøpe én ny bil.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Yamaha-R1 skrev (41 minutter siden):

Du må gå ned en god del på kravene. Om du firer på kravene om 4x4 ville jeg tiittet på den nye maxus suven. 

MÅ ikke ha 4x4, men vi kjører en del på bratte grusveier i skogen og parkerer i grøften for å gå på tur. De fleste steder vil nok gå fint uten 4x4, men det er greit å vite at det går bra før en står der...

I tillegg har vi jo den kjente siste bakken opp til hytten. Den blir brøytet i helgene, men det hender jo at vi kommer fredag før det er skikkelig brøytet.

Er Maxus noe særlig? Har erfaring med ev80 og det er IKKE gode erfaringer.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (12 minutter siden):

Hyttetur 2 - 3 ganger i måneden. Ellers er det stort sett kjøring til butikk og barnehage. Min samboer kjører til og fra jobb om vinteren.

Det er altså ikke så ofte vi trenger plass til alle, men vi liker oss godt på hytten og drar så ofte vi kan.

Nå har vi en Yaris, en Kuga og jobbilen min (Transporter) som jeg kan bruke fritt. Planen er å kvitte oss med Yarisen og Kugaen og kjøpe én ny bil.

Ok, da høres det ut til at det er hyttetur litt for ofte til at dere kanskje kunne klart dere med å beholde Kuga og spedd på med leiebil ved behov.

Med bruken du beskriver - en del småkjøring (antar jeg) til butikk og barnehage - så tror jeg at jeg ville gått for bensin heller enn diesel.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (5 timer siden):

Vi er på jakt etter ny bil, men sliter å finne noe som tilfredstiller behovene våre, i hvert fall til en pris vi syns er grei å bruke på bil.

Det vi trenger er en bil med plass til 2 voksne + 3 unger (i forskjellige bilstoler) + plass til bagasje. Samtidig er det eneste stedet vi kan få ladestasjon hjemme i en meget trang fellesgarasje. Nå har vi en Kuga, og den gidd jeg ikke kjøre inn i garasjen for det er så vidt jeg får opp dørene om naboen også er hjemme.

4-hjulsdrift og litt ekstra bakkeklaring er en stor fordel. Samme er mulighet for takboks.

Vi har ikke helt bestemt oss for hvor mye vi vil bruke på bil, men mer enn 450 000 tror jeg blir uaktuelt.

Jeg finner ingen el-biler som kan passe. Er det dumt å kjøpe hybrid eller diesel? Vi vil da gå ned litt i prisklasse og heller spare til neste gang vi skal ha ny bil.

Du kan jo kjøpe en eldre brukt og bruke den "til det kommer en passende elbil på markedet".
 

(Jeg har selv en Mercedes ML 2012-modell og liker denne godt og kommer til å fortsette å bruke denne til det finnes noen elbiler som jeg liker godt nok til å kunne erstatte den. Snust litt på Audi eTron, men ikke helt fornøyd, og den er jo også ganske dyr fortsatt selv som brukt. En ML 2012+ er for så vidt innenfor budsjettet ditt, men fremtidig verdifall gjør nok at det kanskje ikke er en bil for deg, så en litt rimeligere bil er kanskje å foretrekke?
Og selv om jeg så langt har vært veldig heldig med min, må man jo også regne med at det etter hvert kan være et og annet med en 10 år gammel bil. På litt større og dyrere biler kan det fort koste litt.
Men god bakkeklaring, godt med plass og super komfort, men gitt trang garasje, kanskje for stor?)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...