Gå til innhold

Spørsmål til "Preppere" av mat


Anbefalte innlegg

Håper det er OK å poste dette her. 

Prepping er i vinden for tiden. 

Til dere som har bunkra opp for mat for ukesvis.

Vet jo selvsagt at mye tørrvarer og hermetikk holder lenge, også lenge over dato (mye mat er fullt brukbart lenge over datoen.. jeg kaster aldri mat)

Men det må jo være en viss sirkulasjon, sånn at vis en krise inntreffer om 10 år, så er det fortsatt noenlunde ferskt det som er bunkra opp. Og bunkrer dere opp kun ting dere spiser til vanlig? .. Er vel ikke så mage som til hverdags spiser boksmat... men er det nød så funker det... men liten vits med 20 bokser A La Capri om de gikk ut for åtte år siden... og skal man rullere på det, må man jo kjøpe inn/spise opp nå som det ikke er krise. 

Og hva med alt det andre.... fører opp Excel-skjema med hva du har, og bytter ut regelmessig, så du alltid har "komplett" liste? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tobeass skrev (6 minutter siden):

Utløpsdato på boksmat er egentlig bare lovpålagt fordi "all mat må ha en utløpsdato" så vidt jeg vet. Men hermetikk har nærmest uendelig holdbarhet så lenge boksen er hel og fin. 

I know... men hva hva andre ting. Er jo greiest å bunkre opp ting man spiser til daglig, så man ikke står der med harsk og tørr amt som ikke er helt optimal om en krise intreffer om 10-20 år. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for dommedag og prepper ikke som sådann. Om tredje verdenskrig skjer er ikke verden verdt å leve i uansett. For oss på den nordlige halvkule og i et NATO land ville det bare være å utsette lidelsene. Men for mindre kriser så har jeg et sett med tørrvarer og boksvarer, og de rullerer jeg innimellom. Altså bruker dem, ved å ta ifra bakerste rad. Både tørrvarer og ting på boks har nesten ubegrenset levetid så lenge de oppbevares tørt, ikke for varmt og vekk fra skadedyr.

Lenke til kommentar

Uansett hvilken apocalypse som gjelder; Er livet egentlig verdt å leve når produksjonen av dopapir har stoppet opp? Å ikke være sulten under Dagmar II er en ting, men å planlegge for langtidsoverlevelse på kun hamstret mat.. Meh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke redd for dommedag og prepper ikke som sådann. Om tredje verdenskrig skjer er ikke verden verdt å leve i uansett. For oss på den nordlige halvkule og i et NATO land ville det bare være å utsette lidelsene. Men for mindre kriser så har jeg et sett med tørrvarer og boksvarer, og de rullerer jeg innimellom. Altså bruker dem, ved å ta ifra bakerste rad. Både tørrvarer og ting på boks har nesten ubegrenset levetid så lenge de oppbevares tørt, ikke for varmt og vekk fra skadedyr.

Jeg prepper heller ikke.. bar litt nysgjerrig ettersom det er i skuddet, og kjenner noen som driver med det. 

Ikke ekstremt. De er høyst oppegående folk uten "rare" tanker og meninger. 

Lenke til kommentar
SisteInnlegg skrev (20 minutter siden):

I know... men hva hva andre ting. Er jo greiest å bunkre opp ting man spiser til daglig, så man ikke står der med harsk og tørr amt som ikke er helt optimal om en krise intreffer om 10-20 år. 

Det spørs jo helt på dine egne matvaner og hvor mye innsats du er villig til å legge i "prepping". Hjemme hos oss går det lite i matvarer som er egnet til langtids lagring i det daglige, og da blir det veldig upraktisk å belage seg på matvarer med begrenset holdbarhet som en del av et beredskapslager fordi vi ikke får rotert det. Da er det bedre å bruke litt mer penger på noe vi kan pakke ned og "glemme". Og sørger man for å velge rett matvare og lagre det riktig, er den maten helt fin om 30 år.

Lenke til kommentar
SisteInnlegg skrev (4 timer siden):

I know... men hva hva andre ting. Er jo greiest å bunkre opp ting man spiser til daglig, så man ikke står der med harsk og tørr amt som ikke er helt optimal om en krise intreffer om 10-20 år. 

Litt usikker på hva du mener med "andre ting", er ikke så veldig mye forskjellig mat som tåler lang/permanent lagring. Det er liksom kun hermetikk og frysetørket mat / FR jeg kommer på som kurante alternativer. Ut over det er det ting som (ren) sjokolade, nøtter og div. andre ting muligens. Du har også ting som tørket kjøtt ala beef jerky som du nevner, men det er langt i fra like holdbart og burde sikkert byttes ut noe som annet hvert år uten at jeg har noe fasit på det.

Edit: Ting som tørka bønner/linser og ris er sikkert kjekt å ha liggende også, tror ikke man trenger å tenke på holdbarhet med sånne ting heller. 

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar
Tobeass skrev (8 timer siden):

Utløpsdato på boksmat er egentlig bare lovpålagt fordi "all mat må ha en utløpsdato" så vidt jeg vet. Men hermetikk har nærmest uendelig holdbarhet så lenge boksen er hel og fin. 

Nja. Hermetikkboksen frigir ganske mye BPA (Bisfenol A) som legger seg i maten dersom den er lagret over lengre tid. Jeg har selv åpnet bokser som har rustnet på innsiden, særlig rundt lokket. Så er man maksimalt uheldig og hermetikkboksen lagres i et litt fuktig nivå - kan oksideringen i verste fall føre til små åpninger inn til maten.

Frysetørket vakuumpakket mat er dersom etter mitt syn bedre. Jeg syns hermetikk er litt gammeldags. 

Her er noen eksempler på litt mer moderne løsninger:
https://www.amazon.com/s?k=food+preppers+supplies&crid=1L12TSL6RTMC2&sprefix=food+prepper%2Caps%2C213&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_12

Når er ikke jeg noe "prepper" selv.... Men det er nokså lett å dyrke frem salat, urter og enkelte grønnsaker. Det finnes en mengde hydroponiske startpakker (der man dyrker uten bruk av jord) som inkluderer grolys. Finn noe som går på solcelle. Så er det bare å hamstre inn alt mulig av frø. Så er man veldig god sikret i lang tid. 

 

Lenke til kommentar

Vi spiste RSP i militæret som var 50 år gammel, for å rullere lageret. Jeg lever neppe om 50 år.

Hvis du skal dyrke for overlevelse så bør du vel helst ha en hageflekk som har opparbeidet matjord og basere deg på «Norsk» mat, som potet, evt kålrot. Lett å dyrke, og gir endel kalorier. Jeg tror ikke at basillikumen min i vinduet bidrar veldig mye i kalori-budsjettet, og tomat og agurk er arbeidskrevende, gjødsel og vanningskrevende, moderat energi og stor usikkerhet / kort høsting.

Hydroponisk høres ut som noe som krever strøm, kjemikalier og filtre. Noe man seff kan bunkre opp, men det virker litt dillete i et ww3 scenarie.

Jeg dyrker frukt og bær og urter fordi det er godt og spennende, ikke fordi jeg tror at det hjelper så mye på overlevelse.

-k

Lenke til kommentar

Har spist av en middagsboks fra et kriselager (overgangen til år 2000 var selvsagt en viktig krise, lol). Innholdet var litt forandret, litt tørrere og mer smakløst. Det var ingen glede å spise av den. Det var markspiste sjokoladeplater, Pastaeske med bevingede småtroll. 

På flere måter vil jeg foreslå store brusflasker. Både uåpnet butikkvann som holder seg lenge, og å fylle mel og ris på flasker og forsegle flaskene (teipe igjen). Har enda ikke sett insekter i ris, så rissekker kan kanskje lagres som de er. Men gammelt mel og pasta vil tiltrekke seg insekter. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J18n57/dsb-dette-boer-du-ha-i-hjemmet

Hvitløk, gresskar o.l. kan hermetiseres på glass, med eddik. Men det å lagre mat i 10-15 år er lang tid. Sjeldent å finne noen som vil spise 15 år gammelt syltetøy hos bestemor. Vann som du selv fyller på flasker og dunker, må skiftes ut etter få år. Helst enda kortere tid. 

Lenke til kommentar

Hos meg består det meste av poteter og makrell i tomat, rett og slett for at jeg synes begge to smaker digg og er ekstremt næringsrike. Praktisk er det også når jeg har glemt å kjøpe poteter til middag, mangler pålegg til frokost, eller skal på fisketur+telt og skal bare raske med meg noe næringsrikt backup mat (tips: makrell i tomat er også digg når den er varmebehandlet).

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Maten jeg har i beredskap er mat jeg uansett spiser, så jeg i en eventuell krise kan fortsette å spise nogen lunde normalt. Mengdene jeg lagrer henger sammen med mengdene jeg spiser normalt, sånn at jeg beregner at lagret er rullert når maten når utløpsdato. Det utelukker selvsagt en hel del matvarer fra lagret. Jeg lagrer knekkebrød, mel, tørrgjær, ris, pasta, pastasaus på glass og i kartong, fiskeboller, hermetisert skinke, deserter på boks med mer.

Jeg trenger ikke noe regneark over beholdningen. Det holder å bare ta den som går ut på dato først og skrive opp på handlelista når det begynner å bli lite igjen. Når jeg er i butikken så handler jeg ikke mer enn jeg forventer å bruke før datoen løper ut (da regner jeg også med restbeholdninga med dårligere dato).

Så det koker egentlig ned til å ha gode rutiner, ikke noe ingeniør-regneark med app-varsling på når et eller annet er på vei over datoen. Jeg liker å planlegge selv, ikke bli overrumplet over ting som MÅ spises når jeg ikke hadde lyst på det.

Datoer kan taes med en klype salt, avhengig av hvilken matvare det er snakk om.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 9.5.2022 den 17.28):

Så er det bare å hamstre inn alt mulig av frø. Så er man veldig god sikret i lang tid. 

De fleste frøene får dårlig spireevne etter noen få år.

Lupiner spirer visstnok fint etter 100 år men det er ikke en typisk matplante.

For å produsere noe som monner så bør du nok ha et visst areal, gjødsel, insektmidler og satse på noe som bestemoren din hadde (potet, kålrabi). Det er også en fordel om du har holdt jorden i hevd.

Et etablert epletre gir en viss mengde sukker og lever i 50 år.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...