Gå til innhold

Ny nettleieordning kommer i juli: Større andel av strøm­regningen skal knyttes til forbruket


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (2 minutter siden):

om hva? at jeg evt. sparer en ti'er?

slutt å kveruler da mann. jeg prøver bare å påpeke hva som øker strømforbruket, og det sier seg jo sjøl at motoren i skapet vil starte å gå hyppigere jo oftere døren er åpen eller eks. du ofte legger inn varer for nedfrysing.

Ja at man kan spare nevneverdig på det? La bare merke til at din mot debattant hadde målt men du var fortsatt uenig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ja at man kan spare nevneverdig på det? La bare merke til at din mot debattant hadde målt men du var fortsatt uenig.

nei, jeg påpekte bare at bruksmønstret avgjør strømforbruket. altså hvorvidt det er singel-husholdning vs. storfamilie (med samme type kombiskap)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (27 minutter siden):

nei, jeg påpekte bare at bruksmønstret avgjør strømforbruket. altså hvorvidt det er singel-husholdning vs. storfamilie (med samme type kombiskap)

Mente ikke å starte en lang kjøleskapsdiskusjon. Bare påpekte at det skal godt gjøres å spare flere hundrelapper i måneden på å øke temperaturen i kjøleskapet, slik du påsto.

Men vi får bare være enige i at vi har forskjellig oppfatning både av strømforbruk og støynivå. Det kommer selvsagt an på personlige preferanser, hvor god hørsel man har, type/merke kjøleskap og hvordan man bruker kjøleskapet 🙂

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei og atter nei.

Nå er vi dritt lei av alle regjeringens ludotriks til å inndra betalingsevne fra folk flest.

Statnett og de andre monpolbedriftene har tjent for mye penger på nettleie allerede og bør få en regulering basert på utgifter som annen infra struktur som vann og avløp i den løkale region..

Dette er frakt av strøm , og strøm og strøm er ikke det samme..

Ikke regulerbar kraft, som vindkraft,,krever ballansekraft i nettet og har ekstra belaster ekstra kostnadeii nettet som bør betales sav produsent av strømmen ca 20-30 % ,

som er sekunda vare grunnet ikke regulerbar. kvalitet på¨produktet..

Nye kabler og nett i lokalmiljødet bør ikke kunne faktureres før tjenesten er tilgjengelig og eksisterende fond i nettselskapet er brukt opp og det likale behovet dokumentert...

Dette henger ikke på greip

.Regjeringen vurderer fast pris på strøm som et godt alternativ , hvilket jeg har.

Dermed vil gevinsten ved å ta sjansen på fastpris over i en tidshorisont bortfalle i den nye nett tariffen.

Legger også merke til hvem de nye tariffene gjelder for ,og at de store industrielle forbrukerne ikke er omfattet av ordningen..

.

Konklusjon

IKKE.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her har vi snart en variabel som skal jevne ut forbruket over døgnet, og det betyr vel at energiprisene vil jevnes ut over døgnet også? Det er dessverre slik at døgnet og årstidene i hele markedsområdet er i fase, så det blir neppe den store forandringen i utfordringen. Det vil fortsatt være like store variasjoner i vindkraftproduksjonen, og i nedbør og tilsig til magasinering og produksjon av vannkraft. Forbrukerne skal altså jakte lav nettleie, og de som kjøper kraft på børs skal fortsatt jakte forbruksmønster og prise etter den nye etterspørselen. Energi Norge har ingen ting å frykte, og kundene oppnår ingen ting. Det er kun en tilrettelegging for krafthandlernes virksomhet, og bøte på at manglende nettkapasitet gjør frihandel umulig i utgangspunktet.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 timer siden):

Da ser det ut som nettselskapene fikk vilja si til slutt, det blir effektavgift.

Feil.

Kahuna skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke fulgt prosessen spesielt tett

Åpenbart.

Herr Akkar skrev (6 timer siden):

Det er hårreisende hvis det fremdeles er slik det første forslaget var: at maksforuket måles også om natten når det egentlig bør være fritt frem.

Feil. Det opprinngelige forslaget hadde ikke måling av "maksforbruk".

Lenke til kommentar

Mulig jeg leser artikkelen dårlig, men hvor er selve detaljene?

Sitat

–Nå får vi en mer rettferdig nettleie, hvor de som belaster strømnettet mest slik at behovet for utbygging øker, betaler noe mer i fastledd enn de som bruker lite strøm samtidig. Det er ingen som ønsker å betale for at naboen skal lade to elbiler samtidig på dagtid, når det er fullt mulig å lade sakte om natten når det er god kapasitet i strømnettet, sier Fredriksen.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal bli "straffet" for høy effektbruk på tider av døgnet da det er masse tilgjengelig kapasitet i nettet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 timer siden):

juster termostaten på kjøleskapet slik at det holder 7-8 grader i stedet for "standard" 3-4, så blir det hundrelapper spart.

(7-8 grader, hvis du gjerne gjør innkjøp 1-2 ganger (eller oftere) pr. uke, dvs. at mat/drikke allikevel aldri rekker å bli gammel.

Det er påtakelig og merkbart hvor sjeldnere motor durer & går ved en slik justering.

Jeg kommer ikke til å risikere matsikkerheten ved å øke temp i kjøleskapet. Anbefalingene er egentlig temmelig klare, fordi mat krever forskjellig temperatur for ikke å bli dårlig.

Jeg ser på datoene for holdbarhet mer som veiledende, og har både drukket flere uker gammel meld, fløte og spist andre gamle varer, fordi jeg heller lukter og eventuelt prøvesmaker. Så er ikke hysterisk på dette. Men skal maten tåle å ligge over dato, så må det lagres riktig.

Egentlig burde man hatt flere kjøleskap/fysisk delte soner, slik at man lettere kan skille meieriprodukter og kjøttprodukter som gjerne skal ha det godt kjølig, grønnsaker og frukt som helst vil ha det litt varmere, og andre varer som bare bør være jevnere og litt kjøligere enn romtemperatur.. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, sk0yern said:

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal bli "straffet" for høy effektbruk på tider av døgnet da det er masse tilgjengelig kapasitet i nettet.

Nei, det er helt uforståelig. Det vil jo føre til høyere forbruk på andre tider av døgnet. Eventuelt kunne en ha et insentiv til å redusere strømforbruket på ekstremt kalde netter. 

Lenke til kommentar

Om man lader med høy eller lav effekt betyr da ikke noe for strømnettet. Man lader da akkurat like mange kWh uansett.

Lader man ferdig på to timer istedet for seks, vil det være fire timer hvor naboen kan gjøre tilsvarende i samme periode. Lader alle de samme seks timene med lavere effekt, blir jo sum effekt høy.

Det hele er lureri, og argumentet om elbiler brukes fordi flertallet ikke har elbil ennå. Elbiler står for lite av det totale strømforbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr Dr PHD President skrev (20 minutter siden):

Om man lader med høy eller lav effekt betyr da ikke noe for strømnettet. Man lader da akkurat like mange kWh uansett.

Lader man ferdig på to timer istedet for seks, vil det være fire timer hvor naboen kan gjøre tilsvarende i samme periode. Lader alle de samme seks timene med lavere effekt, blir jo sum effekt høy.

Det hele er lureri, og argumentet om elbiler brukes fordi flertallet ikke har elbil ennå. Elbiler står for lite av det totale strømforbruket.

Jo det har noe å si, øker effekten må nettet dimensjoneres opp. Dette gir kostnader. Noen må betale kostnadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettleie regler kommer fra EU, slik "

Ny nettleie kommer også fra EU 

Det er verken NVE eller Statnett som har laget det nye systemet for nettleie som innføres fra 1. januar 2022. Det er Reguleringsmyndigheten for Energi (RME).  

Da Stortinget låste Norge til EUs energiunion og EUs energibyrå ACER ble det lovfestet at RME ikke kan instrueres eller påvirkes av norske myndigheter. Derimot skal de gjennomføre pålegg fra ACER. RME er i realiteten ACERs forlengede arm i Norge. "

https://neitileu.no/aktuelt/esa-mener-rme-ma-fa-mer-makt-i-norge?fbclid=IwAR0vXl48rWSmKDE2e5AcvN8JQaizZiiV5ydKaODk4M6ZDElmuAjSIKSOXDo

Les denne linken, den forteller at regjeringen ikke har noe de skulle ha sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr Dr PHD President skrev (44 minutter siden):

Det du tenker på er om alle i et område bruker maks effekt i samme tidsrom. Om alle kjører maks på rundgang betyr ingenting for nettet, men vil føre til falskt argument om å øke nettleie.

Nei jeg snakker om at effekten øker og dette øker kostnadene. Effektleddet er ett resultat av å prøve å spare oss for nettleie penger. Det er iallefall NVE sin påstand. 

 

Og jeg vet ikke med deg, men jeg har ingen avtale med naboene om når vi skal bruke effekt og ikke. Og vi slutter ca samme tid på jobb, lager middag på likt, plugger i bilene på likt osv. Per nå lader jeg med 11kW mens forbruket ellers er under 4kW. Jeg har altså i timene etter jobb ca 3-4 ganger forbruket av effekt enn 'normalen'. Det har mange av mine naboer også da de også har elbil.

Det er ingen tvil om at dette er ett økende problem.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Feil. Det opprinngelige forslaget hadde ikke måling av "maksforbruk".

Joda. Det forslaget vi fikk i fjor høst hadde nettopp det, effektleddet ble satt etter timesmaks for en måned. At de har laget et nyord for å late som det ikke er effektledd er mest for å forvirre folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Nei jeg snakker om at effekten øker og dette øker kostnadene. Effektleddet er ett resultat av å prøve å spare oss for nettleie penger. Det er iallefall NVE sin påstand.

Isolert sett er det korrekt men det gjelder totaleffekten, hva den enkelte husstand bruker betyr lite.

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Og jeg vet ikke med deg, men jeg har ingen avtale med naboene om når vi skal bruke effekt og ikke.

Fortsatt korrekt. Derimot ser vi at flere leverandører av ladestasjoner har funksjonalitet for å styre lading mot de timene på døgnet hvor strømmen er billigst. Det krever ikke mye fantasi å tenke seg at denne ordningen utvides så også effekt kan prises dynamisk så intelligente ladestasjoner automatisk kan styre lading til de tidene på døgnet hvor det er mest gunstig.

At nettselskapene ikke besitter den nødvendige fantasien for å lage en slik tariff virker åpenbart, oppgaven bør med andre ord gå til noen andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...