Gå til innhold

Ny nettleieordning kommer i juli: Større andel av strøm­regningen skal knyttes til forbruket


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det opprinnelige forslaget.

Ah, du er der ja. Vi har hatt ganske mange forslag nå, dessuten har det også kommet en drøss med lokale varianter(min favoritt er glitre-modellen). Hvilket forslag regner du som 'det opprinnelige'?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):

Isolert sett er det korrekt men det gjelder totaleffekten, hva den enkelte husstand bruker betyr lite.

Fortsatt korrekt. Derimot ser vi at flere leverandører av ladestasjoner har funksjonalitet for å styre lading mot de timene på døgnet hvor strømmen er billigst. Det krever ikke mye fantasi å tenke seg at denne ordningen utvides så også effekt kan prises dynamisk så intelligente ladestasjoner automatisk kan styre lading til de tidene på døgnet hvor det er mest gunstig.

At nettselskapene ikke besitter den nødvendige fantasien for å lage en slik tariff virker åpenbart, oppgaven bør med andre ord gå til noen andre.

Nettselskapene lager jo sine ordninger ut i fra regler satt av NVE. Så i realiteten er det jo satt vekk til andre:)

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Ah, du er der ja. Vi har hatt ganske mange forslag nå, dessuten har det også kommet en drøss med lokale varianter(min favoritt er glitre-modellen). Hvilket forslag regner du som 'det opprinnelige'?

Det er vell første høringsforslag? Abonnement avtalen om jeg ikke husker feil? Har vært så mange 😅

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 6.5.2022 den 16.22):

juster termostaten på kjøleskapet slik at det holder 7-8 grader i stedet for "standard" 3-4, så blir det hundrelapper spart.

(7-8 grader, hvis du gjerne gjør innkjøp 1-2 ganger (eller oftere) pr. uke, dvs. at mat/drikke allikevel aldri rekker å bli gammel.

Det er påtakelig og merkbart hvor sjeldnere motor durer & går ved en slik justering.

Dette er et fantastisk ineffektivt råd ettersom du "sparer" kanskje 50 kWh per år med den metoden, men ender opp med å øke strømforbruket til oppvarming med kanskje 40 kWh/år avhengig av hvordan du varmer boligen. Netto gevinst er så liten at det ikke er verdt bryet. Tre brødskiver med Jarlsberg koster mer enn den årlige besparelsen. Så ubetydelig er det. Det er rett og slett en distraksjon å komme med slike råd, når det finnes flere råd som sparer i størrelseorden 100-1000 ganger mer.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Salvesen. said:

Og jeg vet ikke med deg, men jeg har ingen avtale med naboene om når vi skal bruke effekt og ikke. Og vi slutter ca samme tid på jobb, lager middag på likt, plugger i bilene på likt osv. Per nå lader jeg med 11kW mens forbruket ellers er under 4kW. Jeg har altså i timene etter jobb ca 3-4 ganger forbruket av effekt enn 'normalen'. Det har mange av mine naboer også da de også har elbil.

Det er ingen tvil om at dette er ett økende problem.

Slik det er nå vil de som har prisstyrt lading begynne å lade med full effekt den timen prisen er på det laveste. Det samme med de som har prisstyring på varmtvannet. Dette skjer typisk ut på natten. Problemer oppstår ikke før så mange gjør det at nettbelastningen blir svært høy. Det vil kunne inntreffe hvis det er samtidig er svært lav, og gjerne fallende utetemperatur.  Så om nødvendig kan en legge inn en høyere effekttariff når det er risiko for slike netter.  Det kan også være grunner for å unngå altfor kraftige påslag synkront akkurat på hel time. Men det må kunne løses med en form for avtalt variabel forsinkelse,

Lenke til kommentar
J-Å skrev (47 minutter siden):

Slik det er nå vil de som har prisstyrt lading begynne å lade med full effekt den timen prisen er på det laveste. Det samme med de som har prisstyring på varmtvannet. Dette skjer typisk ut på natten. Problemer oppstår ikke før så mange gjør det at nettbelastningen blir svært høy. Det vil kunne inntreffe hvis det er samtidig er svært lav, og gjerne fallende utetemperatur.  Så om nødvendig kan en legge inn en høyere effekttariff når det er risiko for slike netter.  Det kan også være grunner for å unngå altfor kraftige påslag synkront akkurat på hel time. Men det må kunne løses med en form for avtalt variabel forsinkelse,

Problemet er at det ikke finnes noen gulerot for å flytte effekten per i dag. Det trenger vi for å gjøre endringer i vanene våre og det kommer med effektleddet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Problemet er at det ikke finnes noen gulerot for å flytte effekten per i dag. Det trenger vi for å gjøre endringer i vanene våre og det kommer med effektleddet.

Uenig. Jeg har fulgt med på spot timeprisene en god stund nå og ser at det ofte er vesentlige prisforskjeller mellom natt og dag, eller mellom topp-tidene rundt kl 08 og 17 og bunntider (23-06). Prismodellen som ble foreslått i desember ville utgjort en mye mindre forskjell mellom topp og bunn-tidspunkter enn spotprisen. Med andre ord har vi allerede en betydelig effektprising og selv om forslaget til ny nettleie forsterker den effekten så utgjør den en relativt liten forskjell i forhold til spotprisvariasjonen. Jeg har ikke finregnet på dette i det siste, men i desember utgjorde effekt-nettleien i størrelseorden 1/3 av spotprisforskjellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Uenig. Jeg har fulgt med på spot timeprisene en god stund nå og ser at det ofte er vesentlige prisforskjeller mellom natt og dag, eller mellom topp-tidene rundt kl 08 og 17 og bunntider (23-06). Prismodellen som ble foreslått i desember ville utgjort en mye mindre forskjell mellom topp og bunn-tidspunkter enn spotprisen. Med andre ord har vi allerede en betydelig effektprising og selv om forslaget til ny nettleie forsterker den effekten så utgjør den en relativt liten forskjell i forhold til spotprisvariasjonen. Jeg har ikke finregnet på dette i det siste, men i desember utgjorde effekt-nettleien i størrelseorden 1/3 av spotprisforskjellen.

Problemet er at denne gulroten ikke har noe med effekt å gjøre. I dag er de billigste timene 14-15 feks. Og det er ingenting som får meg til å ikke lade med full effekt denne timen mot lav effekt over lengre deler av døgnet. Det hjelper altså ingenting på reduksjon av effekt.

Jeg hadde spart mye mer ved ordningen forespeilet til 2022, hvordan det blir nå gjenstår å se.

 

Edit: 15-16 var det. Altså absolutt det verste tidspunktet 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer statistisk på hva de store massene foretar seg, de som i sum utgjør etterspørselen og dermed er en faktor i prisdannelsen. De har allerede et incentiv til å lade kl 23-06 i stedet for kl 15-16. Dette incentivet styrkes bare med ~ 1/3 hvis den nye nettleien blir som foreslått i desember, uten at det nødvendigvis fører til en tilsvarende økning i flytting av effekt. Med andre ord, jeg tror ikke den nye nettleien kommer til å endre forbrukskurven nevneverdig. Den blir mest et spill for galleriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker mer statistisk på hva de store massene foretar seg, de som i sum utgjør etterspørselen og dermed er en faktor i prisdannelsen. De har allerede et incentiv til å lade kl 23-06 i stedet for kl 15-16. Dette incentivet styrkes bare med ~ 1/3 hvis den nye nettleien blir som foreslått i desember, uten at det nødvendigvis fører til en tilsvarende økning i flytting av effekt. Med andre ord, jeg tror ikke den nye nettleien kommer til å endre forbrukskurven nevneverdig. Den blir mest et spill for galleriet.

Nei se på prisen i dag, billigst midt på dagen. I tillegg finnes det ikke noe incentiv for å senke effekten.

Vi bruker under 4kW i alle timer, foruten når vi lader. Da kan vi bruke opp mot 15kw, altså 3-4 ganger effekten.

Det er dette en må gjøre noe med, det er her en må dingle gulroten.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nei se på prisen i dag, billigst midt på dagen. I tillegg finnes det ikke noe incentiv for å senke effekten.

Vi bruker under 4kW i alle timer, foruten når vi lader. Da kan vi bruke opp mot 15kw, altså 3-4 ganger effekten.

Det er dette en må gjøre noe med, det er her en må dingle gulroten.

Hva DU bruker har vel ingenting å si i denne sammenhengen med mindre ditt helt lokale nett er sprengt. Her er vel poenget å spare det mer sentrale nettet for overbelastning og unødvendige investeringer. 
Prisen på kraften vil mest sannsynligvis være den beste måten å regulere dette på. Høyt effektforbruk i nettet betyr i de aller fleste sammenhenger også en høy kraftpris. Og denne prisdannelsen er MYE mer nøyaktig og treffsikker enn de prismodellene som er foreslått. 

Det er per nå ingen grunn til å begrense strømforbruket hos den enkelte midt på natten. Om en håndfull personer trekker 20kw hver midt på natten har ingenting å si, siden "resten av Norge" har lavt strømforbruk på dette tidspunktet.

Og ingen av disse prismodellene vil uansett treffe mot lokale flaskehalser. Disse må man bygge ut uansett, med mindre noen sentralt skal begynne å detaljstyre når folk skal kunne ha på varmen i husene sine.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Nei se på prisen i dag, billigst midt på dagen. I tillegg finnes det ikke noe incentiv for å senke effekten.

Vi bruker under 4kW i alle timer, foruten når vi lader. Da kan vi bruke opp mot 15kw, altså 3-4 ganger effekten.

Det er dette en må gjøre noe med, det er her en må dingle gulroten.

Jo, det er et incentiv til å bruke strøm når den er billigst. Når den er det mellom kl 10 og 15 på en søndag så tyder det på at det også er forventet høyest produksjon av sol- og vind-kraft da og/eller at forbruket er lavest da. Hva akkurat du gjør spiller liten rolle for kraftnettet siden overføringene i kraftnettet er en sum av hva folk flest gjør. ~10 kW fra eller til er en dråpe i havet i den store sammenhengen. Så om du bruker dette med høy effekt i kort tid eller lav effekt i lang tid spiller en dråpe i havet for kraftnettet.

Rent konkret, hva du har å vinne på å flytte forbruket fra i kveld til midt på dagen i dag, er sånn røffly 50 øre/kWh. Det spiller som nevnt ingen rolle om du lader bilen med høy effekt i kort tid eller lav effekt i lang tid, så lenge den lange tida holder seg innenfor den lave midt på dagen-prisen, nettopp fordi du bare er én liten brikke i en større sammenheng og at det er sistnevnte som utgjør det prisdannende forbruket (totaleffekten).

Det er lett å illustrere med borettslag-lading. Om det er 10 biler som lader i 10 timer med 1 kW hver, eller om de lader i serie med 10 kW, en time hver, spiller ingen rolle for kraftnettet sett utenfra. Kraftnettet består av 1. distribusjonsnettet (gjerne 50~100 abonnenter per trafo ned til 230/400V) og noen tusen abonnenter per større trafo ned til f.eks 11 eller 22 kV. 2. Regionalnettet med noen titusner av abonnenter per område og 3. sentralnettet i Norge. Hva én bestemt abonnent gjør påvirker bare i liten grad nederst i dette hierarkiet og har praktisk talt ingenting å si på regionalt eller nasjonalt nivå. Derfor må effektbruk sees statistisk over et større område og ikke individuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jo, det er et incentiv til å bruke strøm når den er billigst. Når den er det mellom kl 10 og 15 på en søndag så tyder det på at det også er forventet høyest produksjon av sol- og vind-kraft da og/eller at forbruket er lavest da. Hva akkurat du gjør spiller liten rolle for kraftnettet siden overføringene i kraftnettet er en sum av hva folk flest gjør. ~10 kW fra eller til er en dråpe i havet i den store sammenhengen. Så om du bruker dette med høy effekt i kort tid eller lav effekt i lang tid spiller en dråpe i havet for kraftnettet.

Rent konkret, hva du har å vinne på å flytte forbruket fra i kveld til midt på dagen i dag, er sånn røffly 50 øre/kWh. Det spiller som nevnt ingen rolle om du lader bilen med høy effekt i kort tid eller lav effekt i lang tid, så lenge den lange tida holder seg innenfor den lave midt på dagen-prisen, nettopp fordi du bare er én liten brikke i en større sammenheng og at det er sistnevnte som utgjør det prisdannende forbruket (totaleffekten).

Det er lett å illustrere med borettslag-lading. Om det er 10 biler som lader i 10 timer med 1 kW hver, eller om de lader i serie med 10 kW, en time hver, spiller ingen rolle for kraftnettet sett utenfra. Kraftnettet består av 1. distribusjonsnettet (gjerne 50~100 abonnenter per trafo ned til 230/400V) og noen tusen abonnenter per større trafo ned til f.eks 11 eller 22 kV. 2. Regionalnettet med noen titusner av abonnenter per område og 3. sentralnettet i Norge. Hva én bestemt abonnent gjør påvirker bare i liten grad nederst i dette hierarkiet og har praktisk talt ingenting å si på regionalt eller nasjonalt nivå. Derfor må effektbruk sees statistisk over et større område og ikke individuelt.

du svarer jo ikke på spørsmålet? 

morsomt med det borettslaget, hvorfor skal de tilfeldigvis lade en time hver? tror du virkelig borettslag setter opp slike avtaler? Og hva har de å tjene på dette i dag? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (34 minutter siden):

Hva DU bruker har vel ingenting å si i denne sammenhengen med mindre ditt helt lokale nett er sprengt. Her er vel poenget å spare det mer sentrale nettet for overbelastning og unødvendige investeringer. 
Prisen på kraften vil mest sannsynligvis være den beste måten å regulere dette på. Høyt effektforbruk i nettet betyr i de aller fleste sammenhenger også en høy kraftpris. Og denne prisdannelsen er MYE mer nøyaktig og treffsikker enn de prismodellene som er foreslått. 

Det er per nå ingen grunn til å begrense strømforbruket hos den enkelte midt på natten. Om en håndfull personer trekker 20kw hver midt på natten har ingenting å si, siden "resten av Norge" har lavt strømforbruk på dette tidspunktet.

Og ingen av disse prismodellene vil uansett treffe mot lokale flaskehalser. Disse må man bygge ut uansett, med mindre noen sentralt skal begynne å detaljstyre når folk skal kunne ha på varmen i husene sine.

Nei hva jeg bruker har ikke mye å si, men jeg har ett normalt forbruk ift den jevne småbarnsfamilien med elbiler som er på full fart inn. Jo flere som gjør som meg jo mer må en oppgradere nettet. Det øker kostnadene. Målet er å redusere kostnadene. Da må det gjøres noe med effekten. Og hvordan gjør en noe med effektforbruket? =effektledd. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 7.5.2022 den 0.18):

Jeg kommer ikke til å risikere matsikkerheten ved å øke temp i kjøleskapet. Anbefalingene er egentlig temmelig klare, fordi mat krever forskjellig temperatur for ikke å bli dårlig.

ja holdbarheten forlenges jo lavere temperatur, men kan være "overkill" hvis du allikevel fortærer maten/drikke lenge før holdbarhetsdato.

I Sverige på melkekartonger og kjøttpålegg, opererer de med "kylvara maks +8" mens standard i Norge er +4

hva man kan tillate seg, koker ned til forbruks/innkjøp hyppighet, dvs. om man stort sett forbruker varene raskt, eller om det gjerne ligger lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...