Gå til innhold

Tesla åpner 42 nye ladestasjoner for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N8591NB4 skrev (5 timer siden):

Ingen bygger ut hurtigladere raskere enn Tesla, så er ikke bekymret for kapasitet. 

Tesla har pdd ingen ladere i Tromsø, Bergen, Stavanger eller Kristiansand. De har riktignok noen utenfor disse byene, men ingen i selve byen. Det står derimot på Teslas nettside at de skal etablere ladere i Bergen og Stavanger i løpet av året.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.60039848288328%2C8.602240080746961%2C57.7429471395266%2C7.613470549496961&zoom=9&filters=supercharger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Leiern said:

El bil lønner seg, ingen tvil om det, men hjelpes for no styr: temp, ladehastighet, app kaos, ikke lad for mye på hurtiglading etc etc etc :)

Det er en del 'entusiaster' som gjør dette til mye mer styr enn hva det egentlig er. Punkt en er å vurdere behov og kjøpe en bil du ikke trenger å hurtiglade særlig ofte (om mulig). Kommer bilen med tilhørende ladeavtaler så bruk disse som førstevalg. De dukker da gjerne opp i navigasjonen i bilen din. Hvis ikke bruk elton el.lignende (men det er vel ganske få biler nå som ikke kommer med en eller annen underliggende avtale). Noe særlig mer er det ikke å tenke på, det er en stund siden at elbiler hadde så dårlig infrastruktur at det er noe videre å bekymre seg over. 

Temperaturstyring og slikt er mest noe de som prøver å slå rekorder trenger å tenke på, for alle andre så la bilen styre det. Noen biler har det andre har det ikke, og det utgjør i så fall noen minutter lengre ladetid, men om du uansett ikke skal lade så ofte så er det ikke noen stor bekymring. 

Men det er klart at kjøper du en bil med kort rekkevidde og så tar den på masse langturer, da ber du om trøbbel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, FrihetensRegn said:

Tesla har pdd ingen ladere i Tromsø, Bergen, Stavanger eller Kristiansand. De har riktignok noen utenfor disse byene, men ingen i selve byen. Det står derimot på Teslas nettside at de skal etablere ladere i Bergen og Stavanger i løpet av året.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.60039848288328%2C8.602240080746961%2C57.7429471395266%2C7.613470549496961&zoom=9&filters=supercharger

Jeg bor i Kristiansand hvor det så definitivt er Tesla ladere ikke mange minutter ute fra byen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, The Very End said:

Jeg bor i Kristiansand hvor det så definitivt er Tesla ladere ikke mange minutter ute fra byen. 

Jeg antar det var snakk om hurtigladere*, og av de later de ikke til å ha noen i byen, næreste later til å være ca 20km øst for sentrum. 

Ikke at jeg ser den store apellen i å ha hurtigladere i en by. Hurtigladere er for når man skal videre med en gang og da vil man gjerne ikke måtte kjøre inn i en by. 

*) Siden det var det som ble referert til i inlegget som ble sitert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, FrihetensRegn said:

Tesla har pdd ingen ladere i Tromsø, Bergen, Stavanger eller Kristiansand. De har riktignok noen utenfor disse byene, men ingen i selve byen. Det står derimot på Teslas nettside at de skal etablere ladere i Bergen og Stavanger i løpet av året.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.60039848288328%2C8.602240080746961%2C57.7429471395266%2C7.613470549496961&zoom=9&filters=supercharger

Det er ikke så rart:

Opprinnelig var hurtiglading av Tesla kun ment for langturer og ladeplassene ble da med vilje plassert unna byene langs hovedveiene hvor du må lade for å komme deg videre.

Så ble 'destination charging" etablert - saktelading  ved hoteller o.l. - og det uansett hvor hotellene ligger.

At de begynner med hurtiglading inne i byene er noe ganske nytt og det er klart at det etableres først der hvor det er mest etterspørsel

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, sverreb said:

Jeg antar det var snakk om hurtigladere*, og av de later de ikke til å ha noen i byen, næreste later til å være ca 20km øst for sentrum. 

Ikke at jeg ser den store apellen i å ha hurtigladere i en by. Hurtigladere er for når man skal videre med en gang og da vil man gjerne ikke måtte kjøre inn i en by. 

*) Siden det var det som ble referert til i inlegget som ble sitert. 

Ah! Men, er massevis av vanlige ladere da (hurtiglading fra andre leverandører). Uten å tele vitenskapelig er det sikkert 10-20 stk rundt forbi. Kiwi har flere, sentrum stasjon har 3, Mer har noe stående rundt forbi osv. Snakket man ol type 2 er det flust av disse spredt rundtomkring byen.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Ja den ladekurven var jo nesten sørgeligere enn kurven til min 2020 Ioniq 😂

Lader like sakte som min, men jeg trøster meg med at det rekker lengre. Sjeldent jeg har hatt behov for to lynladinger på samme dag, med mindre jeg ikke finner destinasjonslader eller en tilgjengelig strømkontakt jeg får lov å benytte der jeg overnatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

"zero" er et konkret tall.

Men hva betyr beyond? Er det forbi, som i over eller under null?

Uansett, captcha-modellnavnet fra Toyota kommer jeg neppe til å huske. Faktisk høres det ut som en kromosonfeil så heretter kommer jeg bare til å kalle den Toyota kromosonfeil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Tesla har pdd ingen ladere i Tromsø, Bergen, Stavanger eller Kristiansand. De har riktignok noen utenfor disse byene, men ingen i selve byen. Det står derimot på Teslas nettside at de skal etablere ladere i Bergen og Stavanger i løpet av året.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.60039848288328%2C8.602240080746961%2C57.7429471395266%2C7.613470549496961&zoom=9&filters=supercharger

Tesla bygger ladere der behovet er størst, altså langs typiske langtur-strekninger.

Byer er typiske destinasjoner, der man ender opp etter en lengre tur, eller der man starter en lang tur fra. Derfor er typisk kjøremønster sånn at man AC-lader i byer.

Skjønner det kan være forvirrende for de som kjører bensin eller dieselbil og dermed ikke har mulighet til å fylle hverken hjemme, på jobb, hotellet, hytta etc. Men akkurat dette har jo mange her inne forsøkt å fortelle deg et utall ganger uten at det later til å feste seg. Det er vel litt som å lære seg å sykle. Det virker fryktelig vanskelig før man har prøvd og de første par gangene. Etter litt tilvenning går det som en drøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tesla bygger ladere der behovet er størst, altså langs typiske langtur-strekninger.

Byer er typiske destinasjoner, der man ender opp etter en lengre tur, eller der man starter en lang tur fra. Derfor er typisk kjøremønster sånn at man AC-lader i byer.

Skjønner det kan være forvirrende for de som kjører bensin eller dieselbil og dermed ikke har mulighet til å fylle hverken hjemme, på jobb, hotellet, hytta etc. Men akkurat dette har jo mange her inne forsøkt å fortelle deg et utall ganger uten at det later til å feste seg. Det er vel litt som å lære seg å sykle. Det virker fryktelig vanskelig før man har prøvd og de første par gangene. Etter litt tilvenning går det som en drøm.

Slik er det ofte med bensinstasjoner også, man trenger ikke ofte fylle i byen, men de finnes allikevel. Greit å ha.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, FrihetensRegn said:

Slik er det ofte med bensinstasjoner også, man trenger ikke ofte fylle i byen, men de finnes allikevel. Greit å ha.

Blir litt anneledes med bensinstasjoner for det er jo noe man må innom om man kjører Diesel eller Bensin.

i Tromsø har f.eks MER plassert ladere utenfor kjøpesenterene og sykehuset, og Circke K har sine egne ladere hos seg. Recharge har stasjon på flyplassen.
Tipper Tesla ikke har sett helt behovet for å komme å bølle seg inn med sine ladere der enda.

Men så snart man drar ut av Tromsø så møter man på Tesla sine ladere og da er de kjekke å ha for MER, Recharge og Circke K ladere eksisterer knapt der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (35 minutter siden):

Slik er det ofte med bensinstasjoner også, man trenger ikke ofte fylle i byen, men de finnes allikevel. Greit å ha.

Trenger bybilen bensin eller diesel så MÅ man innom en bensinstasjon.

Trenger bybilen strøm så kan man klare seg helt uten hurtiglader.

Behovet er et helt annet. Ikke at jeg forventer at du skal forstå etter 1001 forsøk på å fortelle det, så det virker litt fåtnyttes å skrive dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Så elbiler er best som bybiler?

Kreativt og iherdig forsøk på å misforstå. Elbiler duger selvsagt til mer enn det, men i tilfellet elbil som bybil så kan mange klare seg uten elektrisitetens motsvar til bensinstasjonene, DC hurtiglading. Fossilbilene trenger bensinstasjoner, selv i scenariet bybil. Derfor er det langt mindre behov for hurtigladere DC i by enn det er for bensinstasjoner.

* Lever i spenning på neste forsøk på bevisst misforståelse *

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Trenger bybilen bensin eller diesel så MÅ man innom en bensinstasjon.

Trenger bybilen strøm så kan man klare seg helt uten hurtiglader.

Behovet er et helt annet. Ikke at jeg forventer at du skal forstå etter 1001 forsøk på å fortelle det, så det virker litt fåtnyttes å skrive dette.

Heldigvis! Er glad jeg slipper å fylle så ofte. Jeg har jerrykanne hjemme i garasjen men har sjelden trengt å bruke den. Jeg får 1000 km når jeg fyller tanken med diesel og slipper å måtte plugge inn bilen i en lader hver gang jeg er på et hotell, et kjøpesenter eller hjemme. Å eie en elbil er som å kjører rundt med en dieselbil med en ti liters dieseltank. Et ork. Nei takk.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Kreativt og iherdig forsøk på å misforstå. Elbiler duger selvsagt til mer enn det, men i tilfellet elbil som bybil så kan mange klare seg uten elektrisitetens motsvar til bensinstasjonene, DC hurtiglading. Fossilbilene trenger bensinstasjoner, selv i scenariet bybil. Derfor er det langt mindre behov for hurtigladere DC i by enn det er for bensinstasjoner.

* Lever i spenning på neste forsøk på bevisst misforståelse *

Greit nok. Jeg er helt enig i at det er best at bykjøring foregår elektrisk.

Lenke til kommentar

Greit nok, men nå handlet jo dette mest om behovet for DC hurtiglading i by vs bensinstasjoner i by. @FrihetensRegn har i gjentatte diskusjoner ikke skjønt vesensforskjellen i behovet, i by kontra typiske lange strekninger. Jeg tror han sårt trenger litt egenerfaring i hvordan hjemmelading brukes blant annet før avgang på langturer, ved ankomst tilbake fra langturen, i hverdagen etc.

Alle skjønner at biler på langkjøring trenger å fylle/lade i blant på sine langturer, så behovet for ladestasjoner og bensinstasjoner er nokså sammenlignbart på den typen veistrekninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...