Gå til innhold

Neppe elbåt­sommer i år heller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo dette med vekt og lading/ladetid som er den fundamentale mismatchen da. Har brukt el-motor på jolle i 25 år, til dorging. To identiske batterier, ett til utfart og dorging, og det andre til å komme seg hjem igjen. Men det er noe annet enn å drive en speedbåt eller turbåt/familiebåt med batteri. Det er jo fart som suger energi, og lading til sjøs er en annen sak en å få etterfylt drivstoff fra en reservekanne i en annen båt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker iblant å gløtte på "Haulover inlet" på youtube. Enkel form for underholdning hvor de filmer innseilinga til Miami. Fascinerende å se hvor mange 300 Hk påhengere det er mulig å henge på hekken av en båt samtidig. De gutta der er ikke klar for å gå over til elektrisk framdrift med det første.....

Lenke til kommentar

 

Noen får realisere Teslas drøm om trådløs overføring av strøm:

...............................................................................................................

"Fra det 57 meter høye krafttårnet, som er oppkalt etter områdets tidligere eier, skal elektrisk energi flyte fritt gjennom atmosfæren og bakken til mottakere i klodens fjerneste avkroker."

...............................................................................................................

https://historienet.no/teknikk/oppfinnelser/nikola-tesla-ville-sette-strom-til-verden

..................................................................................................................

Og så får alle båter montert en mottaker-sopp som henter nødvendig energi fra lufta til elektrisk framdrift...Med strømmåler...Og ved reisens slutt holder man bare VISAkortet mot påhengeren og trykker OK...

Såh - problem solved......

Lenke til kommentar

Elektrifisering av fritidsbåter står stille og de åpenbare grunnene til det er gjengitt av flere lenger opp i tråden. Elektriske seilbåter er unødvendige. Elektriske motorbåter vil bli svært dyre og tunge mens masse innvendig plass går med til batterier.

Elektriske hydrofoiler har noe for seg men tilbyr ingen fordeler ift. forbrenningsmotor bortsett fra lavere støynivå. Hydrofoil uansett type motor vil antaglig forbli et nisjeprodukt for fritidsmarkedet.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 28.4.2022 den 14.07):

Den eneste fordelen med å bytte ut en bensindrevet påhengs med en eldrevet versjon er at de har roligere gange. Og kanskje prisen på bensin. Ellers er det bare ulemper. Når man fyller opp tanken på en vannscooter er det ca. 80 liter bensin som går med, og det varer kanskje en hel dag med mye aktiviteter på vannet.

Når en full tank nærmer seg 2 000 kr, så kan det kanskje friste i å investere i en eldrevet variant, men med over 300 hk og en vekt på under et halvt tonn, er det nok ikke like lett å skaffe et batteri som varer lenge nok til en full dag.

Skal jeg ha det moro på vannet vil jeg svært mye heller ha en slik enn en vannscooter:

https://liftfoils.com/

Og den går selvsagt på strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo og el seilbåter, monoskrog og katamaraner. Dessuten rene el katamaraner helt uten seil, og det fungerer allerede overraskende bra. Seilbåter har jo fordel med både solpaneler, og regenerering via propell slik at de lader underveis, er det sol lader de via solpanel og regen underveis. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, bojangles said:

Vi har jo og el seilbåter, monoskrog og katamaraner. Dessuten rene el katamaraner helt uten seil, og det fungerer allerede overraskende bra. Seilbåter har jo fordel med både solpaneler, og regenerering via propell slik at de lader underveis, er det sol lader de via solpanel og regen underveis. 

Ja seilbåter med elmotor tror jeg kan bli populært relativt snart, og også saktegående båter uten seil.  Det fleste vil nok ønske å ha et dieselaggeregat i bakhånd, men en kan gjerne slippe gassinstallasjon.  Det er allerede designet seil med integrerte solceller på 600W.  

Hvis motorbåtfolket kan roe seg ned, og bevege seg med seilbåtfart, så blir det bedre for alle på sjøen.

Endret av J-Å
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Seilbåter trenger ballast så langt ned som mulig. Kan man lagre batteriene nederst i båten uten fare for at de blir utsatt for fukt (med mindre båten går ned), så er ikke vekten et problem før man overstiger grensen for hvor mye ballast båten skal ha. Og dess lettere motor og drivverk er, dess mer av vekten kan bestå av batterier.

Seilbåt med elmotor høres derfor langt mere fornuftig ut enn en motorbåt med elmotor og batterier. Men det er bare inntil vi lager batteripakkene slik at de enkelt kan flyttes fra båten, og over til el-moped, snøscooter, snøfres, vinterhytta og andre ting som kan drives med disse batteriene, når de ikke er bruk for i båten. Da vil det være mer fornuftig å bruke elmotor på snekka/landstedsbåten.

Det er bare fantasien som stopper opp for hvor de alternativt kan benyttes, og eventuelt hvor tungvint transporten fra båten og opp til de andre enhetene som kan bruke de. Spesielt der man kan bruke batteriene i det halvåret+ som båten er i opplag, vil dette gi mer fornuft enn å bare ha de i et kjøretøy som har relativt stort behov for mye batterikapasitet, men totalt sett brukes lite.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Snowleopard said:

Seilbåt med elmotor høres derfor langt mere fornuftig ut enn en motorbåt med elmotor og batterier. Men det er bare inntil vi lager batteripakkene slik at de enkelt kan flyttes fra båten, og over til el-moped, snøscooter, snøfres, vinterhytta og andre ting som kan drives med disse batteriene, når de ikke er bruk for i båten. Da vil det være mer fornuftig å bruke elmotor på snekka/landstedsbåten.

Ja, absolutt interessant, og miljøet inne i en seilbåt er stort sett adskillig bedre enn under en bil vinterstid.  Men det går nok et skille mellom bærbare løsninger og  faste installasjoner.  Snøscooter tror jeg fort vipper over på ikke-bærbare løsninger, og det samme gjelder vannscootere og andre farkoster hvor man vil bevege seg i plan i mer enn noen minutter. Men en påhengsmotor på et par kW, kan nok greit drives med elsykkel-batterier for eksempel. Slike batterier kan også relativt greit lades med solceller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 minutter siden):

Ja, absolutt interessant, og miljøet inne i en seilbåt er stort sett adskillig bedre enn under en bil vinterstid.  Men det går nok et skille mellom bærbare løsninger og  faste installasjoner.  Snøscooter tror jeg fort vipper over på ikke-bærbare løsninger, og det samme gjelder vannscootere og andre farkoster hvor man vil bevege seg i plan i mer enn noen minutter. Men en påhengsmotor på et par kW, kan nok greit drives med elsykkel-batterier for eksempel. Slike batterier kan også relativt greit lades med solceller. 

Jeg tenker at batterier som disse, og lignende løsninger, fort kan være interessante i en slik løsning. bare de kan stables tett nok, gjerne i en løsning der lokket er forseglet. Og om strømoverføring fra disse gjøres med magnetisme, så kan de i seg selv være tette:

https://www.tu.no/artikler/scooterne-blir-elektriske-bytter-batteri-pa-bare-seks-sekunder-br/440488

01.330x511.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, J-Å said:

Ja seilbåter med elmotor tror jeg kan bli populært relativt snart, og også saktegående båter uten seil.  Det fleste vil nok ønske å ha et dieselaggeregat i bakhånd, men en kan gjerne slippe gassinstallasjon.  Det er allerede designet seil med integrerte solceller på 600W.  

Hvis motorbåtfolket kan roe seg ned, og bevege seg med seilbåtfart, så blir det bedre for alle på sjøen.

Ja og noen har og solpanel på masten. 

Lenke til kommentar

Batteridrift på seilbåt i kombinasjon med generator(hydro, vind, sol) og et aggregat ser ut som en veldig god løsning ved første øyekast. 

I praksis så er det en del ekstra man må tenke på sammenlignet med en elbil. Levetid på en seilbåt er pluss 30 år og i disse årene skal batteridrivlinjen tåle hard sjø og saltvann. At man fullstendig skal klare å isolere batteriet fra salt og fukt må man til julenissen for å tro på.

Og får man problemer med brann så er det i en elbil for det meste en lei forsikringssak, mens det på åpent hav dreier seg om liv og død. 

Marin diesel for fremdrift er kjent og trygt. Batterier(bly) i kombinasjon med solceller og små vindturbiner er kjekt på lengre turer så man har strøm til kjøl/frys, lys og navigasjon/autopilot. 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -i said:

Batteridrift på seilbåt i kombinasjon med solceller/vindgeneratorer og et aggregat ser ut som en veldig god løsning ved første øyekast. 

I praksis så er det en del ekstra man må tenke på sammenlignet med en elbil....

Jeg er enig i at  batteriinstallasjon i en seilbåt må være gjennomtenkt. Men det er allerede ganske vanlig med LiFePo4 batterier i båter, og jeg har ikke registrert noen ulykker med disse. Det er jo ikke akkurat så bra miljø under en elbil som kjører på saltet vei heller, men det går stort sett bra. Om man mener det er nødvendig, så vil det være fullt mulig å plassere batteriene slik at de kan droppes overbord med en fjernutløser. 

Uansett bør en seilbåt være utrustet slik at man kan evakuere og varsle redningstjeneste ved brann. Batteribranner utvikler seg vanligvis langsomt, og gir tid til evakuering.  Gasseksplosjoner derimot er ganske dramatiske. Jeg har selv sett dekket på en seilbåt løfte seg under en slik eksplosjon. Så hvis man kan koke elektrisk og unngå gass ombord, er det en risikofaktor mindre. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at  batteriinstallasjon i en seilbåt må være gjennomtenkt. Men det er allerede ganske vanlig med LiFePo4 batterier i båter, og jeg har ikke registrert noen ulykker med disse. Det er jo ikke akkurat så bra miljø under en elbil som kjører på saltet vei heller, men det går stort sett bra. Om man mener det er nødvendig, så vil det være fullt mulig å plassere batteriene slik at de kan droppes overbord med en fjernutløser. 

Uansett bør en seilbåt være utrustet slik at man kan evakuere og varsle redningstjeneste ved brann. Batteribranner utvikler seg vanligvis langsomt, og gir tid til evakuering.  Gasseksplosjoner derimot er ganske dramatiske. Jeg har selv sett dekket på en seilbåt løfte seg under en slik eksplosjon. Så hvis man kan koke elektrisk og unngå gass ombord, er det en risikofaktor mindre. 

Prisen er også veldig høy. 10-gangern kontra en diesel om man tar med batteriet.

Men hvor mye miljø får man tilbake her? Seilbåter vil normalt være nullutslipp på størstedelen av ferden og da er det et spørsmål om elektrifisering av den korte veien ut og inn av havna er nok til å forsvare høy miljøkost for produksjon av en elektrisk drivlinje.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Prisen er også veldig høy. 10-gangern kontra en diesel om man tar med batteriet.

Men hvor mye miljø får man tilbake her? Seilbåter vil normalt være nullutslipp på størstedelen av ferden og da er det et spørsmål om elektrifisering av den korte veien ut og inn av havna er nok til å forsvare høy miljøkost for produksjon av en elektrisk drivlinje.

Nei, det er kanskje for spesielt interesserte slik prisene er nå. For katamaraner er det litt lettere å forsvare, da de gjerne har en motor i hvert skrog. Elektrisk kan de klare seg med to "pods" og ett felles aggeregat/batteri. 

Jeg ble litt overrasket over hvor mye som er tilgjengelig: https://plugboats.com/guide-to-electric-saildrive-pod-boat-motors/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...