Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Feynman skrev (14 timer siden):

Jeg synes "flørting" er et veldig mildt uttrykk på det som foregår. Disse antisemittiske konspirasjonsteoriene som ropes ut til millioner av en av verdens rikeste og mektigste mennesker er direkte farlig.  Ekstreme ord og ekstreme handlinger hører sammen, noe historien har vist.

Denne mannen må stoppes og det beste man kan bidra med er å unngå å gi ham og hans selskaper en eneste krone.

image.thumb.png.527b4edf7c60d791514ed263aed9177e.png

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også noen tekniske endringer på gang.

Muligheten for å klikke inn på en tweet og få opp en liste over quote-tweets er fjernet og det er snakk om å skjule det som en bruker har "likt".  Disse endringene vil jeg gjette på har null forretningsmessig begrunnelse, men fullt og helt dreier som et eller annet rundt Elon Musks frynsete ego. For eksempel så har han kommet i hardt vær når han "liker" tweets fra nynazister etc. Og han blir ofte latterliggjort i quote-tweets.

Noe annet det er snakk om er å ta månedlig betalt for å i det hele tatt lese tweets. Det vil garantert føre til at 90% forlater plattformen og at det lille som er igjen av annonseinntekter tørker helt opp. Med andre ord et forslag som har min fulle støtte.

Endret av uname -i
  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (16 minutter siden):

Det er også noen tekniske endringer på gang.

Muligheten for å klikke inn på en tweet og få opp en liste over quote-tweets er fjernet og det er snakk om å skjule det som en bruker har "likt".

Det er ikke blitt fjernet, det er bare blitt gjemt. Man må nå trykke på de tre prikkene over et innlegg, og velge "Se engasjement for innlegg". Da kan man se hvem som har sitert, repostet og likt innlegget. Helt håpløst lite brukervennlig. Aner ikke hvorfor de har bestemt seg for å gjemme en sånn funksjon.

image.thumb.png.14b0f7e7c51b839bf4efec21209666ae.png

image.thumb.png.50d79002709c0411d4570183ac4b698d.png

Når det gjelder å skjule likes, så har de annonsert at betalende brukere kan skjule sine likerklikk. Det ble annonsert etter at Musk ble kritisert for å ha trykket liker på innlegg fra kontoene til kjente nynazister.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Det er ikke blitt fjernet, det er bare blitt gjemt. Man må nå trykke på de tre prikkene over et innlegg, og velge "Se engasjement for innlegg".

Akkurat. Ante ikke at "Se engasjement for innlegg" betydde det samme som "quote-tweets".   Det å erstatte noe så enkelt og intuitivt med en klønete formulering på hele sju stavelser, er en av mange konsekvenser av et av de dummeste navnebyttene i historien.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Deaktiverte omsider twitter kontoen min, som jeg uansett aldri benyttet. Fant så ut at jeg ikke kan se de siste postene til alle kontoene jeg følger når jeg nå er utlogget. Jeg har en mengde med linker i nettleseren som jeg brukte å sjekke. Nå vises bare gamle poster.

Dette kan bli hardt. Blir mye jeg ikke kommer til å få med meg nå, i hvert fall av nyheter i øyeblikket. Veldig mange ser fortsatt ut til å bruke twitter til tross for hva twitter har blitt til etter at Musk overtok.

Eller finnes det en omvei her for å se folk sine siste poster uten å ha konto eller være innlogget?

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Musk drodler med tanken om å gjøre Twitter til betalingstjeneste for alle, som et tiltak mot bots. Om han gjør det tror jeg det er kroken på døra for flere kontoer enn bare bots, gitt.

Sitat

Eieren av X, tidligere kjent som Twitter, Elon Musk hadde mandag en direktesendt samtale med Israels statsminister.

I samtalen sa Musk at de vurderte å la brukerne betale “en liten månedlig betaling” for å bruke plattformen.

Musk sier dette kan fikse et stort problem på plattformen.

– Det er den eneste måten jeg kan tenke meg å bekjempe enorme hærer av bots, sa Musk.

Musk ville ikke utdype hvor mye det er snakk om, men sier det skal være snakk om en liten sum.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/musk-foreslaar-at-alle-betaler-for-xtwitter.gX_1pofV9?utm_source=share-btn

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når du tilsynelatende kjøper noe på trass fordi man hater folka og ideene som diskuteres der er man vel i utgangspunktet ikke ute etter å tjene penger. Ifølge Musk og biografien som er skrevet kjøpte han Twitter på trass og ønsker helst å ødelegge det. Det er jo også gøy at Anti-Science blir brukt som en av grunnene, all den tid Musk er imot abort, vaksine og nå sist har begynt å flørte med antisemitisme.

https://www.express.co.uk/news/us/1810891/elon-musk-twitter-transgender-daughter-biography

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/14/2023 at 7:10 PM, qualbeen said:

Et oppegående folk hadde aldri stemt frem Trump. Ei heller stemt for Brexit. Store folkemasser har blitt servert alternative virkeligheter over langt tid, som grunnet demokratiske prinsipper, klarer å velte hele nasjoner inn i merksnodige veier. 

Det virker som du her mener at halve USA's befolkning ikke var oppegående i 2016. Og at over halve Storbritannia ikke var oppegående når de stemte seg ut av EU. Det vil jeg si er ganske kraftige beskyldninger.

On 8/14/2023 at 7:10 PM, qualbeen said:

Det viktigste er vel å være klar over problemstillingen? Vi må lære opp dagens barn at de blir bombandert med påstander og alternative fakta fra alle kanter.

Ja. Enig. F.eks påstander om at halve lands befolkning ikke er oppegående.

On 8/14/2023 at 7:10 PM, qualbeen said:

Egentlig kan man ikke stole på noen. Kildekritikk er ekstremt viktig, og vi ser gang på gang eksempler på at store, velrenomerte mediehus går på en alvorlig blemme: de glemmer å være kritiske, og videreformidler sprøyt og løgner! 😕 Flaut! 

Ja, og derfor er det viktig at alle får snakke fritt hele tiden, fordi da overlever ikke disse løgnene særlig lenge. Det var en god del som ble sensurert under pandemien, som gjorde at løgner fikk leve lenge i offentligheten.

On 8/14/2023 at 7:10 PM, qualbeen said:

I tillegg har vi fake news, fra aktører som med overlegg sprer feilaktige påstander. Typisk med en klar definert propaganda bak, riktignok som oftest skjult fra de som tror på disse nyhetene.

Ja, men vi kan ikke hindre TV stasjoner fra å snakke om Trump, Elon, eller RFK junior. TV stasjonene må få si det de vil de også.

On 8/14/2023 at 7:10 PM, qualbeen said:

Voksne folk som ikke tror på klima, en rund planet eller for den del at dinosaurene fantes, er det vel ikke særlig håp for at vi klarer å snakke til fornuft?

Jeg regner med du mener voksne som ikke tror på en klimakrise ikke er fornuftig. Jeg har vært fordømmende til deler av befolkninger noen ganger. Men du er meget løs på avtrekkeren i forhold til meg virker det som.

Pågrunn av at det finnes overlagt arrogante folk, og mindre arrogante folk, så er det særdeles viktig at disse ikke hindrer offentlig debatt. Fordi underkuing av offentlig debatt er det bare noen ytterst få med makt som tjener på.

Selv om Elon også godt kan regnes som litt arrogant, så ser det ut til at han har gjort en grei jobb med å gjøre X mer åpen til offentlig debatt.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (16 timer siden):

Det virker som du her mener at halve USA's befolkning ikke var oppegående i 2016. Og at over halve Storbritannia ikke var oppegående når de stemte seg ut av EU. Det vil jeg si er ganske kraftige beskyldninger.

Ja. Enig. F.eks påstander om at halve lands befolkning ikke er oppegående.

Ja, og derfor er det viktig at alle får snakke fritt hele tiden, fordi da overlever ikke disse løgnene særlig lenge. Det var en god del som ble sensurert under pandemien, som gjorde at løgner fikk leve lenge i offentligheten.

Ja, men vi kan ikke hindre TV stasjoner fra å snakke om Trump, Elon, eller RFK junior. TV stasjonene må få si det de vil de også.

Jeg regner med du mener voksne som ikke tror på en klimakrise ikke er fornuftig. Jeg har vært fordømmende til deler av befolkninger noen ganger. Men du er meget løs på avtrekkeren i forhold til meg virker det som.

Pågrunn av at det finnes overlagt arrogante folk, og mindre arrogante folk, så er det særdeles viktig at disse ikke hindrer offentlig debatt. Fordi underkuing av offentlig debatt er det bare noen ytterst få med makt som tjener på.

Selv om Elon også godt kan regnes som litt arrogant, så ser det ut til at han har gjort en grei jobb med å gjøre X mer åpen til offentlig debatt.

"Oppegående" er kanskje ikke det beste ordvalget mitt, men det er da ikke tvil om at svært mange ble forledet og lokket av drømmer som aldri slo til.

Det jobbes hardt i kulissene for å motvirke vestlig suksess. 

Russland, Kina, Saudi og andre totalitære stater er lei av at vesten med deres demokrati lykkes så grådig mye. Vårt levesett er en direkte trussel mot deres statslederes makt. 

Mange ulike knapper og tråder blir trykket på og dratt i fra deres side. Alt for å destabilisere.

Vesten har blitt for sterke til å knekkes av en direkte konfrontasjon (se f.eks til Ukraina), så neste mulighet er å prøve å få oss til "å gå til grunne" er å splitte oss innenfra.

 

 • Å bryte opp EU ved å få flere stater til å forlate samarbeidet, i steden for å fikse utfordringene innad i EU? Genialt!

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

"Oppegående" er kanskje ikke det beste ordvalget mitt, men det er da ikke tvil om at svært mange ble forledet og lokket av drømmer som aldri slo til.

https://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/list/?promise_group=trumpometer&ruling=promise-kept

 

https://edition.cnn.com/2021/01/30/politics/trump-broken-promises/index.html

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 22.9.2023 den 9:43 AM):

Det jobbes hardt i kulissene for å motvirke vestlig suksess. 

Russland, Kina, Saudi og andre totalitære stater er lei av at vesten med deres demokrati lykkes så grådig mye. Vårt levesett er en direkte trussel mot deres statslederes makt. 

Mange ulike knapper og tråder blir trykket på og dratt i fra deres side. Alt for å destabilisere.

 

At dette skulle ha noe særlig å si i det store bildet tviler jeg på. Har du noen eksempler på hendelser du mener skyldes denne "destabiliseringen"?

Det er ikke noe feil i å ha konspirasjonsteorier, men konspirasjonsteorier uten noe konkret er ofte lite interessante.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 timer siden):

At dette skulle ha noe særlig å si i det store bildet tviler jeg på. Har du noen eksempler på hendelser du mener skyldes denne "destabiliseringen"?


Brexit og valget av Trump, og den absolutte tilstanden med høyreradikalisme i Europa er eksempler.
Spesielt Russland har jobbet på med å sikre at hva som ble alternative høyre fikk nok bensin til å etable seg som en seriøs politisk faksjon.

Misinformasjonen som Musk og republikanerene faller for og sprer -- representert gjennom meninger vi ser florere her på forumet -- er eksempler på et resultat som har fulgt 'samarbeidet' mellom russisk propaganda og radikale høyre.

De har lykkes med å bidra å gjøre dataalderen til misinformasjonsalderen i vesten sammen med kristenkonservative og ytre høyre -- sammen har de skapt alternative høyre og deres metoder (splitt og hersk, lyg og doble ned på løgnen, og lyg om noe annet når noen faktasjekker løgnen -- og snakk om hvordan journalister er på 'venstresidens side' når noen viser til faktasjekker eller fakta fra journalisme -- og gjentagelse av fordelaktige talking points til evindighet, mens befolkningen for øvrig ikke leser samme nyheter igjen og igjen; nyheter leses når det er relevant, det er bare kulter som leser gammelt godt nytt for å skape nettopp en kult.

https://www.jstor.org/stable/resrep22215?typeAccessWorkflow=login

Benektelse av menneskeskapte klimaendringer, ideer om en LGBT-agenda som har gått for langt, abortmotstand, nasjonalistiske idealer (vi må beskue egen navle, og være mer kritiske til antatt korrupsjon i andre land -- mens vi selv stemmer på våre mest korrupte politikere, nasjonalistene)

Det siste eksempelet er hvordan nordmenn har adoptert ordet Woke fra propganda som har lekket over på oss fra målgruppene.

Nasjonalisme er stort sett utelukkende brukt av korrupte autoritære løgnere for å få folk til å tro at godene i land som faktisk har gode kår er skapt av nasjonen og deres innbyggere alene, når nasjoner som har opplevd suksess stort sett alltid gjør det gjennom godt og åpent internasjonalt samarbeid og relativt fri flyt av ideer og teknologi.
https://www.economist.com/briefing/2023/08/31/how-cynical-leaders-are-whipping-up-nationalism-to-win-and-abuse-power

Russland har også nær forbindelse til såkalte tankies, folk som ikke har fått med seg at Putin er fascist, som ikke trenger å utdypes.

Saudi-Arabia har kjøpt amerikansk politikk lenge, og har hatt gode forhold til det republikanske partiet.
De har investert tungt i Trump og har sannsynligvis kjøpt statshemmeligheter av Trump og co...
https://theintercept.com/2022/08/25/saudi-arabia-lobby-mbs-khashoggi/

...i tillegg til å ha kjøpt atomteknologi av Trump og co.
https://www.reuters.com/article/us-usa-saudi-nuclear-idUSKCN1R82MG

Kina har lykkes i stor grad, og bruker 7-8 milliarder dollar på å formidle Kina sin propaganda gjennom vestlige aktører, hvis svakhet er at private nyhetsselskaper som ikke er etablert for å drive journalisme -- men tjene penger -- driter i fakta, rettferdighet og sannhet, bare lesere, seertall og inntekt, som ofte er donasjoner. 
https://www.economist.com/china/2023/02/16/chinese-propaganda-is-surprisingly-effective-abroad

Det er samme inngangsvinkel Russland har hatt med sine mest vellykkede propagandakampanjer.

Nautica skrev (23 timer siden):

Broken Promises-delen til Politifact er mer omfattende. Husk å klikke på neste på enden, to ganger.
Og det er ingen tvil om hvilke av de to som inkluderer løfter man faktisk har hørt om offentlig fra Trump selv.

https://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/list/?promise_group=trumpometer&ruling=promise-broken

Og enda viktigere, mannen løy eller kom med feilaktige eller villedende uttalelser over 30 000 ganger i løpet av hans presidentperiode.

https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/

...han var totalt sett en gave til verdens diktaturer.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 23.9.2023 den 11:05 AM):


Brexit og valget av Trump, og den absolutte tilstanden med høyreradikalisme i Europa er eksempler.
Spesielt Russland har jobbet på med å sikre at hva som ble alternative høyre fikk nok bensin til å etable seg som en seriøs politisk faksjon.

Misinformasjonen som Musk og republikanerene faller for og sprer -- representert gjennom meninger vi ser florere her på forumet -- er eksempler på et resultat som har fulgt 'samarbeidet' mellom russisk propaganda og radikale høyre.

De har lykkes med å bidra å gjøre dataalderen til misinformasjonsalderen i vesten sammen med kristenkonservative og ytre høyre -- sammen har de skapt alternative høyre og deres metoder (splitt og hersk, lyg og doble ned på løgnen, og lyg om noe annet når noen faktasjekker løgnen -- og snakk om hvordan journalister er på 'venstresidens side' når noen viser til faktasjekker eller fakta fra journalisme -- og gjentagelse av fordelaktige talking points til evindighet, mens befolkningen for øvrig ikke leser samme nyheter igjen og igjen; nyheter leses når det er relevant, det er bare kulter som leser gammelt godt nytt for å skape nettopp en kult.

https://www.jstor.org/stable/resrep22215?typeAccessWorkflow=login

Benektelse av menneskeskapte klimaendringer, ideer om en LGBT-agenda som har gått for langt, abortmotstand, nasjonalistiske idealer (vi må beskue egen navle, og være mer kritiske til antatt korrupsjon i andre land -- mens vi selv stemmer på våre mest korrupte politikere, nasjonalistene)

Det siste eksempelet er hvordan nordmenn har adoptert ordet Woke fra propganda som har lekket over på oss fra målgruppene.

Nasjonalisme er stort sett utelukkende brukt av korrupte autoritære løgnere for å få folk til å tro at godene i land som faktisk har gode kår er skapt av nasjonen og deres innbyggere alene, når nasjoner som har opplevd suksess stort sett alltid gjør det gjennom godt og åpent internasjonalt samarbeid og relativt fri flyt av ideer og teknologi.
https://www.economist.com/briefing/2023/08/31/how-cynical-leaders-are-whipping-up-nationalism-to-win-and-abuse-power

Russland har også nær forbindelse til såkalte tankies, folk som ikke har fått med seg at Putin er fascist, som ikke trenger å utdypes.

Saudi-Arabia har kjøpt amerikansk politikk lenge, og har hatt gode forhold til det republikanske partiet.
De har investert tungt i Trump og har sannsynligvis kjøpt statshemmeligheter av Trump og co...
https://theintercept.com/2022/08/25/saudi-arabia-lobby-mbs-khashoggi/

...i tillegg til å ha kjøpt atomteknologi av Trump og co.
https://www.reuters.com/article/us-usa-saudi-nuclear-idUSKCN1R82MG

Kina har lykkes i stor grad, og bruker 7-8 milliarder dollar på å formidle Kina sin propaganda gjennom vestlige aktører, hvis svakhet er at private nyhetsselskaper som ikke er etablert for å drive journalisme -- men tjene penger -- driter i fakta, rettferdighet og sannhet, bare lesere, seertall og inntekt, som ofte er donasjoner. 
https://www.economist.com/china/2023/02/16/chinese-propaganda-is-surprisingly-effective-abroad

Det er samme inngangsvinkel Russland har hatt med sine mest vellykkede propagandakampanjer.

Broken Promises-delen til Politifact er mer omfattende. Husk å klikke på neste på enden, to ganger.
Og det er ingen tvil om hvilke av de to som inkluderer løfter man faktisk har hørt om offentlig fra Trump selv.

https://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/list/?promise_group=trumpometer&ruling=promise-broken

Og enda viktigere, mannen løy eller kom med feilaktige eller villedende uttalelser over 30 000 ganger i løpet av hans presidentperiode.

https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/

...han var totalt sett en gave til verdens diktaturer.

At du gjerne spammer demokrat-propaganda om man putter på en femmer vet jeg fra før av, men nå var det jo ikke deg jeg spurte.

Leste dog "forskningsrapporten" som ble sitert om "Kinas propaganda". Et mer tendensiøst makkverk har jeg aldri lest, takk for en god latter.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Dette synes jeg begynner å fremstå litt desperat fra Elon Musk.

F6rQGJzWoAAv6mH?format=jpg&name=medium

F6gK59wb0AAyYY_?format=jpg&name=large

Her er jeg nok litt enig med deg. X er en forbedring i ytringsfrihet fra Twitter, men det er langt ifra perfekt, etter det jeg hører fra George Galloway og Scott Ritter. Dog bra at de snudde i forhold til å blokkere linker til Substack. Musk er vel stolt av det han har fått til da sikkert :)

Tenkte på denne tråden når jeg hørte et intervju med Musk-biograf Walter Isaacson, gjort av Lex Friedman. For dem som kan være interessert i hvem Musk er som person kan det anbefales, Isaacson har dog et svært positivt bilde av Musk (mer enn hva jeg har) – om man er Musk-hater blir muligens all positiviteten for provoserende.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 22.9.2023 at 9:43 AM, qualbeen said:

"Oppegående" er kanskje ikke det beste ordvalget mitt, men det er da ikke tvil om at svært mange ble forledet og lokket av drømmer som aldri slo til.

Det samme kan sies at folk ikke var "oppegående" som valgte frem det senile fossilet Biden. 

Quote

Vesten har blitt for sterke til å knekkes av en direkte konfrontasjon (se f.eks til Ukraina), så neste mulighet er å prøve å få oss til "å gå til grunne" er å splitte oss innenfra.

Indirekte konfrontasjon. Ukraina-krigen er en indirekte konfrontasjon mellom Russland og vesten. En direkte konfrontasjon ville ha vært om Russland angrep Norge for eksempel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Indirekte konfrontasjon. Ukraina-krigen er en indirekte konfrontasjon mellom Russland og vesten. En direkte konfrontasjon ville ha vært om Russland angrep Norge for eksempel. 

Proxy-krig er ikke nytt, men problemet til Russland består: de er ikke kompetente og sterke nok til å ta Ukraina. Et angrep som skulle få landet til å knele etter få dager, har nå vart i 576 dager ...

Påvirkning som har til hensikt å begrense samarbeid, satses det derfor mye på. Klarer man å få de europeiske nasjoner til å samarbeide dårligere, er mye gjort. Klarer totalitære stater videre å få NATO-land til å bli rivaler, og kanskje få et par store nasjoner ut av NATO, har de enda et litt hyggeligere fiendebilde ovenfor oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...