Gå til innhold

Vinner Le Pen?


Anbefalte innlegg

Noen som tør å tippe?

Dersom hun vinner, så tar jeg det som inntekt for min forståelse at alle direkte må få en viss andel av kapital-inntekten i samfunnet. På den måten vil folk føle at de eier sitt land/samfunn. Le Pen sin fordel i valgkampen er at mange ikke føler seg inkludert i samfunns-utviklingen (blir mer og mer marginale). Mcron står for elite-styring/-privilegier og marginalisering av store grupper.

Jeg tipper at vi går mot en utvikling der over 50 prosent av person-inntektene kan klassifiseres som "kapital-inntekt". For å understreke: La oss ta i og anta at 90 prosent av person-inntektene kan klassifiseres som kapital-inntekt - eller at 90 prosent av personlig konsum/forbruk kan tilskrives kapital-inntekter. Da kan en ikke lenger tenke på at samfunnet skal baseres på at folk liksom skal leve av sitt arbeid. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde ikke at Trump skulle vinne, så godt mulig jeg går på en smell igjen, men jeg tror ikke Le Pen vil vinne valget.
Hun har mange problematiske politiske syn, men det mest dagsaktuelle, Russland, kan føre til at hun taper. Partiets koblinger, ihvertfall økonomiske, til Russland vil jeg ikke tro er spesielt populære i disse dager.
Men jeg må innrømme at mine kunnskaper om Frankrikes politiske klima er begrenset. 

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Le Pen har fremstått noe softere i valgkampen for å forsøke å tiltrekke seg flere velgere, og tatt helomvending i noen spørsmål for å bli mer spiselig. Jeg tror ikke det holder, og at velgerne ser at dette er valgkamp og høyst midlertidig. Man skal ikke si noe sikkert, men jeg tror Macron vinner.

Dassen skrev (1 time siden):

Hvis det stemmer at valgkampen hennes er delvis finansiert av Russland, så bør det ringe en cloche hos selv de mest lavpanna franskmenn om at dama ikke er rette sporet for Frankrike. 

Det stemmer at Le Pens parti er blitt finansiert fra Russland. På grunn av Nasjonal Samlings rasistiske og anti-semittiske fortid (og nåtid vil mange si) har det vært vanskelig å ta lån i franske banker. Hun fikk hjelp fra to russiske banker, deriblant First Czech Russian Bank som har tette bånd til Kreml. Her fikk partiet 9 millioner euro, og det skjedde samtidig som Russlands annektering av Krim-halvøya. Le Pen støttet Russland i dette offentlig, og det er avslørt at det etter alt å dømme var en del av betingelsene for hjelpen.

https://www.bbc.com/news/world-europe-39478066

Sitat

But Russia did want to use Ms Le Pen to legitimise its actions in Crimea. We know this because a group of Russian hackers, known as Shaltai Boltai, or Humpty Dumpty, published a series of text messages said to be between a Kremlin official and a Russian MP.

The exchanges, which took place in mid-March 2014, shows the pair discussing the possibility of Marine Le Pen travelling to Crimea as an observer in the referendum which would lead to Crimea's annexation.

"We really need this, I told my boss you were in contact with her," the Kremlin official says.

Marine Le Pen didn't go to Crimea. Instead she publicly backed the results of the referendum, a fact that delighted the Kremlin official and the MP.

"She didn't let us down," says one text, followed by a smiley-face.

"We must find some way of demonstrating our respect to the French," comes the reply.

Some believe the €9m loan, which was made later that year, was indeed a reward for Ms Le Pen's support over Crimea.

"For me, there is no doubt that [the loan] was authorised by Kremlin," said Mikhail Kasyanov, who was prime minister under Vladimir Putin before he joined the opposition.

"[It was] a special operation, a special recommendation of those businesspeople, to help Marine Le Pen."

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Le Pen har fremstått noe softere i valgkampen for å forsøke å tiltrekke seg flere velgere, og tatt helomvending i noen spørsmål for å bli mer spiselig. Jeg tror ikke det holder, og at velgerne ser at dette er valgkamp og høyst midlertidig. Man skal ikke si noe sikkert, men jeg tror Macron vinner.

Det stemmer at Le Pens parti er blitt finansiert fra Russland. På grunn av Nasjonal Samlings rasistiske og anti-semittiske fortid (og nåtid vil mange si) har det vært vanskelig å ta lån i franske banker. Hun fikk hjelp fra to russiske banker, deriblant First Czech Russian Bank som har tette bånd til Kreml. Her fikk partiet 9 millioner euro, og det skjedde samtidig som Russlands annektering av Krim-halvøya. Le Pen støttet Russland i dette offentlig, og det er avslørt at det etter alt å dømme var en del av betingelsene for hjelpen.

https://www.bbc.com/news/world-europe-39478066

 

Takk for utfyllende og verifiserbar informasjon. Macron løy ikke da han da Le Pen står i gjeld til Putin og er inhabil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, Dassen said:

Hvis det stemmer at valgkampen hennes er delvis finansiert av Russland, så bør det ringe en cloche hos selv de mest lavpanna franskmenn om at dama ikke er rette sporet for Frankrike. 

Da får vi se om franskmenn synes bedre om alternativet. Er man sinna og føler seg marginalisert, så kan man finne på så mye rart. Snart har vi fasiten 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Det er morsomt at alle land med en arbeiderklasse som sliter med økonomisk nedgang som følge av høyrepolitikk får problemer med at samme gruppe stemmer enda lengre til høyre.

https://voxeu.org/article/income-inequality-france

Inkludert med Frankrike, USA, Norge, Storbritannia, Australia, Tyskland, og så videre.

Uten å stigmatisere for mye, (ja ok da, mye), så er det en del personlighetstrekk som går igjen som medfører at velgergruppen sympatiserer med politikere som har enkle svar på komplekse problemstillinger. Og når det kommer til å forenkle problemstillinger, gjerne ned til Twitter-meldinger i hva angår lengde, så er en viss politisk retning overrepresentert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
49 minutes ago, The Very End said:

Uten å stigmatisere for mye, (ja ok da, mye), så er det en del personlighetstrekk som går igjen som medfører at velgergruppen sympatiserer med politikere som har enkle svar på komplekse problemstillinger. Og når det kommer til å forenkle problemstillinger, gjerne ned til Twitter-meldinger i hva angår lengde, så er en viss politisk retning overrepresentert.

Jeg tror det er lite produktivt å idiotforklare. Det har vel nesten aldri funket.

Kanskje er det idiotisk å idiotforklare 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Jeg tror det er lite produktivt å idiotforklare. Det har vel nesten aldri funket.

Kanskje er det idiotisk å idiotforklare 🙂

Jeg hører stadig fra meningsmotstandere at man skal kalle en spade for en spade. Nå er det en rekke faktorer og komplekse ting som er grunnen til hvorfor folk stemmer som de gjør, men at folk veldig langt til høyre har en del gjentagende holdninger som deres politikere spiller på, er rikelig dokumentert i forskningslitteraturen. Når det er sagt, nyanser er viktig, og folk flest er ikke på idiot-siden av høyre eller venstre skalaen, selv om de få som er lager mye støy :) 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Det er vel alle problemene Frankrike har hatt med islam man kan takke for at Le Pen gjør det så bra?

Virker som innvandring har blitt dysset kraftig ned denne valgkampen fordi det er vanskelig å drive en hard retorikk mot innvandring, samtidig som millioner flykter fra Ukraina. Politikken er likefullt der. Le Pen fører en rasistisk, nasjonalistisk poltikk som tar sikte på å stenge fullstendig for innvandring, avslutte familiegjenforeninger og fjerne fødselsrett på statsborgerskap. Videre skal hun sørge for at franske statsborgere skal stille først i køen for jobb og boliger. Kun franske statsborgere skal få sosialhjelp. Oppholdstillatelsen ryker om du har vært utenfor arbeid ett år. Lista er lang...

Det jeg har inntrykk av har økt populæriteten hennes er at hun nettopp har "dysset ned" ordbruken om denne politikken, gjort den  mer spiselig , og fokuserer på å øke vanlige folks lønninger og kjøpekraft. Det er ikke ulikt den effekten vi hadde her til lands med "vanlige folks tur" og rekordvalg til SV og Rødt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis det er sant at Le Pen ønsker å melde Frankrike ut av NATO, så håper jeg Macron vinner. Dessverre tror jeg det ER sant, fordi Frankrike tidligere meldte seg ut (og så meldte de seg inn igjen). Det er viktig for Vesten at Frankrike er med i NATO. 

Hvorfor stemmer så mange på Le Pen? Vanskelig å si for oss i Norge, kanskje, men jeg tror ikke det skyldes  Le Pens karisma, ihvertfall. Jeg klarer ikke å se at hun har så mye av det. Frankrike har derimot verdens høyeste skatte -og avgiftsnivå, og mange ønsker nok høyere kjøpekraft. Folk stemte kanskje inn outsideren Macron i et forsøk på å senke skattene, men det nyttet ikke, for han ble selv en del av eliten, han er jo omsluttet av et stort statsapparat, og representerer nå status quo. Det kan i tilfelle Le Pen tjene på. 

Jeg tror også Frankrike har seriøse problemer knyttet til innvandring. F eks har de ingen statistikk på innvandring, kriminalitet osv, noe som er ganske utrolig, men det skyldes en tanke om å unngå diskriminering. Det virker som Frankrike i mange år har skyflet problemer knyttet til innvandring under teppet, på samme måte som Svergie. De store styringspartiene er nærmest eliminert, og dette er nok ihvertfall delvis knyttet til slike problemer. 

Vel, flertallet må bestemme, og så får det skje det som skjer. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 timer siden):

Virker som innvandring har blitt dysset kraftig ned denne valgkampen fordi det er vanskelig å drive en hard retorikk mot innvandring, samtidig som millioner flykter fra Ukraina. Politikken er likefullt der. Le Pen fører en rasistisk, nasjonalistisk poltikk som tar sikte på å stenge fullstendig for innvandring, avslutte familiegjenforeninger og fjerne fødselsrett på statsborgerskap. Videre skal hun sørge for at franske statsborgere skal stille først i køen for jobb og boliger. Kun franske statsborgere skal få sosialhjelp. Oppholdstillatelsen ryker om du har vært utenfor arbeid ett år. Lista er lang...

Det jeg har inntrykk av har økt populæriteten hennes er at hun nettopp har "dysset ned" ordbruken om denne politikken, gjort den  mer spiselig , og fokuserer på å øke vanlige folks lønninger og kjøpekraft. Det er ikke ulikt den effekten vi hadde her til lands med "vanlige folks tur" og rekordvalg til SV og Rødt.

Dersom vi hadde hatt masse islamske terrorangrep der noen førte til hundrevis av døde på norsk jord istedet for Breivik og Manshaus så tror jeg fort ei som Le Pen kunne gjort det bra her og. Jødene har vel og begynt å flykte fra Frankrike, det er ikke trygt å vise offentlig at man er jøde der lenger. Hva som bør gjøres vet jeg ikke, men å kutte ut mer innvandring fra midtøsten og Afrika er vel ganske åpenbart nå med de problemene som er. Først må man assimilere de man har...

Ukrainske flyktninger blir selvsagt noe annet for den franske befolkningen. Ukrainere fører ikke til disse problemene.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dassen said:

Det jeg har inntrykk av har økt populæriteten hennes er at hun nettopp har "dysset ned" ordbruken om denne politikken, gjort den  mer spiselig , og fokuserer på å øke vanlige folks lønninger og kjøpekraft. 

Dette er vel enkel logikk. Ingen grunn til unødvendig å miste stemmer fra folk som nesten stemmer på den ene motparten. 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har rundt 10m netto i eiendom og ca det samme i realiserbare aktiva utover det.  Jeg stemmer til venstre selv om det økonomisk gagner meg å stemme til høyre.  At folk med mindre, ikke evner å forstå hva som er best for dem selv, er helt merkelig for meg - men det forklarer jo en hel del.

Endret av process
  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 hours ago, process said:

Jeg har rundt 10m netto i eiendom og ca det samme i realiserbare aktiva utover det.  Jeg stemmer til venstre selv om det økonomisk gagner meg å stemme til høyre.  At folk med mindre, ikke evner å forstå hva som er best for dem selv, er helt merkelig for meg - men det forklarer jo en hel del.

Jeg har ikke satt meg inn i interne forhold i Frankrike, men jeg har forstått det slik at Macron ignorerer de fattige. Så da ser man etter alternativer.

Dersom vi er i samme båt og jeg blir behandlet dårlig og nektet rimelig plass, så kunne jeg bli sinna og dra ut bunnventilen selv om det ville være ille for meg.

Mitt poeng er at det er farlig å igorere de fattige og dagens "liksom-venstre-partier" er neppe noe alternativ (se første post): gjengen med høygaflene behøver ikke være så demokratiske.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Ser ut som Macron vinner ifølge den siste meningsmålingen. Men etter Brexit og Trump bør man vel ta et forbehold.

Jeg googlet litt i går og må si jeg er overrasket over hvor høye skatter Frankrike har. Hvorfor senker ikke Macron skattene mer, når EU, OECD og hans eget folk råder ham til å gjøre nettopp det? Merkelig. Så høye skatter sammenholdt med stor innvandring er selve oppskriften på å slippe høyrepopulister som Le Pen til makten. Hvis Macron taper, er det hans egen skyld. 

Men det ser jo ut som han haler det i land, da. Det er nok det beste, siden han virker mer stabil. Men det betyr ikke at han er en god kandidat, for det om. Offentlig sektor i Frankrike er for stor. Privat sektor segner under skattebyrden. 

Lenke til kommentar

Ikke ny denne, men likevel som et apropos:

https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/O1wGA/til-mine-styrtrike-medborgere-opproer-kommer

Jeg tror at uten bedre sosial sikkerhet og alment eierskap i verden, så vil vi få overraskelser (for den som ikke vil forstå). Jeg vil ikke kapitalismen til livs, men flere burde høste fordeler av den mer direkte.

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...