Gå til innhold

Vinner Le Pen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Vaniman said:

Ser ut som Macron vinner ifølge den siste meningsmålingen. Men etter Brexit og Trump bør man vel ta et forbehold.

Jeg googlet litt i går og må si jeg er overrasket over hvor høye skatter Frankrike har. Hvorfor senker ikke Macron skattene mer, når EU, OECD og hans eget folk råder ham til å gjøre nettopp det? Merkelig. Så høye skatter sammenholdt med stor innvandring er selve oppskriften på å slippe høyrepopulister som Le Pen til makten. Hvis Macron taper, er det hans egen skyld. 

Men det ser jo ut som han haler det i land, da. Det er nok det beste, siden han virker mer stabil. Men det betyr ikke at han er en god kandidat, for det om. Offentlig sektor i Frankrike er for stor. Privat sektor segner under skattebyrden. 

Frankrike gjør det vanskelig for seg selv. De klager på skattetrykket, men er en god del ting i Frankrike som er særs ineffektivt. F.eks er pensjonsalderen alt for lav, samt at arbeidslivet ikke er det mest effektive. Skal skatten ned må noen av godene forsvinne, og som vi har sett, franskmenn er ikke for glad i reduserte gode / kjøpekraft.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle vil ha kake, ingen vil ta oppvasken.
Spesielt utbredt er det blant dem som ikke fikk kake, men som forventes å delta i oppvasken, når de ikke er satt opp i listen over mennesker invitert til neste kakefest, eller neste etter det igjen, men fremdeles er satt opp til å ta oppvasken etter hver fest.

...så da stemmer folk på "knus alle fatene og kjøp nye"-partiet.
Og så kommer dagen da de ikke har fat og må kjøpe nye, og legger merke til prisen på hva de knuste for å slippe å vaske opp, og blir bitre over at kvaliteten på hva de blir enige om å kjøpe er lavere enn hva de knuste.

Regrexit-fenomener blir resultatet av å fremme folk som Le Pen.
https://www.reuters.com/article/uk-britain-eu-poll-idUKKCN1NA2KL

Men det ville vært betydelig vanskeligere å oppnå for henne og hennes likesinnede om kaken ble fordelt bedre slik at alle som må delta i oppvasken faktisk har fått kake.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Frankrike gjør det vanskelig for seg selv. De klager på skattetrykket, men er en god del ting i Frankrike som er særs ineffektivt. F.eks er pensjonsalderen alt for lav, samt at arbeidslivet ikke er det mest effektive. Skal skatten ned må noen av godene forsvinne, og som vi har sett, franskmenn er ikke for glad i reduserte gode / kjøpekraft.

Pensjonsalderen er vel noe lav i Frankrike, ja, har fått med meg det. Landet har en ganske høy forventet levealder (tror det er 83 år). Når man først gir et gode til folk, er det nok ikke så enkelt å fjerne det igjen, selv om man egentlig ikke har råd til det. Men jeg tenker ihvertfall at Frankrike bør bli et mer normalt land skattemessig. Dvs at de bør senke skattene, kanskje ned til norsk/svensk nivå i første omgang. Det bør de klare. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Red Frostraven said:

Alle vil ha kake, ingen vil ta oppvasken.
Spesielt utbredt er det blant dem som ikke fikk kake, men som forventes å delta i oppvasken, når de ikke er satt opp i listen over mennesker invitert til neste kakefest, eller neste etter det igjen, men fremdeles er satt opp til å ta oppvasken etter hver fest.

...så da stemmer folk på "knus alle fatene og kjøp nye"-partiet.
Og så kommer dagen da de ikke har fat og må kjøpe nye, og legger merke til prisen på hva de knuste for å slippe å vaske opp, og blir bitre over at kvaliteten på hva de blir enige om å kjøpe er lavere enn hva de knuste.

Regrexit-fenomener blir resultatet av å fremme folk som Le Pen.
https://www.reuters.com/article/uk-britain-eu-poll-idUKKCN1NA2KL

Men det ville vært betydelig vanskeligere å oppnå for henne og hennes likesinnede om kaken ble fordelt bedre slik at alle som må delta i oppvasken faktisk har fått kake.

Det er en god beskrivelse du kommer med her. Problemet er ikke at LePen er et dårlig alternativ, men at de etablerte ikke "performer". Gitt alle krisene de etablerte politiske sentristene har å tilby folket, så blir det lite kake igjen å fordele. Det skaper rom for de esktreme. Her hjemme scorer Rødt høyt på å fordele en kake de har tenkt å halvere. I frankrike scorer LePen høyt på å fordele en kake hun skal bake uten ingredienser...

Lenke til kommentar

Le Pen vil bestemme over hva folk skal få lov til å ha på huet. Det er bare én beskrivende ting av mange som gjør henne farlig for Frankrike etter min mening, men det mest interessante for oss i Norge er kanskje hvilke konsekvenser et valg av henne vil ha utenfor Frankrike.

Vinner hun, da spøker det virkelig for svensk og finsk NATO-medlemskap, og det vil ikke bli noe mer militær eller økonomisk støtte til Ukraina fra Frankrike. Hun vil styrke samarbeidet med Orban i Ungarn og Putin i Russland. Hun har sagt hun ønsker Frankrike ut av Eurosonen, og vil ta de ut av EU. Det sistnevnte har hun gått tilbake på, men hva hun reelt mener nå er ikke godt å si da en 180 graders snuoperasjon om hva hun mener slettes ikke er uvanlig fra henne, da hun stadig tilpasser den populistiske retorikken sin til stemningen der og da.

For oss nordmenn kan et valg av Le Pen gjøre det vanskeligere å reise til Frankrike på ferie, da hun vil ut av Schengen-avtalen og stenge grensene.

Krysser fingrene for at hun ikke vinner, og at Macron tar dette med veldig klar margin.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Takk og lov. Vi trenger seriøst ikke en person som Le Pen ved makten i Frankrike. Veldig bra at Macron forblir i president og at vi ikke får en splittende høyrepopulist ved makten. 

Spesielt tilknyttningen til Russland hadde vært svært dårlig nytt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Men fortsatt er de grunnleggende årsakene der til at Le Pen fikk såpass mange stemmer.

Det bør uroe. Å slenge rundt med "idiot-forklaringer" blir for dumt, og Norge er med i en utvikling som fremmer slike som Le Pen.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Macron kopierte Biden innsettingstale og sa han fra nå av skal være en president for alle. De virker altså sitt ansvar bevisst og det tyder jo på at moderate politikere tar trusselen fra ytre høyre på alvor og anerkjenner en splittet befolkning. De forsøker appellere mer til de gruppene som har følt seg marginalisert, tilsidesatt og oversett. Hv som skal til for å blidgjøre de vet jeg ikke. Det er jo sånn at lavutdanna stadig taper mer til de andre fordi jobber automatiseres og kravene for utdanning etter hvert gjelder vanlige jobber som vaskepersonell og butikkansatt. Da er det deilig å ha noen å skylde på (politikere, innvandrere osv.) og politikere som Le Pen og Victor Orban bekrefter det med sin politikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dassen said:

Macron kopierte Biden innsettingstale og sa han fra nå av skal være en president for alle. De virker altså sitt ansvar bevisst og det tyder jo på at moderate politikere tar trusselen fra ytre høyre på alvor og anerkjenner en splittet befolkning. De forsøker appellere mer til de gruppene som har følt seg marginalisert, tilsidesatt og oversett. Hv som skal til for å blidgjøre de vet jeg ikke. Det er jo sånn at lavutdanna stadig taper mer til de andre fordi jobber automatiseres og kravene for utdanning etter hvert gjelder vanlige jobber som vaskepersonell og butikkansatt. Da er det deilig å ha noen å skylde på (politikere, innvandrere osv.) og politikere som Le Pen og Victor Orban bekrefter det med sin politikk. 

Her synes jeg du skårer lavt med hensyn til konstruktivitet.

Lenke til kommentar

Macron har jo nå en stor jobb å gjøre de neste fem årene, for selv om han er relativt overlegen er heller ikke han veldig populær. Frankrike er litt skjevt politisk, de har en stor venstreside med svært mange velgere, men den drukner mot Macron og Le Pen i presidentvalgene fordi det er så mange kandidater/partier og stemmene da ikke konsentreres på én kandidat. Likevel var altså Melenchon nære å komme til andre runde fremfor Le Pen denne gangen. Hadde han hatt bare Hidalgos velgere ville han greit tatt Le Pen i første runde. Det samme gjelder forsåvidt ytre-høyre, da Le Pen og Zemmour ville slått Macron. Så i neste valg risikerer man at enda større deler av velgerne stemmer på ytterpunkt-kandidater dersom ikke Macron øker populariteten sin igjen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (5 timer siden):

Macron kopierte Biden innsettingstale og sa han fra nå av skal være en president for alle. De virker altså sitt ansvar bevisst og det tyder jo på at moderate politikere tar trusselen fra ytre høyre på alvor og anerkjenner en splittet befolkning. De forsøker appellere mer til de gruppene som har følt seg marginalisert, tilsidesatt og oversett. Hv som skal til for å blidgjøre de vet jeg ikke. Det er jo sånn at lavutdanna stadig taper mer til de andre fordi jobber automatiseres og kravene for utdanning etter hvert gjelder vanlige jobber som vaskepersonell og butikkansatt. Da er det deilig å ha noen å skylde på (politikere, innvandrere osv.) og politikere som Le Pen og Victor Orban bekrefter det med sin politikk. 

Tror du gjør et viktig poeng her. Industrien og andre sektorer mekaniseres og automatiseres i større grad, og etter pandemien og med høy inflasjonen kommer sannsynligvis denne utviklingen til å forsterke seg. Men aner jeg en litt overlegen holdning? Det bør du kanskje ikke ha, for det er faktisk de med lavere utdanning som skaper de største verdiene i samfunnet. 

Jeg tror det største politiske skillet i fremtiden blir mellom privat og offentlig sektor. Hvis ikke det er det allerede. Dvs mer presist blir skillet mellom gruppe 1) som jobber i privat sektor, og må betale for - gruppe 2) som lever av statlige overføringer. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 minutter siden):

Tror du gjør et viktig poeng her. Industrien og andre sektorer mekaniseres og automatiseres i større grad, og etter pandemien og med høy inflasjonen kommer sannsynligvis denne utviklingen til å forsterke seg. Men aner jeg en litt overlegen holdning? Det bør du kanskje ikke ha, for det er faktisk de med lavere utdanning som skaper de største verdiene i samfunnet. 

Jeg tror det største politiske skillet i fremtiden blir mellom privat og offentlig sektor. Hvis ikke det er det allerede. Dvs mer presist blir skillet mellom gruppe 1) som jobber i privat sektor, og må betale for - gruppe 2) som lever av statlige overføringer. 

Jeg er ikke overlegen de med lav utdanning. Men de som finner svaret i ytre høyrepartienes politikk og stemmer Le Pen er et godt alternativ for Frankrike mener jeg er noen lavpanna idioter, med mindre politisk forståelse enn den gjengse ungdomsskoleelev.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke overlegen de med lav utdanning. Men de som finner svaret i ytre høyrepartienes politikk og stemmer Le Pen er et godt alternativ for Frankrike mener jeg er noen lavpanna idioter, med mindre politisk forståelse enn den gjengse ungdomsskoleelev.

Hvis du mener det så har du sikkert gode verdier. Ihvertfall har du tatt et standpunkt og det respekterer jeg. Men jeg ser også gode grunner til å stemme Le Pen. Hovedsakelig høyt skattetrykk og en mulig feilslått innvandringspolitikk. Men å melde seg ut av NATO eller forby hijab i det offentlige rom blir for drøyt for min del, så jeg ville ikke stemt på henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...