Gå til innhold

Fortsatt lov med påske i Norge eller bare med "vårfest"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (33 minutter siden):

Kan ikke du været helt beroliget nå da i og med at den forhenværende urealistisk pasifistiske gud fra midtøsten nå byttes ut mot en mer blodig og moderne profet fra midtøsten? 

Hvem av Jesus tilhengere som har spredt religionen hans, som hadde makt over større folkegrupper i sin samtid, er det som har vært pasifister, eller gode mennesker..?

Filosofisk, så er jesus et av mine ~dusin forbilder -- samtiden tatt i betraktning. Men han var tydelig inspirert av gresk filosofi, ikke jødenes gud.

Var Olav den Hellige pasifist?
De engelske settlerene i USA som bragte slaver?

Pasifisme finner du først hos noen av dem som misjonerer de senere tiår, folk som fremdeles tilbydde mat og utdannelse i bytte mot tro.
Misjon og kirken har utført folkemord og utført ondskap så mange steder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_colonialism
Filosofisk, så finnes åpenbart et bedre alternativ: Å yte samme godhet uten krav til at de skal adoptere deres religion.

...

Kristendommen har vært mer voldelig enn islam det meste av religionene sin overlapping i historien, og dagens kristne er holdt i sjakk av sekulære humanister og religionsfrihetsidealene som vokste frem de siste 200 år -- som kristen-ekstreme over hele vesten, på tross av sekulær utdannelse, kjemper mot i disse dager.
Terroren på utøya var et slikt eksempel.

Republikanerene sine lover som forbyr abort og forsøker å frata homofile sine rettigheter er andre eksempler på at mange av de mest kristne heller vil ha religiøse samfunn som Iran enn sekulære som Norge.

 

 

Norolf skrev (21 minutter siden):

Du synes dette er en veldig overbevisende forklaring? For man må jo i dag så absolutt gjøre forskjell på de meget ulike arter påskeegg? Det er viktigere å få frem at det er bildeegg eller glassegg fremfor påskeegg? Derfor kan man godt sløyfe "påskeegenskapen" til fordel for "bilde" og "glass-"egenskaper? Kanskje man også burde skille på påskeegg med og uten påskehareegg og deretter kalle de "hareegg" og "ikke-hareegg" istedenfor blot påskeegg? 

Jeg har en enkel forklaring:
De har brukt bestillingsnavnet i stedet for å gi et nytt navn til varen fordi det er raskt og enkelt og de slapp å gjøre ekstraarbeid med å endre navn i databasen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Norolf skrev (51 minutter siden):

Så dere mener å si at de lettkrenkede berikelsene ikke tar anstøt av våre i deres øyer hedenske seder? Berikelsen føler seg behagelig med våre kristne tradisjoner som er meget fremmedartet for dem? Likeså som vi elsker deres fremmedkulturelle, fremmedreligiøse seder? 

Kan jo diskuteres om det er bare de som er lettkrenkede. Synes jeg ser et sabla oppstyr hver gang noen vil avvikle de dørgende kjedelige skolegudstjenestene før jul eller tillate noe annet enn norske flagg i et 17.maitog. De som nærmest tror Norge råtner på rot bare av slike grunner har sannelig dårlig selvtillit når det gjelder den norske nasjonalfølelsen. Samt absurd snevert syn på hva det vil si å være norsk.

Og Norge er per 2022 primært et sekulært og humanistisk land, ikke et kristent. De psykpatreligiøse finnes i alle mulige former og avskygninger. Som overbevistat ateist har jeg nesten like lite til overs for de kristne som for muslimene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (3 minutter siden):

Du tolker ut av det akkurat det du VIL tolke, men du lager samtidig en stor sak ut av null & niks.

Faktum er at den som først la ut bilde med bildtekst et eller annet sted på nettet var på jakt etter å skape bråk gjennom å få lettlurte folk til å bite på et narrativ basert på ufullstendig informasjon.

Lager ingen stor sak ut av det. Jeg bare spurte hvor langt skiftet fra den gamle til de nye religionen var  kommet i Norge.. 

For meg ser ut som om grobunnen for dette skuffet kan være godt tilrettelagt - om svarene i denne tråden er representative. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Er det det? Og dette fordi det stor på "faktisk.no"? Er ikke dette at "faktisk".no kastet seg over saken snarere et bevis på at der er noe i dette? 

Som skrevet oppe allerde kan det muligens diskuteres om ikke forklaringen gitt for omdøpningen også kan fremstå som hyklersk, lite overbevisende...

Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 time siden):

Jeg tror mohammedanerne har et litt annerledes syn på saken.

Og jødene er kanskje ikke så flinke til å inkludere folk som tilbeder Jesu heller, tror jeg. Tror de kaller seg for "guds utvalgte folk" og de mener antakelig ikke alle de andre som tilbeder en av de andre guder som ifølge dine ord skal være den samme.

Hva du tror er ikke viktig. Det er samme gud. Det er bare du som er uinformert. Du må lese deg opp. 

 

 

Endret av RRhoads
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Norolf skrev (41 minutter siden):

Lager ingen stor sak ut av det. Jeg bare spurte hvor langt skiftet fra den gamle til de nye religionen var  kommet i Norge.. 

For meg ser ut som om grobunnen for dette skuffet kan være godt tilrettelagt - om svarene i denne tråden er representative. 

Påske er en både jødisk og hedensk feiring som de kristne har valgt å feire Jesus død oppå, i stedet for de faktiske datoene.

3. April er datoen Jesus ble korsfestet, om kirkens og bibelens beretninger er riktig tidsfestet.

Påske kommer fra navnet på høytiden Pesach hvor jødene feirer det sterkt overdrevne eventyret om at deres folk forlot slaveri Egypt.

... påskeegg er en hedensk tradisjon forbundet med fruktbarhet og vårfest, som alle seriøse religioner fra Midtøsten har tatt inn i sine feiringer. Inkludert islam.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme grunnen til at vi gjemmer påskeegg, på samme måten som gåsen som ble forvandlet til ei hare av vårgudinnen slik at den kunne gjemme eggene sine og løpe fra Orion. For Orion var en kuk og likte å tråkke på eggene, bare fordi han kunne. Han var faktisk kjipere enn Zeus, godt gjort. Han var f.eks. særdeles glad i voldtekt og det er derfor Pleiadene gjemmer seg i Tyren; for å ikke bli voldtatt av Orion.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (56 minutter siden):

Hvem av Jesus tilhengere som har spredt religionen hans, som hadde makt over større folkegrupper i sin samtid, er det som har vært pasifister, eller gode mennesker..?

Filosofisk, så er jesus et av mine ~dusin forbilder -- samtiden tatt i betraktning. Men han var tydelig inspirert av gresk filosofi, ikke jødenes gud.

Var Olav den Hellige pasifist?
De engelske settlerene i USA som bragte slaver?

Pasifisme finner du først hos noen av dem som misjonerer de senere tiår, folk som fremdeles tilbydde mat og utdannelse i bytte mot tro.
Misjon og kirken har utført folkemord og utført ondskap så mange steder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_colonialism
Filosofisk, så finnes åpenbart et bedre alternativ: Å yte samme godhet uten krav til at de skal adoptere deres religion.

...

Kristendommen har vært mer voldelig enn islam det meste av religionene sin overlapping i historien, og dagens kristne er holdt i sjakk av sekulære humanister og religionsfrihetsidealene som vokste frem de siste 200 år -- som kristen-ekstreme over hele vesten, på tross av sekulær utdannelse, kjemper mot i disse dager.
Terroren på utøya var et slikt eksempel.

Republikanerene sine lover som forbyr abort og forsøker å frata homofile sine rettigheter er andre eksempler på at mange av de mest kristne heller vil ha religiøse samfunn som Iran enn sekulære som Norge.

 

 

Jeg har en enkel forklaring:
De har brukt bestillingsnavnet i stedet for å gi et nytt navn til varen fordi det er raskt og enkelt og de slapp å gjøre ekstraarbeid med å endre navn i databasen.

Okei, for det første mange takk for langt svar. 

For det andre: Det er mye som faktisk kan anses som sant i utgangspunktet av det du skriver. 

Det er uomtvistelig riktig at kristendommen i historien har blitt praktisert på en fullstendig ukristen måte. Og dette skjedde ikke som et krasst unntak her og der, men det er snarere regelen. Dette er egentlig veldig spennende i og med at jeg tror vi ser noe lignende i våre såkalte demokratier der i utgangspunktet folkelige partier som var ment å tilgodese folkets interesser blir infiltrert av pengeadelens kjøpte lobbyister. Noe lignende kan se ut til å ha skjedd med kristendommen også:

Den opprinnelige religionen ble gjennomsyret og pervertert til noe helt annet, det stikk motsatte av det den sentralt sto for. 

Som folk flest som er etnisk europeiske er jeg selv lite religiøs. En her i tråden brukte begrepet kulturell-kristen om seg selv og dette passer godt for meg også. 

Likevel så må jeg anerkjenne at kristendommen i den ekte kjernen sin er den med lang avstand menneskevennligste, humane, fremskridligste variant av alle de tre jødiske religioner. Jeg snakker altså om kristendommen og ikke det gamle testamentet - eller hva nå den jødiske delen av bibelen heter på norsk. Noe mange blander. Jeg er ikke kjent med steder i det nye testamentet som oppfordrer til å drepe "vrangtroende" og heller ikke til voldelige forbrytelser mot folk som ikke følger en hel haug med perverse religiøse regler på prikken. 

Det stikk motsatte er tilfelle! Kjernebudskapet av kristendommen er næstekjærlighet - helt til forskjell til de andre to tilbakestående varianter av jødedommen. 

Som jeg ser det er kristendommen - i utgangspunktet - en folkelig revolusjon, et oppgjør med og opprør mot et samfunn med stor ulikhet, med stor ulik maktfordeling. Det er likhetenes religion. De svakes, fattiges, undertryktes, kuedes religion. 

At det i historiens forløp ble mistolket og misbrukt til noe helt annet står det ingen tvil om. Du har glemt å ha med hekseforbrenning og korstogene og alt det andre. Ikke minst den seksuelle misbruk i kirken som antageligvis har en veldig lang tradisjon. 

Men den grunnleggende tanke i kristendommen er en helt annen enn i de to andre religioner fra Midtøsten. Det handler for første gang om å sette mennesket først - ikke religiøse regler og den påståtte vilje til en straffende gud. 

Kristendommen skiller seg ut. Og når du nevner slaveri så er det kanskje ikke et tilfelle at det omsider var den kristne verden som måtte vedgå at en slik untrykkelse ikke kunne forenes med fundamentet i samfunnet. Skjønt jeg skal innrømme at det jammen tok sin tid. Men i andre religioner er slaveriet fullstendig aksept den dag i dag. 

Alt dette sagt er dette etter mine begrep en skinndiskusjon. 

Å bytte ut påske med vårfest, påskeegg med "bildeegg" og jul med "vinterfest" handler om at våre tradisjoner og vår etniske identitet som riktignok kan være mye eldre enn kristendommen blir utslettet. Med overlegg og baktanker.

Ingen som ser elefanten i rommet? 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (40 minutter siden):

Hva du tror er ikke viktig. Det er samme gud. Det er bare du som er uinformert. Du må lese deg opp. 

 

 

Fra lang livserfaring vet jeg at folk har en sterk tendens å se sine egne egenskaper samt kunnskaper og mangel på kunnskaper i andre. 

Kanskje du burde anvende ditt råd mot deg selv og være mindre overbevist om at de andres mening er urelevant sammenlignet med din egen oppfatning? Kanskje du burde lese deg opp selv? 

Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er du trådstarter så opptatt av spørsmålet om disse påskeeggene, er det fordi du forsøker å måle på ift. hvor langtkommen du står ift. endetiden?

Nei, ikke "endetiden". Men tilintetgjørelsen av den etniske identitet i Norge. Og det som kalles for snikinnføring av andre religioner som står for det dere beskylder kristendommen for.

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (2 timer siden):

Nei! 
Og spør gjerne en Imam om du vil. De anerkjenner også Jesus som en profet. Han heter Isa i deres religion.

 

Og nei; jeg er ikke muslim, men snarere det man kaller en «kulturelt kristen».

Og nettopp denne kulturelle kristendommen ødelegges nå....

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Norolf said:

Nei, ikke "endetiden". Men tilintetgjørelsen av den etniske identitet i Norge. Og det som kalles for snikinnføring av andre religioner som står for det dere beskylder kristendommen for.

Å så du tenker på noen hundre år med kristent styre og stell av nasjonen som en identitet som berører samtlige nordmenn? Det å greie alle over en kam ønsker du skal fortsette på tross av at kirken de sister par hundre år i Norge har hatt mindre og mindre innflytelse?

Norge var ikke kristent før en vikinghøvding stod i ledtog med noen munker elns. Og den kongen som samlet Norge til et rike ved navn Harald Hårfagre var neppe kristen. Det kom først senere og jobben til Olav den Hellige var nok betydelig enklere når Norge allerede var et samlet rike. Siden så har vi i flere hundre år stått tredd med en uønsket religion tredd nedover ørene i full underkastelse først av disse brutale vikingene via kristningsprosessene, deretter i total underkastelse fra både danske kongene og svenskekongen.

Avkristningen av Norge og forøvrig resten av Europa, samt introduksjon av etterprøvbar vitenskap hadde nok ikke så lett fått bein å løpe på uten mange hundre år med pestbølger inkludert den større av disse som en kaller Svartedauen.

Ikke bare hjalp det til for nye kristne retninger som lutheranerne og at katolikkene sakte men sikkert mistet grep om store deler av Europa, men det skapte mulighetene for sekulær retning som var underkuet mulighetene for i over tusen år.

Så kristendom vil jeg si at ikke er mye etnisk, men mer er nett som store befolkningsgrupper var fanget inn under med tvang og underkuelse.

Jeg kan med hånden på hjerte si at sekulære verdier har like store, helst større rettigheter. Ikke minst også i et menneskerettslig perspektiv.

En har nye ledtog å se skje nå i våre dager mellom stat og religion/kirke. I Russland mellom Putin og Kirill. Jeg tror Kirill kommer til å bli tatt av dage av Putin sitt sverd når den tid kommer at han ikke ser nytten til det religiøse korrupte overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At kristendommen forsvinner fra nasjonal-identiteten er vel bare positivt? Religion og andre vrangforestillinger er negativt for samfunnet og jeg ser frem til den dagen vi har kvittet oss helt med slike ider. Om man kaller det vinterfest eller jul, påske eller vårfest, så har det ingen ting å si. Jeg synes bare det er hyggelig med en langhelg.

I dag skal jeg lage meksikans mat, se på en amerikansk film og spille et spill utviklet i Russland. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om tradisjonelle norske påske tradisjoner. Jeg setter selvfølgelig pris på en del tradisjoner fordi jeg er oppvokst med de og de har en viss sentimental verdi for meg, men jeg er ikke så fastlåst i min tankegang at ikke kan se verdien i andre tradisjoner og andre levemåter. Samfunnet utvikler seg og vi burde gjøre alt vi kan for å forbedre det. For meg innebærer det å totalt avise all religiøs dogma og heller fokusere på det likeverd, toleranse, respekt, forståelse, sameksistens, frihet og vennskap. Det er bedre å bygge et samfunn på de verdiene som er viktige for oss enn de noen skrev ned for veldig lenge siden.

God vårfest a.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, shockorshot said:

La oss heller ikke glemme grunnen til at vi gjemmer påskeegg, på samme måten som gåsen som ble forvandlet til ei hare av vårgudinnen slik at den kunne gjemme eggene sine og løpe fra Orion. For Orion var en kuk og likte å tråkke på eggene, bare fordi han kunne. Han var faktisk kjipere enn Zeus, godt gjort. Han var f.eks. særdeles glad i voldtekt og det er derfor Pleiadene gjemmer seg i Tyren; for å ikke bli voldtatt av Orion.

😂h har ikke hørt de skrønene fullt ut før, gresk mytologi er det hva dette kalles?

Forresten en bør ikke glemme at midt-østen /asia før og rundt jødedommens grunnleggelse at det var helt vanlig at omtrent hver by hadde sin egen gudeskikkelse de tilbad. Jødene var så sprø de at de drasset sin rundt i en gullforgyldt trekiste i 40 år sies det i ørkenvillmarka.

Det var også helt vanlig at når de invaderte og tok over byer på den tiden så tok de til seg byens gudeskikkelse inn i sine religiøse skikker. Det var heller ikke uvanlig å stjele med seg andre guder ut av bytempler.

Da snakker jeg om totalbildet for folket på den tid og valgte del av verden. Har det fra andre kilder, men rakk å google noe

https://medium.com/interfaith-now/did-rome-really-steal-zeus-6561215a4833

Selv jødene lånte gudeskikkelse i fra zoroaster.

https://www.google.com/search?q=Zoroaster

Kanskje ikke så rart i og med at det jødiske folk hadde en eksilperiode i fangenskap under nettopp en slik religionspåvirket konge.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Babylonian_captivity

Og jødedom er noe kristendom er uatskillelig i fra. De er ingenting uten jødenes gudeskikkelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...