Gå til innhold

Hvordan parkere en bil med manuell gir? Nøytral? 1.gir? Håndbrekk?


John-B

Anbefalte innlegg

Det er overaskende stor forskjell i praksiser rundt dette. Hvordan gjør dere det? 

1. Håndbrekk. Jeg bruker kun håndbrekk dersom veien har en ganske åpenbar helling. På flat vei mener jeg at å la den stå i gir bør holde fint? Noen som kan overbevise meg om hvorfor dette er noe annet enn et teoretisk problem? 

2. Gir. Bilen bør alltid parkeres i gir, selv om du bruker håndbrekk. Dette tror jeg alle er enige i? 

3. Hvilket gir? Noen mener at dersom fronten peker nedover må du sette den i revers, og første gir om fronten peker oppover. Det høres jo logisk ut, men i praksis har det vel ingenting å si? Eneste forskjellen er vel at første gir har veldig marginalt større motstand, men i praksis er det akkurat det samme om du setter den i første eller revers, uavhengig av hvilken vei bilen skulle trille?

4. Clutch. Clutch bør alltid trykkes inn når en starter motoren. Jeg mener det er en god vane, for en vet aldri helt sikkert om bilen er i nøytral. Jeg ser noen ikke bruker clutchen, men heller setter giren i nøytral hver eneste gang de starter bilen... Jeg mener det er ganske unødvendig, for du må jo uansett trykke inn clutchen igjen for å skifte gir, og ofte rett tilbake til samme gir den allerede stod i.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På manuell parkerer jeg alltid med handbrekket på. I motsetning til automat kan girkassa lett hoppe ut av gir hvis den ikke ble satt ordentlig i gir idet man parkerte. Spesielt hvis motor ikke var i gang. Det er utrolig flaut å komme tilbake og se bilen ligge i en grøft eller i en annen bil. Eller på bunnen av kaia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (41 minutter siden):

1. Håndbrekk. Jeg bruker kun håndbrekk dersom veien har en ganske åpenbar helling. På flat vei mener jeg at å la den stå i gir bør holde fint? Noen som kan overbevise meg om hvorfor dette er noe annet enn et teoretisk problem? 

2. Gir. Bilen bør alltid parkeres i gir, selv om du bruker håndbrekk. Dette tror jeg alle er enige i?

Dersom nr. 2 er så åpenbart for deg, hvorfor er det ikke like åpenbart at man alltid bør bruke håndbrekket i situasjon nr. 1?

Selv om håndbrekket ikke alltid er strengt nødvendig, er det en god vane. Plutselig er du stresset og glemmer det en dag det var nødvendig. 

Jeg jobber selv som lokfører og mange av prosedyrene vi driver med kan virke unødvendige, men det er når "alt" skjærer seg samtidig man ser verdien av gode vaner man der og da ikke trenger å ofre en tanke.

De nyeste togene våre er det nesten umulig å få til å trille, likevel har jeg alltid for vane å sette på parkbrems dersom jeg forlater førerrommet. Ellers kan du plutselig glemme det i et annet tog eller situasjonen hvor det er helt nødvendig.

Ja, det finnes nok av historier om folk som har driti seg ut på dette. Da får du raskt et forklaringsproblem og et lite hyggelig møte med sjefen.

Overbevis meg heller hvorfor ikke jeg skal bruke brekket?

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sedsberg said:

 I motsetning til automat kan girkassa lett hoppe ut av gir hvis den ikke ble satt ordentlig i gir idet man parkerte.

Jeg setter aldri bilen i gir etter jeg parkerer, den står jo i gir når jeg skrur av motoren siden jeg kjørte den. Så klarer ikke helt se hvordan den plutselig kan sprette ut av gir, når det i praksis er ingen krefter mot den når den står på flat bakke?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, ITtraktor said:

Dersom nr. 2 er så åpenbart for deg, hvorfor er det ikke like åpenbart at man alltid bør bruke håndbrekket i situasjon nr. 1?

Selv om håndbrekket ikke alltid er strengt nødvendig, er det en god vane. Plutselig er du stresset og glemmer det en dag det var nødvendig. 

Jeg jobber selv som lokfører og mange av prosedyrene vi driver med kan virke unødvendige, men det er når "alt" skjærer seg samtidig man ser verdien av gode vaner man der og da ikke trenger å ofre en tanke.

De nyeste togene våre er det nesten umulig å få til å trille, likevel har jeg alltid for vane å sette på parkbrems dersom jeg forlater førerrommet. Ellers kan du plutselig glemme det i et annet tog eller situasjonen hvor det er helt nødvendig.

Ja, det finnes nok av historier om folk som har driti seg ut på dette. Da får du raskt et forklaringsproblem og et lite hyggelig møte med sjefen.

Overbevis meg heller hvorfor ikke jeg skal bruke brekket?

Det er åpenbart en ekstra sikkerhet, men det er såpass usannsynlig at det er nødvendig, at en kan nesten like godt argumentere for at en da også bør legge en murstein foran og bak hjulet også, i tilfelle håndbrekket også skulle feile. 

Grunnen til at jeg ikke gjør det er jo fordi det er et ekstra steg både ved parkering og oppstart.

Å sammenligne med tog blir veldig søkt. Det er er en ganske åpenbar forskjell i farepotensialet til et tog og en personbil på parkeringsplassen til REMA. 

 

Jeg må tydeligvis presisere at vi altså her snakker om flat bakke. Alle skjønner jo at håndbrekket tas på i en bakke, og de fleste forstår også at hjul må svinges til riktig side. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar

1. Håndbrekket alltid på. Det gjør ingen skade, men hindrer rulling. Det er ikke sant at biler ikke ruller når de står i gir. Dette skjer stadig vekk. Om man glemmer å sette den i gir, er det i hvert fall et problem.

2. Giret skal IKKE stå i når du er parkert på flatmark. Sjansen for at du ruller på flatmark med håndbrekket på, er betydelig mindre enn sjansen for at du (eller noen andre) bråstarter inn i garasje, kantstein, personer foran bilen, etc, med bilen i gir.

3. Bruk det giret som gjør at om du bråstarter, kjører du ikke på noe.

4. Clutchen alltid inn.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det har vært mange artikler på biler som har startet å trille da sjåfør kun har parkert i gir, uten håndbrekk.
Noen av disse med unger i bilen, og de fleste var parkert på "flat" mark.

Kjører kun lastebil med manuell giring, og da setter jeg den i nøytral og bruker håndbrekket.
Håndbrekket her er da luftbrems.

Har begynt å bruke håndbrekket på privatbilen med automat.
Setter bilen i Park, og trekker opp håndbrekket før jeg slipper bremsepedalen.  Står i en slak bakke.

Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Det er overaskende stor forskjell i praksiser rundt dette. Hvordan gjør dere det? 

1. Håndbrekk. Jeg bruker kun håndbrekk dersom veien har en ganske åpenbar helling. På flat vei mener jeg at å la den stå i gir bør holde fint? Noen som kan overbevise meg om hvorfor dette er noe annet enn et teoretisk problem? 

2. Gir. Bilen bør alltid parkeres i gir, selv om du bruker håndbrekk. Dette tror jeg alle er enige i? 

3. Hvilket gir? Noen mener at dersom fronten peker nedover må du sette den i revers, og første gir om fronten peker oppover. Det høres jo logisk ut, men i praksis har det vel ingenting å si? Eneste forskjellen er vel at første gir har veldig marginalt større motstand, men i praksis er det akkurat det samme om du setter den i første eller revers, uavhengig av hvilken vei bilen skulle trille?

4. Clutch. Clutch bør alltid trykkes inn når en starter motoren. Jeg mener det er en god vane, for en vet aldri helt sikkert om bilen er i nøytral. Jeg ser noen ikke bruker clutchen, men heller setter giren i nøytral hver eneste gang de starter bilen... Jeg mener det er ganske unødvendig, for du må jo uansett trykke inn clutchen igjen for å skifte gir, og ofte rett tilbake til samme gir den allerede stod i.. 

1. Håndbrekk kun når jeg står i en bakke, på ferge, eller på andre måter står slik at det er fare for at bilen kan bevege seg.
2. Alltid
3. Første gir (med min gamle bil). Enkelte biler skal stå i revers når bilen parkeres. Bla. mammas gamle Hyundai skulle det. Og en del Saab-modeller. Dette står uansett i manualen. Men det er alltid enten første gir eller revers. Det giret med mest motstand. Om du parkerer bilen i tredje gir, må du selvsagt sette den i første før du forlater den.
4. Alltid clutch inn før man starter. En del biler kan faktisk ikke starte uten at clutchen er trykket inn.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ITtraktor said:

Dersom nr. 2 er så åpenbart for deg, hvorfor er det ikke like åpenbart at man alltid bør bruke håndbrekket i situasjon nr. 1?

Selv om håndbrekket ikke alltid er strengt nødvendig, er det en god vane. Plutselig er du stresset og glemmer det en dag det var nødvendig. 

Jeg jobber selv som lokfører og mange av prosedyrene vi driver med kan virke unødvendige, men det er når "alt" skjærer seg samtidig man ser verdien av gode vaner man der og da ikke trenger å ofre en tanke.

De nyeste togene våre er det nesten umulig å få til å trille, likevel har jeg alltid for vane å sette på parkbrems dersom jeg forlater førerrommet. Ellers kan du plutselig glemme det i et annet tog eller situasjonen hvor det er helt nødvendig.

Ja, det finnes nok av historier om folk som har driti seg ut på dette. Da får du raskt et forklaringsproblem og et lite hyggelig møte med sjefen.

Overbevis meg heller hvorfor ikke jeg skal bruke brekket?

Jeg kan pitche inn her. Jeg bruker aldri håndbrekket. Jeg bor i nord, og selv nye biler sliter med -30 og ned hvor håndbrekket fryser fast.

Det som er utelatt, og ganske viktig med parkering i bakke er å vri på hjulene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (1 time siden):

Det som er utelatt, og ganske viktig med parkering i bakke er å vri på hjulene

 

1Dr.E skrev (4 timer siden):

Parkerer jeg langs fortauskant i helling svinger jeg i tillegg hjulene slik at bilen treffer kanten og stopper om den skulle begynne å trille


Parkerer vanligvis manuelt giret bil i 1. gir/revers, dvs. girvalg motsatt av eventuell helning samt med håndbrekket på. Bruker håndbrekket også på vinterstid (ikke så kaldt der jeg ferdes). Hvis helning, setter jeg bilen i gir, slipper clutchen og lar bilen trille til den ‘henger’ på giret før jeg tar på håndbrekket. Da er det 4 hjul som står (forhjulsdrevet bil); tanken er at hvis det da er glatt så er det mindre sjanse for at bilen sklir.

Begynte å bruke håndbrekket også på flatmark etter at den ene caliperen bak hang seg opp; tenkte at siden bremsene bak brukes så lite så er det greit å ‘trene’ caliperne ved å alltid bruke håndbrekket. On det egentlig har noe for seg er jeg usikker på da det gikk tre år og så hang den ene caliperen foran seg opp :p

 

John-B skrev (4 timer siden):

Å sammenligne med tog blir veldig søkt. Det er er en ganske åpenbar forskjell i farepotensialet til et tog og en personbil på parkeringsplassen til REMA

Oppfattet det mer som at gode vaner er vel verdt å ta med seg også i andre sammenhenger. En bil har kanskje ikke det samme skadepotensialet som et tog men sorgen blir ikke noe mindre. Ansatt i barnehagen: – Traumatisk Det var flere barn ute og lekte da bilen begynte å trille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...